زمان مطالعه: 6 دقیقه

سیاکوین (Siacoin) چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اولین کلمه یا تعریفی که از سیاکوین به ذهنتان خطور می‌کند چیست؟ احتمالا کوینی است که سازمان اطلاعتی سیا آن را ایجاد کرده است و برای مسائلی مانند جاسوسی از آن استفاده می‌کند. یا اگر کمی ذهن خلاق و طنزپردازی داشته باشید شاید شما را به یاد شخصیت انیمیشنی سیا ساکتی بیاندازد. اما بیایید ببینیم که واقعا سیا کوین چیست و با آن بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه سیا کوین

سیا کوین در ابتدا، پروژه دانشجویی 2 دانشجوی موسسه پلی تکنیک rensselaer بود. دیوید وریک به همراه لوک چامپین در سال 2013 با راه‌اندازی این پروژه، انقلابی در صنعت بلاکچین ایجاد کردند. این کوین، هم اکنون در جایگاه هفتادمین کوین مارکت کپ قرار دارد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

سیا کوین چیست؟

سیا کوین، کوین شبکه بلاکچین سیا “SIA” است. این شبکه بلاکچینی به شما کمک می‌کند تا فضای ذخیره‌سازی اضافی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و در عوض سیاکوین دریافت کنید. سیاکوین نیز مانند اتریوم یک پلتفرم برای قرار‌داد‌های هوشمند است که از ویژگی‌های خاصی بهره‌مند است. سیاکوین با هدف ایجاد یک فضای ابری غیر متمرکز ایجاد شده است. بر اساس پروتکل‌های سیا کوین شما با اشتراک گذاشتن فضای اضافی هارد خود با دیگران پاداش دریافت می‌کنید. سیاکوین از این فضا‌های بلااستفاده برای ذخیره فایل‌های بسیار حجیم استفاده می‌کند. به تعبیر دیگر، سیاکوین فایل‌های مورد نظر کاربران را ابتدا رمزگذاری و سپس در سیستم‌های مشترکان به اشتراک می‌گذارد. هیچ یک از کاربران دیگر امکان مشاهده محتوای این فایل را ندارند و فقط خود صاحب فایل می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد.

برای آنکه ذهنتان با موضوع آشناتر شود اجازه دهید تا با مثالی این موضوع را برای شما روشن کنیم:

حتما پیش آمده است که برای دانلود یک بازی یا یک نرم افزار با حجم بالا اقدام کنید اما به دلیل حجم بالای فایل، نیازمند دانلود پارت‌های مختلفی باشید. حال تصور کنید هر کدام از این پارت‌ها بر روی یک سرور متفاوت ذخیره شود و رمز آنها را فقط یک نفر داشته باشد. این تقریبا همان کاری است که شبکه بلاکچینی سیا کوین انجام می‌دهد. حال که با سیا کوین آشنا شدیم بهتر است تا به نحوه استخراج آن بپردازیم.

نحوه استخراج سیا کوین

در اوایل ورود سیا کوین به بازار، استخراج آن کار چندان پیچیده و سختی نبود. تا سال 2018 استخراج سیاکوین نیز مانند بیت کوین توسط کامپیوتر‌های شخصی و Gpuها صورت می‌پذیرفت. رفته رفته با افزایش سختی شبکه نیاز به رایانه‌های پیشرفته‌تر با قدرت پردازش بالاتر بیشتر احساس شد. استخراج سیاکوین منفعت زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در حال حاضر استخراج هر بلاک سیا کوین نزدیک به 132 هزار سیاکوین به شما هدیه می‌دهد که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز

استخراج سیاکوین در حال حاضر فقط با استفاده از دستگاه‌های ایزیک مقرون به صرفه است. این دستگاه‌ها که با نام تجاری Obelisk SC1 برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند در دو مدل یا بهتر بگوییم دو نسل متفاوت روانه بازار شده‌اند.

نسل اول این ماینر‌ها Gen1 و نسل دوم آن Gen2 نام دارند. این دستگاه‌ها در 2 نوع باریک و معمولی در بازار وجود دارند.

سیا کوین

مصرف برق این دستگاه‌ها در نسل 1 بین 400 تا 750 وات است. این میزان تفاوت به دلیل تعداد برد‌های بکار گرفته شده در آن است. میزان هش ریت یا توان استخراج این دستگاه‌ها نیز بین GH/s500 تا GH/s1050 هست.

این ارقام در ماینر‌های نسل 2 ارتقا یافته و تا حدودی پروسه استخراج سیا کوین را مقرون به صرفه‌تر می‌کند. میزان مصرف برق در این ماینر‌ها بین 400 تا 900 وات است. در ازای مصرف برق بالاتر نسل دوم ماینر‌های Obelisk SC1 یازدهی آنها نیز بیشتر بوده و بین 500 تا 1400 گیگاهش قدرت استخراج دارد.

هرچند بهترین شیوه استخراج سیا کوین همان دستگاه‌های ایسیک هستند اما کارت‌های گرافیک قدرتمند، خود را از تکاپو نینداخته و همچنان در میدان استخراج قدرت‌نمایی می‌کنند. در ادامه به بیان ویژگی کارت‌ گرافیک‌های مورد استفاده در این زمینه می‌پردازیم.

کارت گرافیک‌های قابل استفاده در استخراج سیاکوین

 Nvidia GTX 1080: این کارت گرافیک قدرتمند نه تنها برای استخراج سیا کوین بلکه برای استخراج بسیاری از ارز‌های دیجیتالی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این کارت گرافیک با استفاده از تکنولوژی به روز و طراحی نوآورانه خود توانسته است راندمان بالایی را برای کاربران خود به ارمغان آورد و از هم نوعان خود پیشی بگیرد. بازدهی این کارت گرافیکی تنها 500 واحد سیاکوین در روز است که این میزان بسیار بسیار ناچیز است.

سایر کارت گرافیک‌ها نیز کارایی چندانی در این زمینه ندارند. به عنوان مثال کارت گرافیک AMD_R9 در بهترین حالت، توان استخراج 2 گیگا بایت دارد که در مقایسه با ماینر بسیار ناچیز‌ است.

نرم افزار‌های مورد نیاز در استخراج سیا کوین

علاوه بر سخت افزار‌های مورد نیاز برای استخراج سیا کوین شما نیاز به تهیه نرم‌ افزار‌های خاصی نیز هستید که به معرفی آنها می‌پردازیم:

Marlin miner: اگر برای استخراج سیاکوین از دستگاه ماینر استفاده می‌کنید حتما باید با این نرم افزار آشنا باشید.

OpenCL: اگر از کارت گرافیک AMD به عنوان پردازنده استفاده می‌کنید نصب این نرم افزار لازم و ضروری است.

نحوه محاسبه سود سیاکوین

برای اینکه بدانید آیا استخراج سیا کوین برای شما سودآور است یا خیر باید مواردی را حتما مد‌نظر قرار دهید. این موارد نه تنها برای سیا کوین بلکه برای همه رمزارز‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از این موارد میزان هش ریت پردازنده است. گزینه دیگری که در این مواقع به آن باید توجه کرد میزان مصرف برق آن است. با محاسبه میزان هش ریت و مصرف برق لازم برای استخراج یک واحد سیاکوین و بدست آوردن معادل ریالی آن می‌توان نتیجه گرفت که آیا استخراج سیا کوین در آن برهه زمانی مقرون به صرفه هست یا خیر.

سیا کوین

قیمت سیاکوین

قیمت سیا کوین در زمان نگارش مقاله 0.003181 دلار است. یعنی چیزی کمتر از 750 ریال. این قیمت برای سیاکوینی که نزدیک به 7 سال از آغاز به کار آن می‌گذرد بسیار پایین است. فراموش نکنید که همیشه احتمال افزایش قیمت در حوزه رمزارز‌ها وجود دارد و بعید نیست که قیمت این ارز هم با افزایش چند ده درصدی روبرو شود.

سخن پایانی

سیا کوین جزء کوین‌هایی است که می‌تواند در طول سال‌های آینده با قیمت‌های بسیار بالاتری نسبت به قیمت امروزه خود مورد معامله قرار گیرد. مسلما پدید آورندگان این ارز دیجیتالی برای آینده آن برنامه ریزی‌هایی را داشته‌اند که بعد از پیاده‌سازی آنها حتما وضع قیمت سیاکوین بهبود پیدا خواهد کرد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments