وین ریت (Win Rate) چیست و چه رابطه‌ای با ریسک به ریوارد دارد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

وین ریت (Win Rate) یا درصد موفقیت، یکی از مهم‌ترین پارامترها برای ارزیابی یک استراتژی معاملاتی است. به این صورت که، بالا بودن وین ریت در یک استراتژی‌ معاملاتی به شما می‌گوید که در این برنامه، اشتباهات رفتاری و ضرر وارده پایین است و به همین دلیل، باید آن برنامه معاملاتی را ادامه دهید و رهایش نکنید! بسیاری از معامله‌گران اهمیت Win Rate Trading را دست کم می‌گیرند و بنابراین، در استراتژی‌های خود مرتکب اشتباهات رفتاری شدیدی می‌شوند. از آنجایی که محاسبه و استفاده از وین ریت در بازارهای مالی، به ویژه بازار ارزهای دیجیتال، بسیار مهم است، در این مقاله به معرفی دقیق این معیار و نحوه محاسبه آن می‌پردازیم. این مطلب را از دست ندهید!

وین ریت چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

در معاملات مالی، معیار وین ریت را می‌توان به این صورت تعریف کرد: تعداد معاملات موفق (سودده) تقسیم بر تعداد کل معاملات.

برای مثال، فرض کنید که شما یک استراتژی ایجاد کرده‌اید و بر اساس آن، ۵۵۶ معامله در ۲۰ سال گذشته انجام داده‌اید. فرض کنید از این تعداد، ۳۴۹ معامله سودده، ۵ معامله سر به سر و ۲۰۲ معامله با ضرر بوده است.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!

شروع

پس، برای محاسبه وین ریت باید تعداد معاملات موفق و سودده را بر تعداد کل معاملات تقسیم کنید: یعنی ۳۴۹ تقسیم بر ۵۵۶ که جواب، ۰٫۶۲۸ است. برای به دست آوردن درصد، باید این عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید و به این ترتیب، درصد معاملات سودده یا به عبارتی، وین ریت برابر با ۶۲٫۸ درصد به دست می‌آید.

مقایسه سود و وین ریت

ایده اصلی در پشت هر معامله، به حداکثر رساندن سود است، نه وین ریت. یک استراتژی می‌تواند وین ریت بسیار پایینی داشته باشد، اما اگر سود معاملات موفق بالا باشد و بتواند ضررهای معاملات ناموفق را جبران کند، همچنان بسیار سودآور است.

وین ریت چیست ؟

به عنوان مثال، به Win Rate میانگین متحرک ۲۰۰ روزه برای شاخص S&P 500 از سال ۱۹۶۰ تا آگوست ۲۰۲۱ نگاه کنید: ۲۸ درصد! به عبارت دیگر، ۷۲ درصد معاملات یا سر به سر بوده‌اند یا ضررده. با این حال، این استراتژی هنوز هم بسیار سودآور است؛ چون میانگین متحرک ۲۰۰ روزه به شما این امکان را می‌دهد که ترندهای بزرگ را دنبال کنید و بنابراین، میانگین سودها به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از متوسط ضررها است.

حق کمیسیون و Win Rate در معاملات

اگر هنگام خرید و فروش یک دارایی، حق کمیسیون پرداخت می‌کنید، باید آن را نیز در وین ریت خود لحاظ کنید. حق کمیسیون‌ها Win Rate را کاهش می‌دهند.

توالی معاملات موفق به چه معنا است؟

بیشتر انسان‌ها بعد از یک سود، احساس بهتری دارند، حتی بدون در نظر گرفتن اندازه سود. به عنوان مثال، اگر برای ۱۰ سال متوالی، هر سال ۱۰۰ هزار به دست آورید، احتمالاً احساس خوبی نسبت به خودتان خواهید داشت. اما اگر در سال اول ۱ میلیون درآمد داشته باشید و در ۹ سال آینده هیچ درآمدی نداشته باشید، ۹ سال بدبختی و احساس بد خواهید داشت؛ حتی اگر نتیجه نهایی دقیقاً یکسان باشد.

بنابراین، توالی مهم است و وین ریت می‌تواند بر احساسات و رفاه شما هم تأثیر بگذارد.

وین ریت پایین و تأثیرات آن

وین ریت پایین احتمال ضرر را افزایش می‌دهد: تا اینجا، احتمالاً متوجه شده‌اید که Win Rate کم و اندازه سرمایه‌گذاری بالا، خطر ضرر را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، اگر بخش بزرگی از پول خود را سرمایه‌گذاری کنید و به طور متوالی با ضررهای زیادی روبه‌رو شوید، خطر نابودی و زیان کلی به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. این خوب نیست و باید از آن اجتناب کرد. وین ریت پایین به معنی اندازه کوچک‌تر سرمایه‌گذاری یا نیاز به تنوع است.

وین ریت پایین ریسک رفتاری را افزایش می‌دهد: حتی اگر خطر ضرر کلی را با تنوع جبران کنید، ممکن است پس از یک سری «بدشانسی»، یک استراتژی را با نادیده گرفتن معاملات، کنار بگذارید یا استفاده از آن را کاهش دهید.

ریسک رفتاری، اشتباهی است که برای مثال، به هنگام وحشت یک دارایی را بفروشید و سپس، زمانی که قیمت آن ۲۵ درصد از کف افزایش یافته، دوباره آن را بخرید.

وین ریت پایین افت را افزایش می‌دهد: یک استراتژی معاملاتی با Win Rate پایین معمولاً افت بیشتری دارد. ما هر چیزی بیشتر از ۲۵ درصد را بالا در نظر می‌گیریم. در بازارهای مالی نیز بیشتر معامله‌گران نمی‌توانند افت‌های بالاتر از این رقم را تحمل کنند. وین ریت پایین، شانس معاملات ناموفق متوالی و در نتیجه، افت زیاد را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر استراتژی شما بیش از ۲۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد، بهتر است از آن صرف‌نظر کنید.

چگونه وین ریت پایین را جبران کنیم؟

باب مرسر (Bob Mercer)، مدیرعامل سابق صندوق The Medallion Fund، یک بار گفته بود که وین ریت آنها ۵۱ درصد است، اما با این حال، آنها تقریباً هر روز موفق به کسب درآمد می‌شوند.

دلیلش تنوع است. اگر شما ۵۰ استراتژی معاملاتی مختلف را امتحان کنید، حتی با چنین Win Rate پایینی تقریباً هر روز درآمد کسب خواهید کرد تا زمانی که آن استراتژی‌ها همبستگی نداشته باشند یا حداقل همبستگی کمی با یکدیگر داشته باشند. بنابراین، همبستگی در معاملات نیز گاهی به اندازه استراتژی معاملاتی مهم است.

وین ریت چیست ؟

متأسفانه، معامله‌گران کوچک زمان یا منابع The Medallion Fund را ندارند. اکثر معامله‌گران، در بهترین حالت، پنج سیستم معاملاتی را امتحان می‌کنند و بنابراین، تنوع زیادی ندارند. به همین دلیل، باید به Win Rate خود توجه کنید.

در حالت کلی، استراتژی‌های بازگشت به میانگین (Mean reversion strategies) معمولاً استراتژی‌های معاملاتی با Win Rate بالا هستند، اما متوسط سودها معمولاً بزرگ‌تر از متوسط ضررها است. در مقابل، استراتژی‌های معاملاتی پیرو ترند، وین ریت پایینی دارند، اما در مواقع نادر، ممکن است سود بسیار بالایی را به همراه داشته باشند.

محاسبه تخصیص بهینه سرمایه بر اساس Win Rate

برای یافتن تعادل بین سود و زیان و سرمایه بهینه اختصاص‌یافته برای هر معامله یا استراتژی، همیشه باید محاسباتی را انجام دهیم. ولف ون رونیک (Wolf von Rönik)، با تجزیه و تحلیل تکنیکال سهام و کالاها در جولای ۲۰۰۱، مقاله جالبی را در مورد ریسک و ضرر منتشر کرد. او فرمولی را برای یافتن تخصیص بهینه سرمایه با توجه به وین ریت و سود مورد انتظار در هر معامله ارائه کرد که به صورت زیر است:

استراتژی win rate

که

f = تخصیص بهینه سرمایه،

A = نسبت سود/زیان (میانگین سود معاملات موفق تقسیم بر میانگین زیان معاملات ناموفق)،

P = وین ریت.

فرض کنید که داده‌های زیر را برای یک استراتژی داریم: نسبت برد ۶۰ درصد، میانگین سود برای معاملات موفق ۲ درصد و میانگین ضرر برای معاملات ناموفق نیز ۲ درصد (از این رو، نسبت سود/زیان برابر ۱ درصد است). برای این استراتژی، تخصیص بهینه سرمایه به صورت زیر محاسبه می‌شود:(((1+1)*0.6)-1)/1 = 0.2این به معنای تخصیص ۲۰ درصد سرمایه به این معامله یا استراتژی است.

بیایید پارامترها را تغییر دهیم: وین ریت به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد و در عین حال، میانگین سود دو برابر میانگین ضرر است. در این صورت، تخصیص بهینه سرمایه به صورت زیر محاسبه می‌شود:(((2+1)*0.4)-1)/2 = 0.1همان‌طور که مشاهده می‌شود، از آنجایی که Win Rate در مقایسه با استراتژی قبلی پایین‌تر است، باید سرمایه کمتری را برای معامله یا استراتژی دوم تخصیص دهیم تا یک حاشیه امن برای خود ایجاد کنیم.

بیایید استراتژی سوم را آزمایش کنیم: وین ریت ۷۵ درصد، میانگین سود ۲ درصد و میانگین ضرر ۲٫۵ درصد. بیایید این اعداد را در فرمول قرار دهیم تا ببینیم تخصیص بهینه سرمایه به چه صورت است:(((0.8+1)*0.75)-1)/0.8 = 0.4375بنابراین، از آنجایی که وین ریت بالاتر است، می‌توانیم پول بیشتری را برای این معامله یا استراتژی اختصاص دهیم، حتی اگر میانگین ضرر کمی بالاتر از میانگین سود باشد.

خلاصه مطلب

وین ریت در معاملات بسیار مهم است که البته توسط بسیاری از معامله‌گران هم نادیده گرفته می‌شود. وین ریت پایین احتمال اشتباهات رفتاری، افت زیاد و ضرر بالا را افزایش می‌دهد. تجربه معامله‌گران در طول سال‌ها نشان می‌دهد که نحوه واکنش آنها به موفقیت یا شکست‌های متوالی بسیار مهم است. در حالت کلی، شکست‌های طولانی می‌تواند منجر به کاهش سرمایه، ناامید شدن و دست از کار کشیدن معامله‌گران شود. بنابراین، توجه به Win Rate و اهمیت این معیار در معاملات، بسیار مهم است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments