مقایسه صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز و بررسی تفاوت آنها

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

همان‌طور که می‌دانید برای خرید و فروش و ترید رمزارزها بهترین مکان یک صرافی ارز دیجیتال است. به طور کلی دو نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد: صرافی های متمرکز و صرافی های غیر متمرکز. در این مطلب، درباره صرافی‌ متمرکز (CEX) و مقایسه آن با صرافی غیر متمرکز (DEX) بحث خواهیم کرد تا با مفهوم کلی آنها و برتری هر کدام آشنا شویم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

قبل از شروع بحث در مورد مقایسه صرافی‌ ها و بررسی صرافی های متمرکز (CEX) در مقابل صرافی غیر متمرکز (DEX) ابتدا باید با مفهوم صرافی رمزارز آشنا شویم. این صرافی‌ها اغلب تحت وب و آنلاین هستند و با استفاده از آنها می‌توان به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی پرداخت. هر صرافی قوانین و مقرراتی دارد که منحصربه‌فرد است و در صورت نقض آنها شرایط مختلفی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. اما به طور کلی این صرافی‌ها اجازه خرید و فروش رمزارزها را از طریق ارزهای فیات و همچنین مبادله رمزارزها به شما می‌دهند.

صرافی متمرکز (CEX) چیست؟

صرافی متمرکز ارز دیجیتال (Centralized exchange)، پلتفرمی است که در آن می‌توانید دارایی‌های دیجیتال را خرید یا فروش کنید. در این نوع صرافی‌ها، شما باید برای نظارت بر معامله و تأمین دارایی از طرف خریدار و فروشنده، به شخص ثالثی اعتماد کنید. معاملات صرافی‌ های متمرکز در بلاکچین‌ها قابل مشاهده نیستند و چنین صرافی‌هایی نیاز به اطلاعات شما برای احراز هویت دارند. اما اگر یک شرکت حقوقی هستید، باید اطلاعات شرکت خود را به صرافی ارائه دهید تا بتواند حساب شما را تأیید کند.

صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز

معمولاً هرچه اطلاعات بیشتری به این نوع صرافی‌ها ارائه دهید، سقف برداشت و پرداخت شما بیشتر می‌شود. کاربران تأییدشده این پلتفرم‌ها می‌توانند در صورت بروز هر گونه خطای فنی یا در صورت فراموش کردن رمز ورود، با تیم پشتیبانی صرافی تماس بگیرند.

در اکثر مواقع، صرافی های متمرکز جفت‌‌ارزهایی را که یک طرف مبادلات استیبل کوین ها هستند، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. این صرافی‌ها در میان فعالان ارزهای دیجیتالی محبوبیت زیادی دارند و شما به راحتی می‌توانید یکی از این پلتفرم‌های مجازی یا آنلاین را پیدا کنید. از نمونه‌‌های صرافی‌ متمرکز ارز دیجیتال می‌توان به بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase)، لوکال بیتکوینز (LocalBitcoins) و … اشاره کرد.

صرافی غیر متمرکز یا دکس چیست؟

صرافی DEX یا صرافی غیر ‌متمرکز (Decentralized EXchanges) مشابه یک صرافی متمرکز است، با این تفاوت که شخص ثالثی در آن وجود ندارد که بتوانید به آن اعتماد کنید. تمام پرداخت‌ها و خرید و فروش‌ها در این صرافی در بلاکچین ذخیره می‌شود. این پلتفرم‌ها، امکان معاملات نظیر به نظیر (P2P) را در اختیار رمزارزها و توکن‌ها، قرار می‌دهند.

در صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال، افراد می‌توانند بدون نیاز به باز کردن حساب در صرافی، معامله ارز دیجیتال خود را به صورت همتا به همتا (کاربر به کاربر) و بدون واسطه انجام دهند. در واقع، شیوه عملکرد این صرافی به صورت غیر متمرکز است و هیچ مرجع کنترل‌کننده‌ای وجود ندارد. در صرافی غیر ‌متمرکز‌‌‌ ضرورت اعتماد به شخص ثالث از بین رفته و هیچ شخص واسطی وجود ندارد و معاملات از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود.

صرافی‌های غیر ‌‌متمرکز چگونه کار می‌کند؟

در صرافی غیر متمرکز، مشتری رمزارز خود را به توکن‌های شبکه مورد تبادل در صرافی دکس تبدیل می‌کند که بعد از آن در کیف پول ذخیره می‌شود. کاربران بعد از انجام این کار می‌توانند از توکن‌های خود در بلاکچین صرافی استفاده کنند. در واقع ارز دیجیتال موجود در کیف پول به عنوان وثیقه عمل می‌کند.

صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز

شما می‌توانید ارز دیجیتال موجود در صرافی را با رمزارزهای دیگر تعویض کنید یا برای فروش رمزارز درخواست دهید. سفارش فروش یا هر درخواست دیگری در بلاکچین صرافی ذخیره می‌شود که یکی از ویژگی‌های این نوع صرافی‌ها است. زمانی که یک معامله کامل می‌شود، رمزارز را بعد از مدتی به حساب شما واریز می‌کنند.

مقایسه صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز

در اینجا نگاهی به ویژگی‌های صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز می‌اندازیم و آنها را مقایسه می‌کنیم:

صرافی متمرکز صرافی غیر متمرکز
کنترل پلتفرم بیشتر کنترل را دارا است کاربران کنترل را در اختیار دارند
امنیت در معرض تهدید هکرها به دور از خطرات هکرها و خطرات باقی
محبوبیت دارای محبوبیت زیاد دارای محبوبیت کم
کارمزد کارمزدها بر اساس تعداد سفارشات شما محاسبه می‌شوند کارمزدها بسیار کم و حتی نزدیک به صفر هستند
ویژگی‌ها ویژگی‌های زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد ویژگی‌های کم و محدودی دارند
مقررات قانون‌گذاری آسان، نیاز به مجوز برای راه‌اندازی قانون‌گذاری پیچیده جهت راه‌اندازی به مجوزی نیاز ندارد
نقدینگی نقدینگی بالا نقدینگی کم
سرعت سفارش‌ها را خیلی سریع اجرا می‌کند چند دقیقه برای اجرای سفارش‌ها زمان می‌خواهد

در نظر داشته باشید که این مقایسه با توجه به ظرفیت فعلی صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز انجام شده است و با توجه به تغییرات حجم مبادلات و تعداد کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز امکان تغییر در این موارد وجود دارد.

در ادامه نگاه دقیق‌تری به مقایسه صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز می‌اندازیم تا شما درک بهتری از آنها داشته باشید و به خوبی آنها را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید.

کنترل در صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

در صرافی‌های متمرکز، کنترل حساب شما معمولا در دست شخص ثالت است که صرافی را اداره می‌کند. از طرف دیگر در صرافی‌های غیر متمرکز، کنترل حساب شما در اختیار خودتان است و هیچ شخص ثالثی در آن‌ وجود ندارد. همین امر باعث شده تا صرافی‌های غیرمتمرکز از محبوبیت بیشتری نسبت به صرافی‌های متمرکز برخوردار باشند. اما این ویژگی ممکن است باعث پیچیدگی چنین پلتفرم‌هایی شود.

مقایسه امنیت در صرافی متمرکز و صرافی غیر ‌متمرکز

صرافی غیرمتمرکز از امنیت بیشتری نسبت به صرافی متمرکز برخوردار است. خطر قابل‌توجهی که معاملات صرافی‌های متمرکز را تهدید می‌کند، نفوذ هکرها است. آنها می‌توانند، شخص ثالث (صرافی) را که از کلیدهای خصوصی برای دسترسی به منابع مالی کاربران استفاده می‌کند، هک کنند و همه سرمایه موجود را بدزدند که باعث می‌شود سرمایه شما نیز از بین برود.

در گذشته هک شدن این صرافی‌ های متمرکز مشاهده شده است. صرافی‌های متمرکز نیز تلاش زیادی برای ایجاد امنیت می‌کنند تا کاربران با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنند. اما در صرافی غیرمتمرکز اصلاً چنین خطراتی وجود ندارد و هکرها به هیج وجه نمی‌توانند به شبکه نفوذ کنند که باعث می‌شود سرمایه شما در امنیت باشد. در پلتفرم‌های غیرمتمرکز حفره امنیتی بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد، مگر اینکه مشکل از سمت بلاکچین‌ها و قراردادهای هوشمند باشد که احتمال این مورد بسیار پایین است. به همین دلیل صرافی‌های متمرکز نیز برای حفظ تعداد کاربران خود، شروع به ارائه حساب‌های غیر متمرکز در کنار سایر خدمات خود کرده‌اند.

مقایسه محبوبیت صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز

در حال حاضر، صرافی‌های متمرکز از محبوبیت بیشتری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز برخوردارند؛ زیرا مستقیماً با بازار در ارتباط هستند. حتی مزایای خاص صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز باعث نشده محبوبیت آن بیشتر شود. دلیل این محبوبیت در صرافی‌های متمرکز این است که زیرساخت بهتری دارند و نقدینگی بیشتری را نیز ارائه می‌دهند.

مهم‌ترین عامل محبوبیت صرافی متمرکز در مقایسه با صرافی غیرمتمرکز کاربری ساده این گونه صرافی‌ها است که در مقایسه با پیچیدگی صرافی های غیرمتمرکز یک مزیت مهم محسوب می‌شود. همچنین صرافی متمرکز در مقایسه با صرافی غیر متمرکز از سابقه بیشتری برخوردار است و مدت زمان کمی از ایجاد صرافی های غیرمتمرکز می‌گذرد. این صرافی ها در سال 2020 با رونق خوبی مواجه شدند.

به طور کلی با ورود صرافی‌های غیرمتمرکز در هر ماه و سال، تعداد آنها رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که محبوبیت آنها به مرور زمان افزایش یابد. بسیاری از سازمان‌ها قصد راه‌اندازی یک صرافی غیرمتمرکز را دارند مانند بایننس که عملکرد بسیار خوبی را در چند سال اخیر از خود نشان داده است.

مقایسه کارمزد در صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

پلتفرم‌های متمرکز، هزینه خدمات خود را از طریق معاملات کاربران دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها متغیر است و با توجه به معامله، خدمت ارائه‌شده و رمزارز، متغیر خواهد بود. در صرافی‌های غیرمتمرکز کارمزد بسیار کم یا صفر است. اگر قصد انجام معاملات بزرگ را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید.

مقایسه ویژگی‌های صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز

از نظر ویژگی، صرافی‌های متمرکز نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز تفاوت‌هایی دارند. برای ترید بهتر می‌توانید در صرافی متمرکز از معاملات مارجین، ابزارهای مدیریت سرمایه و از چندین نوع سفارش پیشرفته استفاده کنید. صرافی غیر ‌متمرکز، چند نوع محدود از سفارشات را دارد و معاملات مارجین و ویژگی‌های مشابه را به مشتریان خود ارائه نمی‌دهد. شاید در آینده وقتی که پلتفرم‌های غیرمتمرکز پیشرفته‌تری وارد بازار شدند، این ویژگی‌ها یا حتی بهتر از آنها از طرف صرافی‌های غیرمتمرکز ارائه شوند.

مقایسه مقررات در صرافی متمرکز و صرافی غیر ‌متمرکز

قانون‌گذاری صرافی‌های متمرکز، آسان‌تر از صرافی غیر متمرکز است. پلتفرم‌های متمرکز به مجوز نیاز دارند و باید به قوانین مرجع نظارتی محلی منطقه خود پایبند باشند. در مقابل صرافی‌های غیرمتمرکز مقررات خاصی ندارند، زیرا قانون گذاری آن‌ها از طریق بلاکچین انجام می‌شود و بسیار دشوار است. این بدان معناست که اگر دولت فعالیت صرافی‌ها را ممنوع کند، صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند به کار خود در آن منطقه ادامه دهند.

مقایسه نقدینگی در صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

صرافی‌های متمرکز (CEX) نقدینگی بیشتری دارند؛ زیرا در آنها کاربران متعددی با توجه به روند بازار، معاملات خاصی را انجام می‌دهند و کاربران مختلفی برای انجام ترید اقدام می‌کنند. پلتفرم‌های غیر ‌متمرکز به اندازه پلتفرم‌های متمرکز نقدینگی ندارند؛ بنابراین انجام سفارش در آنها زمان‌بر است.

مقایسه سرعت صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز

پلتفرم‌های غیر متمرکز به لحاظ سرعت کندتر از پلتفرم‌های متمرکز هستند. طبق تجزیه و تحلیل انجام‌شده، در صرافی متمرکز برای انجام سفارشات به طور متوسط 10 میلی ثانیه زمان باید صرف شود در حالی که در صرافی غیرمتمرکز حداقل 15 ثانیه زمان لازم است تا معامله انجام شود. علاوه بر این، انجام یک سفارش غیرمعمول در صرافی متمرکز ممکن است حداکثر یک دقیقه طول بکشد که در مقایسه با صرافی غیرمتمرکز، زمان قابل‌توجهی است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز و تفاوت‌های آنها پرداختیم. صرافی غیرمتمرکز (Decentralized EXchanges) مشابه یک صرافی متمرکز است، اما شخص ثالثی در آن وجود ندارد و تمام پرداخت‌ها و خرید و فروش‌ها در این صرافی در بلاکچین ذخیره می‌شود. این پلتفرم‌ها، امکان معاملات نظیر به نظیر  را در اختیار شما قرار می‌دهند. این صرافی‌ها از نظر کنترل، امنیت، محبوبیت، کارمزد، مقررات، ویژگی‌ها نقدینگی و سرعت تفاوت‌هایی دارند. در کل به شما توصیه می‌کنیم که در صورت امکان از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام
تو توضیحات صرافی متمرکز مثال زدین صرافی بایننس ولی در صورتیکه تو توضیحات دکس همین مثال زدین البته با این توضیحات بایننس صرافی غیر متمرکز است نمیدونم یا توضیح بدین یا اصلاح کنید
مرسی

سلام بایننس جزء معدود صرافی هایی هست که هم پلتفرم متمرکز داره و هم غیرمتمرکز . ممنون از توجه شما

اطلاعات کلی دادین. میشه چند تا مثال بزنین؟ کدوم صرافی الان بدون ثبت نام و احراز هویت اجازه خرید و فروش رمز ارز ها رو میده؟

سلام در این مقاله هدف مقایسه صرافی های متمرکز و غیر متمرکز بوده. اما در مورد سوال شما الان صرافی های خارجی متمرکز که با ایرانی ها مشکل ندارن فقط می توان به کوینکس اشاره کرد. صرافی های غیر متمرکز هم مثل یونی سواپ و صرافی DYDX می تونید کار کنید . صرافی های داخل کشور هم مثل نوبیتکس و دیجی ریال هم جز صرافی های معتبر هستند