استراتژی رنج تریدینگ (Range Trading) یا معاملات رنج چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که در یک بازار با روند صعودی یا نزولی در حال کسب سود هستید که ناگهان بازار متوقف می‌شود و حرکاتی نوسانی در نمودارها ظاهر می‌شود. از بخت بد، شما هم ضرر می‌کنید. در شرایط رنج بازار، تریدرها بیشترین خسارت را می‌بینند. جالب است بدانید که بازارهای رنج شبیه هم نیستند. بعضی برای ترید مناسب‌اند و برخی دیگر نه. در این مطلب نگاهی به رنج تریدینگ (Range Trading ) یا معاملات رنج و نحوه استفاده از آن برای ایجاد فرصت‌های معاملاتی در زمانی می‌اندازیم که بازار هیچ ترند مشخصی در هیچ جهتی ارائه نمی‌کند.

رنج تریدینگ (Range Trading) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بازار ارزهای دیجیتال همیشه روند دارد. این روند یا صعودی است یا نزولی و یا خنثی. همان‌طور که می‌دانید، حالت خنثی یا رنج نسبت به روندهای صعودی و نزولی معمولا بیشتر دیده می‌شود. بازارها فقط در 30 % مواقع ترند یا روند می‌شوند و در بقیه زمان‌ها خنثی هستند. این واقعیت برای معامله‌گرانی که به دنبال پیدا کردن تغییرات قیمت عمده هستند، معضل ایجاد می‌کند. در بقیه زمان‌ها بازارها تمایل دارند که در داخل یک رنج حرکت کنند. اما این چه معنایی دارد؟

یک رنج تریدینگ زمانی روی می‌دهد که بازار به صورت مداوم در یک برهه زمانی مشخص بین دو قیمت یا سطح حرکت می‌کند. درست مثل پیگیری روند که در هر چارچوب زمانی امکان‌پذیر است، معاملات رنج یا خنثی نیز در تمام چارچوب‌های زمانی قابل مشاهده هستند؛ از نمودارهای کوتاه‌مدت پنج دقیقه‌ای گرفته تا نمودارهای بلند ماهیانه یا سالیانه.

اما بر خلاف معاملات روند، در معاملات رنج یا معاملات خنثی معامله‌گران با توجه به موقعیت قیمت در داخل رنج، هم خرید و هم فروش انجام می‌دهند.

معمولاً در هنگام پیگیری روند، معامله‌گران با مسیر کلی روند همسو می‌شوند و در افت‌های یک روند صعودی، می‌خرند و در شروع روندهای نزولی، می‌فروشند.

در مقابل، استراتژی رنج تریدینگ به معامله‌گران اجازه می‌دهد هر دو کار را همزمان انجام دهند؛ چون بنا به تعریف آن، قیمت بین دو سطح مشخص تغییر می‌کند و (حداقل در آن چارچوب زمانی) نه خیلی بالا می‌رود و نه خیلی پایین‌ می‌آید.

رنج تریدینگ

نحوه انجام معاملات رنج

در ابتدا لازم است معامله‌گر رنجی را که در آن معامله می‌شود شناسایی کند. معمولاً قیمت باید حداقل دو بار از یک محدود حمایتی برگردد و همچنین دو بار از محدوده مقاومتی خارج شود. در غیر این صورت، احتمالاً قیمت در یک روند صعودی در حال ایجاد یک کف قیمت بالاتر و یک اوج قیمت بالاتر است یا در یک روند نزولی در حال ایجاد یک اوج قیمت پایین‌تر و یک کف قیمت پایین‌تر خواهد بود.

معامله کردن در بازار رنج

تصویر زیر یک موقعیت رنج معاملاتی را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید، قیمت در طول زمان بین دو سطح مشخص حمایت و مقاومت حرکت می‌کند.

رنج تریدینگ

خط‌های مستقیم رنج معاملاتی را نمایش می‌دهند و به معامله‌گر محدوده‌های حمایت و مقاومت مورد نیاز برای گذاشتن سفارش خرید و نقاط سفارش استاپ لاس (Stop loss) و سفارش لیمیت (Limit Order) را عرضه می‌کنند.

همین که رنج شناسایی شود، تریدر به دنبال موقعیتی برای خرید و وارد وضعیت شدن برای بهره بردن از رنج می‌گردد. او هم می‌تواند به صورت دستی وارد وضعیت شود و در سطح حمایتی خرید کند و در سطح مقاومتی بفروشد، هم می‌تواند از سفارش لیمیت برای ورود به وضعیت در جهت درست در هنگامی که بازار به سطح مقاومت یا حمایت می‌رسد استفاده کند.

استفاده از استاپ لاس در معامله‌ رنج ارز دیجیتال

درست مثل هر نوع معامله دیگری، مدیریت ریسک مناسب در این نوع معاملات نیز ضروری است. اصل رنج تریدینگ این است که قیمت‌ها با محدوده حمایت و نقاط مقاومت تماس برقرار می‌کنند. از آنجا که قیمت‌ها معمولاً تنها به این نقاط محدود نمی‌شوند، رنج‌های معاملاتی معامله‌گران بسیاری را جذب می‌کنند و به این ترتیب می‌توانند باعث افزایش نوسان شوند. به این ترتیب قیمت بین این نقاط در نوسان قرار می‌گیرد و معامله‌گران محتاط به دنبال کاهش ضررهای گسترده‌تر اطراف این نقاط می‌گردند و کاهش قابل توجهی در حجم معاملات شکل می‌گیرد تا قاعده کلیدی %2 رعایت شود. با این تصمیم، معامله‌گران بسیاری از بازار خارج می‌شوند تا معاملات موفق خود را به انجام برسانند.

برای گذاشتن سفارش استاپ لیمیت یا حد ضرر (Stop limit) توجه کردن به پهنای رنج معاملاتی و همچنین فواصل، اهمیت زیادی دارد. اگر رنج خیلی تنگ باشد، آن وقت نقطه استاپ لاس در فاصله مورد نیاز ممکن است ضریب ریسک به پاداش مناسب ایجاد نکند. (ضریب ریسک به پاداش برای اینکه جذابیت منطقی را برای یک معامله داشته باشد، باید حداقل 2:1 باشد.)

استفاده از اندیکاتورها در هنگام رنج تریدینگ

معامله کردن در یک رنج فقط به سطح‌های حمایت و مقاومت نیاز دارد، اما امکان استفاده از اندیکاتورها نیز در آن وجود دارد. برخی از اندیکاتورها، مثل شاخص قدرت نسبی (RSI)، استوکاستیک، و یا شاخص کانال کالایی (CCI) می‌توانند برای تأیید شرایطی مثل خرید بیش از حد و فروش بیش از حد که اغلب تغییرات قیمت را در بالا یا پایین رنج معاملاتی همراهی می‌کنند، به کار برده شوند.

نمودار زیر استفاده موفق از یک شاخص کانال کالایی در یک معامله رنج را نشان می‌دهد:

معامله در شکست رنج

بدیهی است که هیچ رنج معاملاتی برای همیشه دوام نمی‌آورد. تمام رنج‌های معاملاتی به تدریج، با شکسته شدن قیمت و خارج شدن آنها، چه به سمت بالا چه پایین، به پایان می‌رسند. در این مواقع، تریدر می‌تواند به دنبال بازارهای دیگر معاملاتی برود یا اینکه با شکست قیمت رنج همراه شود و به دنبال بهره بردن از یک ترند جدید باشد.

ممکن است تریدر منتظر یک بازگشت به ترند پیش از گذاشتن سفارش شود تا از تعقیب یک بازار خودداری کند. در این موقعیت‌ها می‌توان از سفارش‌های شرطی خرید یا فروش، با سفارش گذاشتن در نقطه مناسب برای بهره بردن از شکست قیمت استفاده کرد.

اگر یک تریدر بخواهد در هنگام شکست قیمت معامله کند، آن وقت می‌تواند از اندیکاتورهای دیگر برای تشخیص اینکه شکست ادامه خواهد داشت یا نه استفاده کند.

افزایش قابل‌توجه حجم معاملات در هنگام شکست، چه صعودی باشد چه نزولی، اغلب به این معنی است که تغییر قیمت ادامه خواهد یافت.

بدیهی است که همیشه این احتمال وجود دارد که یک شکست قیمت «کاذب» باشد و قیمت دوباره به رنج قبلی بازگردد. مثل تمام چیزهای دیگر در بازار، بدون داشتن علم غیب فهمیدن اینکه یک شکست قیمت ادامه پیدا می‌کند یا باز می‌گردد غیرممکن است. برای همین قطع ضررها یا استاپ لاس‌ها (Stop loss) الزامی هستند.

سخن پایانی

رنج تریدینگ مهارتی است که کارآیی زیادی دارد. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، بیشتر بازارها همیشه ترند نیستند. در حقیقت، ترندها نسبتاً نادر و کمیاب هستند. معاملات رنج به معامله‌گران امکان می‌دهد که از این بازارهای غیرترند بتوانند سود ببرند. دانستن اینکه یک رنج چه زمانی شروع شده و پایان می‌یابد غیرممکن است. به همین خاطر معامله‌گران نباید از پیش وارد بازار شوند، بلکه باید صبر کنند تا رنج تشکیل شود.

منبع: www.ig.com

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments