کریپتوپانک چیست؟ با گران ترین توکن های NFT آشنا شوید!

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

چهار سال پیش، دو توسعه‌دهنده نرم افزار یک پروژه هنری عجیب و غریب به نام کریپتوپانک ها (CryptoPunks) را ایجاد کردند که یک سؤال جدی و تأمل‌برانگیز را مطرح می‌کرد: آیا چند خط کد می‌تواند به معنای مالکیت معنادار یک اثر باشد؟ این یک ایده دیوانه‌کننده بود که به گفته آنها به «یک جهش مفهومی» نیاز داشت.

در سال ۲۰۱۷ میلادی، زمانی که توسعه‌دهندگان کریپتو پانک ها پروژه خود را برای اولین بار راه‌اندازی کردند، هیچ‌کس نمی‌دانست که روزی به چنین پروژه فوق‌العاده‌ای تبدیل خواهد شد. Cryptopunk ها اولین توکن‌ های غیر قابل تعویض (NFT) در بازار هستند که به عنوان آغازگر جنبش هنر رمزارزی (CryptoArt) فعلی شناخته می‌شوند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تقاضا برای توکن‌های NFT در سال ۲۰۲۱ میلادی بسیار بالا بوده است. اگر به ‌تازگی با نام NFTها آشنا شده‌اید، درک آنها ممکن است برای شما کمی دشوار باشد. اکثر مردم خارج از این جامعه حتی مفهوم پشت کریپتوپانک ها را نیز درک نمی‌کنند. بنابراین، ما در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعاتی را که در مورد این پروژه نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه ایجاد کریپتوپانک ها

در ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی، مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson)، بنیانگذاران شرکت نرم افزاری لاروا لبز (Larva Labs) واقع در نیویورک، به صورت آزمایشی یک برنامه نرم افزاری را توسعه دادند که قادر بود هزاران شخصیت متفاوت با ظاهری عجیب و غریب را ایجاد کند.

کریپتوپانک
مت هال (سمت چپ) و جان واتکینسون (سمت راست)، بنیانگذاران شرکت لاروا لبز

در ابتدا، آنها در نظر داشتند این برنامه را در قالب یک برنامه برای تلفن‌های همراه هوشمند یا یک بازی عرضه کنند. اما در نهایت یک مدل سنت‌شکنانه را برای بازار هنرهای دیجیتال انتخاب کردند که مفهوم «مالکیت» را به چالش می‌کشید.

از نظر هال و واتکینسون، در روزهای اولیه ظهور بلاکچین، یک فضای سخت‌گیرانه برای این فناوری وجود داشت. این همان حس و حالی بود که آنها می‌خواستند در ظاهر کریپتو پانک های خود نشان دهند. در واقع، آنها می‌خواستند که این CryptoPunk ها مجموعه‌ای از افراد ناسازگار و سنت‌گریز باشند. جنبش پانک لندن در دهه ۱۹۷۰ میلادی، دقیقاً همین حال و هوا را داشت.

هال و واتکینسون همچنین از رمان علمی-تخیلی نیورومنسر (Neuromancer)، جنبش سایبرپانک (Cyberpunk)، گروه دونفره موسیقی الکترونیک دفت پانک (Daft Punk‎) و فیلم علمی-تخیلی بلِید رانر (Blade Runner) نیز برای طراحی کریپتوپانک ها الهام گرفتند. در واقع می‌توان گفت که کریپتو پانک ها با هدف سرگرم کردن مردم طراحی شدند.

کریپتوپانک چیست؟ معرفی انواع کریپتو پانک

کریپتوپانک ها مجموعه‌ای از تصاویر هنری ۲۴×۲۴ پیکسل ۸ بیتی از شخصیت‌های عجیب و غریب و غیرعادی هستند که به عنوان توکن‌های ERC-20 بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند. در مجموع، ۱۰ هزار CryptoPunk وجود دارد که هر یک دارای شخصیت ظاهری خاص خود –از عینک گرفته تا کلاه و کاپشن– و ترکیبی منحصربه‌فرد از ویژگی‌های متمایز و تصادفی هستند.

در کل ۶،۰۳۹ پانک مرد و ۳،۸۴۰ پانک زن وجود دارد. در این میان، ۶۹۶ کریپتو پانک رژ لب زده‌اند، ۳۰۳ کریپتوپانک ریش قصابی (ریش بدون سبیل و بدون موی چانه) دارند و ۲۸۶ کریپتوپانک نیز عینک سه بعدی به چشم زده‌اند.

هال و واتکینسون با اقتباس از الگوهای کهن فرهنگ عامه، الگوریتم‌های نرم افزاری خود را تغییر دادند و در کنار CryptoPunk های انسان‌نما، تعدادی کریپتو پانک غیرانسانی نیز تولید کردند. به این ترتیب، در مجموعه کریپتوپانک ها، ۸۸ پانک زامبی با پوست سبز، ۲۴ پانک میمون پشمالو و ۹ پانک فضایی با پوستی به رنگ آبی روشن نیز وجود دارد. کریپتو پانک های غیرانسانی نیز مانند همتایان انسان‌نمای خود دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. به عنوان مثال، یک پانک فضایی در حال سیگار کشیدن است و «فضاییِ خردمند» لقب گرفته است.کریپتوپانک

تعداد ویژگی‌های ظاهری هر CryptoPunk تعیین‌کننده ارزش آن است. از آنجایی که هر کریپتوپانک منحصربه‌فرد است، تعداد ویژگی‌های ظاهری آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. در واقع، هر کریپتو پانک می‌تواند حداکثر ۷ ویژگی داشته باشد. از سوی دیگر، برخی از کریپتوپانک ها هیچ ویژگی ظاهری خاصی ندارند و این موضوع حتی موجب افزایش قیمت آنها نیز شده است.

به عنوان مثال، تنها یک CryptoPunk با ۷ ویژگی وجود دارد؛ کریپتو پانک شماره ۸،۳۴۸ که یک پانک مرد با ریش بلند، دندان خرگوشی، سیگار به لب، با گوشواره و خال که عینکی کلاسیک بر چشم زده و کلاه لبه‌دار بر سر دارد. بنابراین، این پانک یکی از کمیاب‌ترین پانک‌ها است.کریپتوپانک

در این میان، هشت CryptoPunk نیز وجود دارد که هیچ ویژگی ظاهری متمایزی ندارند و از آنها تحت عنوان پانک‌های اولیه یاد می‌شود. به عنوان مثال، کریپتوپانک شماره ۶،۴۸۷ یک پانک زن بدون هیچ ویژگی ظاهری است. جالب است بدانید که این کریپتو پانک با قیمت ۱٫۰۵ میلیون دلار فروخته شد!cryptopunk

به این ترتیب، ویژگی‌های ظاهری هر CryptoPunk با پانک دیگر متفاوت است. برای مشاهده انواع پانک‌ها می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

روش کار کریپتوپانک‌ها

یک تصویر ترکیبی از تمام ۱۰ هزار CryptoPunk موجود در وب‌سایت لاروا لبز وجود دارد. هر کسی می‌تواند یک کپی از این فایل تصویری را در کارت حافظه یا هارد درایو خود ذخیره کند. علاوه بر این، هر کدام از کریپتوپانک ها صفحه مخصوص به خود را دارند که در آن، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تاریخچه کامل تراکنش‌های هر پانک شرح داده شده است.

با این حال، تنها یک نفر می‌تواند مالک یک کریپتو پانک باشد. مالکیت رسمی هر CryptoPunk به صورت یک کد در قالب یک قرارداد هوشمند در بلاکچین اتریوم که برای عموم قابل‌دسترسی است، نوشته شده است. به گفته لاروا لبز، این قراردادها تحریف‌ناپذیر هستند و ماندگاری بالایی دارند. علاوه بر این، از آنجایی که سوابق مالکیت کریپتوپانک ها در بلاکچین ثبت و ردیابی می‌شود، غیرقابل دستکاری و تغییر هستند.cryptopunk

سیستم ارائه‌شده توسط هال و واتکینسون گاهی با مالکیت یک اثر هنری فیزیکی مقایسه می‌شود که به صورت دائمی به یک موزه عمومی به امانت سپرده شده است. این موضوع همچنین الهام‌بخش استاندارد ERC-721 برای توکن‌های NFT است که پایه و اساس بازارهای این نوع توکن‌ها را تشکیل می‌دهد.

به دلیل ماهیت بلاکچین، از زمان اجرای پروژه شرکت لاروا لبز حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند مجموعه موجود و تعداد کریپتو پانک ها را تغییر دهد. سازندگان این مجموعه، هر یک از CryptoPunk ها را قطعه جداگانه‌ای از هنر مولد می‌دانند و معتقدند که کل پروژه می‌تواند بخشی از یک اثر مفهومی وسیع‌تر باشد. به گفته دو بنیانگذار پروژه کریپتوپانک ها، این تصاویر احتمالاً اولین اثر‌های هنری بودند که یک مکانیزم مجزا و مستقل برای ثبت و انتقال مالکیت خود دارند.

هال و واتکینسون پس از تولید، کریپتو پانک ها را به صورت رایگان عرضه کردند. در ابتدا، استقبال خیلی کمی از این مجموعه شد. اما مدت زمان زیادی طول نکشید که هر کدام از CryptoPunk ها به قیمت چندین هزار و حتی چندین میلیون دلار خرید و فروش می‌شدند.

 همچنین ببینید: قیمت لحظه‌ای ارزهای NFT

معامله کریپتوپانک‌ها

در حال حاضر، توکن‌های کریپتوپانک را می‌توان در دو پلتفرم معامله کرد: لاروا لبز و اوپن سی (OpenSea). البته لازم به ذکر است که برای خرید و فروش کریپتو پانک ها در اوپن سی، ابتدا باید آنها را به نسخه رپ (wrap) تبدیل کنید. دلیل آن این است که بازار اوپن سی تنها با توکن‌های ERC-721 کار می‌کند و قادر به پردازش توکن‌های ERC-20 نیست.

ممکن است در بازارهای دیگر پانک‌های رپ شده (wrapped) را پیدا کنید، اما آنها به خوبی حمایت و نگهداری نمی‌شوند و ممکن است در نهایت یک پانک تقلبی بخرید.

اما چگونه می‌توان یک توکن CryptoPunk را به نسخه رپ آن تبدیل کرد؟ درک فرآیند رپ کردن کمی دشوار است. شما برای رپ کردن یک کریپتوپانک، به قراردادها و یک کیف پول مخصوص نیاز دارید. اول، شما باید پانک خود را به قرارداد رپد ارسال کنید. در این مرحله، توکن پانک شما به عنوان تضمین در قرارداد قفل خواهد شد و شما یک توکن ERC-721 که در واقع نماینده توکن اصلی است، دریافت خواهید کرد.

اکنون شما می‌توانید از این توکن ERC-721 برای انجام معاملات خود استفاده کنید. علاوه بر این، شما هر زمان که بخواهید، می‌توانید توکن خود را از حالت رپد در بیاورید و توکن اصلی خود را که در قرارداد قفل شده بود، آزاد کنید.

استفاده از این روش به برنامه‌های دیفای مختلف اجازه می‌دهد که از کریپتوپانک‌ها به عنوان شکلی از نقدینگی یا توکن استفاده کنند.

چگونه می‌توان یک کریپتوپانک خرید؟

پروسه خرید کریپتوپانک‌ها بسیار آسان است. برای این منظور، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: اتریوم بخرید.

برای خرید کریپتوپانک‌ها اول از هر چیزی به اتریوم (ETH) نیاز دارید. می‌توانید از صرافی‌های رمزارزی برای تبدیل پول نقد خود به اتریوم و ارسال آن به کیف پول خود استفاده کنید. البته اطمینان حاصل کنید که اتریوم خود را از صرافی‌های رمزارزی معتبر خریداری می‌کنید.cryptopunk

  • مرحله دوم: اتریوم‌های خریداری‌شده را به کیف پول خود منتقل کنید.

بدیهی است که شما به یک کیف پول بلاکچینی نیاز دارید تا بتوانید اتریوم‌های خود را در آن ذخیره کنید. کیف پول متامسک (MetaMask) در بازارهای NFT بسیار محبوب است و خبر خوب اینکه، این کیف پول از کریپتوپانک‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین، شما باید یک حساب کاربری در متامسک نیز ایجاد کنید.

هنگامی که مقدار کافی اتریوم در کیف پول خود داشته باشید، می‎توانید به مرحله بعدی بروید.

  • مرحله سوم: به لاروا لبز متصل شوید.

اکنون که شما اتریوم‌‌های خود را دارید، وقت آن است که به بازار بروید. شما می‌توانید توکن‌های کریپتوپانک را در بازار اصلی آنها یعنی لاروا لبز خرید و فروش کنید. علاوه بر این، می‌توانید این توکن‌ها را از بازار اوپن سی نیز بخرید. در وب‌سایت هر کدام از این بازارها، لینکی برای اتصال کیف پول خود به آن پلتفرم پیدا خواهید کرد. از این لینک برای اتصال کیف پول خود استفاده کنید. اکنون، هر زمان که بخواهید، می‌توانید اقدام به خرید یک پانک نمایید.

  • مرحله چهارم: کریپتوپانک موردنظر را انتخاب و آن را خریداری کنید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که همه پانک‌ها همیشه برای فروش در دسترس نیستند. بنابراین، وقت خود را صرف بررسی گزینه‌های موجود کنید، ویژگی‌های آنها را مطالعه و سپس یک پانک را انتخاب کنید. هنگامی که کریپتوپانک موردنظر خود را پیدا کردید، در مناقصه آن پانک شرکت کنید و قیمت پیشنهادی خود را وارد نمایید. اگر برنده شوید، پانک مال شما خواهد شد!

در صورتی هم که بخواهید پانک خود را بفروشید، با پرداخت کارمزد گس شبکه اتریوم می‌توانید این کار را انجام دهید.

سخن پایانی

کریپتوپانک‌ها یک پروژه انقلابی در صنعت توکن‌های NFT به شمار می‌روند. حتی هال و واتکینسون نیز در ابتدا مطمئن نبودند که این پروژه چگونه از آب در خواهد آمد. اما همان‌طور که مشخص است، استقبال از این شکل جدید از کلکسیون‌های مبتنی بر بلاکچین بسیار بالا بوده و رفته‌رفته به یک صنعت تبدیل شده است. ما هنوز نمی‌دانیم که این پروژه در آینده چگونه پیش خواهد رفت، اما می‌دانیم که این پانک‌ها آمده‌اند که برای مدت طولانی بمانند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments