آشنایی با پروتکل SpaceSwap (اسپیس سواپ) نوآوری جدید دیفای

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

پروتکل SpaceSwap یک پروتکل دیفای است که به کاربران امکان اتصال به استخرهای نقدینگی مختلف را می‌دهد. پروتکل Space Swap یک پلتفرم دیفای جدید است و تا به حال در حوزۀ دیفای، طرحی شبیه به این پروژه روی کار وجود نداشته است. این پروتکل با پلتفرم یونی سواپ (Uniswap) زیرساخت‌های مشترکی دارد اما بسیار پیشرفته‌تر و توسعه‌یافته‌تر از یونی سواپ است. در پلتفرم اسپیس سواپ به منظور رفع مشکلات و آسیب‌پذیری‌های مربوط به توان پلتفرم، قراردادهای هوشمند به سرعت بازبینی و بررسی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم مروری بر پروتکل Space Swap و چگونگی کارکرد آن داشته باشیم.

پروتکل اسپیس سواپ (Space Swap)

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

پروتکل SpaceSwap در ابتدا بر اساس مدل پلتفرم یونی سواپ ایجاد شده بود. در این پروتکل از الگوریتم توزیع مقایسه‌ای اما با تفاوتی چشمگیر استفاده می‌شود. 25 درصد از مقدار تراکنش‌ها به تأمین‌کنندگان نقدینگی تعلق می‌گیرد. همچنین 0.05 درصد از آن مقدار به MILK2 تبدیل شده و به دارندگان MilkShake ارائه خواهد شد.

پروتکل Space Swap در تاریخ 10 سپتامبر 2020 لانچ شد. این پلتفرم در ابتدا با توسعۀ پروتکل Uni Swap و استفاده از پلتفرم‌هایی همچون Curve، Compound، Yearn و دیگر پروژه‌هایی که در اواخر سال 2020 ارائه شده بودند، ایجاد شد. بر اساس نقشۀ راه این تیم، پروتکل Space Swap قرار است یک پلتفرم دیفای را برای جمع کردن تمامی پروژه‌های دیفای در یک فضا ایجاد نماید. آنها قصد دارند در ابتدا به توسعۀ پلتفرم یونی سواپ و افزایش توان و کارآیی آن بپردازند. طی چند ماه آینده نیز پروتکل‌های دیفای مختلفی معرفی خواهند شد.

SpaceSwap چیست و چگونه کار می‌کند؟

پروتکل SpaceSwap، یک پروتکل دیفای است که امکان اتصال به استخرهای نقدینگی مختلف را به کاربران می‌دهد. این پروتکل از توکن‌های مدیریتی MILK2 برای ایجاد انگیزه در کابران استفاده می‌کند.

در این پلتفرم، پاداشی به تأمین‌کنندگان نقدینگی پرداخت می‌شود و افراد بسته به سهمی که دارند، از کارمزد تراکنش‌ها بهره می‌برند. بعد از محاسبه، پاداش تأمین‌کنندگان با استفاده از توکن‌های MILK2 پرداخت می‌شود.

پروتکل spaceswap

پروتکل دیفای SpaceSwap امکانات کسب درآمد بیشتری را برای تأمین‌کنندگان نقدینگی در نظر گرفته است. اسپیس سواپ علاوه بر نرخ سود سالیانه بالا، با استفاده از توکن‌های MILK2 انگیزۀ لازم برای کاربران را فراهم نموده است.

علاوه بر امکاناتی که در یونی سواپ و پروتکل‌های مشابه وجود دارد، در پروتکل SpaceSwap، امکان انتقال توکن‌ها میان پلتفرم‌های مختلف وجود دارد. این امکان باعث می‌شود که کاربران بتوانند توکن‌های نقدینگی خود را از یک استخر نقدینگی به استخری دیگر در SpaceSwap منتقل نمایند و کارمزد زیادی نیز نپردازند.

درباره تیم Space Swap

پروتکل Space Swap به دست تیمی از بهترین مهندسان و پیشگامان بلاکچین ایجاد شده است، اما با توجه به خواست خود تیم، اعضای آن ناشناخته هستند. این تیم زیاد از تبلیغات استفاده نمی‌کند و تمامی فعالیت‌های آنها به صورت شفاف صورت می‌گیرد و می‌توان این فعالیت‌ها را از طریق github.com رهگیری و بررسی کرد. چندین بررسی‌کننده و حسابرس در این تیم حضور دارند. در حال حاضر این تیم برای حسابرسی خود در حال مذاکره جهت استفاده از قراردادهای هوشمند توسط شرکت‌‌های حسابرسی هستند.

پروتکل Space Swap، نسخۀ پیشرفته‌تر و بهبودیافته‌تری از یونی سواپ را ارائه داده است و سعی دارد از این طریق سرویس‌های مختلف دیفای را ادغام نماید.

هیچ توکن از پیش استخراج‌شده‌ای برای اعضای تیم وجود ندارد. همچنین بر خلاف سوشی سواپ که برای توسعه‌دهندگان خود 10 درصد پاداش در نظر گرفته بود، در این پروتکل این پاداش فقط 3 درصد است.

محصولات پلتفرم Space Swap

پلتفرم Space Swap، محصولات مختلفی دارد. نکتۀ حائز اهمیتی که وجود دارد این است که کاربران می‌توانند با استفاده از محصولات SpaceSwap به راحتی توکن‌های MILK2 دریافت نمایند. 10 توکن مؤثر در این پروتکل به ترتیب توکن Strawberry,توکن Classic, توکن Chocolate, توکن Liquorice, توکن Almond, توکن Orange, توکن Сinnamon, توکن Pistachio, توکن Raspberry و توکن Blueberry می‌باشند، که به معنی توت فرنگی، کلاسیک، شکلات، شیرین بیان، بادام، پرتقال، دارچین، پسته، تمشک و بلوبری هستند.

هر کدام از این توکن‌ها نرخ سود سالیانه متفاوتی دارند. به ترتیب بیشترین نرخ سود متعلق به توت فرنگی (434.39 درصد) و کمترین نرخ سود متعلق به بلوبری (163.98 درصد) می‌باشد. هر چه نرخ بازدهی سود توکنی بیشتر باشد، گزینۀ بهتر و مناسب‌تری برای دریافت توکن‌های MILK2 خواهد بود.

امکانات موجود برای کسب سود در پروتکل SpaceSwap

پاداش‌های MILK2 به میزان سهم تأمین‌کنندگان نقدینگی بستگی دارد. از 0.3 درصد پاداشی که به تأمین‌کنندگان نقدینگی جدید پرداخته می‌شود، 0.05 درصد به خرید MILK2 های موجود در بازار تعلق می‌گیرد و آن کوین‌ها نیز به هولدرهای Shake تخصیص می‌یابد.

همچنین برای ایجاد انگیزه برای افرادی که به تازگی به این پلتفرم می‌پیوندند، برای ایجاد 100 هزار بلاک اول پاداشی ده برابر و معادل 1000 توکن MILK2 در نظر گرفته شده است. در مراحل بعدی، برای تولید هر بلاک جدید، 100 توکن MILK2 ایجاد خواهد شد. همچنین 3 درصد از توکن‌های MILK2 به تیم اصلی و هزینه‌های عملیاتی تعلق خواهد گرفت.

پروتکل spaceswap

برای تأمین امنیت کاربران، پروتکل SpaceSwap به صورت خوشه‌ای در سیستم غیرمتمرکز قرار گرفته است و توزیع 100 درصدی کوین‌های خود را تضمین کرده است. این پلفترم قصد دارد با راه‌اندازی یک استخر واحد برای استیبل کوین‌های مختلف به کاهش هزینه‌ها و کارمزدها بپردازد.

کاربران می‌توانند از حق رأی خود استفاده کنند و در مورد تعداد استخرهای نقدینگی مورد نیاز تصمیم‌گیری نمایند. همچنین می‌توانند تعیین کنند که قصد تأمین موجودی برای کدام استخر نقدینگی را دارند.

همچنین ببینید: قیمت لحظه‌ای ارزهای DeFi

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی و بررسی پروتکل SpaceSwap پرداختیم. پروتکل SpaceSwap، یک پروتکل دیفای است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به استخرهای نقدینگی مختلفی متصل شوند.

توجه داشته باشید که این پروتکل کاملاً جدید است و حتی با وجود ایده‌های خلاقانه و چشم‌انداز این تیم برای آینده، هیچ تضمینی در مورد آینده این پروتکل وجود ندارد. پس اگر قصد ورود به چنین پروژه‌هایی را دارید، با تحقیق و بررسی و سرمایۀ کم به این کار اقدام نمایید.

این پروتکل از توکن‌های مدیریتی MILK2 برای ایجاد انگیزه در کابران استفاده می‌کند. پروتکل Space Swap به دست تیمی از بهترین مهندسان بلاکچین ایجاد شده است، اما با توجه به خواست خود تیم، اعضای آن ناشناخته هستند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments