شبکه‌ی ارز دیجیتال گرین، هدف حمله‌ی ۵۱ درصدی قرار گرفت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در حال حاضر، ماینر یا ماینرهای ناشناخته کنترل بیش از نیمی از قدرت پردازش (هش‌ریت) شبکه‌ی بلاکچین گرین (Grin) را در اختیار دارند.

گرین، یک ارز دیجیتال متمرکز بر حفظ حریم خصوصی که بر اساس پروتکل میمبل‌ویمبل (Mimblewimble) ساخته شده، به تازگی هدف حمله‌ی ۵۱ درصدی قرار گرفته است. بر اساس یک توئیت منتشرشده توسط گروه ماینر 2Miners در تاریخ ۸ نوامبر، یک گروه ناشناخته ۵۷٫۴ درصد از کل قدرت پردازش شبکه‌ی گرین را به دست گرفته است. این در حالی است که خود گروه 2Miners، تنها ۱۹٫۱ درصد از کل قدرت پردازش شبکه‌ی گرین را در اختیار داشته و پس از آن، ماینرهای sparkpool، با کنترل ۱۸٫۹ درصد از هش‌ریت این شبکه، در جایگاه سوم قرار دارند.

کنترل قدرت پردازش شبکه‌‌ی گرین توسط ماینرهای مختلف.
Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

داده‌های گرین‌اسکن (GrinScan) نشان می‌دهند که در زمان انتشار این خبر، گروه ناشناخته کنترل خود بر شبکه را افزایش داده و در حال حاضر، ۵۸٫۱ درصد از کل هش‌ریت شبکه را کنترل می‌کند. ماینر 2Miners نیز هم‌اکنون کنترل ۲۴٫۶ درصد از کل قدرت پردازش شبکه را در دست دارد، در حالی که کنترل گروه ماینر sparkpool بر شبکه، به ۱۱٫۳ درصد کاهش یافته است.

از آن‌جایی که این حمله هنوز در جریان است، توسعه‌دهندگان پروتکل میمبل‌ویمبل به کاربران هشدار می‌دهند که منتظر تأیید اضافی برای نهایی‌شدن تراکنش‌های پرداخت باشند.

هنگامی که ماینر یا گروهی از ماینرها بیش از نیمی از توان استخراج یک شبکه را کنترل می‌کنند، می‌توانند سازمان‌دهی بلوک‌ها را تحت تأثیر قرار دهند، باعث نوسان قیمت توکن شده و در شبکه‌ی بلاکچینی اختلال ایجاد کنند. با این حال، کنترل ۵۱ درصد یا بیشتر قدرت پردازش یک شبکه لزوماً به معنای سوء نیت آن نیست. به‌عنوان مثال، گروه sparkpool پیش از این تا ۶۰ درصد از قدرت هش شبکه را در اختیار داشت و طبق گزارش‌ها، تولید بلوک‌های جدید گرین را متوقف نکرده بود.

قیمت توکن گرین در پی انتشار این اخبار و طی ۲۴ ساعت گذشته، با یک افت ۲٫۲۳ درصدی به ۰٫۲۳۵ دلار رسید.

در ماه آگوست سال جاری میلادی، شبکه‌ی بلاکچین اتریوم کلاسیک (ETC) حداقل سه حمله‌ی ۵۱ درصدی را تجربه کرد. در نتیجه‌ی این حملات، مهاجمان موفق به سازمان‌دهی مجدد هزاران بلوک شدند. برخلاف بلاکچین اتریوم، که کنترل بیش از نیمی از قدرت پردازش شبکه‌ی بلاکچینی آن بیش از ۷ هزار دلار در ساعت برای مهاجمان هزینه در پی داشت، بر اساس داده‌های وب‌سایت Crypto51، حفظ کنترل ۵۱ درصد شبکه‌ی گرین تنها ۷۵ دلار برای مهاجمان هزینه داشته است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments