صرافی ریدیوم چیست؟ آموزش استفاده از صرافی غیرمتمرکز Raydium

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

رشد سریع و خارق‌العاده حوزه اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای) در 2 سال گذشته به حدی در دنیا سروصدا کرده که حتی دولت‌ها هم به دنبال چاره‌ای برای همزیستی یا مقابله با این حوزه هستند. یکی از اصلی‌ترین رکن‌های اقتصاد غیرمتمرکز، صرافی غیر متمرکز (DEX) است که در واقع مرکز خدمات و فعالیت‌های اقتصادی است. در این بین صرافی ریدیوم (Raydium Exchange) یکی از صرافی‌های برتر این حوزه است که در این مقاله به معرفی و بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

صرافی غیر متمرکز (DEX) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

صرافی‌های غیر متمرکز که به اختصار به آنها DEX هم گفته می‌شود، بازارهای همتا به همتایی هستند که به معامله‌گران کریپتویی اجازه می‌دهند بدون هیچ حد و مرزی با یکدیگر معامله کنند. درست همانند ایده اصلی پشت خلق بلاکچین، DEX ها هم کاملاً غیرمتمرکز هستند و تراکنش‌های مالی مختلف را بدون نیاز به بانک‌ها، واسطه‌ها یا عاملان شخص ثالث انجام می‌دهند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این صرافی‌ها با نسخه متمرکز یا CEX این است که صرافی متمرکز عادی، امکان خرید ارز دیجیتال با ارز فیات را فراهم می‌کند ولی در DEX ها فقط امکان تعویض دو توکن ارز دیجیتال وجود دارد.

تفاوت مهم دیگری که بین این دو نوع ارائه‌دهنده خدمات بلاکچینی وجود دارد این است که تراکنش‌ها در پایگاه داده داخلی CEX ها ثبت می‌شود ولی تراکنش در DEX ها قابل بررسی هستند و در بلاکچین ثبت می‌شوند.صرافی ریدیوم

صرافی ریدیوم چیست؟

ریدیوم (Raydium) یک بازارساز خودکار غیر متمرکز (AMM) است که در بلاکچین سولانا قرار گرفته است. پلتفرم AMM به کاربران اجازه می‌دهد که با هم معامله کنند، توکن‌های خود را تعویض (سواپ) کنند و نقدینگی ارائه دهند و به خاطر این کار پاداش بگیرند. این پلتفرم برای سیستم سواپ توکن خود از Serum استفاده می‌کند و مثل هر پروتکل دیگری در بلاکچین سولانا، صرافی Raydium از سرعت و کارایی این بلاکچین بهره زیادی می‌برد.

توکن یا ارز دیجیتال ریدیوم، RAY است که در ابتدا در 2 فوریه 2021 عرضه شد. گفته می‌شود که حداکثر تعداد توکن‌های RAY در شبکه، 555 میلیون واحد است که توسعه‌دهندگان پروژه 20% از این مقدار را برای خود برداشته‌اند. البته خوشبختانه توسعه‌دهندگان این سیستم نمی‌توانند توکن‌های خود را به فروش برسانند، زیرا این توکن‌ها به مدت 3 سال قفل شده‌اند.صرافی ریدیوم

این نکته حائز اهمیت است که درست مثل اغلب توکن‌های پلتفرم‌ها، ارز دیجیتال ریدیوم (RAY) نیز به هولدرهای خود امکان رأی‌دهی به پیشنهادات مطرح‌شده در سیستم را می‌دهد. قدرت رأی هر هولدر به میزان توکن RAY در اختیارش بستگی دارد. در ضمن این توکن 0.03% از کارمزد معاملات را هم به هولدر خود می‌دهد. با توجه به اینکه صرافی ریدیوم در واقع یک AMM است، بنابراین دو بخش مجزا دارد. در بخش اول، کاربران به پایگاه سفارشات Serum دسترسی پیدا می‌کنند. در بخش دوم اما الگوریتم صرافی Raydium به سیستمی به نام بازار ساز خودکار با فعالیت مداوم (CFAMM) متکی است.صرافی ریدیوم

ویژگی‌های صرافی Raydium

با اینکه صرافی Raydium به تازگی شروع به کار کرده است ولی در همین مدت کم هم توانسته کاربران زیادی را جذب کند. این سرعت رشد بالا به خاطر ویژگی‌هایی است که این پلتفرم ارائه می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سواپ توکن‌ها

این اصلی‌ترین ویژگی هر صرافی غیر متمرکزی است که در آن کاربر دو توکن را با یکدیگر سواپ (تعویض) می‌کند. با توجه به اینکه این پلتفرم در بلاکچین سولانا فعالیت می‌کند، سرعت عملکرد آن بسیار بالا و کارمزدهایش هم بسیار پایین است.

همکاری با Serum

صرافی ریدیوم امکان دسترسی کاربران به استخر نقدینگی Serum را فراهم می‌کند. در واقع پروتکل AMM آن همکاری کاملی با پایگاه سفارشات Serum دارد.

سریع و ارزان

همان‌طور که گفته شد، صرافی Raydium یکی از اولین پروژه‌های DEX در بستر بلاکچین سولانا است که از سرعت بسیار بالا و تراکنش بسیار کم این شبکه بلاکچین بهره زیادی برده است. سرعت و کارمزد این شبکه با پروژه‌های دیفای مستقر در اتریوم قابل مقایسه نیست!

کار با صرافی ریدیوم

دسترسی به پلتفرم معاملات غیر متمرکز Raydium از طریق آدرس raydium.io انجام می‌گیرد. در همین ابتدا لازم به ذکر است که برای کار با این پلتفرم حتماً باید از نرم‌افزار تغییر IP استفاده کنید؛ زیرا متأسفانه ریدیوم هم به ایرانی‌ها خدمات نمی‌دهد. در واقع این صرافی دو قابلیت اصلی یعنی امکان سواپ به صورت همتا به همتا و معامله یا Trade دارد که در ادامه نحوه کار با هر دو را توضیح خواهیم داد.

سواپ توکن

بعد از باز شدن صفحه اصلی (با نرم‌افزار تغییر IP)، صفحه اصلی پلتفرم را مشاهده خواهید کرد. برای شروع به کار با این صرافی، باید دکمه “Launch App” در سمت راست و بالای صفحه را کلیک کنید.صرافی Raydium

فرآیند سواپ توکن در صرافی Raydium کاملاً شبیه به سایر DEX های بازار است، ولی عملکرد آن بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از رقبا است. وقتی به صفحه اصلی اپلیکیشن رسیدید، در بین تب‌های بالای صفحه روی “Swap” کلیک کنید.صرافی Raydium

حالا روی دکمه “Connect” در سمت راست و بالای صفحه کلیک کنید تا بتوانید کیف پول خود را به پلتفرم متصل کنید. از صفحه به نمایش درآمده، باید کیف پول خود را که افزونه آن در گوگل کروم شما نصب شده، انتخاب کنید و چند لحظه اجازه دهید تا کیف پول به صرافی ریدیوم متصل شود.صرافی Raydium

برای تکمیل تراکنش، باید در کادر بالایی توکنی را که قصد سواپش را دارید، انتخاب کنید و مقدار مورد نظر خود را هم در کادر روبه‌رو وارد نمایید. سپس در بخش پایین توکن مقصد را انتخاب کنید و منتظر باشید تا با توجه به قیمت هر دو توکن، مقدار توکن مقصد برایتان به نمایش در بیاید.Raydium Exchange

بعد از تکمیل توکن‌های مبدأ و مقصد و همچنین مقدار توکن مبدأ برای اختصاص به این معامله، باید روی دکمه “Swap” کلیک کنید و پس از آن هم در کادر به نمایش در آمده گزینه “Sign” را انتخاب کنید.

بعد از چند ثانیه، در سمت چپ و پایین صفحه یک اعلان را مشاهده خواهید کرد که خبر تکمیل موفقیت‌آمیز تراکنش را به شما می‌دهد.Raydium Exchange

نکات مهم:

  • با کلیک روی نماد چرخ‌دنده در سمت راست و بالای کادر سواپ، می‌توانید میزان اسلیپیج (Slippage) را بنا بر نیازهای خود تغییر دهد. میزان پیش‌فرض این بخش 2% است ولی اگر می‌خواهید از تکمیل تراکنش مطمئن شوید، می‌توانید آن را بیشتر کنید.
  • اطلاعات به نمایش در آمده در صفحه باید با دقت خوانده شود. از جمله این اطلاعات، قیمت توکن مبدأ و مقصد و میزان توکن دریافتی پس از تکمیل فرآیند سواپ است.
  • تغییر حالت به خرید و فروش با کلیک روی دکمه کوچکِ بین دو کادر توکن مبدأ و مقصد قابل انجام است.

معامله (Trade)

برای ورود به این بخش، در تب‌های بالای صفحه باید به بخش “Trading” بروید. دوباره باید کیف پول خود را به پلتفرم ریدیوم متصل کنید که مشابه پروسه بالا است. حالا می‌توانید تراکنش را تکمیل کنید. هر یک از بخش‌های تصویر زیر را در ادامه توضیح خواهیم داد.ارز دیجیتال ریدیوم

  1. در این بخش باید جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید. از جمله این جفت ارزها می‌توان به SOL/USDT ،RAY/USDT ،SRM/USDT و … اشاره کرد.
  2. بنابر جفت ارز انتخابی خود، یکی از اشکال معاملات را انتخاب کنید.
    • سفارش Limit به کاربران اجازه می‌دهد که قیمت مورد نظر برای خرید یا فروش خود را تعیین کنند.
    • سفارش Market به کاربران اجازه می‌دهد که به سرعت و با قیمت لحظه‎‌ای بازار خرید و فروش کنند.
  3. قیمت معامله را با توجه به نوع سفارش Limit یا Market انتخاب کنید.
  4. مقدار مورد نظر برای خرید را در این بخش وارد کنید.
    • مقدار کل پولی که پرداخت می‌کنید، قیمت Limit یا Market ضرب در مقدار واردشده است.

حالا کافی است روی دکمه Sell یا Buy بزنید. در این بخش صرافی Raydium به کیف پول شما متصل می‌شود و شما باید از کیف پول اجازه این تراکنش را صادر کنید.

سخن پایانی

صرافی ریدیوم (Raydium Exchange) بر بستر شبکه بلاکچین سولانا قرار گرفته است و از آنجایی که زیرساخت‌های آن به سولانا و صرافی Serum متصل است، می‌تواند همکاری خوبی با اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp) این بلاکچین داشته باشد. این نکته نیز حائز اهمیت است که پروژه Raydiate یک طرح پاداش در بلاکچین است. پروژه Raydiate برنامه‌ای است که کاربران Raydium در آن می‌توانند با مشارکت در نظرسنجی‌های شبکه اجتماعی و چالش‌هایی برای کمک به افزایش پذیرش این پلتفرم، پاداش دریافت کنند.

صرافی Raydium از جمله پروژه‌های خوش‌آتیه‌ای است که به خاطر قرارگیری در بلاکچین قدرتمند سولانا که جدی‌ترین رقیب اتریوم محسوب می‌شود، می‌تواند همزمان با رشد این بلاکچین، سهم بازاری را که در حال حاضر متعلق به پلتفرم‌های مشابه بزرگی مثل Uniswap یا Sushiswap است، تصاحب کند. قیمت مناسب ارز دیجیتال ریدیوم هم آن را برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت بسیار مناسب کرده است.

در صفحه قیمت لحظه ای Raydium می‌توانید قیمت ارز دیجیتال ریدیوم و توکن RAY را مشاهده کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments