ارز دیجیتال Curve Dao Token (کرو دائو) چیست؟ معرفی توکن CRV

زمان مطالعه: 6 دقیقه

کرو (Curve) یک صرافی غیرمتمرکز برای استیبل کوین‌ها است که از یک بازارساز خودکار (AMM) برای مدیریت نقدینگی استفاده می‌کند. کرو در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان یک پلتفرم امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) راه‌اندازی شد و همزمان با رشد این پدیده در نیمه دوم همان سال، رشد چشمگیری را تجربه کرد. در ماه آگوست، کرو یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (دائو-DAO) را راه‌اندازی کرد که ارز دیجیتال Curve DAO Token (توکن CRV) به عنوان توکن اختصاصی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دائو از ابزار مبتنی بر اتریوم و آراگون (Aragon) برای اتصال چندین قرارداد هوشمند استفاده‌شده برای نقدینگی واریزی کاربران استفاده می‌کند.

در این مقاله به معرفی هرچه بیشتر پروژه کرو و توکن اختصاصی آن، یعنی CRV می‌پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

بنیانگذاران کرو چه کسانی هستند؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بنیانگذار و مدیر عامل شرکت کرو، مایکل اگروف (Michael Egorov)، دانشمند روسی است که تجربه‌ زیادی در زمینه شرکت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال دارد.

اگروف در سال ۲۰۱۵، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری NuCypher بود؛ یک کسب‌وکار رمزارزی که در زمینه زیرساخت‌ها و پروتکل‌های حفظ حریم خصوصی فعالیت می‌کند. وی همچنین بنیانگذار شبکه غیرمتمرکز بانکی و وام‌دهی LoanCoin است.

در آگوست سال ۲۰۲۰، اگروف در واکنش به قدرت رأی دادن در پروتکل یرن فایننس (yEarn.Finance)، تعداد زیادی از توکن‌های CRV را قفل کرد و در این مرحله، ۷۱ درصد از قدرت حکمرانی در شبکه را به خود اختصاص داد.

چه چیزی کرو دائو را منحصربه‌فرد می‌کند؟

کرو دائو با دنبال کردن وظایف خود به عنوان یک بازارساز خودکار، به ویژه برای معاملات استیبل کوین‌ها، مورد توجه قرار گرفته است.

Curve Dao Token

راه‌اندازی دائو و ارز دیجیتال Curve Dao Token با توجه به استفاده از این توکن برای مشارکت در مدیریت پلتفرم، سودآوری بیشتری برای کرو به همراه داشت؛ چراکه یکی از موارد استفاده از این توکن، پاداش‌دهی آن به کاربران در ازای تأمین نقدینگی و مالکیت و نگهداری آن است.

رشد قابل‌توجه معاملات دیفای و بازگرداندن میزان زیادی از نقدینگی و سودهای مرتبط با آن به کاربران توسط بازارسازهای خودکار، ماندگاری توکن کرو دائو را تضمین کرده است.

به این ترتیب، می‌توان گفت که کرو برای هر کسی که در فعالیت‌های دیفای مانند ییلد فارمینگ (Yield farming) و استخراج نقدینگی مشارکت دارد و همچنین افرادی که به دنبال به حداکثر رساندن سوددهی بدون ریسک از طریق نگهداری استیبل کوین‌ها هستند، گزینه مناسبی است.

این پلتفرم با کسر کارمزد ناچیز که به تأمین‌کنندگان نقدینگی پرداخت می‌شود، درآمد کسب می‌کند.

تعداد توکن‌های کرو (CRV) در گردش چقدر است؟

ارز دیجیتال Curve Dao Token (توکن CRV) در آگوست سال ۲۰۲۰ راه‌‎اندازی شد. این توکن به عنوان یک ابزار مدیریتی، تشویقی، روشی برای پرداخت کارمزدها و همچنین روشی برای کسب درآمد بلندمدت برای تأمین‌‎کنندگان نقدینگی، عمل می‌کند.

کل عرضه توکن CRV، معادل ۳٫۰۳ میلیارد واحد است که بیشتر آنها (۶۲ درصد) میان ارائه‌دهندگان نقدینگی توزیع می‌شوند. از میان توکن‌های باقی‌مانده نیز، ۳۰ درصد به سهامداران، ۳ درصد به کارمندان و ۵ درصد به ذخیره جامعه اختصاص یافته است. توکن‌های اختصاص‌یافته به سهامداران و کارمندان طی یک برنامه واگذاری دو ساله ارائه خواهند شد.

توکن CRV هیچ استخراج اولیه‌ای نداشت و باز کردن تدریجی قفل توکن‌ها به این معنی است که حدود ۷۵۰ میلیون توکن باید یک سال پس از راه‌اندازی در گردش باشند.

امنیت شبکه کرو چگونه تأمین می‌شود؟

کرو خطرات معمول مربوط به واریز وجوه در قراردادهای هوشمند و معامله با بازارسازهای خودکار، یعنی ضرر ناگهانی را به همراه دارد.

ارز دیجیتال curve dao token

از آنجایی که کرو تنها از استیبل کوین‌ها پشتیبانی می‌کند، خطر حرکت سریع بازارها را کاهش می‌دهد، اما در زمان ایجاد تعادل مجدد در قیمت‌های بازار، کاربران همچنان ممکن است ضرر کنند.

پلتفرم کرو مورد حسابرسی قرار گرفته است، اما این بدان معنا نیست که کاربران به طور کامل در برابر خطرات مربوط به این ارز دیجیتال مصون هستند.

ارز دیجیتال Curve Dao Token را از کجا خریداری و کجا نگهداری کنیم؟

توکن کرو (CRV) یا ارز دیجیتال Curve Dao Token را می‌توان با استفاده از انواع دارایی‌ها، مانند ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها و ارزهای فیات از صرافی‌های پشتیبانی‌کننده خریداری کرد.

بیشتر معاملات توکن کرو دائو توسط صرافی بایننس (Binance) پردازش می‌شود. علاوه بر این، این توکن در صرافی‌های شناخته‌شده دیگری مانند هوبی گلوبال (Huobi Global)، کوین بیس (Coinbase)، اوکی اکس (OKEx) و … نیز لیست شده است.

توکن کرو یک توکن ERC-20 است و روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کند. بنابراین، آن دسته از کیف پول‌هایی که از توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کنند، از جمله کیف پول‌های لجر (Ledger)، تراست (Trust) و متامسک (MetaMask)، از ذخیره و مدیریت توکن کرو دائو نیز پشتیبانی می‌کنند.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال Curve Dao Token

توکن کرو (CRV) در زمان راه‌اندازی در آگوست سال ۲۰۲۰، با قیمت ۵۴ دلار معامله می‌شد. در همان ماه، کرو بالاترین رکورد قیمتی خود را در ۶۰٫۵ دلار به ثبت رساند. با این حال، قیمت ارز دیجیتال curve dao token به سرعت به ۱۵ دلار سقوط كرد و با در پیش گرفتن یک روند نزولی، به پایین‌ترین سطح ماهانه خود در ۲٫۵۵ دلار رسید.

در پایان ماه آگوست و ابتدای سپتامبر، قیمت کرو دائو دوباره به ۳ دلار و سپس ۴ دلار بازگشت. این توکن در اولین روز سپتامبر حتی توانست تا ۵٫۷۹ دلار صعود کند. با این حال، این توکن دوباره وارد یک بازار خرسی شد؛ به طوری که در پایان ماه سپتامبر، قیمت آن به زیر ۱ دلار رسیده بود.

در ماه اکتبر، قیمت CRV کمتر از ۱ دلار باقی ماند و در ۲۵ همان ماه، این توکن پایین‌ترین قیمت تاریخی خود را در ۰٫۳۳ دلار ثبت کرد. پس از آن و تا پایان سال ۲۰۲۰، توکن کرو دائو یک روند تقریباً خنثی به خود گرفت و تغییرات قیمتی محسوسی نداشت.

توکن curve dao
نمودار قیمت توکن کرو دائو (CRV) از ابتدا تاکنون

تا اینکه در ژانویه سال ۲۰۲۱ و همزمان با آغاز روند صعودی بازار ارزهای دیجیتال، قیمت توکن کرو نیز تا ۲٫۸۷ دلار افزایش یافت. روند صعودی این توکن تا اواخر ماه فوریه با ثبت اوج ۳٫۸۷ دلاری ادامه داشت، تا اینکه در پایان ماه به ۱٫۶۱ دلار سقوط کرد. از مارس تا می سال جاری نیز، قیمت این توکن بیشتر در محدوده ۲ تا ۴ دلار قرار داشت.

در صفحه قیمت ارز دیجیتال Curve Dao Token می‌توانید به صورت لحظه‌ای قیمت توکن CRV و دیگر اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی پروژه کرو و توکن اختصاصی آن، یعنی CRV پرداختیم.

همان‌طور که گفته شد، کرو یک صرافی غیرمتمرکز برای استیبل کوین‌ها است که از یک بازارساز خودکار برای مدیریت نقدینگی استفاده می‌کند. ارز دیجیتال Curve Dao Token و توکن CRV نیز به عنوان یک توکن مبتنی بر اتریوم، به عنوان توکن ارز دیجیتال اختصاصی پلتفرم کرو عمل می‌کند.

کرو دائو از پتانسیل بالای بخش دیفای بهره‌مند است و به دلیل ارائه یک صرافی غیرمتمرکز برای استیبل کوین‌ها با کارمزد کم، می‌توان از آن به عنوان یک پروژه برجسته نام برد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments