توکن NFT داینامیک چیست؟ چگونه در طول زمان تغییر می‌کند؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در دنیای وسیع‌ توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، زیرمجموعه‌ای از توکن‌ها به نام توکن NFT داینامیک یا Dynamic NFT وجود دارد. این نوع NFTها اساساً با همتایان استاتیک (static) خود تفاوت دارند و می‌توانند به لطف قراردادهای هوشمند و شرایط کدگذاری‌شده توسط سازندگان آنها، تکامل پیدا کنند.

همان‌طور که می‌دانید، توکن‌های NFT دارایی‌های رمزارزی منحصربه‌فرد و غیر قابل جایگزین در یک بلاکچین هستند. این دارایی‌های منحصربه‌فرد معمولاً با استفاده از دستورالعملی ایجاد می‌شوند که تحت عنوان استاندارد توکن نیز شناخته می‌شود و تضمین می‌کند که هر NFT دارای شناسه توکن منحصربه‌فردی است. علاوه بر کلکسیون‌های رمزارزی و هنری، با استفاده از توکن های NFT استاتیک همچنین می‌توان دارایی‌های دنیای واقعی مانند گذرنامه‌ها، گواهی‌ها و اسناد املاک را نیز دیجیتالی کرد. با این حال، این موارد استفاده از NFTها ممکن است نتوانند به طور کامل نماینده دارایی‌های دنیای واقعی که حاوی اطلاعات غیراستاتیک هستند، باشند.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!

شروع

هنگام ایجاد NFTهای استاتیک با استفاده از قراردادهای هوشمند، این دارایی‌ها با داده‌های دائمی و تغییرناپذیر ضرب می‌شوند؛ به عبارت دیگر، این داده‌ها قابل ‌تغییر نیستند. بنابراین، صرف نظر از شرایط خارجی، NFTهای استاتیک بدون تغییر باقی می‌مانند و در صورت تغییر اطلاعات، قدیمی و منسوخ می‌شوند. توکن NFT داینامیک می‌تواند این محدودیت را برطرف کند. در حالی که شناسه توکن NFT داینامیک ثابت است، این نوع دارایی توانایی منحصربه‌فردی برای تغییر در شرایط خاص دارد. برای آشنایی بیشتر با Dynamic NFT با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

توکن NFT داینامیک چیست؟

توکن NFT داینامیک زیرمجموعه‌ای از توکن‌های NFT است که ویژگی آن در صورت رعایت شرایط خاص، قابل ‌تغییر است. هر NFT حاوی اطلاعاتی به نام متادیتا (metadata) است که ویژگی‌‌های آن را توصیف می‌کند. متادیتا شامل اطلاعاتی همچون نام، توضیحات و حتی ویژگی‌های خاص یک NFT است. برای مثال، متادیتای یک NFT مرتبط با بازی می‌تواند شامل ویژگی‌های یک آواتار مانند قدرت یا استقامت آن و برای یک NFT هنری، شامل رنگ یا لوازم تزئینی آن اثر هنری، باشد.

توکن NFT داینامیک

احتمالاً نام کریپتوکیتیز (CryptoKitties)، یک بازی مبتنی بر اتریوم را شنیده‌اید. کریپتوکیتیز یکی از اولین پروژه‌های مبتنی بر NFT بود که در سال ۲۰۱۷ به سرعت محبوبیت پیدا کرد. در این بازی بلاکچینی، بازیکنان می‌توانند NFTهای داینامیک را در قالب گربه‌های مجازی جمع‌آوری کنند، پرورش دهند و مبادله کنند.

برخلاف NFTهای استاتیک، متادیتای یک توکن NFT داینامیک را می‌توان تغییر داد. در حالی که NFTهای استاتیک معمولاً با استفاده از استاندارد توکن ERC-721 ایجاد می‌شوند، Dynamic NFT با استفاده از استاندارد توکن ERC-1155 طراحی می‌شود.

به گفته تیم اتریوم، توکن‌های ایجادشده با استاندارد ERC-1155 دارای ویژگی‌های مشابه با توکن‌های قابل تعویض ERC-20 و توکن‌های غیر قابل تعویض ERC-721 هستند. بنابراین، توکن‌های ERC-1155 از نظر فنی نیمه قابل تعویض (semi-fungible) به شمار می‌روند و در صورت لزوم می‌توان آنها را تغییر داد.

چگونه می‌توان Dynamic NFT را تغییر داد؟

توکن NFT داینامیک

نحوه تغییر توکن NFT داینامیک به صورت زیر است:

  1. یک توکن NFT داینامیک با استفاده از یک قرارداد هوشمند و با مجموعه‌ای از متادیتا ضرب می‌شود.
  2. قرارداد هوشمند داده‌ها را از اوراکل‌ها (oracles) به دست می‌آورد؛ خدمات شخص ثالثی که اطلاعات خارجی را از منابع داده مانند داده‌های اینترنت اشیا (IoT) و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) جمع‌آوری می‌کنند و ارائه می‌دهند.
  3. سپس، Dynamic NFT توسط قرارداد هوشمند و با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از اوراکل‌ها، برای ارزیابی NFT و رمزگذاری تغییرات در طول فرآیند ضرب، ارزیابی می‌شود.
  4. در نهایت، ویژگی‌های توکن NFT داینامیک در صورت لزوم به‌روز می‌شود.

کاربردهای توکن NFT داینامیک

هویت

اگر هویت مبتنی بر بلاکچین به واقعیت تبدیل شود، از توکن NFT داینامیک می‌توان برای کارت‌های هویت دیجیتالی یا پاسپورت‌ها در سراسر جهان استفاده کرد. انعطاف‌پذیری این NFT‌ها کمک می‌کند که تغییرات لازم به‌ طور خودکار و بدون نیاز به جایگزینی اسناد هویت دیجیتال، به‌روزرسانی شوند. این تغییرات می‌توانند شامل اطلاعاتی مانند محل سکونت، وضعیت تأهل و جزئیات تماس باشند.

همچنین ببینید: قیمت لحظه ای ارزهای NFT (لیست کامل)

بازی

استاندارد توکن ERC-1155 عمدتاً در بازی‌های مبتنی بر NFT به کار می‌رود؛ بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که توکن‌های NFT داینامیک بیشتر در بازی‌های بلاکچینی یافت می‌شوند. با استفاده از Dynamic NFT، بازیکنان می‌توانند آواتارهای خود را ارتقا دهند و در نتیجه، تجربه بازی خود را بهبود ببخشند. همان‌طور که یک بازیکن تجربه بیشتری به دست می‌آورد، رشد کاراکتر او می‌تواند با تغییر در ظاهر یا ویژگی‌های آواتار مبتنی بر NFT او منعکس شود.

مفهوم پیشرفت در طراحی بازی‌ها برای جذب بازیکنان ضروری است و توکن NFT داینامیک این امکان را فراهم می‌کند. توکن NFT داینامیک همچنین می‌تواند بازی‌های choose-your-own-ending و سایر تجربیات مشارکتی را که به داده‌های خارجی نیاز دارند، تسهیل کند.

Dynamic NFT

املاک مجازی

در حالی که توکنیزه‌سازی املاک و مستغلات در حال حاضر وجود دارد، NFTهای استاتیک قادر به نشان دادن عوامل متغیری مانند قیمت، سن و مالکیت ملک نیستند. از سوی دیگر، Dynamic NFT می‌تواند جزئیات دقیق املاک را به تصویر بکشد و انعطاف لازم را برای به‌روزرسانی اطلاعات خاص دارد.

هنر

هنر گذرا این روزها به‌ طور گسترده در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته که مفهوم وابی-سابی (wabi-sabi) -مفهومی در زیبایی‌شناسی سنتی ژاپنی که بر پایه پذیرش ناپایداری و زودگذری است- نمونه‌ای از آن است. به لطف توکن NFT داینامیک، هنرمندان دیجیتال می‌توانند از داده‌های آنی برای رمزگذاری تغییرات در آثار هنری خود و انتقال این ناپایداری و گذرا بودن استفاده کنند. این امر، آثار هنری آنها را منحصربه‌فردتر می‌کند. به عنوان مثال، آثار هنری‌ای وجود دارند که مبتنی بر مفهوم Dynamic NFT هستند و ظاهر آنها بر اساس آب و هوا یا فصل فعلی تغییر می‌کند.

علاوه بر این، یک NFT هنری مبتنی بر مفهوم توکن NFT داینامیک می‌تواند بسته به تعامل دارنده توکن با دارایی خود تغییر کند و به این ترتیب، مشارکت در نمایشگاه‌های هنر دیجیتال را پیش ببرد.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی مفهوم توکن NFT داینامیک، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، توکن NFT داینامیک یک کلاس «هوشمندتر» از NFTها نسبت به همتایان استاتیک خود است که می‌تواند به صورت آنی با اطلاعات دنیای خارج سازگار شود و آنها را منعکس کند. علاوه بر کاربردهای ذکرشده در این مقاله، موارد استفاده بی‌شماری برای Dynamic NFT وجود دارد که به راحتی می‌تواند نیاز به اصلاح یک NFT را برطرف کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

ممنونم بابت اخبار بروز و خوبتون .این سایت رو به تازگی پیدا کردم و هر روز بهش سر میزنم . فاندا های مناسبی درباره کریپتو داره همیشه.ممنون از تیم پشتیبانی

سلام.ممنون از حسن انتخاب شما