ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) اتریومی نوظهور + مقایسه پولکادات و اتریوم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) با عناوینی همچون، بستری برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز، تراکنش‌های فوق‌ سریع و ارزان، رقیب اتریوم، شبکه‌ای با هزاران بلاک چین و ارز دیجیتالی که در رتبه‌های بالای بازار قرار گرفته است، شناخته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم پولکادات و اتریوم را با هم مقایسه کنیم و ببینیم که آیا پولکادات می‌تواند اتریومی نوظهور باشد یا نه.

زمانی که بالاخره توسعه‌دهندگان پولکادات بعد از چندین نوبت تأخیر، آن را در 20 آگوست روانه بازار کردند، سرمایه‌گذاران شیفته سرمایه‌گذاری در آن شدند تا جایی که این میزان از 2.82 دلار به 6.82 دلار در 1 سپتامبر رسید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

پولکادات و اتریوم

پولکادات (DOT) یک پروژه اوپن سورس است که بر اساس وب 3 ایجاد شده است. پولکادات یک پروتکل شاردینگ (Sharding) است که امکان هم‌افزایی شبکه‌های بلاکچین را فراهم می‌کند.

یک ویژگی که پولکادات (DOT) و اتریوم را از سایر رقبا همچون پروژه کاردانو (ADA) و چین ‌لینک (LINK) متمایز می‌کند این است که پولکادات و اتریوم به جای رقابت، توانایی همزیستی با قراردادهای هوشمند پیشرو در پروتکل بلاکچین را دارند. در نگاه برخی از سرمایه‌گذاران، این نوع رابطه به جذابیت پولکادات می‌افزاید؛ زیرا جنگیدن پولکادات و اتریوم می‌تواند به منزله بازی با دم شیر باشد.

پولکادات و اتریوم هر کدام یک اکوسیستم فعال مخصوص به خود دارند. براساس گزارشات پولکاپراجکت (PolkaProject)، پولکادات در حال حاضر میزبان 197 پروژه است و انتظار می‌رود تعداد این پروژه‌ها روز‌به‌روز افزایش یابد.

این رمزارز در سال 2016 از سوی گوین وود (Gavin Wood)، فردی برجسته در توسعه زبان برنامه‌نویسی اتریوم و تکنولوژی‌های مشابه (Parity Technologies)، ایجاد شده است.

توکن دات (DOT)

توکن اختصاصی شبکه پولکادات، توکن دات (DOT) نام دارد که یک توکن حاکمیتی است و کاربرد اصلی آن پرداخت هزینه‌های شبکه و همچنین تصمیم‌گیری برای آینده شبکه است. در حقیقت، هر کاربر با داشتن توکن دات می‌تواند یک حق رأی را برای تصمیم‌گیری آینده این شبکه به دست بیاورد. مانند بیت کوین، اتر و سایر ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری روی رمزارز دات، در حقیقت سرمایه‌گذاری روی آینده شبکه است و قیمت این ارز دیجیتال هم با تغییر عرضه و تقاضا بالا و پایین خواهد شد.

در ادامه مقایسه پولکادات و اتریوم به معرفی اتریوم می‌پردازیم.

پولکادات و اتریوم

اتریوم (Ethereum) چیست؟

 اتریوم به ‌عنوان یک سیستم غیرمتمرکز، کاملاً خودمختار است و به‌هیچ‌وجه توسط کسی کنترل نمی‌شود. این یعنی هیچ نقطه مرکزی شکستی وجود ندارد؛ زیرا از هزاران رایانه داوطلب در حال اجرا در سراسر جهان تشکیل شده است و این بدان معنی است که هرگز آفلاین نمی‌شود.

درک این نکته مهم است که اگرچه اتریوم و بیت‌ کوین دائماً با یکدیگر مقایسه می‌شوند، اما این دو پروژه‌هایی کاملاً متفاوت با اهداف کاملاً متفاوت هستند. بیت‌ کوین اولین رمزارز و یک سیستم انتقال پول است که با یک فناوری دفترکل عمومی توزیع‌ شده به نام بلاک‌چین ساخته و پشتیبانی می‌شود.

اتریوم یک پلتفرم نرم‌افزاری توزیع‌شده منبع باز و مبتنی بر بلاک‌چین است که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز را بسازند.

اتریوم فناوری پشت بیت کوین را گرفت و آن را تغییر داد و قابلیت‌های خود را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای گسترش داد. اتریوم یک شبکه کامل، با مرورگر، زبان کدنویسی و سیستم پرداخت خود است. از همه مهم‌تر این شبکه، این امکان را به کاربران می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز را در بلاک‌چین اتریوم ایجاد کنند.

با این تفاسیر، پولکادات و اتریوم شباهت زیادی به هم دارند.

پتانسیل قیمت پولکادات

کلوین کوه، فردی که به درستی پیش‌بینی کرده بود که قیمت DOT کمی بعد از شروع به کار از 5 دلار فراتر می‌رود، انتظار دارد که مارکت کپ آن به طور نردبانی افزایش یابد. او می‌گوید:

DOT در ظرف مدت یک سال، در میان سه مارکت کپ برتر کوین مارکت کپ قرار می‌گیرد.

به علاوه، پولکادات حامیان زیادی در یوتیوب دارد به طوری که در آن بستر، بزرگ‌ترین رمزارز بعد از معرفی اتریوم نامیده می‌شود.

برخی نسبت به رشد خیره‌کننده پولکادات بلافاصله بعد از معرفی ناگهانی آن، بسیار شگفت‌زده هستند.

$$Bearable Bo در توئیتی عنوان کرد:

کسی می‌تواند برای من توضیح دهد که پولکادات چیست و دقیقاً از کجا آمده که الآن در رتبه پنجم برترین رمزارزها قرار دارد و این در حالی است که تنها همین اواخر در 20 آگوست معرفی شده؟

سخن پایانی

برخی تحلیل‌گران بر این باور هستند که سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با حجم کوچک همچون ChainX که در اکوسیستم پولکادات فعالیت می‌کنند، سودهای به مراتب بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری در خود پولکادات به همراه دارد. اما توجه به این نکته لازم است که سود بیشتر، ریسک بیشتری هم به دنبال دارد.

در این مقاله، ارز دیجیتال پولکادات و اتریوم را با هم مقایسه کردیم. جامعه فعال پولکادات به همراه شیفتگی زیادی که در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب برانگیخته است و تعداد رو‍‌به‌رشد پروژه‌های آن، به انضمام کاردانی توسعه‌دهندگانی همچون گوین وود و این حقیقت که DOT یکی از پروژه‌هایی است که فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) را مدیریت می‌کند، انگیزه لازم را برای موفقیت‌های بعدی نیز فراهم می‌کند. اما باید دید که این رمزارز طاقت تداوم این پیشروی را دارد یا نه.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments