آشنایی با کندل دوجی (Doji) + معرفی ۵ کندل دوجی پرکاربرد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

در بازارهای مالی روش‌های مختلفی برای تحلیل و بررسی نمودارها و روند حرکتی قیمت همچون استفاده از تحلیل تکنیکال، فاندامنتال، پرایس اکشن و … وجود دارد که هر یک از معامله‌گران با توجه به هدف و استراتژی خود از آنها بهره می‌برند. یکی از ساده‌ترین و بدون دردسرترین روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توان به تحلیل نمودارهای قیمتی پرداخت، استفاده از الگوهای کندلی است. برای استفاده از این روش، تحلیلگران به استفاده از ابزار یا اندیکاتور خاصی نیاز ندارند و تنها با مشاهده نمودار می‌توانند به تحلیل و ارزیابی نمودار قیمت بپردازند. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از انواع کندل‌ها به نام کندل دوجی (Doji Candlestick) بپردازیم.

الگوی کندل دوجی (Doji) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
کندل های دوجی در نمودار نشان‌دهندۀ شک و تردید در بازار هستند. همچنین در مواقعی که در یک نمودار الگوی کندل دوجی دیده می‌شود، می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از پایان روند تلقی شود.

الگوی دوجی یکی از الگوهای شناخته‌شده است و استفاده و تشخیص آن در نمودارهای قیمتی کار سختی نیست. همچنین تحلیلگران از پایین‌ترین نقاط قیمتی این کندل‌ها برای تعیین حد ضرر برای خود استفاده می‌کنند.

در کندل دوجی (Doji Candlestick) نقاط ابتدایی و انتهایی کندل بر اساس بازه زمانی تعیین‌شده برای نمودار، تقریباً بر هم منطبق هستند.

با وجود اینکه شناسایی و استفاده از کندل دوجی کار ساده‌ای است، باید بدانید که هیچ کدام از الگوها نباید و نمی‌توانند به تنهایی برای ورود یا خروج از معاملات استفاده شوند. یعنی باید حتماً از دیگر روش‌ها و استراتژی‌ها نیز کمک و تأیید نهایی بگیرید.

الگوی دوجی

در بخش‌های بعدی به معرفی و بررسی 5 نوع کندل دوجی و چگونگی استفاده از آنها خواهیم پرداخت.

الگوهای دوجی چگونه تشکیل می‌شوند؟

هنگامی که یک الگوی دوجی تشکیل می‌شود، نقاط ابتدایی و انتهایی بر اساس بازه زمانی تعیین‌شده برای نمودار، تقریباً بر هم منطبق هستند. ممکن است در طول بازۀ مورد نظر، نمودار قیمت بین نقاط ابتدایی و انتهایی یا حتی بالاتر یا پایین‌تر از آنها نوساناتی داشته باشد، اما در نهایت نقاط باز و بسته شدن آنها تقریباً در یک محدوده و بر هم منطبق خواهد بود. این موضوع نشان می‌دهد که بازار نمی‌تواند در مورد ادامه یا بازگشت روند موجود تصمیم‌گیری کند. بر همین اساس تشکیل الگوی کندل دوجی را نشان‌دهنده وجود شک و تردید در بازار می‌دانند.

تشکیل الگوی دوجی در میانۀ یک روند بلندمدت اعتبار بیشتری خواهد داشت. زمانی که در انتهای یک روند نزولی یا صعودی یک الگوی دوجی تشکیل شود، احتمال بیشتری برای بازگشت و پایان روند وجود دارد. بر همین اساس برخی از معامله‌گران هنگام مشاهده یک کندل دوجی در میانه یک روند، به ورود یا خروج از معامله اقدام می‌کنند و برای تعیین حد ضرر از بالاترین و پایین‌ترین محدوده قیمتی کندل دوجی استفاده می‌کنند.

هنگامی که کندل دوجی در انتهای یک روند صعودی دیده شود، حد ضرر، بالاترین قیمت در کندل دوجی است و هنگامی که کندل دوجی در انتهای یک روند نزولی دیده شود، حد ضرر، پایین‌ترین قیمت در کندل دوجی خواهد بود.

معرفی بهترین و پرکاربردترین الگوهای کندل دوجی

1. الگوی دوجی استاندارد

این کندل دوجی به تنهایی نمی‌تواند نشانه‌ای قطعی برای بازگشت روند یا اعلام ورود یا خروج از معامله باشد. تحلیلگران بعد از دیدن این کندل به وجود شک و تردید و احتمال کم شدن قدرت روند پی می‌برند و معمولاً منتظر اتفاقات و تشکیل کندل‌های بعدی می‌مانند تا بتوانند بعد از مشاهده و گرفتن تأییدات لازم در مورد پوزیشن‌های معاملاتی خود تصمیم بگیرند.

الگوی دوجی

گرفتن تأیید بعد از مشاهده یک الگو در نمودار، از مهم‌ترین مراحل برای تصمیم‌گیری در مورد یک پوزیشن معاملاتی جدید است؛ چراکه ممکن است الگوها همیشه رفتار مشابهی نداشته باشند و مطابق با پیش‌بینی‌های شما عمل نکنند.

2. الگوی دوجی پایه بلند (Long-Legged Doji)

در این الگو، دم‌ها یا سایه‌های بالا و پایین، بلند و کشیده هستند. در مواقع تشکیل کندل دوجی پایه بلند، در بازۀ زمانی تعیین‌شده، نمودار قیمت نوسانات رو به بالا و رو به پایین زیادی داشته است اما در نهایت، قیمت در پایان بازه، در محدوده‌ای نزدیک به محدوده ابتدایی قرار گرفته است و قیمت‌های آغازین و پایانی تقریباً بر هم منطبق هستند.

تشکیل این کندل، نشان‌دهنده وجود شک و تردید میان خریداران و فروشندگان است. هنگامی که این الگو در میان یک روند دیده شود، نشان‌دهنده احتمال بازگشت روند است. این موضوع با تشکیل کندل بعدی در جهت تأیید این موضوع، قوت پیدا می‌کند.

دوجی

در این روش نیز، حد ضرر بسته به نوع حرکت روند، بالاترین و پایین‌ترین قیمت در کندل دوجی تشکیل شده است.

3. الگوی دوجی سنجاقک (Dragonfly Doji)

امکان مشاهده الگوی کندل دوجی سنجاقک، هم در روندهای صعودی و هم در روندهای نزولی وجود دارد و می‌تواند نشانی از بازگشت یک روند باشد. در این کندل هیچ سایه یا دم بالایی وجود ندارد، اما سایه و دم پایینی بلند و کشیده‌ است. این یعنی قیمت از نقطه ابتدایی بالاتر نرفته است. شکل ظاهری این کندل، چیزی شبیه به حرف T انگلیسی است. تشکیل این کندل در انتهای یک روند نزولی با دم پایینی خیلی بلند، می‌تواند نشانه‌ای برای تغییر روند به یک روند صعودی قوی باشد.

doji

4. الگوی دوجی سنگ قبر (Grave Stone Doji)

این الگو برعکس الگوی کندل دوجی سنجاقک است. در این الگو دم پایینی وجود ندارد، اما دم بالایی بسیار بلند و کشیده است. در این الگو نقاط ابتدایی و انتهایی بر هم منطبق و معادل پایین‌ترین قیمت در بازه زمانی تعیین شده است. این الگو نیز نشان‌دهنده بازگشت روند است. برای فهم بیشتر چگونگی تشکیل این الگو باید بدانید که بعد از باز شدن قیمت، خریداران توانسته‌اند یک حرکت رو به بالا در این ارز دیجیتال ایجاد نمایند اما نتوانسته‌اند این تغییرات قیمتی رو به بالا را تا انتهای بازه مورد نظر حفظ کنند و در نهایت فروشندگان بر بازار مسلط شده‌اند.

doji

5. الگوی کندل 4Price Doji

شکل ظاهری این کندل به صورت یک خط افقی است و هیچ خط عمودی یا دم و سایه بالایی یا پایینی ندارد. در این کندل دوجی نقاط ابتدایی، انتهایی، بالاترین و پایین‌ترین قیمت در یک محدوده و تقریباً بر هم منطبق است. تشکیل این کندل دوجی در نمودار، نشان‌دهنده تردید و عدم تصمیم‌گیری درست در میان خریداران و فروشندگان است.

doji

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی  یکی از روش‌های بررسی نمودار قیمت پرداختیم. استفاده از روش الگوی کندل دوجی (Doji) یکی از ساده‌ترین و در عین حال پرکاربردترین روش‌ها است. برخی از انواع پرکاربردتر این الگو، دوجی استاندارد، دوجی سنگ قبر، دوجی پایه بلند و دوجی سنجاقک هستند که تشکیل اغلب آنها در یک نمودار قیمتی، به معنای وجود شک و تردید میان خریداران و فروشندگان است. شما می‌توانید بعد از تشکیل و تشخیص دوجی در یک نمودار قیمتی و سپس با استفاده از دیگر ابزارهای تأییدکننده، برای ورود به یک پوزیشن معاملاتی جدید تصمیم‌گیری نمایید.

منبع: dailyfx.com

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام خسته نباشید مطالبتون برای من که تازه واردم واقعا عالی وجذاب و بازبان ساده بود ممنونم از زحماتتون فقط من دنبال خبرنامه شما گشتم ولی در سایت نداشتید که ایمیلم رو وارد کنم ایا اصلا خبر نامه ایمیلی دارید اگر نه مشتاقان ای مثل بنده دوست داریم مطالبتون رو از دست ندیم اگر بود راهنمایی کنید عضو بشیم مرسی

سلام ممنون از شما
برای دریافت اخبار و مقالات روزانه، روی زنگوله ای که پایین سمت راست هست کلیک و تایید کنید.