ارز دیجیتال دایمنشن (Dymension) چیست؟ آشنایی با توکن DYM

زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از ارزهای دیجیتال جدیدی که این روزها پس از ایردراپ خود سروصدای زیادی به پا کرده، دایمنشن (Dymension) است. پروژه ارز دیجیتال دایمنشن پلتفرمی برای ایجاد برنامه‌های تخصصی به نام رول‌اپ است که در اواخر ژانویه ۲۰۲۴، توکن DYM خود را عرضه کرد و این توکن در عرض تقریباً یک هفته، به جمع ۱۰۰ رمزارز برتر بازار راه یافت. علاوه بر رویکرد نوآورانه و ساختار ماژولار پلتفرم ارز دیجیتال Dymension، لیست شدن این رمزارز توسط صرافی‌های بزرگی همچون بایننس نیز توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. اما رمزارز دایمنشن چیست و چرا در این مدت کوتاه به چنین محبوبیتی دست پیدا کرده است؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

ارز دیجیتال دایمنشن چیست؟

ارز دیجیتال دایمنشن یک بلاکچین لایه اول است که روی کیت توسعه نرم افزار (SDK) کازماس ساخته شده و از طریق پل بین بلاکچینی (IBC) به اکوسیستم کازماس متصل است. این پلتفرم دارای یک ساختار ماژولار است که امکان ارتقا و نگهداری هر بخش از سیستم را فراهم می‌کند.

Ramzarzخرید سریع DYM!
با یک کلیک دایمنشن (DYM) را در ارزپلاس معامله کنید!

خرید DYM

در کل، ارز دیجیتال Dymension را می‌توان به عنوان یک هاب ماژولار و پرسرعت برای نوع خاصی از برنامه‌های غیرمتمرکز به نام رول‌اپ‌ها (RollApps) توصیف کرد. این رول‌اپ‌ها برنامه‌های تخصصی هستند که روی پلتفرم دایمنشن ساخته شده‌ و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی قابل استقرار باشند و یک رویکرد ساده و کارآمد را برای ایجاد برنامه‌های بلاکچینی متنوع ارائه ‌دهند. این طراحی باعث شده که رول‌اپ‌ها در اکوسیستم دایمنشن به راحتی و به سرعت اجرا شوند.

در کل، هدف اصلی پروژه رمزارز دایمنشن از ارائه رول‌اپ‌ها و یک ساختار چندلایه، کاهش مصرف منابع، افزایش مقیاس‌پذیری، امنیت، قابلیت همکاری و نقدینگی بدون محدودیت‌های معمول بلاکچین است. نوآوری رمزارز Dymension در کیت توسعه رول‌اپ (RDK) آن نهفته است، مشابه کیت توسعه نرم افزار کازماس، که به توسعه‌دهندگان یک جعبه ابزار قوی برای تسریع روند ساخت این برنامه‌ها ارائه می‌دهد.ارز دیجیتال دایمنشن

اصطلاح رول‌اپ‌ از مفهوم «رول‌آپ- Rollup» در فناوری بلاکچین گرفته شده است؛ راه‌حلی که برای افزایش مقیاس‌پذیری بلاکچین‌ها از طریق جمع کردن یا دسته‌بندی چندین تراکنش در یک تراکنش واحد طراحی شده ‌است. رول‌اپ‌ به عنوان جزء کلیدی شبکه ارز دیجیتال دایمنشن، نشان‌دهنده کلاس جدیدی از برنامه‌های بلاکچینی است که هدف آن هم ماژولار بودن و هم افزایش کارآمدی است. بر اساس داده‌های موجود، رول‌اپ‌‌ها می‌‌توانند میانگین زمان پردازش ۰٫۲ ثانیه را با حداکثر TPS (تعداد تراکنش در هر ثانیه) تقریباً ۲۰ هزار تراکنش، ارائه دهند.

ارز دیجیتال Dymension چگونه کار می‌کند؟

پلتفرم ارز دیجیتال Dymension و رول‌اپ‌های آن یک راه‌حل منحصربه‌فرد را در فضای چند زنجیره‌ای وب ۳ ارائه می‌دهند که افزایش مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و کارایی را امکان‌پذیر می‌کنند. این رویکرد نوآورانه، رمزارز دایمنشن را به یک پروژه محوری در توسعه فناوری بلاکچین و کاربردهای آن در بخش‌های مختلف تبدیل می‌کند.

رول‌اپ‌ها اساساً بلاکچین‌های منحصربه‌فردی هستند که در شبکه رمزارز Dymension مستقر شده‌اند و برای موارد استفاده خاص، از دیفای و بازی گرفته تا برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، قابل تنظیم و بهینه‌سازی هستند. در واقع، ماهیت ماژولار رول‌اپ‌ها اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌های سفارشی را برای موارد استفاده خاص ارائه دهند که این موضوع می‌تواند توان عملیاتی تراکنش‌ها را بهینه کند. هر رول‌اپ‌ را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که نیازهای برنامه خاص خود را برآورده کند، نه اینکه یک رویکرد یکسان برای همه برنامه‌ها داشته باشد.ارز دیجیتال Dymension

به این ترتیب، شبکه ارز دیجیتال دایمنشن به عنوان یک هاب عمل می‌کند که رول‌اپ‌های مختلف را به هم متصل می‌کند و تعامل و ارتباط بین اکوسیستم‌های بلاکچینی مختلف را امکان‌پذیر می‌سازد. این رول‌اپ‌ها قادر به تعامل با سایر زنجیره‌های دارای قابلیت ارتباط بین بلاکچینی (IBC) هستند و یک تجربه بین زنجیره‌ای یکپارچه را ممکن می‌سازند.

همچنین ببینید: ارز دیجیتال زتاچین (ZetaChain) چیست؟ معرفی توکن ZETA

در شبکه ارز دیجیتال Dymension، ترتیب‌دهنده‌ها (Sequencers) مسئول اعتبارسنجی، مرتب‌سازی و پردازش تراکنش‌ها در رول‌اپ‌ها هستند. آنها وضعیت شبکه را پس از ثبت تراکنش‌ها، فوراً به‌روزرسانی‌ می‌کنند.

در نهایت، یک بازارساز خودکار (AMM) تعبیه‌شده در هاب دایمنشن، مسیریابی دارایی‌ها و تأمین نقدینگی را برای رول‌اپ‌ها تسهیل می‌کند.

توکن DYM چیست؟

توکن DYM به عنوان ارز دیجیتال بومی دایمنشن، یک جزء همه‌کاره و جدایی‌ناپذیر از این اکوسیستم است که نقش‌های مختلفی، از ایمن‌سازی شبکه گرفته تا امکان مشارکت در حاکمیت و قابلیت همکاری در شبکه‌های بلاکچینی را ایفا می‌کند. در کل، رمزارز دایمنشن با هدف همسویی با انگیزه‌های ذی‌نفعان مختلف در اکوسیستم، ترویج مشارکت فعال، امنیت شبکه و رشد پایدار، طراحی شده است.

شبکه رمزارز Dymension بر اساس الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (Delegated Proof-of-Stake) یا به اختصار DPoS عمل می‌کند که در آن، اعتبارسنج‌ها مسئول حفظ امنیت شبکه و پردازش تراکنش‌ها هستند. توکن‌ DYM توسط این اعتبارسنج‌ها استیک می‌شود یا نمایندگی توکن‌ها توسط دارندگان آنها به اعتبارسنج‌ها داده می‌شود که این موضوع، به حفظ امنیت و یکپارچگی شبکه کمک می‌کند. اعتبارسنج‌ها به ‌خاطر مشارکت‌شان در شبکه، در قالب ارز دیجیتال دایمنشن پاداش‌ می‌گیرند.توکن DYM

از طرفی، دارندگان ارز دیجیتال Dymension دارای حقوق حاکمیتی هستند که به آنها اجازه می‌دهد در فرآیند تصمیم‌گیری در مورد توسعه اکوسیستم شرکت کنند. این فرآیندها شامل رأی‌گیری در مورد پیشنهادهای مربوط به ارتقای شبکه، تغییر سیاست‌ها و تخصیص منابع در اکوسیستم، هستند.

با توجه به تمرکز پروژه رمزارز دایمنشن بر قابلیت همکاری و ارتباطات بین زنجیره‌ای، توکن DYM همچنین انجام تراکنش‌ها و تعاملات را در شبکه‌های بلاکچینی مختلف تسهیل می‌کند. این کاربرد رمزارز Dymension، شامل پرداخت هزینه‌های مرتبط با داده‌های بین زنجیره‌ای و انتقال دارایی‌ها نیز می‌شود.

علاوه بر اینها، همان‌طور که گفته شد، دایمنشن یک بازارساز خودکار را در مرکز خود ادغام کرده و از توکن DYM می‌توان در این چارچوب استفاده کرد. به این معنی که، دارندگان ارز دیجیتال دایمنشن می‌توانند در استخرهای نقدینگی مشارکت کنند و در ازای تأمین نقدینگی و فراهم کردن امکان تبادل کارآمد دارایی و کشف قیمت در اکوسیستم، پاداش بگیرند.

عرضه ارز دیجیتال Dymension منوط به تنظیمات الگوریتمی مبتنی بر پویایی استیکینگ است. به عبارتی، نرخ انتشار توکن‌های جدید در پاسخ به نسبت توکن‌های DYM استیک‌شده تنظیم می‌شود و این کار، با هدف دستیابی به تعادل بین امنیت شبکه و عرضه توکن صورت می‌گیرد.

توکنومیک رمزارز دایمنشن

عرضه کل رمزارز دایمنشن برابر با ۱ میلیارد توکن DYM در نظر گرفته شده که توزیع آن به صورت زیر است:رمزارز دایمنشن

  • ۸ درصد برای تخصیص عمومی (ایردراپ و شبکه آزمایشی)،
  • ۳۳ درصد برای مدیریت مشوق‌ها،
  • ۲۰ درصد برای اکوسیستم و تحقیق و توسعه،
  • ۵ درصد برای استخر جامعه،
  • ۱۴ درصد برای حامیان و شرکا،
  • و ۲۰ درصد برای تیم اصلی، اختصاص داده شده است.

رمزارز Dymension را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

رمزارز Dymension را می‌‌توان در صرافی‌های رمزارزی شناخته‌شده‌‌ای مانند بایننس، کوکوین (KuCoin)، بای‌بیت (Bybit)، Gate.io، مکسی (MEXC)، کوینکس (CoinEx) و … خرید و فروش کرد.

علاوه بر این، کیف پول‌های معتبری همچون متامسک (MetaMask)، تراست ولت (Trust Wallet)، کپلر (Keplr) و همچنین، کیف پول‌های سخت افزاری همچون لجر (Ledger)، از ارز دیجیتال دایمنشن پشتیبانی می‌کنند.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال دایمنشن

داده‌های پلتفرم کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) نشان می‌دهند که ارز دیجیتال Dymension در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴ و با قیمت حدودی ۴٫۶۳ دلار وارد بازار آزاد شد. قیمت این رمزارز برای چند روز در اطراف این سطح در نوسان بود، اما در اوایل فوریه سقوط کرد و در ۴ فوریه به پایین‌ترین سطح تاریخی خود در ۲ دلار رسید.

در صفحه قیمت لحظه ای دایمنشن می‌توانید قیمت Dymension و توکن DYM و نمودار قیمت آن را مشاهده کنید.

پس از آن و در تاریخ ۶ فوریه، صرافی بایننس از لیست کردن توکن DYM خبر داد و تیم دایمنشن هم در تاریخ ۷ فوریه، راه‌اندازی شبکه اصلی خود را اعلام کرد و این موضوع، باعث رشد چشمگیر قیمت این ارز دیجیتال شد. همچنین، در ۹ فوریه، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه این پروژه یک دور سرمایه‌گذاری خصوصی را با جمع‌آوری ۶٫۷ میلیون دلار انجام داده است. همه این عوامل دست به دست هم دادند و باعث رشد قیمت رمزارز دایمنشن شدند. در نتیجه این رالی صعودی، بالاترین قیمت تاریخی رمزارز Dymension در ۱۴ فوریه و در محدوده ۸٫۶۶ دلار به ثبت رسید.

رمزارز Dymension
نمودار قیمت ارز دیجیتال Dymension از ابتدا تاکنون.

متأسفانه، روزهای اوج ارز دیجیتال دایمنشن دوام زیادی نداشت و پس از آن، قیمت این رمزارز شروع به کاهش کرد، به طوری که در زمان نگارش این مطلب، به محدوده ۷٫۴۰ دلار رسیده است.

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال Dymension

ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند و پیش‌بینی قیمت آنها در طولانی‌مدت کار دشواری است. با این حال، برخی از تحلیلگران با استفاده از داده‌های تاریخی و تحلیل تکنیکال این کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com، متوسط قیمت توکن DYM را در سال ۲۰۲۴، برابر با ۱۵٫۳۴ دلار و در سال ۲۰۲۵، حدود ۱۶٫۷۳ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که متوسط قیمت رمزارز دایمنشن در سال ۲۰۳۰، تا ۵۱٫۰۱ دلار افزایش یابد.

خلاصه مطلب

در این مقاله، به معرفی پروژه رمزارز Dymension و ویژگی‌های آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، شبکه ارز دیجیتال دایمنشن یک بلاکچین ماژولار و مقیاس‌پذیر مبتنی بر رول‌اپ‌ها است که به ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه‌دهندگان کمک می‌کند. این پروژه از زیرساخت RDK و کیت توسعه نرم افزار خود برای افزایش ارتباطات بین رول‌اپ‌ها استفاده می‌کند. اگرچه ارز دیجیتال Dymension از زمان معرفی خود عملکرد خوبی داشته است، اما فراموش نکنید که قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌‌ای، ضروری است که ابتکارات آن، همکاری‌ها، قراردادها، وایت پیپر و موارد دیگر را در نظر بگیرید و درک کاملی از ریسک‌های مرتبط را به دست آورید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments