استیکینگ تزوس در تراست والت

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

استیکینگ  (Staking) در ارز دیجیتال، با هدف جایگزین شدن در فرآیند استخراج ایجاد شده است. این فرآیند شامل نگهداری سرمایه در کیف‌ پول‌ ارز دیجیتال، به منظور حمایت از امنیت و عملیات‌ شبکه بلاکچین است. ساده‌ترین تعریف برای این فرآیند، قفل کردن و نگهداری ارز دیجیتال در یک آدرس خاص و گرفتن پاداش در ازای آن است. در بیشتر موارد می‌توانید مستقیماً از طریق کیف پول ارز دیجیتال خود، برای مثال از طریق کیف پول تراست والت (Trust Wallet)، کوین‌های خود را وارد فرآیند استیکینگ نمایید. در این مقاله قصد داریم ابتدا توضیحات مختصری در مورد ارز دیجیتال تزوس (Tezos) و چگونگی کارکرد آن ارائه کنیم و سپس به آموزش استیکینگ تزوس در تراست والت (Tezos staking) بپردازیم.

تزوس (Tezos) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تزوس یک پلتفرم متن باز کاربردی برای دارایی‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که از طریق به‌روزرسانی خود پیشرفت می‌کنند. سهام‌داران این شبکه، بر به‌روزرسانی پروتکل اصلی که شامل به‌روزرسانی روند اصلاحات می‌شود، نظارت دارند.

استیکینگ تزوس در تراست والت

بیکینگ (Baking) چیست؟

به فرآیند ثبت و انتشار بلاک‌ها در بلاکچین تزوس «بیکینگ» می‌گویند. بیکرها (Bakers) بر درستی و اعتبار تراکنش‌های یک بلاک، ترتیب تراکنش‌ها و عدم دو بار خرج کردن یک دارایی نظارت می‌کنند و به همین دلیل یکی از اجزای حیاتی در مکانیزم اجماع گواه اثبات سهام (POS) به شمار می‌روند. بیکر ها در شبکه تزوس تقریباً همان کاری را انجام می‌دهند که نودها در شبکه سایر رمزارز ها انجام می‌دهند.

بیکرها با اعتبارسنجی تراکنش‌ها آنها را تأیید و به بلاکچین اضافه می‌کنند و در ازای این کار، توکن‌های tez را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

Liquid proof of stake چیست؟

پلتفرم تزوس به هولدرهای توکن‌های خود این امکان را می‌دهد که حق اعتبارسنجی خود را بدون از دست دادن حق مالکیت خود، به دیگر هولدرها انتقال دهند (تفویض اختیار کنند). کل موجودی به بیکر انتخابی شما منتقل یا ضمیمه خواهد شد. موجودی شما همیشه و هر زمانی که بخواهید قابل انتقال است و قفل نمی‌شود. به همین دلیل به روش اجماع در شبکۀ تزوس Liquid Proof Of Stake یا LPOS گفته می‌شود.

چگونه می‌توان از پاداش استیکینگ تزوس در تراست والت بهره‌مند شد؟

در پایان هر دوره، بعد از اینکه توکن‌های تزوس، توسط شبکۀ تزوس از حالت فریز خارج شوند، پاداش‌ها توزیع خواهند شد. فرآیند خروج توکن‌ها از حالت فریز، هر 7 دوره یک‌بار صورت می‌گیرد. تشکیل هر 4096 بلاک معادل یک دوره یا چرخه است که تشکیل این تعداد بلاک چیزی حدود 3 روز زمان می‌برد. بعد از طی این دوره، پاداش‌ها به بیکرها تعلق می‌گیرد. بنابراین فراوانی توزیع پاداش دریافتی شما، به بیکر (Baker) انتخابی شما بستگی دارد.

به عبارت ساده‌تر، حداقل 21 روز زمان می‌برد تا اولین پاداش خود را دریافت نمایید. ابتدا کارمزد بیکرها پرداخت و سپس پاداش استیکینگ افراد توزیع می‌شود.

مراحل لازم برای شروع استیکینگ تزوس در تراست والت

مرحلۀ اول: آماده‌سازی توکن‌های XTZ

توکن‌های XTZ را از یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنید و به کیف پول تراست والت خود منتقل نمایید. بعد از اطمینان از اینکه موجودی مورد نظر شما به این کیف پول منتقل شده است، از صفحۀ اصلی کیف پول، به قسمت Finance مراجعه نمایید. با استفاده از این گزینه می‌توانید تمامی توکن‌هایی که امکان استیکینگ دارند را مشاهده نمایید. با انتخاب Tezos (XTZ) مستقیم وارد صفحۀ کیف پول تزوس شوید.

اگر گزینۀ XTZ را در میان گزینه‌ها نمی‌بینید، می‌توانید با استفاده از + در بالای صفحه، تزوس را به کیف پول خود اضافه کنید.

مرحلۀ دوم: دسترسی به منوی استیکینگ تزوس

برای استیکینگ تزوس در کیف پول تراست والت، بعد از طی مرحلۀ اول، با استفاده از گزینۀ More، استیکینگ را انتخاب نمایید. بعد از انتخاب گزینۀ استیکینگ، گزینه‌های زیر موجود است:

Staking details:

برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد استیکنگ تزوس در تراست والت یا وضعیت فعلی استیکینگ خود، به این گزینه مراجعه نمایید.

Stake:

این گزینه شما را به صفحه اولیۀ استیکینگ منتقل می‌کند.

Unstake:

برای پایان فرآیند استیکینگ تزوس در کیف پول تراست والت از این گزینه استفاده نمایید.

استیکینگ تزوس در تراست

برای شروع فرآیند استیکینگ تزوس در تراست والت، گزینۀ Stake را انتخاب کنید.

برای اطلاع و آگاهی از ریسک‌ها و خطرات احتمالی استیکینگ ارزهای دیجیتال به این آدرس مراجعه کنید.

مرحلۀ سوم: انتخاب ولیدیتور

با انتخاب گزینۀ ولیدیتور (Validator) می‌توانید لیست کاملی از بیکرهای تزوس (Tezos Bakers) را ببینید. بعد از انتخاب بیکر مورد نظر خود گزینۀ Next را انتخاب نمایید. نیازی به وارد کردن مقدار برای توکن‌های XTZ وجود ندارد؛ این قسمت در حالت پیش‌فرض، کل موجودی تزوس شما را در نظر می‌گیرد.

مرحلۀ چهارم: ارسال تراکنش به شبکه

جزئیات تراکنش را بررسی کنید و اگر تمامی اطلاعات درست بود، گزینۀ Send را انتخاب کنید و وارد مرحلۀ بعدی شوید. تا زمانی که شبکه تراکنش شما را تأیید کند، وضعیت تراکنش شما در حال پردازش خواهد بود.

مرحلۀ پنجم: تأیید تراکنش

بعد از پایان پروسۀ استیکینگ تزوس در تراست والت، می‌توانید نتیجۀ تراکنش خود را با استفاده از گزینۀ More و انتخاب Stake Details ببینید. همچنین در صفحۀ اصلی کیف پول تزوس، می‌توانید توکن‌های موجود و توکن‌های استیک‌شده را ببینید.

بعد از طی این مراحل، فرآیند استیکینگ تزوس در تراست والت آغاز شده است.

چگونگی رهگیری تراکنش‌های تزوس

می‌توانید وضعیت استیکینگ خود را با استفاده از جست‌وجوی آدرس تزوس در مرورگر tzstats.com ببینید. با توجه به اینکه روش اجماع در شبکۀ تزوس LPOS است، موجودی قابل برداشت شما، معادل موجودی کل شما است و موجودی شما در این کیف پول فریز و قفل نخواهد شد.

مشاهدۀ صفحه‌ای شبیه به تصویر زیر نشان‌دهندۀ این است که فرآیند استیکینگ تزوس در تراست ولت انجام شده است.

استیکینگ تزوس

سخن پایانی

در این مقاله، ابتدا ارز دیجیتال تزوس (Tezos) را معرفی کردیم و در ادامه به نحوه استیکینگ تزوس در تراست والت پرداختیم و چگونگی استفاده از این امکان را به صورت مرحله به مرحله توضیح دادیم. با وجود اینکه کسب درآمد از طریق استیکینگ سودآور است و مخاطبین بسیاری را به خود جلب کرده است، اما توجه به خطرات استیکینگ نیز قابل‌توجه و مهم هستند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments