تقاطع طلایی و تقاطع مرگ در تحلیل تکنیکال

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

داده‌های نموداری ابزار اصلی و میزکار تحلیلگران تکنیکال محسوب می‌شوند. یکی از ابزار‌های بسیار رایج آنها در شناسایی وضعیت بازار، میانگین متحرک است. این شاخص هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که در نسبت با میانگین متحرک دیگری با مدت زمان متفاوت در وضعیت تقاطع قرار بگیرد. دو حالت برای تقاطع متصور است که هر کدام ترجمان حالت خاصی از وضعیت بازار است. در این مقاله به بررسی و مقایسۀ این دو حالت یعنی تقاطع طلایی (Golden Cross) و تقاطع مرگ (Death Cross) می‌پردازیم.

تقاطع طلایی چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تقاطع طلایی الگویی از نمودار شمعی و سیگنالی صعودی است که در آن یک میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میانگین متحرک دیگری با مدت زمان بیشتر را به سمت بالا قطع می‌کند. تقاطع طلایی الگویی از شکست مقاومتی یا شکست در بازار خریداران (Bullish Breakout) است که از تقاطع میانگین متحرک کوتاه‌مدت (مثلاً میانگین 15 روزه) یک دارایی مالی با میانگین متحرک بلندمدت آن (مثلاً میانگین متحرک 50 روزه) یا سطح مقاومت آن دارایی تشکیل می‌شود. از آنجا که اندیکاتورهای بلندمدت اهمیت بیشتری دارند، تقاطع طلایی نیز نشانگر بازار صعودی در افق زمانی است و با حجم بالای معاملات تقویت می‌شود.

در نمودار زیر مشاهده می‌کنید که میانگین متحرک کوتاه‌مدت (50 روزه) میانگین متحرک بلندمدت (200 روزه) را از پایین به بالا قطع کرده که در واقع نشان‌دهندۀ تقاطع طلایی در بازار بیت کوین است.

تقاطع طلایی میانگین متحرک

در نمودار پایین، تقاطع مرگ را برای بازار بیت‌ کوین مشاهده می‌کنید:

تقاطع طلایی میانگین متحرک

تقاطع طلایی نشان‌دهنده چیست؟

تقاطع طلایی سه مرحله دارد. مرحله نخست مستلزم آن است که روند نزولی به پایین‌ترین حد خود برسد؛ زیرا فروش کاهش یافته است. در مرحله دوم میانگین متحرک کوتاه‌تر، میانگین متحرک بلندمدت‌تر را به سمت بالا قطع کرده و موجب یک شکست (Breakout) و تأیید (Confirmation) حرکت بازگشتی روند می‌شود. آخرین مرحله هم تداوم روند صعودی برای رسیدن به قیمت‌های بالاتر است. میانگین‌های متحرک همانند سطوح مقاومت در پولبک ‌ها (Pullback) عمل می‌کنند تا زمانی که یکدیگر را از بالا به پایین قطع کنند که در این حالت تقاطع مرگ ایجاد می‌شود.

تقاطع مرگ حالت مقابل تقاطع طلایی است؛ یعنی میانگین متحرک کوتاه‌تر، میانگین متحرک بلند‌تر را از بالا به پایین قطع می‌کند.

تقاطع طلایی میانگین متحرک

رایج‌ترین میانگین متحرکی که به کار می‌رود، میانگین‌ متحرک با دوره زمانی 50 و میانگین متحرک با دوره زمانی 200 است. دوره نمایانگر افزایش زمان مشخص است. معمولاً دوره‌های زمانی بزرگتر تمایل دارند که شکست‌های پایدار ایجاد کنند. به عنوان مثال عبور روزانه میانگین متحرک 50 روزه، از میانگین متحرک 200 روزه در شاخصی مانندS&P ۵۰۰ یکی از معروف‌ترین سیگنال‌های بازار گاوی (Bullish Market) است.

ضرب‌المثل «یک موج خیزان تمامی قایق‌ها را بلند می‌کند» هنگامی به کار برده می‌شود که یک تقاطع طلایی ایجاد شده و باعث می‌شود که موج خرید در تمامی اجزای شاخص تشدید شود.

تریدر‌های روزانه معمولاً برای معاملات درون روزیِ تقاطع طلایی از دوره زمانی‌های کوچکتری مانند میانگین متحرک با دوره زمانی 5 و 15 استفاده می‌کنند. فاصله زمانی نمودار‌ها این قابلیت را دارد که از 1 دقیقه گرفته تا هفته‌ها و ماه‌ها تنظیم گردد. درست همان‌طور که دوره‌های زمانی بزرگتر باعث ایجاد سیگنال‌های قوی‌تر می‌شود، همین امر در مورد بازه‌های زمانی نمودار صدق می‌کند. هر چه که تایم فریم نمودار بزرگتر باشد، تقاطع طلایی نیز قوی‌تر و پایدارتر خواهد بود.

نمونه‌هایی از تقاطع طلایی

به عنوان مثال، یک تقاطع طلایی ماهانه حاصل از برخورد دو میانگین متحرک 200 و 50 روزه، به طرز چشمگیری از تقاطع طلایی مشابه با مدت زمان 15 دقیقه بسیار قوی‌تر و پایدارتر است. سیگنال‌های شکست تقاطع طلایی می‌تواند در انواع مختلف نوسانگرهای مومنتوم، مانند استوکاستیک، شاخص مکدی (MACD) و شاخص قدرت نسبی بازار (RSI)، جهت پیگیری وضعیت اشباع خرید و فروش مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین به شناسایی نقاط ایده‌آل برای ورود و خروج به بازار کمک کند.

تفاوت بین تقاطع طلایی و تقاطع مرگ

تقاطع طلایی و تقاطع مرگ دقیقاً نقطه مقابل یکدیگرند.

تقاطع طلایی نمایانگر بازار صعودی بلند‌مدت در آینده است؛ در حالی که تقاطع مرگ نشان‌دهندۀ بازاری نزولی در بلندمدت است.

هر دو تقاطع، تأیید قاطعی بر یک روند بلند‌مدت هستند که در آن میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میانگین متحرک بلندمدت را از پایین به بالا قطع می‌کند.

تقاطع طلایی هنگامی رخ می‌دهد که میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میانگین متحرک بلند‌مدت را از پایین به بالا قطع ‌کند و این حرکت توسط تحلیلگران و معامله‌گران به منزلۀ چرخش قطعی بازار به سمت بالا تلقی می‌شود. متقابلاً حرکت مشابه از بالا به پایین به معنی تقاطع مرگ است که چرخش قاطع بازار به سمت پایین در نظر گرفته می‌شود. هر تقاطعی که با حجم بالای معاملات همراه باشد، اهمیت بیبشتری پیدا می‌کند.

هنگامی که تقاطع رخ می‌دهد، میانگین متحرک بلند‌مدت در حالت تقاطع طلایی مانند سطح حمایت و در حالت تقاطع مرگ مانند سطح مقاومت در نظر گرفته می‌شود. هر تقاطع می‌تواند به منزلۀ سیگنالی برای تغییر روند باشد اما در بیشتر مواقع تأییدی بر تغییر روند پیشتر رخ داده است.

محدودیت‌های استفاده از تقاطع طلایی

تمامی اندیکاتورها دارای وقفه هستند و هیچ اندیکاتوری وجود ندارد که بتواند به صورت دقیق آینده را پیش‌بینی کند. در بعضی مواقع مشاهده شده که تقاطع طلایی سیگنال ناقص (False Signal) صادر می‌کند و معامله‌گری که به آن اعتنا می‌کند ممکن است به دردسر بیفتد. با اینکه تقاطع طلایی به وضوح دارای قدرت پیش‌بینی بازارهای صعودی بزرگ است، اما به صورت منظم و قاعده‌مند رخ نمی‌دهد.

توصیه می‌شود همیشه پیش از انجام معامله، تقاطع طلایی به وسیلۀ سیگنال‌ها و اندیکاتورهای دیگر تأیید شود.

نکته کلیدی برای استفاده صحیح از تقاطع طلایی این است که همیشه از پارامترها و نسبت‌های مناسب ریسک استفاده کنید. به یاد داشته باشید که همواره نسبت دلخواه ریسک به پاداش و زمان مناسب معامله را رعایت کنید؛ زیرا انجام این امور باعث می‌شود که نتیجۀ کار نسبت به پیروی کورکورانه از تقاطع بهتر باشد.

سخن پایانی

تقاطع، حالت و موقعیتی است بین دو میانگین متحرک با دوره زمانی متفاوت. شیوۀ تقاطع بین دو میانگین، تعیین کنندۀ نوع تقاطع است. در واقع اگر میانگین متحرک سبک‌تر، میانگین دیگر را به سمت بالا قطع کند، یک تقاطع طلایی است و اگر همان میانگین، دیگری را از بالا به سمت پایین قطع کند، تقاطع مرگ ایجاد می‌شود.

تقاطع طلایی نشانگر حرکت صعودی بازار و تقاطع مرگ نیز متقابلاً نشان‌دهندۀ حرکت نزولی بازار است. هر دو تقاطع به عنوان سیگنال‌هایی برای خرید و فروش به کار می‌روند اما در این میان مواردی هم از سیگنال‌های ناقص و سردرگم کننده وجود دارد که باعث احتیاط در استفاده از این تقاطع‌ها می‌شود. به یاد داشته باشید که بهتر است سیگنال تقاطع به تأیید اندیکاتورها و شاخص‌های دیگر برسد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments