نحوه اطلاع از پامپ و دامپ آلت کوین ها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

همانند دیگر بازارهای مالی، در بازار ارزهای دیجیتال نیز دستکاری‌هایی بر قیمت برخی از کوین‌ها صورت می‌گیرد. برخی افراد و سرمایه‌گذاران یا گروه‌هایی وجود دارند که با ثبت سفارشات خرید و دستکاری‌های قیمتی و سپس انتشار اخبار غلط برای تشویق افراد دیگر به سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال، باعث ایجاد رشد قیمتی زیاد یا اصطلاحاً پامپ در آن رمزارز یا آلت کوین می‌شوند. سپس بعد از اینکه افراد بسیاری با پیروی از اخبار و تبلیغات نادرست به سرمایه‌گذاری در این ارزها پرداختند، با فروش دارایی خود و با ضرر رساندن به افراد تازه‌وارد، به کسب سود برای خود می‌پردازند. در این مقاله قصد داریم با بررسی داده‌های مستند ببینیم که آیا اطلاع از پامپ و دامپ آلت کوین ها امکان‌پذیر است؟ آیا می‌شود قبل از پامپ و دامپ شدن یک کوین، از این اتفاق مطلع شد؟

بررسی داده‌ها و استراتژی‌های موجود

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

نتایج تحقیقات دانشگاه Sapienza در رم نشان داده‌ است که با وجود اینکه کنترل دستکاری قیمت توسط گروه‌های پامپ و دامپ در بیت کوین و آلت کوین ‌های برتر بازار امکان‌پذیر نیست، جلوگیری از چنین دام‌هایی در آلت کوین‌های کوچک‌تر قابل انجام است. در این پروسه، ایدۀ اصلی این است که با اعمال روش‌هایی به کاهش حجم سفارشات غیرمعمول خرید در این بازارها بپردازند. سفارشات خرید زمانی استفاده می‌شوند که افراد قصد دارند بسیار سریع و با هر قیمتی که هست ارزی را خریداری کنند.

آنها همچنین اضافه کردند که با زیر نظر داشتن الگوها و اطلاعات دیگری در مورد حجم و قیمت، می‌توان تشخیص داد که برنامه‌های مربوط به این پامپ و دامپ‌ها چه زمانی اتفاق می‌افتند. بر اساس این تحقیق، این الگوریتم‌ها بسیار سریع‌تر از سایر روش‌های موجود عمل می‌کنند.

اطلاع از پامپ و دامپ آلت کوین‌ ها

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در حال حاضر پیشرفت چشمگیری در سرعت تشخیص این پامپ و دامپ ها صورت گرفته است و زمان تشخیص چنین برنامه‌هایی از 30 دقیقه به 25 ثانیه رسیده است. همچنین اضافه کردند که صرافی‌های ارز دیجیتال از هر فرد دیگری برای اطلاع از پامپ و دامپ آلت کوین ها مناسب‌تر هستند.

علاوه بر این اعمال برخی سیاست‌های کوچک در مقابل چنین برنامه‌هایی می‌تواند تا حد زیادی از دستکاری‌های قیمتی جلوگیری نماید.

معرفی برخی از گروه‌های پامپ و دامپ

محققین از جولای 2017 تا ماه ژانویۀ 2019 به مطالعه و بررسی این بازارها پرداختند و در نهایت توانستند 8 گروه طراحی‌کنندۀ پامپ و دامپ را شناسایی کنند. همچنین دریافتند که تمرکز سه گروه بزرگ Big Pump Signal، Trading Crypto Guide، Crypto Coin B بر صرافی بایننس است.

بر اساس گزارشات موجود، همۀ این گروه‌ها می‌توانند به طور میانگین حجم‌های میلیون دلاری را به بازار مورد نظر خود اضافه می‌کنند. به عنوان مثال، گروه Big Pump Signal در اغلب موارد به طور میانگین در هر عملیات، حجمی معادل 7 میلیون دلار را به بازار اضافه می‌کند.

همچنین گروه‌های دیگری نیز هستند که در صرافی‌های کوچکتری همچون Bittrex، Cryptopia و YoBit فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها معمولاً حجمی بین چند صد تا چند میلیون دلار را در هر پامپ، به بازار وارد می‌کنند.

اطلاع از پامپ و دامپ آلت کوین‌ ها

در پشت صحنه پامپ و دامپ ها چه می‌گذرد؟

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، اغلب گروه‌های پامپ و دامپ‌، به دست تعدادی از افراد، لیدرها و مدیران اداره می‌شوند و دیگر اعضا به صورت سلسسله مراتبی در آن سیستم جای گرفته‌اند. با توجه به این موضوع، طبیعتاً افرادی که در مراتب بالاتر قرار دارند، زودتر از دیگر اعضا از پامپ و دامپ آلت کوین ها اطلاع پیدا می‌کنند و به همین دلیل در نقطۀ مناسب‌تری وارد می‌شوند و نسبت به دیگر اعضا سود بیشتری خواهند داشت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در چنین سیستم‌هایی اختلاف زمانی دریافت خبر و شانس کسب سود بیشتر، برای افراد در مراتب بالاتر نسبت به سطح زیرین خود 0.5 تا 1 ثانیه است و حداکثر سودی که برای کاربران رقم می‌خورد، در مدت زمانی بین 3 تا 8 ثانیه اتفاق می‌افتد. در چنین سیستم‌هایی لازمۀ قرارگیری در مراتب بالاتر، اضافه کردن افراد بیشتر به مجموعه است.

اطلاع از پامپ و دامپ آلت کوین‌ ها

با توجه به شرایط فعلی و با توجه به شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، به افراد توصیه می‌شود که در خانه‌های خود بمانند. این باعث شده است که افراد مدام به چک کردن بازارهای مالی بپردازند. به همین دلیل در حال حاضر شرایط برای ایجاد چنین پامپ‌هایی بیش از پیش مهیا شده است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی امکان اطلاع از پامپ و دامپ آلت کوین ها پرداختیم. همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، در حال حاضر امکان دستکاری قیمت و ایجاد پامپ و دامپ در ارزهای دیجیتال وجود دارد.

بنابراین بهتر است کسانی که قصد معامله و ترید آلت کوین‌های کوچک‌تر را دارند، بازار را کنترل کنند و نسبت به افزایش سفارشات خرید غیرمعمول حساسیت داشته باشند یا از سفارشات خرید شرطی استفاده نمایند.

طبق تحقیقات صورت‌گرفته و با توجه به حجم معاملات، امکان کنترل چنین حرکاتی در بیت کوین و آلت کوین‌های برتر بازار وجود ندارد اما این فرآیند در آلت کوین‌های کوچک‌تر امکان‌پذیر است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments