زمان مطالعه: 5 دقیقه

الگوی چکش (Hammer) در تحلیل تکنیکال + آموزش کامل

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال، اگر در زمان و مکان درستی شکل بگیرند، می‌توانند اطلاعات بسیار حیاتی و مفیدی را پیرامون حرکات آینده نمودار به ما بدهند. یکی از این الگوهای کلاسیک که قدمت بسیار بالایی هم دارد، الگوی چکش (Hammer) است. این الگو معمولاً در کف‌ها (چکش صعودی) و سقف‌ها (چکش نزولی) شکل می‌گیرد و می‌تواند معکوس هم باشد. اما سؤال اینجا است که الگوی چکش در تحلیل تکنیکال نشانه چیست؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این الگوی کندلی بپردازیم.

الگوی چکش (Hammer) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

الگوی چکش در واقع یک الگوی کندلی است که در آن قیمت بعد از شروع یک کندل، ریزش می‌کند ولی در همان کندل، دوباره جهش می‌کند و در نزدیکی قیمت اولیه (Open)، بسته می‌شود. با این حرکت، یک کندل شبیه به چکش به وجود می‌آید که اندازه سایه پایینی آن، حداقل دو برابر اندازه بدنه کندل است. لازم به ذکر است که بدنه یک کندل، نشان دهنده نقاط اولیه و پایانی است، ولی سایه‌ها نشان‌دهنده سطح حداکثری و حداقلی در یک کندل هستند.الگوی چکش

الگوی چکش زمانی ایجاد می‌شود که قیمت در یک بازه زمانی واحد، کاهش می‌یابد و به اصطلاح فروشندگان، تسلیم می‌شوند؛ ولی در همان بازه زمانی، خریداران شروع به خرید می‌کنند و یک‌باره بازگشت قیمتی رخ می‌دهد. در واقع الگوی Hammer، نشان‌دهنده یک کف احتمالی است که در آن همزمان با تسلیم فروشندگان، خریداران قدرت می‌گیرند.

الگوی چکش در کف، زمانی قوی‌تر می‌شود که بعد از حداقل 3 کندل نزولی، دیده شود. کندل نزولی، کندلی است که قیمت پایانی آن، پایین‌تر از قیمت آغازین آن باشد. این الگو، تقریباً باید شبیه به حرف لاتین “T” باشد و تا زمانی که به طور کامل تأیید نشده باشد، نمی‌توان روی آن حساب کرد.

تأیید الگوی Hammer نیز زمانی رخ می‌دهد که کندل بعدی، بالای سطح پایانی کندل چکش، بسته شود. در واقع کندل بعد، باید نشان‌دهنده قدرت بالای خریداران باشد. معامله‌گران با دیدن کندل تأیید، معمولاً وارد پوزیشن لانگ (خرید) می‌شوند و یا پوزیشن شورت (فروش) خود را می‌بندند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پوزیشن لانگ می‌گیرید، حد ضرر شما باید زیر سایه کندل چکش قرار بگیرد.

الگوی چکش، هیچ گاه به صورت تنها استفاده نمی‌شود. در واقع این الگو و تأیید آن با یک سیگنال از اندیکاتورها یا پرایس اکشن می‌تواند اعتبار الگو را افزایش دهد.الگوی چکش معکوس قرمز در مثال بالا، یک چکش صعودی بی‌نقص را می‌بینید که سایه پایینی آن، چندین برابر بدنه است. سایه بالایی بسیار کوچک است و کندل بعدی هم پرقدرت و نشان‌دهنده تقاضای بالای خریداران است.

الگوی Hammer، یک الگوی معاملاتی صعودی است و همراه با تأیید خود، می‌تواند یکی از علائم ایجاد کف باشد. مخصوصاً اگر شکل آن به حالت استاندارد نزدیک باشد و به وضوح قدرت بالای فروشندگان در ابتدای کندل و سپس جذب آن توسط خریداران و بازگشت نمودار، نمایان باشد.

البته الگوی چکش نزولی که به آن چکش برعکس گفته می‌شود نیز وجود دارد که شکل آن دقیقاً برعکس الگوی چکش صعودی است. الگوی چکش معکوس به رنگ قرمز و در قله‌ها ایجاد می‌شود؛ سایه بالایی چندین برابر بدنه است؛ سایه پایین بسیار کوچک (یا صفر) و کندل بعدی هم نشان‌دهنده قدرت فروشندگان است.

رنگ الگوی چکش

اگر الگوی Hammer صعودی به رنگ سبز باشد، نسبت به یک الگوی قرمز (نزولی)، علامت بازگشتی قوی‌تری است؛ زیرا نشان‌دهنده آن است که خریداران توانسته‌اند حتی در همان تایم فریم هم قیمت پایانی را بالاتر از قیمت اولیه ببرند.

الگوی چکش قرمز هم یک علامت صعودی است؛ زیرا به هر حال، خبر از قدرت بالای خریداران برای بازگشت قیمت و ایجاد سایه پایینی را می‌دهد. تنها تفاوت آن با نوع سبز این است که خریداران نتوانستند در همان دوره زمانی، قیمت پایانی را از قیمت اولیه عبور دهند.

محدودیت‌های الگوی Hammer

هنگام استفاده از این الگو، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که حتی بعد از دیدن کندل تأیید هم هیچ تضمینی برای حرکت صعودی نمودار، وجود ندارد. البته رنگ کندل، اندازه سایه پایینی و شکل‌گیری آن در سطوح حمایتی، می‌تواند به قدرت این الگو بیفزاید؛ ولی در هر حال، این الگو به تنهایی قدرت چندانی ندارد.

نکته بعدی این است که الگوی چکش و تأیید آن، می‌تواند باعث شود که نقطه ورود از حد ضرر، فاصله زیادی داشته باشد و این مورد، تأثیر منفی روی فرمول ریسک به ریوارد، بگذارد.

همچنین باید بگوییم که الگوی Hammer هیچ هدف قیمتی را تعیین نمی‌کند؛ بنابراین محاسبه پاداش و مقایسه با آن ریسک می‌تواند برای معامله‌گر چالش‌برانگیز باشد. به همین دلیل است که استفاده از الگوی چکش به صورت تنها توصیه نمی‌شود؛ زیرا حداقل برای نقطه خروج، باید از الگوی نمودار یا تحلیل دیگری استفاده کرد.

سخن پایانی

به طور کلی، بهتر است الگوهای کندلی، برای تأیید یک ستاپ معاملاتی در کنار دیگر ابزارها همچون اندیکاتورها یا الگوهای کلاسیک، مورد استفاده قرار بگیرد. الگوی چکش، مهم‌ترین و پرکاربردترین الگوی کندلی است که می‌توان آن را در سبک‌های مختلف معاملات، مشاهده کرد. مشاهده الگوی چکش در سطح حمایت یا چکش معکوس در سطوح مقاومتی، می‌تواند یک نشانه خوب برای ورود به پوزیشن باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments