۱۰ عرضه اولیه کوین با بیشترین میزان بازگشت سرمایه

زمان مطالعه: 12 دقیقه

عرضه اولیه کوین (ICO) برای سال 2017 عالی بود. طبق گزارشات فراوانی، مقدار کل پول‌هایی که از راه ICO در سال 2017 به دست آمد، به ارز فیات، از 4 میلیارد دلار تا 5.6 میلیارد دلار بوده است. در اواخر سال 2016، این مقدار فقط 225 میلیون دلار شد.

طبق همان گزارشات، کمتر از نصف مجموع ICO های سال 2017، واقعا موفق بودند در حالی‌که 25 درصد مقدار کل تنها با 10 پروژه به دست آمد. این آمار دوباره ثابت می‌کند که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت استارتاپی، باید دقت لازم را داشته باشند.

در این بخش از آموزش در مورد ICO، به 10 عدد از موفق‌ترین کمپین‌های ICO خواهیم پرداخت. اما از آن جا که این آموزش برای سرمایه‌گذاران و نه شرکت‌های استارتاپی آماده شده است، به پروژه‌هایی با بیشترین بازگشت سرمایه (ROI) متمرکز خواهیم شد. به بیان ساده، ROI مقدار بازگشت هزینه سرمایه نسبت به هزینه سرمایه‌گذاری را اندازه می‌گیرد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

فرمول نرخ بازگشت سود عبارت است از:

عرضه اولیه کوین - فذمول نرخ بازگشت سود

هزینه سرمایه‌گذاری – سود حاصل از سرمایه‌گذاری تقسیم بر هزینه سرمایه‌گذاری

اگر قصد بررسی نرخ فعلی ROI هر پروژه‌ای را دارید، فقط باید قیمت توکن‌ آن را در زمان عرضه اولیه کوین با ارزش فعلی‌اش مقایسه کنید.

قیمت فیات عرضه اولیه کوین معمولا با تقسیم کردن مقدار پول به دلار آمریکا که در مدت کمپین جمع شده است به تعداد توکن‌های فروخته شده در همین مدت، محاسبه می‌شود.

همیشه می‌توان برای ارزش توکن به هر صرافی معتبری مراجعه کنید. یک جستجوی ساده در گوگل، شماری از صرافی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. یا می‌توانید از سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) که تمامی توکن‌های حال حاضر را لیست می‌کند، استفاده کنید.

لازم به ذکر است که ممکن است لیست قطعی از 10 عرضه اولیه کوین برتر وجود داشته باشد، همان طور که یک بازگشت سرمایه محتمل به طور کامل به ارزش فعلی توکن پروژه وابسته است. به طور طبیعی، جابجایی‌های زیادی در رده‌های بالای لیست وجود دارد. به هر حال، ما در این مقاله لیست خود از برترین عرضه‌های اولیه کوین از جهت بازگشت سرمایه تا اواخر فوریه 2018 را منتشر می‌کنیم.

1.NXT: با 1,265,555% نرخ بازگشت سرمایه

عرضه اولیه کوین NXT

NXT، یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های مرتبط با بلاک چین است. بیانیه رسمی در 28 سپتامبر 2013 از سوی یک توسعه دهنده گمنام در تالار گفتگوی BitcoinTalk منتشر شد. این فرد به ادعای خودش، عضو با تجربه تالار گفتگو بود و برای مخفی ماندن هویتش، از حساب کاربری جدیدی استفاده می‌کرد.

در این بیانیه، NXT از نسل بیت کوین معرفی شد که بدین معنا بود که برخی ویژگی‌های آن را بهبود بخشیده و برخی مشکلات آن همچون بلاک چین زیاد از حد متورم شده و انتقال به الگوریتم ماینینگ اثبات سهام را حل کرده است.

کمپین جمع‌آوری پول هم در همان تالار گفتگو انجام شد. در لحظات آخر کمپین، آن فرد توسعه دهنده ناشناس به ارزش تقریبا 16800 دلار بیت کوین جمع کرد و یک میلیارد توکن توزیع کرد. بنابرین ارزش توکن NXT در مدت ICO فقط 0.0000168 دلار بود. در لحظه نگارش مقاله ارزش توکن 0.213 دلار است که برای نخستین سرمایه‌گذاران خود، سودهای نجومی به همراه دارد و آن را به پرسودترین توکن عرضه اولیه کوین در ارزش‌گذاری بازار روز تبدیل کرده است.

امروزه، NXT یک بستر بلاک چین پیشرفته با کارایی کامل است. به کاربران خود جعبه ابزار ارائه می‌کند که به آن‌ها امکان ساخت برنامه‌های مرتبط با بلاک چین خود را می‌دهد. همچنین این بستر صرافی دارایی، سیستم پیام‌رسان و بازار مخصوص به خود دارد.

2. IOTA: با 424,084% نرخ بازگشت سرمایه

عرضه اولیه کوین یوتا

بخشی از نام این پروژه برگرفته از حرف اول واژه‌های (Internet of Things) به معنی اینترنت اشیاء است. این واژه یک ویژگی رویایی را توضیح می‌دهد که در آن اشیای مختلفی مثل برنامه‌ها، خودروها، ارائه‌دهندگان سرویس اتوماتیک و موارد دیگر با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. برای مثال، یک یخچال هوشمند می‌تواند به صورت خود به خود همان محصولات موجود در آن را دوباره سفارش دهد و پرداخت کند. هدف IOTA فراهم کردن یک نوع توکن برای چنین معاملاتی است.

علاوه بر آن، IOTA تنها رمزارز بازر است که در حقیقت از یک بلاک چین کامل برای انجام معاملات استفاده نمی‌کند. در عوض، از سیستمی به نام Tangle استفاده می‌کند. در این سیستم، کاربران باید یک معامله را، دقیقا به همان شکلی که انجام شده است، تایید کنند. این امکان، مشکلات مقیاس گذاری را حل می‌کند که یکی از مشکلات دشوار برای بسیاری از شبکه‌های رمزارز است و امکان انجام معامله بدون کسر کارمزد را می‌دهد.

همه این ویژگی‌ها، IOTA را یک پروژه ابتکاری و برجسته می‌کند. به علاوه، هدف آن عرضه خدمات به یک بازار کاملا جدید است و کاملا واضح است که نگاهی رو به جلو و برنامه‌ای برای آینده دارد. بنابرین فهم این‌موضوع آسان است که چرا عرضه اولیه کوین آن‌ها در اواخر سال 2015 به میزان افزایشی بالغ بر 400000 دلار، دست یافت. همه یک میلیارد توکن IOTA کمتر از 0.001 دلار فروخته شد. این روز‌ها حدودا به 1.8 دلار رسیده است.

3. نئو (انت‌شیرز سابق): با 378,453% نرخ بازگشت سرمایه

عرضه اولیه کوین نئو

نئو پروژه‌ای است که معمولا به نام “اتریوم چین” شناخته می‌شود. نئو از برنامه‌های قرارداد هوشمند بهره می‌برد ولی تجارت غیرمتمرکز، اموال و هویت دیجیتالی را هم با خود دارد.

توسعه‌دهندگان چینی در حال ساخت بلاک چینی هستند که اثبات مالکیت قانونی را نشان دهد و مورد قبول تعداد زیادی از افراد و نه فقط افراد آشنا به رمزارز قرار گیرد.

در زمان عرضه اولیه کوین آن‌ها، حتی یک سرمایه‌گذار هم وجود نداشت چرا که ارزش سرمایه‌گذاری در نئو در هاله‌ای از ابهام بود. این پروژه از سوی اسم‌های بزرگی همچون مایکروسافت و علی‌بابا پشتیبانی می‌شود. به طور طبیعی، عرضه اولیه کوین آن‌ها در اکتبر 2015 خیلی موفق بود و 17.5 میلیون توکن فروخته شد و 556.500 دلار به دست آمد. یک سال بعد در سپتامبر 2016، نئو رتبه دوم فروش را در اختیار داشت که 22.5 میلیون توکن به فروش رفت و بالغ بر 4.5 میلیون دلار به دست آمد.

قیمت اصلی عرضه اولیه کوین توکن نئو 0.032 دلار بود. در 31 ژانویه 2018 این رمز ارز 120.38 دلار بود. توکن در بالاترین میزان خود یعنی 162.11 دلار بود.

4. اتریوم: با 279,843% نرخ بازگشت سرمایه

عرضه اولیه کوین اتریوم

هر کسی که حتی دورادور به دنیای رمزارزها علاقه‌مند است، اتریوم را شنیده است. اتریوم بستری همگانی با لجر(دفتر کل) پراکنده و اوپن سورس است که به کاربران امکان ساخت و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) به همراه اجرا و استفاده از قراردادهای هوشمند را می‌دهد.

پیشگام این بستر، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) شاید معروف‌ترین شخص و نمونه‌ای برای کل جامعه رمزارز است. افزون برآن، این بستر از طریق موسسه ائتلاف اتریوم، با صدها مشترک بزرگ از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در راستای به کارگیری فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند در تجارت جهانی همکاری می‌کنند.

عرضه اولیه کوین اتریوم در تابستان 2014 انجام شد. به طور طبیعی، یک موفقیت بزرگ بود. تیم 15.5 میلیون دلار جمع کرد و 50 میلیون توکن به ازای هر توکن 0.311 دلار فروخت. اکنون اتریوم 871.8 دلار خرید و فروش می‌شود. در 14 ژانویه 2018، اتریوم به بالاترین میزان خود یعنی 1377.72 دلار رسید.

5. اسپکترکوین: با 149,806% نرخ بازگشت سرمایه

عرضه اولیه کوین اسپکتر کوین

اسپکترکوین یکی از چند شبکه رمزارز است که حریم خصوصی و ناشناسی را بر هر چیز دیگر ترجیح می‌دهد. به منظور تحقق این مهم، اسپکترکوین از بلاک چین طرح امضای زنجیره‌ای توکنی استفاده می‌کند.

در رمزنگاری، امضای زنجیره‌ای یک نوع امضای دیجیتال است که توسط هر عضوی از گروه کاربران که هر کدام صاحب کلید هستند اتفاق می‌افتد. پیگیری این که کدام یک از اعضای گروه، معامله را امضا کرده است، غیر ممکن است. علاوه بر این که، بدون تنظیمات اضافی از هر گروهی از کاربران می‌توان استفاده کرد.

برخلاف بیشتر شبکه‌های رمزارز دیگر، اسپکترکوین از یک شبکه تور (Tor) به منظور افزایش سطح حریم خصوصی شبکه استفاده می‌کند. تمام گره‌ها منحصرا از طریق تور با هم ارتباط دارند بدین معنا که معاملات اسپکترکوین مجموعه‌ای از واسطه‌ها را قبل از رسیدن به مقصد طی می‌کند و به همین خاطر غیرقابل رهگیری می‌شود. حتی این شبکه راهی برای مخفی کردن این واقعیت که از تور با تکنولوژی به نام OBFS4 استفاده می‌کند، ارائه می‌دهد.

تیم پشت اسپکترکوین که طبیعتا کاملا ناشناس هستند عرضه اولیه خود را از 18 نوامبر 2016 تا 6 ژانویه 2017 انجام داده است. در این مدت 19 میلیون توکن فروخته شد و تیم 15500 دلار به دست آوردند. هر توکن فقط 0.001 دلار فروخته شده و این روزها 1.22 دلار خرید و فروش می‌شود.

6. استراتیس: با 102,338% نرخ بازگشت سرمایه

عرضه اولیه کوین stratis

استراتیس پروژه‌ای است که راه حل‌های به هم پیوسته برای پیشرفت، تست و اعمال کاربردهای بلاک چین برای تجارت جهانی عرضه می‌کند. شعار اصلی پروژه این است: ما استفاده از بلاک‌چین را آسان می‌کنیم. در واقع این شرکت استارتاپی بستری ایجاد کرده که کاملا با .NET و #C سازگار است. با انجام این کار، همچون کار با طلا عمل کردند.

در وهله اول، این پروژه به شرکت‌های بزرگی که از محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنند متوسل شده است. در وهله دوم، مایکروسافت خودش در واقع بلاک چین استراتیس به عنوان سرویس (BaaS) را برای کسب و کارها به سرویس ابری Azure خود افزوده است به این امید که یک بلاک چین داخلی ایجاد کند.

عرضه اولیه کوین استراتیس با چنین حمایت همه جانبه‌ از مایکروسافت همیشه موفق بود. این پروژه 610000 دلار جمع کرده است. هر توکنی 0.007 دلار فروخته شد در حالی که ارزش فعلی آن 7.45 دلار است. استراتیس در 8 ژانویه 2018 به بالاترین سطح خود یعنی 21.12 دلار رسید.

7. آرک: با 37,805% نرخ بازگشت سود

عرضه اولیه کوین QTUM آرک

آرک درباره ادغام و ترکیب است. هدف اصلی آن ایجاد یک فضای کامل متصل به بلاک چین است که ضرورتا این دو را به یک شبکه عنکبوتی عظیم از موارد کاربرد تبدیل می‌کند. این پروژه در پی ادغام رمزارزهای دیگر با بلاک چین خود است.

به طرز شگفت‌آوری، این پروژه کاملا مشترک و غیرمتمرکز است. 17 عضو اصلی از 11 کشور مختلف دارد.

پروژه عرضه اولیه کوین خود را از نوامبر تا دسامبر 2016 برگزار کرد و تقریبا 950000 دلار به دست آورد. قیمت عرضه اولیه کوین توکن آن فقط 0.01 دلار بود. در حال حاضر به 3.77 دلار رسیده است. در 10 ژانویه توکن به میزان 10.20 دلار رسید که به رکورد جدیدی دست یافت.

8. لیسک: با 26,367% نرخ بازگشت سود

عرضه اولیه کوین QTUM لیسک

لیسک اولین بستر مبتنی بر بلاک چین پیمانه‌ای است. این مفهوم بدین معناست که یک زنجیره اصلی وجود دارد، زنجیره‌ای که در حال حاضر ارز LSK را میزبانی می‌کند و هر گاه که بستر کاملا شکل گرفت، مرکز سایر زنجیره‌های فرعی می‌شود.

این بستر به توسعه‌دهندگان اجازه ساخت برنامه‌های خود را می‌دهد و آن‌ها را در زنجیره‌های فرعی شخصی‌سازی شده خود جای می‌دهد و حتی امکان داشتن عرضه اولیه کوین را می‌دهد. از همه مهم‌تر، برنامه‌های لیسک اولین انتخاب طبیعی بیشتر توسعه‌دهندگان است چرا که این برنامه‌ها با جاوا اسکریپت ساخته شده‌اند.

این پروژه دست‌اندرکاران صاحب نامی از اتریوم دارد، بنابرین به طور طبیعی عرضه اولیه کوین آن‌ها به طور ویژه‌ای موفق بود. در فوریه و مارس 2016، کمپین جمع آوری کمک مالی برای تیم لیسک 5.7 میلیون دلار به ارمغان داشت. هر توکن 0.076 دلار فروخته شد و الان 20.24 دلار ارزش دارد. بالاترین ارزش آن به میزان 38.8 دلار در 7 ژانویه 2018 ثبت شد.

9. دیجیکس دائو: با 12,044% نرخ بازگشت سود

عرضه اولیه کوین QTUM دیجیکس

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های اتریوم اعطای امکان ساخت و اجرای DAO یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز به کاربران خود است. این یک روش کاملا جدید برای سازمان‌دهی تجارت‌های بدون رئیس و افراد مسئول شرکت است. در عوض همه تصمیمات از طریق پیشنهادات و رای‌گیری انجام می‌شود.

دیجیکس دائو یکی از اولین دائو‌هایی بود که بر بستر اتریوم ساخته شد. جالب است که پروژه از دو توکن DGD و DGX استفاده می‌کند.

توکن‌های DGD در ضمن عرضه اولیه کوین به سرمایه‌گذاران فروخته شد. در خصوص DAO، فروش توکن فقط برای جذب سرمایه صورت نمی‌گیرد. کوین‌های خریداری شده در واقع به سرمایه‌گذاران در پیشنهادات ثبت شده در دائو، حق رای می‌دهند. به این صورت، دارندگان توکن امکان شرکت در شکل‌دهی آینده سازمان را دارند.

هدف دیجیکس دائو، ایجاد یک رمزارز با ثبات و جدید است که با شمش‌های واقعی طلا پشتیبانی می‌شود. از این رو، توکن‌های DGX که به ارزش یک گرم طلا هستند، به کار گرفته می‌شود. شمش‌های طلا همه پروتکل اثبات دارایی را پشت سر گذاشتند و وجود آن‌ها در بلاک چین اتریوم اثبات شده است. توکن‌های DGX در واقع می‌توانند دوباره به شمش‌های طلا تبدیل شوند و از سوی هر دارنده توکن دیگری بازخرید شود. متصدی خزانه در سنگاپور است و می‌تواند به طور ایمن تا 30 تن طلا ذخیره کند. اما در آینده، امید می‌رود که دیجیکس دائو خزانه‌های بیشتری در دنیا باز کند.

دیجیکس دائو با اولین فروش جمعی روی زنجیره اتریوم تاریخ ساز شد. در مارس 2016 پروژه 5.5 میلیون دلار تنها در 12 ساعت جمع کرد. توکن‌های DGD به میزان 3.235 دلار فروخته شدند و ارزش فعلی آن 392.88 دلار است. رکورد توکن در سوم فوریه 2018 به میزان 409.6 دلار به ثبت رسیده است.

10. QTUM: با 9225% نرخ بازگشت سود

عرضه اولیه کوین

QTUM که در واقع کوانتوم خوانده می‌شود، پروژه‌ای است که قراردادهای اتریوم را به بلاک چین ثابت بیت کوین کور (Bitcoin Core) متصل می‌کند که همواره از یک الگوریتم اثبات سهام برای تایید استفاده می‌کند. هدف اصلی پروژه افزایش دامنه برنامه‌هایی است که از قرارداد هوشمند، به ویژه برای مقاصد تجاری استفاده می‌کنند.

بنابرین کوانتوم از بهترین پیشرفت‌های جدید برای جامعه بیت کوین و اتریوم بهره می‌برد. همچنین هدف کوانتوم معرفی ابزار، الگو و امکانات قرارداد هوشمند متنوعی است تا ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند را آسان‌تر و امن‌تر کند.

کوانتوم، عرضه اولیه کوین خود را در مارس 2017 برگزار کرد و موفق به جمع‌آوری 15.6میلیون دلار در 117 ساعت شد. توکن‌ها به ارزش 0.3 دلار به فروش می‌رفتند ولی ارزش فعلی آن 27.2 دلار است. رکورد آن در 8 ژانویه 2018 به ارزش 103.45 دلار به ثبت رسید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

عالی