زمان مطالعه: 6 دقیقه

پامپ و دامپ چیست؟ چگونه باید این دو را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

با توجه به اینکه رمزارزها روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند و بر میزان محبوبیت آنها افزوده می‌شود، طبیعتاً اسکم، کلاهبرداری و تقلب نیز در این فضا بیشتر می‌شود. به طور کلی اغلب در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت ارزها نوسانات زیادی دارد و با کاهش و افزایش قیمت و حجم معاملات روبه‌رو هستند. اما آیا این افزایش قیمت‌ها طبیعی است یا پامپ و دامپ ها هستند که این نوسانات را ایجاد می‌کنند؟ در ادامه نگاهی به معنی پامپ و دامپ (pump and dump) در بازار ارزهای دیجیتال می‌اندازیم و تأثیرات آنها بر بازار را بررسی خواهیم کرد.

پامپ و دامپ (pump and dump) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

معمولاً در فرآیندهای پامپ و دامپ (pump and dump) عده‌ای با استفاده از اطلاعات غلط و گمراه‌كننده، قیمت دارایی را به طور مصنوعی و دستکاری‌شده افزایش می‌دهند. در اصل، آنها دارایی را با قیمت پایین (کمترین قیمت ممکن) و با حجم زیاد، خریداری می‌کنند و همین امر باعث افزایش قیمت دارایی می‌شود.

افزایش ناگهانی و بی‌نظیر قیمت، ارزش اسمی دارایی را افزایش می‌دهد و معامله‌گران ناآگاه را ترغیب می‌کند که با امید بسیار، بر این موج صعودی سوار شوند و به خرید دارایی بپردازند.

سپس خریداران اصلی دارایی‌های خود را در قیمت بالا می‌فروشند و سریعاً از بازار خارج می‌شوند و از این طریق سود زیادی کسب می‌کنند. این تغییر در عرضه و تقاضا، اغلب باعث ضرر قابل‌توجهی به بسیاری از کاربران می‌شود.

گروه‌های پامپ و دامپ چگونه کار می‌کنند؟

در قلب تمام پامپ و دامپ‌ها، سازمان‌دهندگان و مدیرانی اصلی قرار دارند. این سازمان‌دهنده‌ها افراد دیگر را وادار می‌کنند که در طرح مورد نظر شرکت کنند. پامپ و دامپ اغلب از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های پیام‌رسانی مانند تلگرام ایجاد می‌شوند.

پامپ و دامپ ها یک کوین و صرافی را به عنوان هدف خود انتخاب می‌کنند. هدف آنها این است که حجم کوین مورد نظر خود را افزایش دهند. به همین دلیل تا حد ممکن نقدینگی را به شبکه رمزارز هدف وارد می‌کنند. در نتیجه، آنها می‌توانند تعیین‌کنندۀ قیمت باشند و درست زمانی که کاربران دیگر اقدام به خرید آن کوین می‌کنند و قیمت دارایی تا مقدار هدف آنها بالا رفته است، سرمایه خود را خارج می‌کنند.

اگرچه ممکن است پامپ و دامپ فرصتی سودآور به نظر برسد، اما این افراد اصلی و مدیران ارشد این گروه‌ها هستند که بیش‌ترین سود را کسب می‌کنند. دلیل این موضوع این است که آنها از زمان دقیق برنامه و پامپ ارز مورد نظر اطلاع دارند. افراد دیگری که بعدتر و با تأخیر به این پروسه وارد می‌شوند، با توجه به رتبه‌ و جایگاهی که در چنین سیستم‌های سلسه‌مراتبی دارند، کسب سود می‌کنند. اگر در مراتب پایین‌تر قرار داشته باشند، به احتمال زیاد ضرر می‌کنند. باید بدانید که رتبه‌بندی با توجه به سرمایۀ شما انجام می‌شود و هرچه سرمایۀ شما بیشتر باشد، رتبۀ بالاتری خواهید داشت.

تسلیم فومو (FOMO) نشوید

فومو (FOMO) به معنی ترس از دست دادن (Fear of missing out) است. معمولاً می‌توانید برنامه‌های مربوط به پامپ و دامپ را از طریق تبلیغات تشخیص دهید. تبلیغ‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی معمولاً با وعدۀ سود فوری، این رویداد را تبلیغ می‌کنند. این تبلیغات به نحوی طراحی می‌شوند که به نظر می‌رسد محتوای درستی داشته باشند.

بیت کوین به عنوان رمزارز برتر بازار، در سال 2017 به رکورد خرید بالایی رسید. در این میان، برخی که از خرید بیت کوین عقب مانده بودند، احساس می‌کردند که سرمایۀ آنها از بین رفته است. این احساس، فومو یا ترس از دست دادن سرمایه و فرصت نامیده می‌شود. بسیاری از پامپ و دامپ ها با آوردن چنین مثال‌هایی و با استدلال‌های جذاب ولی غیرواقعی به ترغیب افرادی می‌پردازند که نسبت به از دست دادن سرمایۀ خود ترس دارند.

پامپ و دامپ

یکی از راه‌های جلوگیری از قربانی شدن در پامپ و دامپ ها عدم تسلیم در برابر ترس و فومو است. تصمیماتی که برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها می‌گیرید، باید بر اساس تحقیقات بازار و درک روند موجود صورت بگیرند. استفاده از آخرین اخبار به شما کمک می‌کند که از بازار جلوتر باشید و نوسانات احتمالی و پامپ و دامپ ها را تشخیص دهید.

علائم هشداردهنده

چند علامت هشداردهنده وجود دارد که نشان می‌دهد یک پامپ و دامپ در حال انجام است و می‌توانید آنها را شناسایی کنید. توجه کنید که پس از برخورد با اولین شرکت، متوقف نشوید و سعی کنید که دیگر شرکت‌ها را نیز بررسی کنید. هر چقدر که عمق تحقیق شما بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری را نیز به دست می‌آورید و می‌توانید بفهمید که پامپ و دامپ در چه زمانی رخ می‌دهد.

اگر با افزایش ارزش دارایی، تعداد تراکنش‌های آن ارز در شبکه نیز افزایش یافت، بهتر است خرید نکنید. اگر قیمت دارایی ناگهان به طور غیرقابل‌باوری افزایش یابد، به احتمال زیاد پامپ شده است.

اطلاعیه‌های مطبوعاتی یا تبلیغاتی ممکن است زمان رخ دادن رویدادهایی را اعلام کنند که در واقع اتفاق نمی‌افتند. این اطلاعیه‌ها معمولاً دروغ هستند و برای گمراه کردن کاربران انجام می‌شوند. این اطلاعیه‌ها نشان‌دهندۀ تبلیغات کاذب، پیش از یک طرح برنامه‌ریزی‌شده است. برای اطلاع از کذب بودن آنها می‌توانید دربارۀ شرکت یا توسعه‌دهندگان آنها تحقیقاتی را انجام دهید و متوجه شوید آیا یک شرکت تجاری معتبر است یا خیر.

پامپ و دامپ

اگر یک شرکت یا توسعه‌دهنده، سهام زیادی داشت، بدون هیچ تردیدی از خرید دارایی آنها صرف‌نظر کنید؛ در غیر این صورت ممکن است اتفاقات بدی برای سرمایه شما رخ دهد.

همچنین به نام‌های قبلی شرکت یا توسعه‌دهنده نیز توجه کنید؛ اگر نام خود را چندین بار تغییر داده باشند، مشکلی در کار آنها وجود دارد. بنابراین این موضوع را نیز در حوزۀ تحقیقاتی خود قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح مفهوم پامپ و دامپ پرداختیم. با خواندن این مقاله آموختید که چگونه پامپ و دامپ ها را شناسایی کنید و از خرید و فروش دارایی‌های دستکاری‌شده دوری کنید. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد، مخصوصاً در مورد رمزارزهایی با حجم‌های کمتر امکان دستکاری قیمتی و طرح‌ریزی چنین برنامه‌هایی وجود دارد، پس قبل از ورود و سرمایه‌گذاری در یک رمزارز، در مورد آن تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام دهید. در غیر این صورت، ممکن است طعمۀ افراد سودجو قرار بگیرید و بخشی از سرمایۀ خود یا تمام آن را از دست بدهید.

منبع

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments