بازار NFT بلور چیست؟ ویژگی های بازار Blur

زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از بخش‌های صنعت ارزهای دیجیتال که اخیراً به موفقیت و محبوبیت بالایی دست یافته، بخش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است. رشد روزافزون این بخش باعث شده که شاهد ایجاد بازارهای زیادی برای معامله توکن‌های NFT باشیم. یکی از بازارهای جدیدی که برای این منظور معرفی شده، بلور (Blur) است؛ یک بازار و تجمیع‌کننده توکن‌های NFT که ویژگی‌های رقابتی همچون مرتب‌سازی NFTها بر اساس قیمت کف و فیدهای قیمتی آنی را ارائه می‌دهد. با این حال، ویژگی‌های زیاد و داشبورد پرجزییات بازار NFT بلور ممکن است استفاده از آن را برای کاربران عادی کمی دلهره‌آور کند. اگر می‌خواهید با بازار Blur بیشتر آشنا شوید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

بازار NFT بلور چیست؟

بازار Blur، یک بازار و تجمیع‌کننده جدید توکن‌های NFT است که در شبکه اتریوم و با در نظر گرفتن معامله‌گران حرفه‌ای ایجاد شده است. این بازار، ویژگی‌های جدید و به‌روزرسانی‌های کارآمد زیادی را نسبت به سایر بازارهای پیشرو معرفی می‌کند و تجربه معاملات توکن‌های NFT را ساده‌تر و شهودی‌تر می‌سازد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بازار Blur برای اولین بار در مارس سال ۲۰۲۲ معرفی و در ۱۹ اکتبر به صورت عمومی عرضه شد.

ویژگی‌های کلیدی بازار NFT بلور

بازار NFT بلور، فهرست‌های NFT را از بازارهای پیشرو مانند OpenSea ،LooksRare و X2Y2 جمع‌آوری می‌کند و به کاربران نیز اجازه می‌دهد که دارایی‌های خود را در این پلتفرم لیست کنند. برخلاف بسیاری دیگر از بازارهای NFT که از معاملات کمیسیون دریافت می‌کنند، در بازار NFT بلور هیچ کارمزدی برای فروش NFTها کسر نمی‌شود. برای آشنایی بیشتر با بازار Blur به مرور مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

۱. سهولت استفاده از بازار NFT بلور

شروع به کار در بازار NFT بلور ساده است. پس از مراجعه به صفحه وبسایت این بازار، از کاربران خواسته می‌شود که کیف پول وب ۳ (Web3) خود را متصل کنند. این بازار در حال حاضر از کیف پول‌های MetaMask و WalletConnect پشتیبانی می‌کند. پس از آن، کاربران می‌توانند کاوش در مجموعه‌های مختلف NFT در این وبسایت را آغاز نمایند.

بازار NFT بلور (Blur) چیست؟ مزایا و معایب

در حالت پیش‌فرض، این مجموعه‌ها به ترتیبِ حجم معاملات یک روزه خود لیست شده‌اند و به گونه‌ای ارائه می‌شوند که داده‌های کلیدی مانند قیمت کف، تعداد مالکان و معیارهای مختلف قیمت و حجم معاملات را در یک نگاه نشان ‌دهند. کاربران همچنین می‌توانند تمام NFTهای مبتنی بر اتریوم را از طریق تب portfolio بازار Blur، در کیف پول خود مشاهده کنند. در این بخش، امکان ردیابی NFTهای لیست‌شده، نادر بودن، ارزش تخمینی مجموعه و حتی سود و زیان تخمینی آنها، وجود دارد.

رابط بازار NFT بلور بسیار قابل‌تنظیم است. برای مثال، برخلاف OpenSea که در آن کاربران برای مشاهده تاریخچه فروش یا سایر تجزیه و تحلیل‌ها باید برگه‌ها را تغییر دهند، در بازار Blur همه چیز در یک صفحه نمایش داده می‌شود و این موضوع، دسترسی و مقایسه همه داده‌های مرتبط را آسان‌تر می‌کند. سایر ویژگی‌ها مانند حالت تاریک/روشن، ردیاب کارمزد گس و قیمت فید ETH نیز به‌ صورت استاندارد ارائه می‌شوند.

با این حال، اگرچه رابط بازار NFT بلور فاقد جزئیات است، اما اطلاعات بسیار زیادی که در یک زمان روی صفحه نمایش وجود دارد، می‌تواند برای کاربران تازه‌کار کمی دلهره‌آور باشد. در واقع، به نظر می‌رسد که بازار Blur کاربران پیشرفته را هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل، پذیرش و استفاده گسترده از این پلتفرم ممکن است کمی زمان ببرد. به طور کلی، اگرچه استفاده از بازار NFT بلور دشوار نیست، اما قطعاً می‌توان آن را خوشایندتر کرد.

۲. قابلیت‌های بازار Blur

بازار NFT بلور ادعا می‌کند که تا ۱۰ برابر سریع‌تر از سایر تجمیع‌کننده‌های NFT اجرا می‌شود –نمایش تراکنش‌های در دست انجام در کمتر از یک ثانیه و به‌روزرسانی لیست‌ها در هر چهار ثانیه– که مزیت بزرگی برای کاربران به شمار می‌رود. علاوه بر این، پیش‌تنظیم‌ اولویت کارمزد گس در بازار NFT بلور به کاربران کمک می‌کند که با پردازش سریع‌تر تراکنش‌های خرید خود، از خریداران NFT در سایر صرافی‌ها یا تجمیع‌کننده‌ها پیشی بگیرند. نکته مهم این است که قراردادهای بازار Blur نسبت به بازارهای دیگر بهینه‌تر هستند و تا ۱۷ درصد در کارمزد گس کاربران صرفه‌جویی می‌کنند.

یکی دیگر از قابلیت‌های بازار NFT بلور که به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفته، این است که رابط آن به وضوح نادر بودن ویژگی‌های مختلف NFT را نشان می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد که قیمت کف را مشاهده کنند. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند که دارایی‌ها را با دقت ارزیابی کنند و برای کسانی که به دنبال NFTهای با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی (undervalued) هستند، بسیار مفید است.

بازار Blur همچنین با ارائه ابزارهایی جهت کمک به کاربران برای «جارو کردن زمین یا sweep the floor» از رقبای خود پیشی می‌گیرد؛ جارو کردن زمین، اصطلاحی عامیانه برای خرید چند توکن NFT با کمترین قیمت از یک مجموعه معین است. علاوه بر این، بازار NFT بلور چندین به‌روزرسانی کارآمد را نیز ارائه داده است؛ مانند گذر از NFT‌هایی که در حال حاضر تراکنشِ در دست انجام دارند (صرفه‌جویی در گس) و گذر از NFT‌هایی که به‌ عنوان توکن‌های مشکوک یا سرقتی علامت‌گذاری شده‌اند.

بازار NFT بلور (Blur) چیست؟ مزایا و معایب

تنها انتقاد واقعی برای قابلیت‌های بازار NFT بلور این است که در حال حاضر فقط برای NFTهای مبتنی بر اتریوم در دسترس هستند. با این حال، تیم توسعه‌دهنده بازار Blur اعلام کرده که قصد دارد در آینده، از NFTهای بلاکچین‌های دیگر، مانند پالیگان نیز پشتیبانی کند.

۳. تیم و حامیان بازار NFT بلور

در مارس ۲۰۲۲، بازار NFT بلور در دور تأمین مالی اولیه خود به رهبری شرکت سرمایه‌گذاری رمزارزی Paradigm، موفق به جمع‌آوری ۱۱ میلیون دلار سرمایه شد. به‌ عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در حوزه کریپتو، سرمایه‌گذاری Paradigm در بازار Blur را نباید دست کم گرفت. این شرکت قبلاً از دیگر پروژه‌های موفق دنیای NFT، از جمله بازارهای OpenSea و Magic Eden نیز حمایت کرده است.

در این دور تأمین سرمایه، چندین فعال شناخته‌شده در بازار NFT و کریپتو نیز حضور داشتند؛ از جمله: کلکسیونرهای معروف با نام مستعار 6529، Cozomo de’ Medici ،Zeneca و MoonOverlord. دریافت حمایت از سوی رهبران فکری NFT نشانه خوبی است و نشان می‌دهد که انگیزه‌های بازار NFT بلور با اهداف جامعه گسترده توکن‌های NFT هماهنگی بیشتری دارد.

همچنین ببینید: قیمت لحظه ای ارزهای NFT

با این حال، هنوز یک عامل مهم وجود دارد که کاربران باید آن را در نظر بگیرند. کل اعضای تیم بازار Blur در حال حاضر ناشناس هستند و ترجیح می‌دهند هویت واقعی خود را فاش نکنند و در عوض، از طریق شخصیت‌های آنلاین مستعار با جامعه در ارتباط هستند. ناشناس بودن تیم‌ها در صنعت رمزارزها چیز غیرمعمولی نیست و برخی از بهترین و قابل‌اعتمادترین توسعه‌دهندگان این صنعت نیز ناشناس ماندن را انتخاب کرده‌اند. با این حال، هنگامی که یک تیم ناشناس باقی می‌ماند، مسئولیت و پاسخگویی آن ممکن است محدودتر باشد.

اگرچه ما هویت اعضای تیم بازار Blur را نمی‌دانیم، اما حداقل برخی از کسانی که در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، احتمالاً می دانند که چه کسی پشت آن است. سرمایه‌گذارانی مانند Paradigm سابقه خوبی در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معتبر دارند و این موضوع، خطر غافلگیری‌های بد را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بازار NFT بلور فاش کرده که اعضای تیمش در MIT، Citadel، Five Rings Capital، Twitch، Brex، Square و Y Combinator تجربه دارند و همین موضوع نیز به شهرت این پروژه افزوده است.

۴. اقتصاد توکنی بازار Blur

در حال حاضر، چیز زیادی برای گفتن در مورد ساختار توکن بازار Blur وجود ندارد. اگرچه این پروژه اعلام کرده که یک توکن حاکمیتی با نماد BLUR را از طریق ایردراپ در ژانویه ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد کرد، اما جزئیاتی مانند حداکثر عرضه و مقدار اختصاص‌یافته به سرمایه‌گذاران اولیه هنوز فاش نشده است. با این حال، وجود یک توکن برای بازار NFT بلور، آن را از نظر غیرمتمرکزسازی و پاداش دادن به جامعه خود، از بازار پیشرو OpenSea جلوتر قرار می‌دهد.

بازار NFT بلور (Blur) چیست؟ مزایا و معایب

به گفته تیم بازار Blur، هر کسی که در شش ماه گذشته اقدام به معامله NFTها در شبکه اتریوم کرده باشد، به طور خودکار واجد شرایط شرکت در ایردراپ این پروژه است.

۵. محبوبیت بازار NFT بلور

بازار NFT بلور از زمان راه‌اندازی عمومی، محبوبیت خوبی در بین علاقه‌مندان به NFT به دست آورده است. با توجه به اطلاعات ارائه‌شده در حساب رسمی بازار Blur در توییتر، این پلتفرم تنها سه روز پس از انتشار، از Gem، یک تجمیع‌کننده NFT با بیشترین حجم، پیشی گرفت.

بر اساس داده‌های موجود، از زمان راه‌اندازی بازار Blur در تاریخ ۱۹ اکتبر، حجم معاملات بازار OpenSea بر حسب اتریوم کاهش قابل‌توجهی را ثبت کرده، در حالی که این رقم برای بازار Blur افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از حجم معاملات به بازار NFT بلور منتقل شده است.

در رسانه‌های اجتماعی نیز، بازار Blur شروعی قوی داشت. برای مثال، این بازار در توییتر نزدیک به ۱۴۴ هزار دنبال‌کننده دارد. حتی اگر تنها بخشی از این دنبال‌کننده‌ها شروع به استفاده از این پلتفرم کنند، بازار NFT بلور می‌‌تواند بخش قابل‌توجهی از سهم بازار NFT را به خود اختصاص دهد.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی بازار NFT بلور و قابلیت‌های جذاب آن پرداختیم.

ایجاد بازار Blur نشان می‌دهد که علی‌رغم زمستان اخیر ارزهای دیجیتال، هنوز بسیاری از توسعه‌دهندگان به چشم‌انداز بلندمدت فناوری ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند. از لحاظ فنی، بازار NFT بلور می‌تواند دیگر بازارها و تجمیع‌کننده‌های NFT را از میدان رقابت‌ها خارج کند و عملکرد آن در این مدت کوتاه نیز، گواهی بر این واقعیت است.

با این حال، از آنجایی که بازار NFT بلور بیشتر معامله‌گران حرفه‌ای را هدف قرار داده، ممکن است در پذیرش انبوه مشکل داشته باشد و اگر راهی برای رسیدگی به این مشکل پیدا نکند، احتمال محدود شدن رشد این پلتفرم در میان‌مدت تا بلندمدت وجود دارد. بنابراین، بازار Blur اگر می‌خواهد از بازارهای شناخته‌شده این بخش، از جمله OpenSea پیشی بگیرد، باید راهی بیابد که هم به معامله‌گران حرفه‌ای وفادار بماند و در عین حال، پلتفرم خود را برای مخاطبان گسترده‌تر در دسترس‌تر و دوستانه‌تر کند.

برای ورود و بازدید از بازار Blur از این لینک وارد شوید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments