امنیت ارزهای دیجیتال خود را چگونه حفظ کنیم؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در میان بحبوبه‌ی بازار صعودی ارزهای دیجیتال، به‌ویژه بیت‌کوین (BTC) و پذیرش روزافزون آنها، نگرانی‌های مربوط به ذخیره‌سازی ایمن این نوع دارایی‌ها نیز بیش از هر زمان دیگری مطرح می‌شود. در ادامه، چند روش ساده، اما مؤثر برای اطمینان از حفظ امنیت ارزهای دیجیتال آورده شده است.

۱. استفاده از کیف‌پول کاغذی یا سخت‌افزاری

از آن‌جایی که بیت‌کوین به کاربران اجازه می‌دهد تا «بانک خودشان باشند»، مسئولیت نگهداری این رمزارز نیز عمدتا به عهده‌ی کاربران است. یک جمله‌ی مشهور در جامعه‌ی رمزارزها می‌گوید: «اگر کلیدهای خود را در اختیار نداشته باشید، بیت‌کو‌‌ینی ندارید». به این معنی که، تنها کسانی می‌توانند موجودی کیف‌پول را کنترل کنند که کلیدهای آن را در اختیار داشته باشند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

کیف‌پول‌های رمزارزی در انواع نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی ارائه می‌شوند که هرکدام، ویژگی‌های امنیتی مختلفی دارند.

همان‌طور که از نام آنها پیداست، کیف‌پول‌های نرم‌افزاری مبتنی‌بر نرم‌افزار بوده و با نصب برنامه بر روی دستگاه‌های تلفن همراه یا رایانه، امکان دسترسی به ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کنند. به همین ترتیب، کیف‌پول‌های نرم‌افزاری در انواع مختلفی مانند کیف‌پول وب، دسکتاپ و موبایل وجود دارند. در حالی که کیف‌پول‌های نرم‌افزاری اغلب رایگان بوده و استفاده از آنها آسان است، اما کاملاً ایمن نیستند، زیرا بیشتر آنها به نوعی به اینترنت متصل هستند و همین امر می‌تواند آنها را در برابر حملات هکرها یا نقض امنیت آسیب‌پذیر کند. برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی، کاربران باید برنامه‌ی کیف‌پول خود را به‌روز نگه دارند.

کیف‌پول رمزارزی کاغذی در اصل قطعه‌ای کاغذ است که آدرس رمزارز و کلید خصوصی آن به‌صورت کدهای QR تولیدشده از طریق وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ی کیف‌پول، بر روی آن چاپ شده است. این کدها را می‎توان برای انجام تراکنش‌های رمزارزی اسکن کرد. کیف‌پول‌های کاغذی در برابر حملات هکرهای آنلاین بسیار مقاوم هستند و اغلب، به‌عنوان گزینه‌ای برای ذخیره‌سازی ایمن دارایی‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

کیف‌پول سخت‌افزاری، یکی دیگر از روش‌های پیچیده برای ذخیره‌ی رمزارزها است که با ذخیره‌ی آفلاین دارایی‌ها در یک دستگاه متصل به USB، کلیدهای خصوصی کاربر از اینترنت جدا می‌کند. کیف‌پول‌ سخت‌افزاری که تحت عنوان کیف‌پول سرد نیز شناخته می‌شود، اغلب با سطح بالای امنیت همراه است، زیرا کلیدهای خصوصی به‌منظور محافظت از آنها در برابر هر نوع هک از راه دور، کاملاً آفلاین هستند. شرکت‌های ترزور (Trezor) و لجر (Ledger)، محبوب‌ترین ارائه‌دهنده‌ی کیف‌پول سخت‌افزاری رمزارزی محسوب می‌شوند.

۲. فعال‌کردن احراز هویت دو عاملی

فعال‌کردن احراز هویت دو عاملی در تنظیمات حساب کیف‌پول، یک لایه‌ی امنیتی مهم به شمار می‌رود. با فعال‌کردن این ویژگی، هر بار که کاربر وارد کیف‌پول خود شود، یک رمز عبور اضافی به تلفن یا ایمیل او ارسال می‌شود. کاربران می‌توانند با فعال‌کردن این ويژگی، از دسترسی فوری هکرها به حساب کیف‌پول رمزارزی خود جلوگیری کنند، زیرا در این حالت، هکرها به دسترسی فیزیکی به تلفن یا ایمیل کاربر نیز نیاز خواهند داشت.

برنامه‌ی Google Authenticator ، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های احراز هویت دو عاملی است.

۳. به اشتراک‌نگذاشتن کلیدهای خصوصی

کاربران هرگز نباید کلید خصوصی یا عبارت بازیابی خود را در اختیار کسی قرار دهند. لازم به ذکر است که حتی شرکت‌های معتبر رمزارزی، هنگام تلاش برای کمک به کاربر در حل مشکلات نیز، هرگز کلید خصوصی آنها را درخواست نمی‌کنند.

۴. اطمینان از درستی آدرس کیف‌پول گیرنده

همیشه قبل از شروع معامله، باید آدرس گیرنده بررسی شود. یک اشتباه ساده‌ی یک حرفی می‌تواند معامله را به سمت کیف‌پول دیگری هدایت کند. برخلاف خدمات مالی سنتی، بیشتر معاملات رمزارزی برگشت‌ناپذیر هستند. همچنین، برخی از بدافزارها می‌توانند آدرس کیف‌پول مقصد را تغییر دهند. بنابراین بررسی مجدد جزئیات معامله قبل از انجام آن، بسیار ضروری است.

۵. درگیرنشدن در کلاهبرداری‌های اهدایی

به کاربران توصیه می‌شود که هرگز به‌دنبال پیشنهادهایی مانند «برای ما بیت‌کوین بفرستید و موجودی بیت‌کوین خود را دو برابر کنید» نباشند. این نوع حمله در توئیتر کاملاً رایج است و مهاجمان با جعل هویت افراد مشهور، سیاستمداران یا شخصیت‌های مهم رمزارزی، وعده‌ی چند برابرکردن دارایی‌ را به کاربران می‌دهند. این نوع حمله اغلب تازه‌واردان را هدف قرار می‌‌دهد و ممکن است با افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال، حتی بیشتر نیز شود.

۶. استفاده از تراکنش‌های کوچکتر و صرافی‌های مختلف

هنگام خرید یا فروش رمزارزها در صرافی‌ها، کاربران نباید تمام وجوه را در یک تراکنش ارسال کنند، بلکه بهتر است برای اطمینان از درستی انجام تراکنش‌ها توسط صرافی‎ها، آن را به چندین تراکنش کوچکتر تقسیم نمایند.

اگرچه به نظر می‌رسد تمامی این اقدامات امنیتی و بررسی‌های مجدد خسته‌کننده باشند، اما آنها کلیدی برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتال شما هستند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments