آموزش ساخت توکن با اتریوم

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

در این مقاله قدم به قدم آموزش ساخت توکن بر روی اتریوم را در یک شبکه آزمایشی پیش می‌بریم، چرا که برای ساخت توکن در شبکه اصلی، باید مقداری اتریوم پرداخت کنید. اما جای نگرانی وجود ندارد، چگونگی قراردادن اتریوم بر روی شبکه اصلی نیز در ادامه گفته خواهد شد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

مراحل ساخت توکن با اتریوم

قدم اول: برای شروع نیاز به ساخت یک اکانت یا حساب در کیف پول متامسک (MetaMask) دارید. برای این کار و نصب افزونه مورد نظر، نیاز دارید که از مرورگر گوگل‌ کروم استفاده کنید. سپس افزونه متامسک را روی گوگل کروم نصب و مراحل را دنبال کنید تا افزونه به درستی بر روی مرورگر کروم شما نصب شود.

زمانی که حساب خود را ایجاد کردید، یک عبارت 10 حرفی که بعدها برای ورود به آن نیاز دارید را باید یادداشت کرده و آن را در فضایی مطمئن نگه دارید.

قدم دوم : قبل از اینکه وارد قسمت ایجاد توکن شویم. لازم است که اطلاعاتی را ذخیره کنیم.

  1. اسم توکن
  2. نماد توکن
  3. ارقام اعشار توکن – این گزینه بیان می‌کند که هر کوین را تا چند رقم اعشار می‌توان نشان داد. برای مثال بیت کوین 14 رقم اعشار دارد.
  4. تعداد توکن‌های در حال گردش

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، برای ساخت توکن در شبکه ‌اصلی باید هزینه پرداخت کرد، بنابراین ما این آموزش را بر روی یک شبکه تستی انجام می‌دهیم. مطمئن باشید که بر روی شبکه‌ آزمایشی روپستن (Ropsten) هستید. در این تصویر، روش تغییر شبکه از اتریوم به روپستن نشان داده شده است.

قدم سوم : برای پرداخت‌کردنِ کارمزدِ گسِ (GAS) ساختِ توکن اتریوم بر روی شبکه‌آزمایشی، باید مقداری اتریوم آزمایشی نیز داشته باشید. لازم است که بدانید، کارمزد گس در واقع کارمزدی برای استفاده از بلاکچین آنها به دلیل انتقال توکن‌های شماست. پس برای گرفتن توکن اتریوم تستی به آدرس faucet.metamask.io رفته و اتریوم تستی دریافت کنید. به خاطر داشته باشید، توکن اتریوم دریافتی شما تستی بوده و ارزشی ندارد. توجه داشته باشید که آدرس فوق یک فاست تستی بوده و ممکن است در آینده از دسترس خارج شود. راههای دیگری نیز برای دریافت اتریوم تستی وجود دارد که می‌توانید با جستجو، دریافت نمایید. سپس باید به آدرس remix.ethereum.org رفته و بر روی دکمه (+) که در قسمت بالا و سمت چپ صفحه نمایش شما قرار دارد، کلیک کنید.

به این طریق یک فایل جدید ایجاد کرده و هر اسمی که مایل هستید بر روی آن قرار دهید. به یاد داشته باشید، بهتر است نام انتخابی شما انگلیسی باشد و پسوند .sol آن را به هیچ وجه پاک نکنید.

در نهایت این فایل متنی را پر کنید.

در این قسمت از کد که با کادر قرمز در تصویر زیر نمایش داده شده است، مقادیر مورد نظر خود را جایگزین کنید تا توکن مخصوص شما ساخته شود.

در نهایت، محتوای این فایل را به صورت کامل کپی کرده و در فایل ساخته شده در سایت redmix قرار دهید.

اگر تا این قسمت با ما همراه بوده باشید، اکنون می‌توانید توکن خود را روی شبکه‌ آزمایشی قرار دهید.

اکنون قسمت RUN در remix، را مشاهده کرده و مطمئن شوید که تمام تنظیماتی که انجام داده‌اید، مشابه تصویر زیر باشد.

یادآوری:

اگر قسمت account در سربرگ run خالی بود، مشکل از کیف پول متامسک شماست. برای رفع این مشکل به setting متامسک رفته و از قسمت privacy، گزینه privacy mode را در حالت خاموش قرار دهید.

توکن اتریوم

سپس به تب COMPILER بروید و نسخه 0.4.25 commit کامپایلر را انتخاب نمایید. به یاد داشته باشید که از نسخه NIGHTLY استفاده نکرده و گزینه Auto compile را در حالت فعال قرار دهید (کامپایل خودکار را روشن کنید) و گزینه Enable Optimization را غیرفعال کنید. (فعال کردن بهینه سازی را غیرفعال کنید)

مجدداً به سربرگ Run رفته و Token را انتخاب کنید.

اکنون گزینه Deploy فعال شده، روی آن کلیک کنید.

تبریک میگم، کار شما تقریباً به پایان رسید.

پس از کلیک بر روی گزینه Deploy، یک پنجره به شما نمایش داده شده و از شما سوال پرسیده می‌شود که آیا این کار را تایید می‌کنید یا خیر، گزینه تایید را انتخاب نمایید. اگر نوشته شده بود که هیچ توکن اتریومی منتقل نشده است، نگران نباشید، این اتفاق روی شبکه آزمایشی طبیعی و نرمال است. اکنون، باید آیکون MetaMask در قسمت افزونه گوگل کروم‌تان را کلیک کرده و دکمه Contract Deployment را انتخاب نمایید. در نهایت گزینه‌ی View On Etherscan را کلیک کنید.

شناسه قرارداد contract ID را که در تصویر زیر، با کادر مشکی مشخص شده، کپی کنید.

توکن اتریوم

مجدداً به MetaMask رفته و منو را انتخاب کرده و روی Add Token کلیک کنید.

how-to-create-token-on-etherium

در این قسمت، اطلاعات کامل را برای توکن اتریوم خود وارد کنید. به یاد داشته باشید، آدرس قرارداد، همان شناسه‌ای است که در قسمت قبل آن را کپی کردید.

how-to-create-token-on-etheriumhow-to-create-token-on-etheriumhow-to-create-token-on-etherium

کار شما به صورت کامل به پایان رسیده و تمام اعتبار توکن اتریوم به حساب شما تعلق گرفت. از این زمان به بعد، می‌توان توکن اتریوم را به کمک متامسک و کیف پول‌های دیگر به هر شخصی فرستاد.

قدم چهارم : اگر تمایل داشته باشید، به عنوان قدم نهایی می‌توانید توکن اتریوم را در شبکه اصلی قرار داده و آن را به یک توکن اتریوم رسمی تبدیل کنید. (البته باید هزینه آن را به صورت اتریوم پرداخت کنید).

برای قراردادن توکن اتریوم بر روی شبکه ‌اصلی کافی است، قدم سوم را یک بار دیگر به صورت کامل انجام دهید. با این تفاوت که به جای شبکه روپستن، شبکه اتریوم اصلی را انتخاب نمایید.

سخن پایانی

با هم توکن اتریوم را بر روی شبکه تستی ایجاد کردیم. به خاطر داشته باشید توکنی که توسط شما ساخته می‌شود تا زمانی که کاربرد نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد. همان‌طور که مشاهده کردید، ساخت توکن اتریوم بر روی شبکه، کار دشوار و زمان‌بری نیست، پس به یاد داشته باشید که احتمال کلاهبرداری و فروش توکن بی ارزش به شما بسیار زیاد است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

13 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام. ببخشید پس عکس توکنی که میسازیم رو چطور بزاریم؟

سلام
توکن ساخته شده را چگونه میتوان با ارزش کرد و یا به طور مثال در یونی سواپ قرار داد؟

با کمی جستجو به این نتیجه رسیدم که باید سایتی به نام توکن بالا آورد و درباره توکن مطلب قرار داد و برگزاری ایردراپ و …
آیا توکن ساخته شده به این روش این قابلیت را دارد؟
و لطفا برای قرار گرفتن در فهرست یونی سواپ و مخزن فهرست توکن های پیش فرض در گیت هاب به صورت کاربردی کمی راهنمایی بفرمایید

سلام
لیست کردن توکن ها در یونی سواپ به صورت رایگان و برای همه قابل انجام هست. کافیه کیف پول متامسکتون رو به یونی سواپ وصل کنید و از بخش Pool توکن خودتون رو ثبتش کنید.
ارزش دار کردن یک توکن روشهای زیادی داره از جمله معرفی یک سایت، رودمپ، اهداف پروژه و تیم پروژه، به اضافه فعالیت در شبکه های اجتماعی

سلام.ببخشید هزینه ساخت توکن روی شبکه ی اصلی تقریبا چند اتریوم میشه؟

سلام
الان هزینه Gas fee حداقل ۶.۵ دلار هست.

یعنی هزینه ی ساخت یک توکن روی شبکه ی اصلی اتریوم ۶/۵ دلار هستش؟

سلام ببخشید قسمت فاست اتریوم برا من کار نمیکنه

سلام. معمولا فاست ها موقت هستند. می تونید از این سایت استفاده کنید:
https://www.hb-wallet.com/ethereum-faucet
یا اینکه سرچ کنید، معمولا فاست های مختلف اتریوم موجود هستند.

سلام ببخشید چطوری میشه هم خود توکن و هم کد ایجاد شده توسط خودمون را به فردی دیگر نشان بدیم؟

میتونید آدرس قرارداد هوشمند اون توکن رو ارسال کنید که میشه اون رو روی تمامی اکسپلورر های شبکه اتریوم مشاهده کرد.

سلام ببخشید یک سوال دیگه هم داشتم، اینکه آیا پس از پیاده سازی قرارداد هوشمند در شبکه تست یا اصلی امکان تغییر و یا آپدیت کدبرنامه وجود داره؟

بله . همیشه امکان تغییر وجود داره .

چطوری؟؟ میشه لطف کنین یکم توضیح بدین. مگر نمیگن که تغییرناپذیرند؟