اتریوم ۲.۰، چهارمین شبکه‌ی بزرگ استیکینگ!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شش هفته پس از راه‌اندازی رسمی اتریوم ۲.۰، این شبکه به عنوان چهارمین شبکه‌ی بزرگ استیکینگ (سهام‌گذاری)، از لحاظ ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده (TVL) در آن رتبه‌‌بندی شد.

علی‌رغم این‌ که قابلیت برداشت از این شبکه هنوز فعال نشده است و هیچ برآورد دقیقی برای تاریخ راه‌اندازی کامل آن نیز وجود ندارد، در حال حاضر بیش از ۱٫۵ میلیون واحد اتریوم، یعنی ۱٫۳۵ درصد از کل موجودی این ارز دیجیتال، به ارزش تقریباً ۱ میلیارد دلار، در شبکه‌ی اتریوم ۲.۰ استیک شده است.

تعداد اتریوم‌های استیک‌شده در قراردادهای اتریوم ۲.۰.

پاداش استیکینگ اتریوم در شبکه‌ی اتریوم ۲.۰، در حال حاضر تقریباً ۱۳٫۲۰ درصد تخمین زده می‌شود، به این معنی که استیکینگ ۳۲ واحد اتریوم با قیمت فعلی حدود ۶۴۵ دلار به ازای هر واحد، در طول یک سال ۲،۷۲۵ دلار سود به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر، پولکادات (Polkadot) که توسط گوین وود (Gavin Wood)، یکی از بنیانگذاران سابق اتریوم راه‌اندازی شد، بزرگترین شبکه‌ی استیکینگ از لحاظ ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در آن است. از زمان راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی پولکادات در ماه مِی، این شبکه ۶۷٫۵۱ درصد از موجودی خود را که ارزش تقریبی آن ۳٫۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، برای استیکینگ در نظر گرفته است.

کاردانو (Cardano)، یک شبکه‌ی رقیب از چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از بنیانگذاران سابق اتریوم نیز در رده‌ی دوم قرار دارد. در این شبکه، ۶۵٫۵۳ درصد از موجودی، به ارزش حدود ۳٫۳۷ میلیارد دلار، از ماه ژانویه برای استیکینگ قفل شده است.

از سوی دیگر، تزوس (Tezos) که خدمات استیکینگ خود را در سال ۲۰۱۸ میلادی راه‌اندازی کرد، بالاترین میزان مشارکت را در میان شبکه‌های استیکینگ به خود اختصاص داده است. در همین راستا، سرمایه‌گذاری ۷۹٫۴۳ درصد از ۵۰ دارایی رمزارزی برتر در این شبکه گزارش شده است. در حال حاضر، ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در تزوس، ۱٫۳۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

علاوه‌براین، کازماس (Cosmos) نیز از زمان راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی خود در سال گذشته، به عنوان یک شبکه‌ی برتر اثبات سهام (PoS) شناخته می‌شود. طبق گزارش‌ها، ۷۱٫۷۷ درصد از موجودی این شبکه، به ارزش بیش از ۹۱۵ میلیون دلار، برای استیکینگ قفل شده است.

در حالی که هنوز توسعه‌دهندگان اتریوم ۲.۰ تاریخ دقیقی را برای برداشت وجوه استیک‌شده اعلام نکرده‌اند، ارائه‌دهنده‌ی خدمات استیکینگ راکت پول (Rocket Pool) تخمین می‌زند که امکان برداشت دارایی‌ها در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۱، فراهم شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments