اندیکاتور ویلیامز (Williams % R) چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

در بازار‌های مالی همه به دنبال پیش‌ بینی آینده قیمت هستند. یکی از ابزارهایی که به تحلیل بازار و پیش‌بینی درست‌تر کمک می‌کند، اندیکاتور‌ها هستند. اندیکاتور ویلیامز (Williams % R) یکی از این اندیکاتورهای محبوب و معتبر است که می‌تواند به تشخیص روند قیمت در بازار کمک کند. در این مقاله روش محاسبه اندیکاتور ویلیامز ( Williams Percent Range) و طریقه استفاده از آن برای پیش‌ بینی قیمت و تفاوت آن با اندیکاتور استوکاستیک را بیان می‌کنیم. برای یادگیری این مفاهیم حتماً با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

اندیکاتور ویلیامز چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اندیکاتور Williams % R که همچنین به عنوان محدوده درصدی ویلیامز شناخته می‌شود، نوعی اندیکاتور است که بین 0 تا 100- حرکت می‌کند و میزان خرید بیش از حد و فروش بیش از حد را اندازه‌گیری می‌کند. اندیکاتور ویلیامز می‌تواند برای یافتن نقاط ورود و خروج در بازار استفاده شود. این اندیکاتور شباهت زیادی به اسیلاتور تصادفی (اندیکاتور استوکاستیک) دارد و به همان روش استفاده می‌شود. این اندیکاتور به دست لری ویلیامز (Larry Williams) ساخته شده است و قیمت بسته شدن سهم یا ارز مورد نظر را با محدوده بالا و پایین در یک دوره خاص، به طور معمول 14 روز یا دوره مقایسه می‌کند.اندیکاتور ویلیامز (Williams % R) چیست؟

فرمول اندیکاتور ویلیامز

مفاهیم فرمول اندیکاتور ویلیامز:

Highest High: بالاترین قیمت در میان دوره‌های بازنگری که به طور معمول 14 دوره است.

Close: آخرین قیمت بسته شدن کندل.

Lowest Low: پایین‌ترین قیمت در دوره‌های بازنگری که به طور معمول 14 دوره است.

نحوه محاسبه اندیکاتور Williams

اندیکاتور ویلیامز بر اساس قیمت محاسبه می‌شود و به طور معمول 14 دوره آخر را محاسبه می‌کند.

  1. بالا و پایین قیمت هر دوره در میان 14 دوره را ثبت می‌کند.
  2. در دوره چهاردهم، قیمت فعلی، بالاترین قیمت و کمترین قیمت را یادداشت می‌کند.
  3. با پایان هر دوره، Williams % R جدید فقط با استفاده از 14 دوره گذشته داده‌ها، محاسبه می‌شود.

اندیکاتور ویلیامز چه می‌گوید؟

اندیکاتور Williams به یک تریدر می‌گوید که قیمت فعلی نسبت بالاترین قیمت در 14 دوره گذشته (یا هر تعداد دوره‌ای که در تنظیمات انتخاب شده است) کجا قرار دارد.

هنگامی ‌که اندیکاتور ویلیامز بین 0 تا 20- باشد، قیمت در محدوده خرید بیش از حد یا نزدیک به بالاترین محدوده قیمت اخیر خود است. هنگامی که شاخص بین 80- و 100- است، قیمت در محدوده فروش بیش از حد قرار دارد یا از بالاترین حد اخیر خود فاصله زیادی دارد.

در طی یک روند صعودی، تریدر‌ها می‌توانند مشاهده کنند که عدد اندیکاتور Williams به زیر 80- حرکت می‌کند. وقتی قیمت شروع به حرکت صعودی می‌کند و شاخص اندیکاتور ویلیامز دوباره به بالای 80- بر می‌گردد، این می‌تواند سیگنالی باشد که روند صعودی قیمت دوباره شروع می‌شود.

برای یافتن معاملات شورت در یک روند نزولی می‌توان از همین مفهوم استفاده کرد. هنگامی ‌که شاخص بالاتر از 20- است، بازار را زیر نظر بگیرید تا وقتی که قیمت شروع به ریزش کند و همزمان Williams % R به پایین 20- حرکت کند تا سیگنالی برای امکان ادامه روند نزولی صادر شود.

معامله‌گران همچنین می‌توانند شکست‌های حرکت را زیر نظر بگیرند. در طی یک روند صعودی قوی، قیمت اغلب به 20- یا بالاتر می‌رسد. اگر اندیکاتور سقوط کند و قبل از سقوط دوباره نتواند به بالای 20- برگردد، این نشان می‌دهد که حرکت قیمتی رو به بالا با مشکل روبه‌رو است و می‌تواند افت قیمت بیشتری را به دنبال داشته باشد.

اندیکاتور ویلیامز (Williams % R) چیست؟

ویژگی‌های اندیکاتور ویلیامز

  • اندیکاتور Williams % R بین صفر تا 100- حرکت می‌کند.
  • عدد بالای 20- خرید بیش از حد را نشان می‌دهد.
  • عدد زیر 80- فروش بیش از حد را نشان می‌دهد.
  • خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد به معنای معکوس شدن قیمت نیست. خرید بیش از حد به این معنی است که قیمت نزدیک به بالاترین محدوده اخیر خود است و فروش بیش از حد به این معنی است که قیمت در انتهای پایین‌ترین محدوده اخیر است.
  • هنگامی ‌که قیمت و نشانگر از قلمرو خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد خارج می‌شود، می‌تواند برای تولید سیگنال‌های ترید استفاده شود.

تفاوت بین اندیکاتور Williams % R و اندیکاتور Stochastic

اندیکاتور ویلیامز نشان‌دهنده سطح بسته شدن بازار در مقابل بالاترین سطح برای دوره بازگشت است. برعکس، اندیکاتور استوکاستیک (Fast Stochastic Oscillator)، که بین 0 تا 100 حرکت می‌کند، نزدیک بودن بازار را به پایین‌ترین سطح قیمت نشان می‌دهد و اطلاعاتی راجع‌به قدرت روند را در اختیار شما قرار می‌دهد. اندیکاتور ویلیامز با ضرب در 100- این مورد را اصلاح می‌کند. اندیکاتور ویلیامز و اندیکاتور استوکاستیک در نهایت تقریباً یکسان هستند. تنها تفاوت این دو در نحوه مقیاس‌گذاری شاخص‌ها است.

اندیکاتور ویلیامز (Williams % R) چیست؟

محدودیت‌های استفاده از اندیکاتور ویلیامز

اگر اندیکاتور خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد را نمایش دهد، به معنای تغییر جهت روند بازار نیست. خرید بیش از حد در واقع به تأیید روند صعودی کمک می‌کند؛ زیرا یک روند صعودی قوی باید به طور منظم قیمت‌هایی را ببیند که به بالاترین سطح قبلی رسیده‌اند (در واقع همان عددی که این اندیکاتور محاسبه می‌کند).

برای مشاهده آموزش‌های بیشتر می‌توانید به صفحه رسمی لری ویلیامز (Larry Williams) مراجعه کنید.

سخن پایانی

اندیکاتور ویلیامز (Williams) توسط لری ویلیامز ابداع شده است. این اندیکاتور معمولا قیمت را در دوره‌های مختلف معمولاً 14 دوره بررسی می‌کند و یک عدد در محدوده بین 0 تا 100- ارائه می‌دهد. با توجه به این شاخص عددی و مشاهده روند بازار می‌توان نقاط ورود و خروج از بازار را تشخیص داد. وقتی این اندیکاتور عدد بین 0-20- را نمایش می‌دهد یعنی بازار در محدوده خرید بیش از حد قرار دارد و ممکن است این بالاترین قیمت حال حاضر باشد. با بررسی معیار‌ها و روند قیمتی می‌توان تشخیص داد که آیا یک بازگشت قیمت خواهیم داشت یا نه. اگر قیمت عدد 80- تا 100- را نمایش دهد، یعنی قیمت در محدوده فروش بیش از حد است.

به طور کلی اندیکاتور ویلیامز و سایر اندیکاتور‌های دیگر می‌توانند به شما کمک کنند که نگاه جامع‌تری به بازار داشته باشید و میزان خطای تحلیل خود را کاهش دهید. اما بدانید که همیشه بازار مطابق با پیش‌بینی اندیکاتور‌ها پیش نمی‌رود و ممکن است اندیکاتور سیگنال غلط بدهد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments