ارز دیجیتال پاندی ایکس (Pundi X) چیست؟ راه‌حل تبادل آسان ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

حتی سرسخت‌ترین طرفداران ارز‌های دیجیتال هم نمی‌توانند یکی از مشکلات اساسی ارز‌های دیجیتال را که سخت بودن پرداخت در فروشگاه‌ها با استفاده از این ارزها است، انکار کنند. ارز دیجیتال پاندی ایکس (Pundi X) با هدف برطرف کردن مشکل پرداخت با ارزهای دیجیتال آمده است. این ارز سازوکارهایی را فراهم کرده است که بتوان با کمک ارزهای دیجیتال همانند پول‌های سنتی خرید کالا و خدمات انجام داد. در ادامه این مقاله، به معرفی توکن NPXS، طرز کار، مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

ارز دیجیتال پاندی ایکس چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که ارزهای دیجیتال برای تبدیل شدن به وسیله‌ای برای پرداخت در زندگی روزمره با آن روبه‌رو هستند، پذیرش توسط معامله‌گران است. اگر هیچ شغل یا تجارتی این ارزهای دیجیتال را نپذیرند، هیچ کس ‌نمی‌تواند با این ارز‌ها خرید کند و در نتیجه کارآیی ندارند.

در طرف مقابل هم اگر مردم این ارزهای دیجیتال را نخرند، تاجران علاقه‌ای به پذیرش این ارزها ندارند.

از نظر کاربران ارزهای دیجیتال، ذخیره کردن این ارزها روی کیف پول کار پیچیده‌ای نیست. تقریباً همه کسانی که ارز دیجیتال دارند، ‌می‌دانند که چگونه باید با ارزهای دیجیتال کار کنند.

اما اگر خود را به جای یک صاحب شغل قرار دهیم، برای او کارکردن با ارزهای دیجیتال و پذیرش پرداخت مشتریان با ارزهای دیجیتال محدودیت و مشکل بیشتری دارد:

  • باید سیستمی ایجاد کند که کالاها یا خدماتی را که با ارز دیجیتال خریداری شده، شناسایی کند.
  • برای ارزهای دیجیتال در سیستم حسابداری خود یک ثبت مجزا ایجاد کند.
  • سیستمی را تنظیم کند که به راحتی با روش‌های تجارت امروزی ادغام شود.
  • کارکنانش را برای استفاده و کار کردن با ارزهای دیجیتال آموزش دهد.
  • یک رابط کاربری ایجاد کند که مشتری بتواند با همان سرعت پرداخت با سیستم سنتی، پرداخت کند.

اگر نوسانات ارزهای دیجیتال را هم به این مشکلات اضافه کنیم، مشکل دیگری برای انگیزه صاحبان مشاغل برای استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت است. مگر آنکه راه‌حلی ارائه دهیم که همه این مشکلات را حل کند و این دقیقاً همان کاری است که پاندی ایکس برای آن طراحی شده است.

ارز دیجیتال پاندی ایکس چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، پاندی ایکس راه‌حل‌هایی را ارائه ‌می‌دهد تا صاحبان مشاغل بتوانند ارزهای دیجیتال را بپذیرند.

از این رو، پاندی ایکس چندین مورد را توسعه داده است.

دستگاه XPOS

ارز دیجیتال پاندی ایکس یک دستگاه فیزیکی درگاه فروش (point of sale (POS)) را برای پذیرش پرداخت با ارزهای دیجیتال در اختیار تجار قرار ‌می‌دهد. این دستگاه XPOS نامیده شده است و نوعی جعبه است که شبیه به پایانه‌های ویزا کارت یا مستر کارت است. انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد: یکی مبتنی بر توکن NPXS که روی بلاکچین اتریوم قرار دارد و نوع‌ دیگر دستگاه XPOS با توکن‌های NPXSXEM کار ‌می‌کند که روی بلاکچین NEM قرار دارد.

این دستگاه از ابزار‌های زیر ساخته شده است:

  • یک صفحه برای صاحبان مشاغل
  • یک صفحه برای مشتری
  • یک چیپ RFID
  • یک حلقه کاغذ که ‌می‌توان رسید را روی آن پرینت کرد
  • نمایش یک کد QR برای پرداخت سریع

ارز دیجیتال پاندی ایکس

پاندی ایکس همچنین یک دستگاه XPOS بزرگ‌تری را توسعه داده که به کمک آن مشتریان ‌می‌توانند بدون دخالت صندوقدار، هزینه‌های خود را پرداخت کنند؛ درست مانند صندوق‌های خدمات خودکار فعلی که در سوپرمارکت‌ها وجود دارد.

کارت پرداخت XPASS

ارز دیجیتال پاندی ایکس همچنین یک کارت پرداخت ساخته است که به کیف پول ارز دیجیتال متصل ‌می‌شود. نام این کارت XPASS است و ساختار آن شبیه کارت‌های بانکی معمول است.

این کارت، اطلاعات مربوط به کلید خصوصی کیف پول‌هایی که به آن مرتبط شده است را دریافت ‌می‌کند. سپس ‌می‌توانید از طریق کارت XPASS خود واریز و برداشت داشته باشید. با کارت خود ‌می‌توانید از خدمات فروشگاه‌های دارای ترمینال XPOS استفاده کنید.

دستگاه پرداخت قابل حمل کوچک XPS

در آینده Pundi X قصد دارد دستگاه کوچک‌تری تولید کند که در دست جای بگیرد. به عنوان مثال برای مواقعی که قرار است پرداخت روی میز مشتری انجام شود یا در فروشگاه‌هایی که همه چیز در پیشخوان پرداخت نمی‌شود، ‌می‌توان از این دستگاه استفاده کرد.

راه‌حل‌های نرم افزاری ارائه شده توسط پاندی ایکس

این شرکت علاوه بر راه‌حل‌های سخت افزاری که برای گسترس استفاده از ارزهای دیجیتال ارائه داده است، راه‌حل‌های نرم افزاری را نیز برای پروژه‌های خود توسعه داده است.

به طور مثال این ارز دیجیتال یک نرم افزار از پیش نصب شده دارد که کمک می‌کند تا تراکنش‌های ارز دیجیتال انجام شود. همچنین Pundi X به فکر توسعه ابزار‌هایی برای برنامه‌نویسان است تا آنها نیز بتوانند نرم افزار‌های دیگری ایجاد کنند. از آنجا که هر شغلی متفاوت است، بدیهی است که نیاز‌های متفاوتی نیز دارد. احتمالاً در آاینده شاهد ایجاد نرم افزار‌های مختلفی که برای مشاغل مختلف مفید است خواهیم بود.

برای مشاهده سایت اصلی ارز دیجیتال پاندی ایکس به این لینک مراجعه کنید.

فواید توکن NPXS

ارز دیجیتال پاندی ایکس، چندین توکن به نام‌های NPXS و NPXSXEM ایجاد کرده است.

کاربرد‌های اصلی توکن:

  • تبلیغاتی که در دستگاه XPOS انجام ‌می‌شود باید با توکن‌های پاندی ایکس پرداخت شود.
  • برای انجام هر تراکنش، قسمتی از کارمزدها با این توکن انجام ‌می‌شود.
  • به برنامه‌ها و مشتری‌های وفادار، توکن‌های پاندی ایکس اختصاص داده ‌می‌شود.
  • برنامه‌های جدیدی که ‌می‌خواهند روی نرم افزار XPOS لیست شوند باید هزینه لیست شدن را با توکن‌های پاندی ایکس پرداخت کنند.

ایردراپ ماهانه پاندی ایکس

در انتهای هر ماه، تا انتهای سال 2020، دارندگان توکن پاندی ایکس، توکن ایردراپ پاندی ایکس دریافت می‌کردند. در نظر داشته باشید که توکن‌های پاندی ایکس باید روی یک والت سازگار با ERC-20 نگهداری ‌می‌شد تا بتوانند توکن‌های ایردراپ را دریافت کنند.

اهداف بلندمدت پاندی ایکس

پاندی ایکس یک پروژه از کشور اندونزی است. در این کشور فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال آزاد است اما خرید کالا و خدمات با ارز‌های دیجیتال فعلاً مجوز ندارد. از آنجا که دستگاه XPOS که این شرکت طراحی نموده قابلیت استفاده برای پرداخت‌های سنتی را نیز دارد، آنها مجوز گرفتند که توزیع دستگاه خود را برای همه مشاغل در کشور، آغاز کنند.

این شرکت امیدوار است که دولت اندونزی ممنوعیت پرداخت با ارزهای دیجیتال را در چند سال آینده برطرف کند. وقتی که چنین اتفاقی رخ دهد، آنها ‌می‌توانند دستگاه‌های XPOS خود را فعال کنند. در نتیجه به سرعت همه افراد ‌می‌توانند پرداخت‌های خود را با ارز دیجیتال انجام دهند.

این شرکت همچنین قصد دارد دستگاه‌های خود را در آسیا توزیع کند. آنها برای سه سال آینده روی ژاپن، مالزی، سنگاپور و تایلند متمرکز شده‌اند. در مرحله بعدی آنها قصد دارند بازار اروپا و آمریکا را نیز در اختیار بگیرند.

عرضه اولیه پاندی ایکس

عرضه اولیه پاندی ایکس در 21 ژانویه 2018 برگزار شد و این شرکت موفق به جمع‌آوری 35 میلیون دلار شد.

در ابتدا نام توکن آن PXS بود و سپس با نرخ 1 به 1000 با توکن NPXS تعویض شد. توزیع توکن‌ها به صورت زیر انجام شد:

  • فروش به عموم : 66.67%
  • مؤسسان و مدیران اجرایی: 16.67%
  • شرکت: 13.33%
  • مشاوران و کمپین‌های تبلیغاتی: 3.33%

پولی هم که از طریق فروش عرضه اولیه جمع آوری شد، برای کاربرد‌های زیر توزیع گردید:

  • تحقیق و توسعه : 18%
  • تبلیغات و نصب آفلاین: 68٪.
  • مدیریت روزانه: 7٪.
  • سایر کار‌ها: 7٪

تیم اجرایی و شریکان پاندی ایکس

ارز دیجیتال پاندی ایکسبا توجه به اطلاعات موجود در وبسایت این شرکت، پاندی ایکس در شهر‌های جاکارتا، لندن، سائو پائولو، سئول، توکیو، شنزن و سنگاپور دفتر دارد.
از آگوست 2018، تیم آنها با 150 نفر تشکیل شده است که نیمی از آنها مسئول تحقیق و توسعه هستند. شش نفر اصلی تیم عبارت‌اند از:

  • Zac Cheah: مدیر عامل و بنیانگذار
  • Pitt Huang: هم‌بنیانگذار و CTO
  • Constantin Papadimitriou
  • Danny Lim: مدیر مالی
  • David Ben Kay: مشاور حقوقی ارشد
  • Vic Tham: مدیر ارشد سرمایه‌گذاری

مزایای ارز دیجیتال پاندی ایکس

  • ارز دیجیتال پاندی ایکس با توزیع دستگاه XPOS خود در فروشگاه‌ها، راه را برای پرداخت با ارز‌های دیجیتال آسان کرده است.
  • کارت XPASS امکان ذخیره ارزهای دیجیتال را روی یک رسانه فیزیکی فراهم ‌می‌کند تا به راحتی با دنیای واقعی ارتباط برقرار کند و برای اکثر افراد قابل درک باشد. علاوه بر این ، این کارت همان فرم کارت‌های بانکی معمول را دارد و به راحتی در کیف پول شما جای ‌می‌گیرد.
  • تیم توسعه این امکان را به برنامه‌نویسان داده است که بتوانند برنامه‌هایی ایجاد کنند که نیازهای خاص برخی از شرکت‌ها را به طور خاص تأمین کند.
  • برای جلوگیری از بعضی مشکلات، وقتی شخصی با ارزهای دیجیتال از طریق پایانه XPOS هزینه‌ای را پرداخت ‌می‌کند، مبلغ هم به ارز محلی و هم به ارز دیجیتال نمایش داده ‌می‌شود.

معایب ارز دیجیتال پاندی ایکس

  • هنگام عرضه اولیه، توکن این ارز دیجیتال PXS نامیده شد. اما پس از مدتی این توکن با نرخ 1 به 1000 با توکن NPXS تعویض شد. این امر باعث ایجاد سردرگمی بین دارندگان این ارز دیجیتال و ایجاد شایعات منفی در مورد این پروژه شد.
  • اهداف این شرکت بسیار بلندپروازانه است. علاوه بر این، مدل تجارت آنها مبتنی بر این واقعیت است که اندونزی در طی چند سال آینده اجازه ‌می‌دهد که از ارزهای دیجیتال برای خرید کالا و خدمات در زندگی روزمره استفاده شود. اگر این مجوز صادر نشود، ممکن است به معنی پایان پروژه باشد.
  • استفاده از چنین فناوری‌ای برای فروشندگان بسیاری مشکل است. علاوه بر این، این تغییرات بی سر و صدا اتفاق نمی‌افتد و همه رقبای بالقوه ‌می‌توانند از نزدیک کارهای Pundi X را کنترل کنند و محصول بهتری ارائه دهند.

چگونه ارز دیجیتال پاندی ایکس (NPXS) بخریم؟

برای خرید NPXS باید به صرافی Binance بروید. همچنین خرید NPXS از طریق صرافی Bittrex یا از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز مانند IDEX نیز امکان‌پذیر است.

همچنین ‌می‌توان توکن NPXS را در بسیاری از سایت‌های صرافی‌های عجیب و غریب خریداری کرد که استفاده از آنها را به دلایل امنیتی توصیه نمی‌کنیم.

کیف پول‌های پاندی ایکس

امن‌ترین راه برای ذخیره توکن‌های Pundi X استفاده از کیف پول سخت‌ افزاری است. این کیف پول‌های الکترونیکی به صورت حافظه‌های USB هستند. دو نمونه معروف کیف پول سخت‌ افزاری، لجر نانو مدل اس (Ledger Nano S) و TREZOR است.

از آنجا که Pundi X (NPXS) از توکن‌های ERC-20 است، امکان ذخیره‌سازی آن روی کیف پول‌هایی مانند MyEtherWallet نیز وجود دارد.

البته در مورد توکن‌های NPXSXEM، آنها فقط در کیف پول‌های سازگار با بلاک چین NEM ذخیره ‌می‌شوند.

اگر ‌می‌خواهید از ویژگی‌های کارت XPASS بهره‌مند شوید، مجبورید توکن‌های NPXS خود و سایر ارز‌های دیجیتال سازگار با Pundi X را روی یک کیف پول خاص ذخیره کنید.

قیمت ارز دیجیتال پاندی ایکس

تعداد عرضه کل توکن NPXS حدود 250 میلیارد توکن است و در حال حاضر، ارزش کل بازار آن حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار است. نمودار قیمتی سال گذشته این رمزارز در تصویر زیر نمایش داده شده است.

در صفحه قیمت ارز دیجیتال پاندی ایکس (Pundi X) می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت NPXS و دیگر اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید.

ارز دیجیتال پاندی ایکس

سخن پایانی

ارز دیجیتال پاندی ایکس یکی از رمزارز‌هایی است که تیمی قوی دارد و هدفش برطرف کردن یکی از مشکلات اساسی در بازار ارز‌های دیجیتال است. این مشکل سخت بودن پرداخت با ارز‌های دیجیتال برای خرید کالا یا خدمات در فروشگاه‌های مختلف است.

تیم پاندی ایکس برای این منظور یک دستگاه پرداخت به نام XPOS و همچنین یک کارت پرداخت ارز‌های دیجیتال همانند کارت‌های بانکی معمولی را طراحی کرده است. هر چند Pundi X هنوز مجوز قانونی استفاده از این دستگاه‌ها را برای ارز‌های دیجیتال از کشور خود یعنی اندونزی نگرفته است اما امیدوار است که در آینده نزدیک بتواند از این دستگاه‌ها در سراسر جهان استفاده کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments