تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

در این مقاله به طور جامع در مورد تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش و مزایا و معایب آنها نسبت به یکدیگر توضیح می‌دهیم، با ما همراه باشید.

از زمانی که تعدادی از افراد خلاق بیت کوین را اختراع کردند خیلی نمی‌گذرد. در ابتدای کار، افراد کمی از این ارز خوششان آمد اما خیلی زود افراد بیشتری متوجه قابلیت‌های آن شدند و در نتیجه ماینرها و خریداران بیت کوین و استفاده‌کنندگان از آن به طور شگفت انگیزی بیشتر شد. اگر چه بیت کوین قابلیت‌های خوبی داشت اما سرعت تراکنش‌های شبکه بیت کوین در حدود ۷ تراکنش در ثانیه بود که در مقایسه با ویزا که حدود ۲۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه را انجام می‌‌دهد، بسیار پایین‌تر بود. در سال ۲۰۱۷ مشخص شد که تعداد تراکنش‌ها بالا است لذا یک سری تغییرات اساسی برای افزایش توان محاسباتی و معاملاتی بیت کوین، نیاز بود.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بیت کوین و بیت کوین کش

خب چرا ظرفیت انجام تراکنش‌ها را افزایش ندهیم؟!

درسته! حتما اولین چیزی که به عنوان راه حل به ذهن شما می‌‌رسد این است که چرا ظرفیت انجام تراکنش‌ها را بالا نبریم؟

در ابتدا اندازه هر بلاک بیت کوین ۱ مگابایت بود. (امروزه ۲ مگابایت است) اما چرا فقط این اندازه را بیشتر نمی‌کنند؟ مثلا آن را به ۱۰۰ مگابایت تغییر دهند؟!

برای پاسخ به این سوال، فرض کنید ما مشکل ترافیک سنگین داریم، بنابراین تصمیم می‌‌گیریم نهایت سرعت مجاز را به ۲۰۰ مایل بر ساعت تغییر دهیم. اتفاقی که می‌‌افتد این است که پیش از هر چیز، بحث ایمنی مطرح می‌‌شود، زیرا در سرعت بالا احتمال تصادف و تلفات بالا می‌‌رود. اما مشکل بزرگ‌تر این است که ماشین‌های قدیمی و کوچک برای این بزرگراه جدید مناسب نیستند، چون نمی‌توانند به اندازه کافی تند حرکت کنند. در این وضعیت بزرگراه پر از افراد با نفوذ و ماشین‌های خوب می‌‌شود و یک راننده معمولی یا در خانه می‌‌ماند یا از جاده‌های خلوت تر استفاده می‌‌کند.

این دقیقا همان اتفاقی است که با افزایش محدودیت‌ها رخ می‌‌دهد. بلوک‌های بیشتر برابر است با داده‌های بیشتری برای پردازش به ازای هر تراکنش. بنابراین گره‌های کوچک قادر به پردازش این داده‌های اضافه شده نمی‌باشند و حرکت به سوی تمرکز زدایی غیر قابل اجتناب می‌‌شود.

تراکنش در بیت کوین و بیت کوین کش

مشکل انجام تراکنش‌های بیشتر چگونه حل می‌‌شود؟

در واقع دو دیدگاه در مساله‌ی تراکنش جامعه بیت کوین وجود دارد: یک گروه ادعا می‌‌کنند که اصلا بیت کوین از ابتدا هم به عنوان سیستم پرداخت کارایی خوبی نداشته است و گروه دیگر اعتقاد دارند که فقط باید مقیاس پذیری آن افزایش یابد. از آن جایی که این مشکل همچنان وجود داشت و طرفین نمی‌توانستند یکدیگر را متقائد کنند، در آگوست سال ۲۰۱۷ شبکه بیت کوین اساسا در طی فرآیندی به نام «هاردفورک»، تقسیم شد و نسخه جدیدی از بیت کوین با نام «بیت کوین کش» را ایجاد کرد. بیت کوین کش از نوع دیتابیس مشابهی استفاده می‌‌کند ولی اندازه هر بلوک آن ۸ مگابایت است؛ این افزایش حجم باعث می‌‌شود تا پردازشی معادل ۲ میلیون تراکنش در روز امکان پذیر شود.

کیف پول بیت کوین و بیت کوین کش

کیف پول بیت کوین و بیت کوین کش

حال چه اتفاقی برای افرادی که پیش از وجود فورک بیت کوین داشتند، می‌‌افتد؟ ساده‌ترین راه حل شبیه سازی کیف پول‌ها بود. آخرین بلوک استخراج شده پیش از فورک، شماره 478558 بود. بنابراین اگر شما قبل از ایجاد آن بلوک بیت کوینی داشته اید، بعد از فورک نیز به همان اندازه بیت کوین کش خواهید داشت. لذا هر شخص همان میزان بیت کوین را در دو کیف پول مجزا با یک کلید خصوصی یکسان دارد. به این صورت که هر زمان تراکنشی انجام دهد، دیگران می‌‌توانند از کلید شخصی برای تراکنش در ارز دیگر استفاده کنند و به جای پرداخت از یک کیف پول، همان مقدار از دو تا کیف کسر می‌‌گردد.

یعنی همه افراد از آن فورک به بعد دارایی شان دو برابر شد؟

خیر، در واقع وقتی شما هزینه کنید، به نوعی از هر دو کیف پول شما آن همان مقدار کم می‌‌شود.

تبدیل بیت کوین و بیت کوین کش

آیا این دو ارز را به یکدیگر قابل تبدیل هستند؟

خیر، بیت کوین و بیت کوین کش کاملا از هم جدا هستند.

تفاوت بیت کوین کش و بیت کوین

قبلا انتخاب از بین بیت کوین، اتریوم و ریپل کار سختی نبود ولی حالا تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش در چیست؟

بیت کوین یا بیت کوین کش

نام جدید

اضافه شدن واژه “کش” به معنای پول نقد، دلیلی داشته است چراکه سازندگان این ارز می‌‌خواهند در آینده نوع جدیدی از پول نقد باشد.

مزایا و معایب

مزیت : اندازه بلاک بزرگ‌تر (۸ مگابایت) است لذا تراکنش‌های بیشتر با کارمزد کمتری قابل انجام هستند.

عیب: بیت کوین تعداد زیادی استخر استخراج دارد بنابراین هیچ کدام به اندازه کافی قدرت ندارند تا به تنهایی بتوانند ۵۱ درصد از شبکه را در تسلط خود داشته باشد.

از سوی دیگر، بیت کوین کش به شدت متمرکز است. در حال حاضر فقط ۳ استخر استخراج داریم که مجموعا بیش از ۵۱ درصد از شبکه را در اختیار دارند. این می‌‌تواند موقعیت خطرناکی برای این ارز باشد زیرا آینده آن به این سه استخر استخراج وابسته است.

تفاوت های بیت کوین و بیت کوین کش از لحاظ فنی

بیت کوین کش از نقاط ضعف خود اطلاع دارند و کارهایی را برای ایمن کردن استفاده از این ارز انجام داده‌اند.

قابلیت‌ها توضیحات
محافظت در برابر از بین بردن و استفاده دوباره بیت کوین کش از الگوریتم هش متفاوتی نسبت به بیت کوین استفاده کند. بنابراین امکان دوبار استفاده کردن بین دو زنجیره این دو شبکه دیگر امکان پذیر نیست.
مقیاس پذیری روی زنجیره فناوری بیت کوین کش امکان افزایش تعداد بلاک‌ها را فراهم کرده است. در حال حاضر ۸ مگابایت است و در آینده قابل افزایش هم است.
امضا‌های تراکنش جدید بیت کوین کش امضای تراکنش متفاوتی برای تایید مقصد نسبت به بیت کوین دارد.
تعدیل مشکلات اضطراری (EDA) الگوریتم جدیدی که موجب می‌‌شود تا زنجیره نرمال حتی در صورت ایجاد تغییرات اساسی در تعداد ماینر‌ها، به کارش ادامه دهد. به طور کلی این قابلیت پایداری بیشتری به این ارز می‌‌دهد.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین کش

بیت کوین کش در آگوست سال ۲۰۱۷ بوجود آمد اما افزایش شدید قیمت این ارز در نوامبر همان سال اتفاق افتاد. در تاریخ ۱۲ نوامبر، قیمت بیت کوین کش در طول دو روز ۲ مرتبه افزایش یافت و این ارز رسماً رتبه دوم با ارزش‌ترین ارزها بعد از بیت کوین را به خود اختصاص داد.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین کش

عوامل موثر بر رشد قیمت بیت کوین کش

۱. در هفته‌ی اعلان موجودیت بیت کوین کش، بیت کوین اوضاع خوبی نداشت و به دلیل پایین آمدن توان محاسباتی(هشینگ)، حدود ۱۰،۰۰۰ معاملات انجام نشده در شبکه وجود داشت. در نتیجه خریداران برای خرید بیت کوین کش مصمم شدند.

۲. بیت کوین کش به عنوان راه‌حلی برای مشکل سرعت بیت کوین ارائه شد و راه حل بهتری نسبت به SegWit2X بیت کوین ارائه داد. امروزه این تنها فناوری موجود است که راه‌حلی برای مقیاس گذاری ارائه می‌‌دهد.

۳. ویژگی دیگری که بیت کوین اصلی در اختیار ندارد الگوریتم EDA است که باعث حفظ پایداری شبکه در دوره‌هایی که قیمت‌ها بالا است، می‌‌شود.

نظر متخصصان درباره بیت کوین کش

دن ناتان، بنیانگذار مشاوران ریسک ریورسال گفت:

من بیت کوین کش و اتریوم را خریدم. به نظر می‌‌رسد که این دو، آینده‌ی درخشانی دارند اما بیت کوین هنوز درگیر برخی از مسائل فنی است.

راجر ور، یکی از مشهورترین مبلغان مسیحی و سرمایه گذاران بیت کوین، معتقد است که بیت کوین واقعی بیت کوین کش است و آینده بازار، حجم تجارت و کاربران رمزارز را تصاحب خواهد کرد.

نظر متخصصان درباره بیت کوین کش

دکتر گریک هیلمن، مورخ اقتصاد دانشگاه کمبریج، می‌‌گوید:

دارندگان بیت کوین ممکن است بجز کسب سود متوجه مزایای فنی بالقوه‌ای نیز در این ارز شوند، مثل مشاهده عملکرد بیت کوین کش با بلوک‌های ۸ مگابایتی

کن شیشیدو، مبلغ بیت کوین کش می‌گوید:

وقتی بیت کوین پذیرفته شود و مردم متوجه شوند که می‌‌توان از آن برای خرید کالا و خدمات نیز استفاده کرد، قیمت آن بالا خواهد رفت.

اما آدام برگشت رمزنگار انگلیسی می‌‌گوید:

بیت کوین نسبت به مقیاس پذیری در طولانی مدت از بیت کوین کش سود بیشتری دارد زیرا بیت کوین کش فاقد زیرساخت برای حمایت از مقیاس پذیری لایه دوم است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments