ارز دیجیتال پالی گان (Polygon) چیست؟ معرفی توکن ماتیک (MATIC)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال پالی گان (Polygon) قصد دارد هم مقیاس پذیری در بلاکچین را افزایش دهد و هم مشکل عدم همکاری متقابل بین شبکه‌های بلاکچین را حل کند. اگر موفق به انجام این دو هدف شود می‌تواند پیشرفت بزرگی در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین ایجاد کند. در فوریه 2021، راه حل مقیاس پذیری لایه 2 Ethereum Matic Network با نام تجاری Polygon ارائه شد.

در این مقاله، ما متوجه خواهیم شد که Polygon قصد دارد چه چیزی را به دست آورد و تفاوت آن با پروژه‌های دیگر افزایش قابلیت همکاری در بلاکچین مانند Polkadot و Cosmos چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال پالی گان چیست؟

ارز دیجیتال پالی گان که قبلاً با نام Matic Network شناخته می‌شد، چارچوبی برای ایجاد شبکه‌های بلاکچین به هم متصل (interconnected) است.

این ارز دیجیتال سعی دارد که با استفاده از یک راه‌حل جدید زنجیره‌ای، برخی از محدودیت‌های عمده اتریوم از جمله توان عملیاتی آن، رابط کاربری ضعیف (سرعت بالا و تراکنش‌های معوقه) و عدم حاکمیت جامعه را برطرف کند.

ارز دیجیتال پالی گان

ارز دیجیتال پالی گان به جای اینکه یک راه حل ساده مقیاس پذیری مانند شبکه قبلی Matic ارائه کند _که از فناوری معروف به پلاسما برای پردازش معاملات خارج از زنجیره بلاکچین (off-chain) قبل از نهایی کردن آنها در زنجیره اصلی اتریوم استفاده می‌کند_ Polygon به عنوان یک پلتفرم کامل، برای راه‌اندازی بلاکچین‌های قابل همکاری طراحی شده است.

با کمک ارز دیجیتال پالی گان، توسعه‌دهندگان حوزه بلاکچین می‌توانند شبکه‌های بلاکچین از پیش تعیین شده را با ویژگی‌های متناسب با نیازهای خود راه‌اندازی کنند. این موارد را می‌توان با طیف فزاینده‌ای از ماژول‌ها، که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بلاکچین‌های مستقل با قابلیت‌های خاص‌تر ایجاد کنند، انجام داد.

ارز دیجیتال پالی گان چگونه کار می‌کند؟

معماری Polygon در بهترین حالت خود می‌تواند به عنوان یک سیستم چهار لایه متشکل از لایه اتریوم، لایه امنیتی، لایه شبکه‌های Polygon و لایه اجرا تعریف شود.

لایه اتریوم اساساً مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند است که در اتریوم اجرا می‌شود. این قراردادهای هوشمند مواردی مانند نهایی کردن تراکنش‌ها، استیکینگ و ارتباط بین اتریوم و زنجیره‌های مختلف پلی گان را کنترل می‌کنند. لایه امنیتی در کنار اتریوم اجرا می‌شود و نقش «اعتبارسنجی‌ها به عنوان یک سرویس» را فراهم می‌کند که به زنجیره‌ها امکان می‌دهد از یک لایه امنیتی اضافی بهره‌مند شوند. هر دو لایه اتریوم و امنیت اختیاری هستند.

بالای این دو لایه، دو لایه اجباری وجود دارد. اولین لایه، شبکه‌های پلی گان است که اکوسیستم شبکه‌های بلاکچین ساخته‌شده روی ارز دیجیتال پالی گان است. هر کدام از این شبکه‌ها جامعه مخصوص به خود را دارند و مسئولیت رسیدگی به اجماع و تولید بلاک در شبکه را دارند. لایه دوم، لایه اجرا یا پیاده‌سازی ماشین مجازی اتریومِ پلی گان (Polygon’s Ethereum Virtual Machine (EVM)) است که برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.

زنجیره‌هایی که روی ارز دیجیتال پالی گان راه‌اندازی شده‌اند، به لطف قابلیت‌های اختیاری ارسال پیام Polygon قادر به برقراری ارتباط هم با یکدیگر و هم با زنجیره اصلی اتریوم هستند.

پلی گان (Polygon) برای تسهیل آینده‌ای ساخته شده است که دیگر بلاکچین‌های مختلف مثل سوله‌های بسته و فضای اختصاصی کار نمی‌کنند، بلکه به عنوان شبکه‌هایی هستند که در یک فضای گسترده‌تر به هم پیوسته قرار می‌گیرند و می‌توانند با هم تعامل داشته باشند.

هدف بلندمدت ارز دیجیتال پالی گان فراهم آوردن جهانی باز و بدون مرز است که در آن کاربران می‌توانند بدون نیاز به گشتن در واسطه‌ها، با محصولات و خدمات غیرمتمرکز ارتباط برقرار کنند. هدف Polygon ایجاد یک هاب است که بلاکچین‌های مختلف می‌توانند به راحتی به آن متصل شوند، در حالی که به طور همزمان بر برخی از محدودیت‌های خود _مانند هزینه‌های بالا، مقیاس پذیری ضعیف و امنیت محدود_ غلبه می‌کنند.

ارز دیجیتال پالی گان از فناوری‌های مختلفی برای دستیابی به این چشم‌انداز استفاده می‌کند. این موارد عبارت‌اند از:

  • زنجیره POS: زنجیره اصلی Polygon یک زنجیره جانبی اتریوم است که با نام Matic POS Chain شناخته می‌شود و یک لایه امنیتی اثبات سهام (PoS) را به زنجیره بلوکی راه‌اندازی‌شده در Polygon اضافه می‌کند.
  • زنجیره‌های پلاسما: ارز دیجیتال پالی گان از یک فناوری مقیاس‌پذیر معروف به پلاسما برای جابه‌جایی دارایی‌ها بین زنجیره ریشه و زنجیرهای فرزند از طریق پل‌های پلاسما استفاده می‌کند.
  • ZK-rollups: یک راه‌حل مقیاس‌ پذیری دیگر است که تعداد زیادی انتقالات خارج از زنجیره (off-chain) را در یک تراکنش واحد قرار می‌دهد و از «اثبات دانش صفر» برای ثبت عمومی نهایی در زنجیره اصلی اتریوم استفاده می‌کند.
  • Optimistic rollups: راه‌حلی که در بلاکچین اتریوم برای تسهیل تراکنش‌های فوری با استفاده از «اثبات تقلب» اجرا می‌شود.

همان‌طور که ممکن است متوجه شده باشید، ارز دیجیتال پالی گان قصد دارد بیش از یک راه‌حل مقیاس پذیری را استفاده کند و هدفش به حداقل رساندن موانع ورود و تلاش برای کاهش هزینه‌های تراکنش به حداقل ممکن است.

توکن ماتیک (Matic) چیست؟

ارز دیجیتال پلی گان از توکن ماتیک (MATIC) استفاده می‌کند. توکن MATIC برای اهداف مختلفی در اکوسیستم Polygon مورد استفاده قرار می‌گیرد: از جمله شرکت در مدیریت شبکه با رأی دادن به پیشنهادهای بهبود Polygon (PIPs)، کمک به امنیت از طریق استیکینگ و همچنین پرداخت کارمزد‌های شبکه اتریوم.

آینده ارز دیجیتال پالی گان

رقابت بر سر اولین راه‌حل ایجاد قابلیت همکاری هنوز بسیار زیاد است. راه‌حل‌های اثبات سهام پلی گان و راه‌حل‌های مقیاس پذیری پلاسما وجود دارند. اما توسعه‌دهندگان هنوز نمی‌توانند زنجیره‌های امنیتی مستقل یا مشترک خود را روی ارز دیجیتال پالی گان راه‌اندازی کنند.

هنوز ویژگی‌های ZK-rollups و Optimistic rollups در شبکه پلی گان راه‌اندازی نشده است. در حال حاضر تنها راه حل مقیاس پذیری موجود در ارز دیجیتال پلی گان استفاده از شبکه پلاسما است.

رقبای Polygon نیز عجله دارند که طرح‌های خود را وارد بازار کنند. البته از مارس 2021، پولکادات (Polkadot) هنوز parachains عمومی خود را به طور کامل راه‌اندازی نکرده و کازماس (Cosmos) هم پروتکل ارتباطات بین بلاکچین خود را  به طور کامل عملیاتی نکرده است.

با توجه به اینکه ارز دیجیتال پالی گان تازه در فوریه 2021 آگهی شد، هنوز نقشه راه آن و جزئیات پیشرفت پروژه دقیق مشخص نیست.

صفحه اصلی ارز دیجیتال پالی گان را در این لینک مشاهده کنید.

نمودار قیمت ارز دیجیتال پالی گان

پلی گان در زمان نگارش مقاله، رتبه 67 را در میان سایر ارز‌های دیجیتال دارد. عرضه کل توکن MATIC آن حدود 10 میلیارد است که نیمی از آن یعنی حدود 5 میلیارد توکن عرضه در گردش دارد و ارزش کل بازار آن حدود یک میلیارد و نهصد میلیون دلار است.

polygon-matic

در صفحه قیمت ارز دیجیتال پالی گان می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت Polygon و توکن ماتیک (MATIC) و دیگر اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید.

سخن پایانی

پروژه ارز دیجیتال پلی گان یکی از تلاش‌های اخیر در زمینه افزایش قابلیت همکاری و مقیاس پذیری در بلاکچین است و برای رفع برخی از محدودیت‌های پروژه‌های قابلیت همکاری مانند Polkadot و Cosmos طراحی شده است.

پلی گان با ماشین مجازی اتریوم سازگار است که آن را برای کسانی که عادت به ساخت برنامه در اتریوم و برنامه‌نویسی در Solidity دارند، جذاب می‌کند. رقیب آن Cosmos از یک ماشین مجازی مبتنی بر WASM استفاده می‌کند. در این مقاله یک بررسی کامل از این رمزارز و ویژگی‌هایش ارائه دادیم. با توجه به راه‌حل‌هایی که این ارز دیجیتال برای شبکه‌های بلاکچینی ارائه داده است، به نظر می‌رسد ارز دیجیتال پالی گان رمزارزی آینده‌دار باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

6 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام من متیک از صرافی کوینکس میخواستم انتقال بدم که صرافی دوتا گزینه داشت یکی ارسال از طریق متیک ‌یکی ارسال از طریقerc20
که من از طریق شبکه متیک ارسال کردم به کیف پول لجرم که توی لجر شبکه اتریوم بوده و انتقال انجام شد اما چون شبکه انتقال اشتباه بوده به حسابم نیومده

سلام خسته نباشید من ۳۰۰تا متیک با شبکه متیک از صرافی انتقال دادم به میتک تو بستر اتریوم تو لجر واریز نشده چیکار کنم ارزم سوخت شده یا میتونم بازیابی کنم ممنون میشم راهنمایی کنید تو ادرس تو سایت پلی گان که میرم میزنه ارسال شده

سلام .
دقیقا مشکل را متوجه نشدم . اگر منظورتون اینه که شبکه متیکو انتخاب کردین ولی آدرس ERC20 دادین و تراکنش انجام شده؛ تقریبا کاریش نمیشه کرد. اما حتما این مقاله رو بخونید شاید بتونید بازیابی کنید
https://ramzarz.news/coinomi-wallet-problem/

بله همینجوری بوده که فرمودید پس نمیشه برگردوند یعنی ارزام پریده

بله متاسفانه

ممنون عالی بود