آموزش تحلیل تکنیکال با استفاده از الگوی سقف دوقلو (Double Top Pattern)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

شناسایی درست و به موقع الگوی سقف دوقلو (Double Top Pattern) به تریدرها اجازه می‌دهد که پیش از آغاز روند نزولی، ارز دیجیتال خود را بفروشند و در  پوزیشن شورت (فروش) قرار بگیرند. در این مقاله می‌کوشیم الگوی سقف دوقلو را توضیح دهیم و نحوه کاربرد عملی آن را در معاملات آموزش دهیم.

الگوی سقف دوقلو (Double Top Pattern) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

سقف دوقلو یک الگوی بازگشتی تکنیکال از نوع نزولی است و زمانی تشکیل می‌شود که قیمت یک ارز دیجیتال دو بار متوالی به یک سقف قیمت مشخص می‌رسد و میان این دو سقف، کاهش قیمت رخ می‌دهد. این الگو زمانی تأیید می‌شود که قیمت به زیر سطح حمایت معادل با پایین‌ترین سطح میان دو سقف قبلی برسد.

الگوی سقف دوقلو

مفهوم سقف دوقلو (Double Top Pattern)

یک الگوی سقف دو قلو همچون سیگنالی است که از تغییر روند میان‌مدت یا بلند‌مدت یک سهم یا ارز دیجیتال حکایت دارد. نمودار بالا به سهام شرکت آمازون تعلق دارد و یک الگوی سقف دو قلو را برای این شرکت در قیمت 2050 نمایش می‌دهد که در بازه زمانی میان سپتامبر و اکتبر 2018 رخ داده است. در این مورد، سطح حیاتی حمایت حول و حوش 1880 دلار ایجاد شده است.

علی‌رغم اینکه قیمت سهم حدود 8 % از نقطه اوج خود در اکتبر به سطح حمایت 1880 دلار سقوط کرد اما مادامی که به زیر سطح حمایت 1880 دلار کاهش نیابد، نمی‌توان تشکیل الگوی سقف دوقلو را تأیید کرد. قیمت سهام این شرکت از این نقطه به بعد حدود 31 % بیشتر نزول کرده است.

مورد بعدی به سهام شرکت نتفلیکس مربوط است که می‌توانیم در آن تشکیل چیزی شبیه به الگوی سقف دوقلو را در مارس و آوریل 2018 مشاهده کنیم. با این حال، در این مورد سطح حمایت نه تنها شکسته نشده بلکه تلاشی در این راستا صورت نگرفته و در ادامه، قیمت آن روندی صعودی به خود گرفته است.

با  وجود این، کمی بعد در ژوئن و جولای به نظر می‌رسد که مجدداً الگوی سقف دوقلو در نمودار تشکیل شده است. با این تفاوت که در این مورد با نزول قیمت به زیر سطح حمایت، ثابت شده که این الگویی بازگشتی است؛ زیرا قیمت به زیر سطح 380 دلار کاهش یافته است و در ادامه تا ماه دسامبر کاهشی به اندازه 39 % را تجربه کرده و به 231 دلار رسیده است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که چگونه سطح حمایت 380 دلار در افزایش قیمت‌های بعدی در ماه نوامبر به یک سطح مقاومت تبدیل شده است.

الگوی سقف دوقلو

تفاوت بین الگوی واقعی با الگوی کاذب

در واقع، بین الگوی سقف دوقلو واقعی و الگوی سقف دوقلو کاذب یا ناموفق تفاوت محرزی وجود دارد که ممکن است نادیده گرفته شود. یک الگوی سقف دوقلوی واقعی الگویی نزولی است که به کاهش قیمت چشمگیر یک ارز دیجیتال منجر خواهد شد و در این میان ضرورت دارد که صبور باشید و بتوانید سطح حمایت حیاتی را در راستای تأیید الگوی سقف دوقلو شناسایی کنید.

صرف تشکیل دو سقف قیمت هم‌اندازه به معنی تشکیل الگو نیست و حتماً باید سطح حمایت شکسته شود.

لذا اگر بر اساس صرف شکل‌گیری ظاهر الگو تصمیم‌گیری کنید، ممکن است الگو کاذب و ناموفق باشد و به اشتباه شما را به ترک موضع فعلی خود راهنمایی کند.

نحوه تشخیص الگوی سقف دوقلو در نمودار

  1. دو سقف قیمت مجزا از هم پیدا کنید که ارتفاع و عرض آنها یکسان باشد.
  2. فاصله بین دو سقف نباید خیلی کوچک باشد (این مسئله البته به تایم فریم بستگی دارد).
  3. برای تأیید الگو به دنبال خط گردن (Neckline) و سطح حمایت قیمت باشید.
  4. می‌توانید از سایر اندیکاتورها مانند میانگین متحرک و نوسانگرها برای تأیید الگوی سقف دو قلو استفاده کنید.

الگوی سقف دوقلو

نحوه معامله با الگو سقف دو قلو (Double Top Pattern)

این الگو مکرراً در بازارهای سهام، فارکس و رمزارز به کار می‌رود و به عنوان سیگنالی مبنی بر نزولی شدن روند قیمت در آینده قریب‌الوقوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نمودارهای زیر مثال‌هایی از کاربرد این الگو در معاملات نمایش داده شده است و نشان می‌دهد که تریدرها چگونه می‌توانند با استفاده از آن اتخاذ موضع کنند.

مثالی از تشکیل الگوی سقف دوقلو در نرخ جفت ارز دلار آمریکا به ین ژاپن (USD/JPY)

الگوی سقف دوقلو

نمودار بالا قیمت هفتگی دلار به ین را نمایش می‌دهد. در اولین روند صعودی قیمت، سقف اول قیمت الگو تشکیل شده که با توجه به قسمت زیرین نمودار با وضعیت اشباع خرید نوسانگر RSI همراه شده است. پس از این روند صعودی، قیمت کاهش یافته و فضای بین دو سقف قیمت را شکل داده است.

دومین سقف قیمت با قدرت بیشتری نسبت به سقف قبلی ایجاد شده و حتی توانسته برای مدت کوتاهی سطح مقاومت را بشکند و مجدداً عقب‌نشینی کند. شاخص قدرت نسبی یا همان RSI به طور قابل‌توجهی حین شکست مقاومت سیگنالی مبنی بر وضعیت اشباع خرید از خود نشان نداده است. این حالت، واگرایی میان قیمت بازار در دو سقف مذکور و نوسانگر RSI را تأیید می‌کند و کند شدن مومنتوم را نشان می‌دهد. به علاوه واگرایی این نقاط بر نزولی شدن روند دلالت دارد.

همان‌‌طور که در نمودار مشخص است، بسته شدن قیمت زیر خط گردن (Neck Line) نقطه ورود را تأیید می‌کند. سطح مقاومتی که دو سقف مذکور را به هم متصل می‌کند می‌تواند سطح استاپ لاس یا حد ضرر تلقی شود و نوسان الگو می‌تواند تا برابر این مقدار کاهش قیمت داشته باشد.

محدودیت‌های الگوی سقف دوقلو (Double Top Pattern)

اگر الگوی مذکور به درستی تشخیص داده شود، می‌تواند بسیار مفید و کارآمد باشد، اما اگر در تشخیص آن اشتباه کنید، نتیجه کار احتمالاً زیان‌بار خواهد شد. لذا پیش از آنکه تصمیم‌گیری کنید، صبور باشید و احتیاط به خرج دهید.

سخن پایانی

الگوی سقف دوقلو یک الگوی بازگشتی نزولی است که با ایجاد دو سقف قیمت هم‌اندازه و هم‌ارتفاع، روندی نزولی در پیش می‌گیرد. اهمیت تشخیص این الگو برای تریدرها در اینجا است که با تشخیص درست و به موقع آن می‌توان پیش از آنکه روند نزولی آغاز شود، ارز دیجیتال خود را فروخت یا به اصطلاح در موضع شورت قرار گرفت. ایجاد دو سقف قیمت هم‌اندازه برای احراز درستی الگو کافی نیست و لازم است حتماً خط حمایت شکسته شود تا بتوانیم از موفق بودن الگو مطمئن شویم.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments