شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال (CVI) چیست؟ ابزاری مفید برای تریدرها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

با توجه به ماهیت ارزهای دیجیتال و نوسانات زیاد آنها، وجود یک شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال (CVI) برای نمایش مقدار و شدت نوسانات و همچنین ترس و اضطراب موجود در بازار، بسیار مهم و مورد نیاز است. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات بسیار زیاد آنها است. نوسانات بدون محدودیت و زیادی که در این حوزه وجود دارد، یکی از عوامل اصلی برای جذب مخاطبان بسیار از سراسر دنیا است.

کاربران زیادی هستند که با شنیدن امکان سودهای چندصددرصدی در این حوزه وسوسه می‌شوند که مقداری سرمایه به این حوزه وارد کنند. اما نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که علاوه بر نوسانات قیمتی مثبت، احتمال ریزش‌های شدید و چندصددرصدی نیز وجود دارد که بسیاری به دلیل هیجانات زیاد آن را نادیده می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به معرفی شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال (Crypto Volatility Index) و نحوه استفاده از آن در معاملات بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال یا CVI چیست؟!

شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال مانند دیگر بازارهای مالی نشان‌دهنده سرعت و شدت تغییرات قیمتی یک رمزارز یا دارایی است. با توجه به این موضوع، این شاخص در برآورد میزان ریسک سرمایه‌گذاری در یک دارایی یا رمزارز استفاده و کاربرد دارد. علاوه‌ بر این، شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال یا CVI ابزاری مناسب برای اندازه‌گیری میزان ترس، تردید و نگرانی تریدرها هنگام خرید و فروش یک رمزارز است.

علی‌رغم اینکه نوسانات زیاد در بازار ارزهای دیجیتال یکی از نکات هیجان‌انگیز و جذاب برای کاربران این حوزه است و کاربران زیادی نیز به همین دلیل از حوزه‌های دیگر مالی به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند، در صورت عدم استفاده از حد ضرر یا موارد مربوط به مدیریت ریسک، امکان ضررهای زیاد و از دست رفتن کل دارایی نیز وجود دارد و نباید این موضوع را به هیچ وجه نادیده گرفت.

از شاخص نوسان قیمت (Volatility Index) یا VIX اغلب در بازار سهام استفاده می‌شود اما به این معنا نیست که در بازارهای مالی دیگر کاربردی ندارد.

بورس معاملات آتی شیکاگو سال 2014 با ایجاد شاخص نوسانات قیمت جدیدی برای اسکناس‌های خزانه‌داری ایالات متحده در بازه زمانی 10 ساله، سعی داشت میزان اعتماد و ریسک سرمایه‌گذاران در بازار اوراق قرضه را اندازه‌گیری کند. در حال حاضر این شاخص به بازار رمزارزها نیز راه یافته است و ابزار مناسبی برای استفاده در تحلیل وضعیت ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

CVI

شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال یا CVI برای چه رمزارزهایی موجود است؟

در تمامی بازارهای مالی دنیا از هر نوعی که باشند، نوسانات قیمتی یکی از مهم‌ترین معیارها برای اندازه‌گیری ریسک به شمار می‌رود. بنابراین با توجه به عوامل مختلفی همچون حجم معاملات، عدم وجود قانون مشخص، هدف و ماهیت اصلی ارزهای دیجیتال، این حوزه دارای ثبات کمتر و نوسانات قیمتی بیشتری است و همین امر بر ریسک معاملات در این حوزه تأثیرگذار است.

علی‌رغم اینکه در حال حاضر نوسانات در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است و امکان کسب سودهای بسیار زیاد یا اختلافات قیمتی چندین درصدی در هر روز برای سرمایه‌گذاران این حوزه امکان‌پذیر است، ممکن است در آینده و به دنبال افزایش مقبولیت و محبوبیت این حوزه، از شدت و میزان این نوسانات کاسته شود.

در حال حاضر امکان استفاده از شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال برای برخی از رمزارزهای برتر بازار همچون بیت کوین (BVOL) وجود دارد و با گذشت زمان و بلوغ بیشتر بازار، رفته‌رفته استفاده از این شاخص برای دیگر رمزارزها نیز امکان‌پذیر خواهدشد.

پلتفرم Coti و شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال

در حال حاضر، پروفسور دن گالای (Dan Galai) از پیشگامان و فعالان شاخص نوسانات بازارهای آپشن سهام شیکاگو در حال همکاری با پلتفرم Coti (Currency Of The Internet) برای ایجاد شاخص ترس غیرمتمرکز برای کریپتوکارنسی‌ها است.

یکی از مهم‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری نوسانات در بازارهای آپشن سهام شیکاگو (Cboe)، شاخص نوسانات بازار یا VIX است که ایده اولیه آن در اواخر دهه 1980 توسط پروفسور Dan Galai و Menachem Brenner مطرح شد. در حال حاضر Coti، در حال ارائه نسخه اصلی خود به بازار رمزارزها است که این موضوع می‌تواند نیازهای زیادی را بعد از بلوغ این حوزه برآورده کند.

Crypto Volatility Index

COTI با ارائه یک شاخص نوسان قیمت با عنوان شاخص نوسان قیمت کریپتوکارنسی یا Crypto Volatility Index از این فرصت استفاده کرده است تا جایگاهی همچون جایگاه شاخص نوسان قیمت (VIX) در بازارهای آپشن را از آن خود کند. این شاخص نشان‌دهنده نوسانات 30 روزه بیت کوین و اتریوم است. معامله‌گران با استفاده از این شاخص می‌توانند در زمان افزایش نوسانات از استراتژی‌های مدیریت و پوشش ریسک استفاده کنند. به طور کلی این شاخص با تقلید از عملکرد VIX ایجاد شده است و تفاوت عمده آن غیرمتمرکز بودن و تأکید بر تمرکززدایی است.

سخن پایانی

شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال یا CVI مانند دیگر بازارهای مالی نشان‌دهنده سرعت و شدت تغییرات قیمتی یک رمزارز یا دارایی است. علاوه‌ بر این، ابزاری مناسب برای اندازه‌گیری میزان ترس، تردید و نگرانی تریدرها هنگام خرید و فروش یک رمزارز است و نوسانات 30 روزه رمزارزها را در قالب یک شاخص به کاربران ارائه می‌دهد. در حال حاضر Coti، به دنبال ارائه نسخه اصلی خود به بازار رمزارزها است که این موضوع می‌تواند نیازهای زیادی را بعد از بلوغ این حوزه برآورده کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments