ارز دیجیتال تورچین (THORChain) چیست؟ معرفی توکن RUNE

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال تورچین (THORChain) از سال گذشته تاکنون بیش از 1400 درصد رشد کرده است. این ارز دیجیتال، دو توکن به نام Rune دارد که یکی روی شبکه بایننس چین (binance chain) پیاده‌سازی شده و دیگری روی شبکه اتریوم. توکن rune که روی شبکه اتریوم پیاده‌سازی شده، بسیار جدید است و تازه در 2021 وارد بازار ارز‌های دیجیتال شده است.

ارز دیجیتال تورچین به عنوان یک شبکه بین بلاکچینی عمل می‌کند. از آنجایی که وجود چنین شبکه‌ای برای ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف یک نیاز اساسی در حوزه ارزهای دیجیتال است، به نظر می‌رسد این رمزارز ‌آینده خوبی داشته باشد. اگر می‌خواهید بیشتر در موردرمزارز THORChain بدانید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال تورچین (THORChain) چیست؟

تورچین (THORChain) یک شبکه نقدینگی غیرمتمرکز، Cross-chain و بدون نیاز به مجوز خاص (Permissionless) است که امکان تعویض سریع ارزهای دیجیتال را فراهم می‌آورد. ارز دیجیتال تورچین یک قرارداد ارتباطی می‌سازد که اجازه می‌دهد بلاکچین‌های مختلف بتوانند ارتباطی امن و مطمئن داشته باشند. در ارز دیجیتال تورچین یک استخر نقدینگی وجود دارد که ارزهای دیجیتال در آن استیک می‌شوند.

این استخر‌ها همچنین برای تبادل، وام‌دهی، قرض گرفتن یا سایر سرویس‌های پرداختی استفاده می‌شوند.

برای مشاهده سایت اصلی ارز دیجیتال تورچین به این صفحه مراجعه کنید.

ارز دیجیتال تورچین چگونه کار می‌کند؟

ابتدا این موضوع را بررسی می‌کنیم که تورچین چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

نوسان قیمت ارزهای دیجیتال

نوسان قیمت ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران جذاب است. اما همچنین عاملی است که از استفاده گسترده ارزهای دیجیتال در زندگی جلوگیری می‌کند.

کمبود نقدینگی

کمبود نقدینگی به راحتی منجر به نوسانات زیادی در قیمت‌ها خواهد شد.

امروزه مبادلات صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) عمدتاً با تراکنش‌های توکن فقط در 1 شبکه بلاکچین سروکار دارند و نه چندین شبکه.

حال ببینیم  تورچین چگونه می‌خواهد این مشکلات را حل کند. برای حل مشکلات فوق ، ارز دیجیتال THORChain اکوسیستمی از اجزای زیر ایجاد کرد:

THORCHAIN : یک پروتکل نقدینگی غیر متمرکز سریع است که روی لایه اول ساخته شده است.

YGGDRASIL PROTOCOL : یک پل ارتیاطی بین زنجیره‌ای (Cross-chain) و مطمئن برای THORChain.

FLASH NETWORK: شبکه لایه دوم است که برای تبادل ارزهای دیجیتال بین شبکه‌های میانی ایجاد شده است. در لایه 2 هاب‌های نقدینگی وجود دارد.

پروتکل BIFRÖST : یک پروتکل میان زنجیره‌ای برای ارز دیجیتال THORChain است.

ASGARDEX:  یک رابط نقدینگی سریع و مطمئن است که برای THORChain تنظیم شده است.

ÆSIR PROTOCOL : مجموعه پروتکل‌های  مدیریتی برای THORChain.

توکن RUNE چیست؟

ارز دیجیتال تورچین

توکن RUNE توکن اصلی داخل پلتفرم ارز دیجیتال تورچین است. در اکوسیستم ارز دیجیتال THORChain، توکن RUNE به عنوان یک توکن کاربردی عمل می‌کند. توکن ران برای مبادله، پرداخت کارمزد استیکینگ در مکانیسم مدیریتی و پاداش برای اعتبارسنجان، استفاده می‌شود.

توکن RUNE روی بلاکچین بایننس تعریف شده و یک استاندارد BEP2 است. این توکن در سال 2019 راه‌اندازی شد. تیم تورچین در سال 2021 یک توکن دیگر را با همین نام RUNE در شبکه اتریوم و تحت استاندارد ERC-20 طراحی کرده‌اند.

چگونه می‌توان توکن RUNE را استخراج کرد؟

توکن RUNE را نمی‌توان مانند بیت کوین و اتریوم استخراج کرد. اما می‌توانید در شبکه تورچین یک اعتبارسنج (validator) یا Staker توکن RUNE باشید و به عنوان پاداش، توکن دریافت کنید.

کیف پول های ارز دیجیتال تورچین

از آنجا که توکن RUNE در دو شبکه بایننس و اتریوم وجود دارد، توکن‌هایی که متعلق به استاندارد BEP-2 روی شبکه بایننس هستند را می‌توان در کیف پول تراست والت نگه داشت و توکن‌هایی هم که تحت استاندارد ERC-20 هستند را می‌توان روی کیف پول‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند، مثل کیف پول متامسک، ذخیره کرد.

وضعیت توکن Rune

راه‌حل‌های رمزارز تور چین مانند یونی سواپ (Uniswap) یا Shapeshift است. مزیت شبکه تور چین این است که کاملاً غیر متمرکز است و به کاربران اجازه می‌دهد که ارزهای دیجیتال متعلق به شبکه‌های مختلف را روی آن مبادله کنند. این مزیت را رقیب‌های دیگر THORChain یعنی شبکه‌های Kyber و IDEX هم دارند؛ البته آنها فقط از توکن‌های استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند.

توکن RUNE چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال تورچین

توکن RUNE در تمام استخر‌های ارز دیجیتال تورچین برای ایجاد نقدینگی استفاده می‌شود.

اعتبارسنجان در شبکه THORChain از توکن RUNE استفاده می‌کنند تا بخشی از مجموعۀ اعتبارسنجان باشند. این اعتبارسنجان یا تولیدکنندگان بلاک، مسئول تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های درون شبکه ارز دیجیتال تورچین هستند.

توکن RUNE برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در داخل شبکه THORChain استفاده می‌شود.

توکن RUNE هنگام استفاده از خدمات THORChain برای پرداخت هزینه‌های ترید، هزینه‌های ارتباط و هزینه‌های نقدینگی، استفاده می‌شود. توکن Rune برای پرداخت هزینه‌های نقدینگی در استخر‌های نقدینگی لایه اول و مراکز نقدینگی در لایه دوم به کار می‌رود. همچنین از توکن Rune برای پرداخت پاداش به اعتبارسنجان نیز استفاده می‌شود.

مقدار پاداشی که ارز دیجیتال تورچین پرداخت می‌کند، به تعداد توکن‌هایی که هر کدام از این اعتبارسنجان استیک می‌کنند بستگی دارد. این مسئله باعث می‌شود که اعتبارسنجان به نگهداری توکن بیشتر تشویق شوند.

تیم تورچین همچنین گفته است که توکن RUNE به عنوان یک توکن پرداختی استفاده نمی‌شود. در واقع توکن RUNE به عنوان یک پل ارتباط نقدینگی بین استخر‌ها استفاده می‌شود. این توکن به عنوان یک ارز مبنا استفاده می‌شود که می‌توان از آن برای مبادله دو ارز دیجیتال دیگر در دو استخر متفاوت استفاده کرد.

قیمت ارز دیجیتال تورچین

ارز دیجیتال تورچین با توکن RUNE که روی شبکه بایننس چین تعریف شده، در آوریل 2021 رتبه 42 را در سایت کوین مارکت کپ دارد. ارزش کل بازار این رمزارز تقریباً 3.5 میلیارد دلار است. در ژولای 2019 این ارز به بازار ارزهای دیجیتال با قیمت 0.017 وارد شد. در تصویر زیر نمودار رشد قیمت یک ساله توکن RUNE را مشاهده می‌کنید.

ارز دیجیتال تورچین

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای THORChain و توکن RUNE به صفحه قیمت ارز دیجیتال تورچین در شبکه بایننس چین مراجعه کنید.

سخن پایانی

رمزارز تورچین (THORChain) مانند یک پل بین بلاکچین‌های مختلف عمل می‌کند. هدف این رمزارز این است که کاربران بتوانند توکن‌های موجود در شبکه‌های مختلف را با سرعت با هم مبادله کنند. این بلاکچین دو لایه دارد: لایه اول یک شبکه نقدینگی غیر متمرکز است و لایه دوم به صورت پلی بین بلاکچین‌های مختلف عمل می‌کند.

نام توکن این شبکه RUNE است. این شبکه دو توکن مختلف با یک نام روی شبکه بایننس چین و روی شبکه اتریوم دارد. توکن Rune روی شبکه بایننس چین رتبه بسیار بهتری را در حجم مبادلات دارد اما توکنی که روی شبکه اتریوم تعریف شده، تازه در سال 2021 وارد بازار شده و هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments