آموزش ترید ارز دیجیتال با الگوهای مثلثی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

الگوهای مثلثی یکی از بهترین الگوها برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال است. این الگو که دارای سه نوع صعودی، نزولی و متقارن است، درصد خطای کمی دارد و معمولاً سودآوری نسبتاً خوبی را رقم می‌زند. در این مقاله به شناخت این الگو و انواع آن خواهیم پرداخت و در نهایت نکات کلیدی هنگام استفاده از الگوی مثلث را مرور خواهیم کرد.

الگوی مثلث چیست؟

ترید ارز دیجیتال فعالیتی پیچیده، پرچالش و پرتکنیک است. هر کسی که می‌خواهد وارد این عرصه شود، باید آموزش‌های زیادی را پشت سر بگذارد و به مطالب و مباحث متنوعی مسلط شود. یکی از مهم‌ترین مباحث، الگوهای مثلثی (triangle patterns) است. تریدرهای زیادی از این الگو در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

الگوهای مثلثی نه تنها تصویری جامع از میزان ریسک و پاداش بالقوه در یک معامله را به تریدرها نشان می‌دهند، بلکه برای طراحی استراتژی‌های پیش‌بینی شکست، بسیار مفید هستند. علاوه بر این، الگوی مثلثی در مقایسه با سایر الگوها، درصد خطای کمتری دارد.

الگوی مثلثی به ساختارهای نموداری متشکل از کندل‌های متعددی که در بین دو خط حمایت و مقاومت همگرا محصور شده‌اند، گفته می‌شود. این دو خط همگرا شکل یک مثلث را ترسیم می‌کنند. این الگوها می‌توانند به پیش‌بینی روند نزولی یا صعودی بازار کمک کنند. درصد خطای کم و احتمال موفقیت بالا مهم‌ترین مزیت‌های triangle patterns است.

چرا آشنایی با الگوهای مثلثی مهم است؟

تریدرها از الگوی مثلت استفاده می‌کنند؛ زیرا روشی بسیار آسان برای بررسی روند و جهت بازار است. همچنین در صورت شکست خوردن الگو، میزان خسارت قابل توجه نخواهد بود. مثلث‌ها نقطه ورود به بازار را در نزدیکی تقاطع سطوح مشخص می‌کنند و از طریق کاهش حجم‌ کندل‌‌ها در نواحی قبل از شکست خطوط سرنخ‌هایی حیاتی ارائه می‌دهند.

در تحلیل تکنیکال سه نوع الگوی مثلث وجود دارد:

  • مثلت صعودی
  • مثلت نزولی
  • مثلت متقارن

مثلث صعودی

مثلث صعودی (Ascending Triangles) دارای یک ضلع افقی در بالا و یک ضلع شیب‌دار در پایین است. شکست الگو در جهت بالا از طریق شکست مقاومت افقی و در سمت پایین از طریق شکست ضلع شیب‌دار صورت می‌پذیرد. این الگوی مثلت معمولاً پس از یک تا دو ماه تشکیل می‌شود و در صورتی معتبر است که قیمت قبل از هر شکست، دو برخورد با بدنه مثلث داشته باشد. جزییات بیشتر این الگو را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.الگوهای مثلثی

معمولاً در ابتدای مثلث حجم کندل‌ها قابل توجه است و به مرور افت می‌کند و حتی ممکن است این شاخص قبل از شکست روند به طور غیرعادی کاهش یابد. این الگو مستعد شکست‌های کاذب است. در صورت شکست موفقیت‌آمیز، قیمت‌ها معمولاً از الگو دور می‌شوند اما ممکن است در نزدیکی مناطق شکست دوباره نوسان‌هایی مشاهده شود.

غالباً شکست در الگوی مثلث در محدوده یک سوم پایانی اتفاق می‌افتد. شکست‌های صعودی نسبت به شکست‌های نزولی به زمان بیشتری برای رسیدن به هدف نیاز دارند. ارتفاع الگوی مثلث صعودی تأثیر مستقیمی بر نتایج دارد؛ چرا که هدف قیمتی بعد از شکست الگو به اندازه ارتفاع مثلث خواهد بود.

مثلث نزولی

الگوی مثلث نزولی (Descending Triangles) نشان‌دهنده یک روند نزولی در قیمت است. در شکل این الگو یک خط حمایت افقی در پایین و یک مرز مقاومت شیب‌دار در بالای صفحه دیده می‌شود. ارتفاع جهش کندل‌ها و حجم آنها نیز به مرور کاهش می‌یابد. معمولاً قبل از شکست روند، حجم کم است و سپس شاهد افزایش زیاد حجم خواهیم بود.

باید دقت داشت که بسیاری از شکست‌های روند بعد از حجم‌های کم اتفاق می‌افتند. مانند مثلث‌های صعودی، شکست ممکن است قبل از نقطه تلاقی خط مقاومت و حمایت اتفاق بیفتد. در تصویر زیر نمونه واضحی از یک الگوی مثلث نزولی قابل مشاهده است.الگوی مثلث

شکست در الگوهای مثلث نزولی ممکن است در هر جهتی باشد. صرف نظر از روند اولیه، مثلث‌های نزولی ممکن است یک الگوی برگشتی یا الگوی ادامه‌دهنده باشند.

در زمان ترید با الگوهای مثلث نزولی باید دقت داشت که یک الگوی خوب بیش از دو برخورد با بالا و پایین مثلث دارد. بدون برخوردهای کافی در طول تشکیل الگو، مثلث نزولی اعتبار چندانی نخواهد داشت.

مثلث متقارن

الگوهای مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) شکل‌هایی در نمودار قیمت هستند که از دو خط شیب‌دار مقاومت و حمایت در بالا و پایین تشکیل شده‌اند. در تصویر زیر یک الگوی مثلثی متقارن را مشاهده می‌کنید.ترید با الگوهای مثلثی

مانند سایر الگوهای مثلثی، داشتن حداقل دو نقطه برخورد قیمت با الگو اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اعتبار هر الگو می‌توان نقاط تماس کندل‌های قیمتی با مرزهای مقاومت و حمایت را بررسی کرد.

حجم کندل‌ها در طول شکل‌گیری یک الگوی مثلث متقارن به مرور کاهش پیدا می‌کند. ایجاد این مثلث‌ها معمولاً بیش از ۳ هفته زمان خواهد برد. شکست چنین الگوهایی ممکن است در جهت بالا یا پایین باشد.

ترید با الگوهای مثلث متقارن بهترین بازده را در هنگام معامله در جهت روند بازار دارد. در یک بازار نزولی، شکست صعودی می‌تواند ۱۵ درصد سود با احتمال شکست پایین ایجاد کند. به همین دلیل ترید با الگوهای مثلث متقارن طرفداران زیادی دارد.

چگونگی ترید با الگوهای مثلثی

مهم‌ترین نکته برای شروع ترید با الگوهای مثلثی توجه به حرکت چندباره نمودار بین دو خط روند است. نباید فضای خالی زیادی در مثلث وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که شکست‌های کاذب زیادی در این الگوها وجود دارد. باید بتوانید تمایزها بین الگوی مثلث و الگوهایی مثل Wedge یا Flag را تشخیص دهید.

به طور معمول شکل‌گیری الگوهای مثلثی صعودی دو ماه، مثلثی نزولی در بازار گاوی ۵۵ روز، مثلثی نزولی در بازار خرسی ۶۲ روز و مثلثی متقارن ۵۰ روز به طول می‌انجامد.

ترید با الگوهای مثلثی

قبل از انجام معاملات مطمئن شوید که الگو حداقل دو بار قبل از شکست، با خطوط مرزی برخورد داشته است. قبل از شکست روند، حجم کندل‌ها بسیار کم خواهد شد. بررسی میزان حجم جزو آزمایش‌های مهم الگوی مثلث است.

خلاصه مطلب

الگوهای مثلثی یکی از بهترین راهکارها برای طراحی پوزیشن‌های معاملاتی است. ترید با الگوهای مثلثی آسان و سودآور است. زمان تقریبی تشکیل الگوی مثلث حدود دو ماه است و تشخیص آنها در نمودارهای قیمت کار چندان سختی نیست. مانند تمام تکنیک‌های معامله‌گری احتمال بروز خطا در این الگو نیز وجود دارد اما خسارت ناشی از این اتفاق معمولاً سنگین نخواهد بود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

روز بخیر،ممنون عالی تر از عالی
چقدر روان و‌اصولی بود،در پناه خدای مهربان باشی

خیلی عالی هستن.ممنون از این همه موارد اموزشی,مخصوصا برای یک تریدر تازه کار.من به شخصه این مباحث را خیلی خوب ومتاثر میدونم.و واقعا میتونه ما را به سود برسانه اگه به طور درست یادشون بگیریم

ممنون از شما