استخر استیکینگ (Staking pool) چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

بیت کوین در طی چند سال اخیر، شتاب بی‌سابقه‌ای به خود گرفته و به ویترین رمزارزها تبدیل شده است؛ اما مشکلاتی هم دارد. با گذر زمان، متخصصان دریافتند که بیت کوین محدودیتی در مصرف انرژی ندارد. افزون بر آن، تأثیر بیت کوین بر حوزه رمزارزها به جهت نیاز آن به مکانیزم گواه اثبات کار باید ملاحظه شود.

با گسترش دامنه استفاده از رمزارزها، کوین‌های زیادی به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند. گواه اثبات سهام یکی از مکانیزم‌هایی است که با استقبال گسترده کاربران روبه‌رو شده است. گواه اثبات سهام (POS) مسئله مصرف انرژی را حل می‌کند؛ زیرا برای تأیید معاملات، به صرف انرژی و برق فراوان نیاز ندارد. همچنین هر کسی می‌تواند با استیکینگ کوین‌های دارای مکانیزم POS، سود زیادی به دست آورد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

استخر استیکینگ رمزارز چیست؟

استخراج کوین‌های مبتنی بر گواه اثبات کار، غالباً در استخرهای استخراج انجام می‌گیرد. شرکت در استخر استخراج، یک روش استخراج است که در آن بیش از یک مشتری در ساخت بلاک سرمایه‌گذاری می‌کند و سپس پاداش بلاک بین مشتریان مطابق با سرمایه‌گذاری انجام‌شده، تقسیم می‌شود. استخرهای استیکینگ هم مشابه روند شرکت در استخر استخراج عمل می‌کنند.

استخرهای استیکینگ، بر کسب بیشترین سود از روند استیکینگ متمرکز هستند.

استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال را می‌توانید نوعی جایگزین برای فرآیند استخراج در نظر بگیرید. این فرآیند شامل نگهداری سرمایه در کیف‌ پول‌ ارز دیجیتال برای حمایت از امنیت و عملیات‌ شبکه بلاکچین است. ساده‌ترین تعریف برای این کار، قفل کردن و نگهداری ارز دیجیتال برای دریافت پاداش یا به طور خلاصه سهام‌داری است.

به طور کلی دو نوع استخر استیکینگ وجود دارد:

  1. استخرهای استیکینگی که تنها از توکن‌های اصلی پروژه پشتیبانی می‌کنند.
  2. استخرهای استیکینگ با چند بلاکچین

عملکرد استخر استیکینگ چگونه است؟

اساساً هر قدر استخر استیکینگ بزرگ‌تر باشد، شانس انتخاب شدن و قطعی کردن یک بلاک بالاتر می‌رود. فرض کنید 3 کاربر Y، X و Z وجود دارد. کاربر X یک والت استیکینگ با 100 کوین ADA دارد. کاربر Y یک والت با 10,000 کوین ADA دارد و در نهایت کاربر Z که به خوبی از استخر استیکینگ سر در می آورد، 100,000 کوین ADA در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. زمانی که باید بلاک استخراج شود، بلاکچین تلاش می‌کند بهترین والت استیکینگ را پیدا کند.

کاربر Z که در استخر استیکینگ شرکت کرده است، از دو کاربر X و Y شانس بالاتری برای سود بیشتر دارد. پاداش نهایی استخر بین کاربران تقسیم می‌شود و سرویس استخر نیز درصد کوچکی از پاداش را برمی‌دارد.

استیکینگ به عنوان یک سرویس

استیکینگ‌های زیادی به عنوان بستر خدماتی وجود دارند که به هر فردی که دنبال کسب سود است، خدمات استیکینگ عرضه می‌کنند. اعتباردهنده‌ای که از یک کاربر توکن دریافت می‌کند، باید به جای او استیکینگ انجام دهد. یکی از مصادیق خوب استیکینگ به عنوان یک بستر خدماتی، لایوپیر (livepeer.org) است. لایوپیر یک راهنمای جامع استیکینگ برای آموزش نحوۀ عملکرد خود دارد.

استیک انفرادی بهتر است یا استخر استیکینگ؟

برای پاسخ به این سؤال، این مثال را مد نظر قرار دهید. علی با 1000 کوین استیک انفرادی انجام می‌دهد. علی با استخر استیکینگی که میلیون‌ها کوین سرمایه‌گذاری می‌کند در رقابت است. در این مورد بدون شک می‌توان گفت که علی هیچ شانسی برای انتخاب شدن برای اعتباربخشی به بلاک را ندارد؛ زیرا هر قدر استخر استیکینگ بزرگ‌تر باشد، شانس انتخاب شدن نیز بیشتر است. بنابراین، استخر استیکینگ از استیک انفرادی بهتر است.

سودهایی که در استخر استیکینگ به دست می‌آید، بالاتر از سود به دست آمده در استیک انفرادی است.

چه زمانی باید استخر استیکینگ انتخاب کرد؟

اگر تعداد کوین‌های شما در والت استیکینگ به مقدار مناسبی رسید، نیازی به شرکت در استخر استیکینگ وجود ندارد. اما اگر کوین‌های شما در والت استیکینگ کم است، استخر استیکینگ بهترین گزینه برای شما است. اگر به دیگران اعتماد زیادی ندارید، استخرهای استیکینگ گزینه مناسبی برای شما نیست؛ زیرا شفافیتِ جزئی در خصوص مهارت شرکتی که به جای شما عمل استیکینگ را انجام می‌دهد، وجود ندارد.

سخن پایانی

انتخاب یک استخر استیکینگ بزرگ به منزله پاداش درخور و بدون نوسان به انضمام شانس بالای انتخاب شدن برای اعتباربخشی به یک بلاک است. بنابراین درآمد شما همواره ثابت و پیش‌بینی‌پذیر است.

اتصال به سرورها می‌تواند چالشی برای شرکت‌کنندگانی باشد که استیک انفرادی انجام می‌دهند؛ زیرا این عمل به یک اینترنت پر سرعت نیاز دارد. استخرهای استیکینگ با استفاده از سخت‌افزارهای خود، اتصال دائم و بی وقفه‌ای را به سرورها فراهم می‌کنند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments