نحوه مدیریت احساسات و جلوگیری از افسردگی در زمستان رمزارزها

زمان مطالعه: 6 دقیقه

زمانی که دوست یا خویشاوند شما موفقیت‌های خود را در تجارت ارزهای دیجیتال به اشتراک می‌گذارد، شما هم وسوسه می‌شوید که قدم به این بازار بگذارید. در این بازار، افراد با معاملات کوچک‌تر شروع می‌کنند و سپس، برای کسب سودهای بالاتر، آنها را گسترش می‌دهند. با توجه به نوسانات دارایی‌های رمزارزی و فعال بودن بازار کریپتو در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال، کاربران باید به طور مداوم حرکات بازار را به دقت زیر نظر داشته باشند تا متحمل ضرر و زیان نشوند. این موضوع ممکن است منجر به اختلال در خواب، خستگی و افزایش اضطراب و همچنین باعث ایجاد ترس از شکست در میان معامله‌گران شود. به همین دلیل، ما در این مقاله قصد داریم به معرفی روش‌های جلوگیری از افسردگی در زمستان رمزارزها و همچنین، مدیریت احساسات در زمستان رمزارزها بپردازیم.

اعتیاد به ارزهای دیجیتال چیست و چگونه به آن دچار نشویم؟

اگر با وجود از دست دادن خواب، اشتها یا حتی پول، به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و انجام معاملات رمزارزی ادامه می‌دهید، باید بگوییم به اعتیاد به ارزهای دیجیتال دچار شده‌اید. در این صورت، برای جلوگیری از افسردگی در زمستان رمزارزها و مدیریت احساسات در زمستان رمزارزها باید بدانید که چگونه تمایل غیرقابل کنترل خود برای نظارت مداوم بر حرکات بازار و اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال را متوقف کنید.مدیریت احساسات در زمستان رمزارزها

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

توجه به این نکته ضروری است که بازار ارزهای دیجیتال به خودی خود اعتیادآور نیست، اما وقتی ذهن ما درگیر شود، همه چیز می‌تواند تغییر کند. چک کردن لحظه‌ای دارایی‌‎ها در پرتفوی خود، مشاهده محتواهای به اشتراک گذاشته‌ شده در وبسایت‌هایی مانند یوتیوب و صرف زمان زیاد برای تحقیق یا معامله در مورد رمزارزها، می‌تواند نشانه اعتیاد شما به ارزهای دیجیتال باشد. همچنین، تلاش‌های بی‌اثر برای توقف معاملات و افزایش ریسک بدون هیچ استراتژی واقعی، نشانه‌های اعتیاد شدید به رمزارزها هستند. علاوه بر این، از دست دادن علاقه به تعاملات اجتماعی و سایر فعالیت‌ها، تجربه استرس، افسردگی، نوسانات خلقی، بی‌خوابی و ضعف سلامت روانی، همگی از علائم وابستگی بیش از حد شما به ارزهای دیجیتال هستند. اما چگونه می‌توان از شر استرس و افسردگی در بازار ارزهای دیجیتال خلاص شد؟

برای خلاصی از این اعتیاد و جلوگیری از افسردگی در زمستان رمزارزها، شما می‌توانید برنامه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را حذف کنید و از هر گونه خبری که ارزهای دیجیتال را هدف قرار می‌دهد، فاصله بگیرید. از طرف دیگر، مقدار پولی را که برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو در نظر می‌گیرید، محدود کنید و آن را منبع درآمد اصلی خود ندانید. در عوض، به دنبال راه‌های دیگری برای کسب درآمد در فضای رمزارزها باشید.

تنها چیزی که نیاز دارید، این است که مهارت‌های مرتبط با شغل مورد نظر خود را کسب کنید و آنها را توسعه دهید. به عنوان مثال، اگر به حوزه متاورس علاقه‌مند هستید، باید در مورد فناوری‌هایی که برای ساختن جهان‌های مجازی استفاده می‌شوند –مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و غیره– آموزش ببینید.

علاوه بر این، می‌توانید برای تعطیلات به شهر مورد علاقه‌تان سفر کنید، با دوستانی که به ارزهای دیجیتال علاقه‌ای ندارند معاشرت داشته باشید یا به یک گروه اجتماعی جدید بپیوندید. به جای اینکه مشکلات و نگرانی‌های خود را برای خود نگه دارید، در مورد آنها با دیگران صحبت کنید. گاهی در میان گذاشتن مشکلات خود با فردی که به او اعتماد دارید، به شما بسیار کمک می‌کند.

از دست دادن ارزهای دیجیتال چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

برای برخی از معامله‌گران ارزهای دیجیتال، نوسانات قیمتی می‌توانند باعث ایجاد مشکلات مربوط به سلامت روان مانند غم و اندوه یا اضطراب شوند. حتی با درک خطرات سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی، سرمایه‌گذاران بی‌تجربه در حوزه کریپتو مستعد فشارهای روحی ناشی از ضررهای وارده هستند. در نتیجه، فرد به دلیل متحمل شدن ضررهای بیشتر و بیشتر، به احتمال زیاد دچار زیان‌گریزی می‌شود. زیان‌گریزی، در واقع تمایل افراد به ضرر نکردن است که طی آن، فرد ترجیح می‌دهد پولی را از دست ندهد تا اینکه همان میزان پول را به دست آورد.

علاوه بر این، عواقب زیان‌های قابل‌توجه در حوزه ارزهای دیجیتال ممکن است ناراحت‌کننده‌تر از جبران زیان‌های کوچک باشد. برای مثال، در مقایسه با زیان‌های جزئی که می‌توان آنها را با تغییرات کوتاه‌مدت در الگوی مصرف یا افزایش ساعات کار جبران کرد، جبران زیان‌های سنگین در بازار رمزارزها ممکن است سال‌ها طول بکشد؛ آن هم اگر بازار بازدهی مثبت داشته باشد.جلوگیری از افسردگی در زمستان رمزارزها

بنابراین، هنگامی که زیان‌های قابل‌توجه برای مدت طولانی جبران‌نشده باقی بمانند، می‌توانند سلامت روان فرد را تحت تأثیر قرار دهند. برای مثال، ارز دیجیتال ترا (LUNA) که قبل از سقوط، در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر قرار داشت، در یک روز شاهد کاهش بیش از ۹۸ درصدی قیمت خود بود که باعث ناراحتی سرمایه‌گذاران زیادی شد؛ چون آنها بخش قابل‌توجهی از سرمایه خود را در این سقوط از دست دادند. با گذشت زمان، ترس‌ها و شکست‌ها در سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی ناشی از چنین ضررهای سنگینی، می‌تواند منجر به استرس و افسردگی معامله‌گران ‌شود.

جلوگیری از افسردگی در زمستان رمزارزها

تصمیم‌گیری بر اساس احساسات باعث می‌شود که تصمیمات غیرمنطقی بگیرید. در سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی، ترس از دست دادن فرصت (FOMO) و ترس، عدم اطمینان و ابهام (FUD) نیز احتمال انتخاب‌های غیرمنطقی را افزایش می‌دهند. بنابراین، کنترل احساسات هنگام سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال برای کاهش ریسک و جلوگیری از ضرر و از دست دادن پول، ضروری است.

مهم‌ترین گام در کنترل احساسات و جلوگیری از افسردگی در زمستان رمزارزها این است که از خود بپرسید خرید ارز دیجیتال چگونه با برنامه مالی کلی شما مطابقت دارد. آیا از نوسانات بازارهای ارزهای دیجیتال و خطرات ناشی از سرمایه‌گذاری در این بازار آگاه هستید؟ اگر پاسخ این سؤالات را ندانید، ممکن است ضرر کنید.

علاوه بر این، یادگیری و کسب آگاهی در مورد ارزهای دیجیتال مورد نظر خود و فناوری پشت آن، بسیار مهم است. همچنین، لازم است که وایت پیپر آن پروژه را به دقت بخوانید (به خصوص بخش اقتصاد توکنی) و به دنبال پروژه‌های فناورانه با جوامع فعال باشید. اگرچه حتی این موارد هم موفقیت یک پروژه را تضمین نمی‌کنند، اما به شما کمک می‌کنند که پروژه‌های انتخابی خود و جنبه‌های تاریک دنیای ارزهای دیجیتال را درک کنید.

همچنین، یافتن یک پلتفرم معاملاتی مناسب برای دستیابی به اهدافتان، می‌تواند به شما در گرفتن تصمیمات منطقی و غیراحساسی کمک کند. علاوه بر این، شما باید از محدودیت‌های مالی خود آگاه و به آن پایبند باشید و هرگز بیش از آنچه را که می‌توانید از دست بدهید، در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری نکنید؛ چون سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مستلزم ریسک بالایی است. بنابراین، سرمایه‌گذاری‌های خود را از روی طمع یا فومو افزایش ندهید.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، تنظیم یک سفارش لیمیت (limit order) است. در این صورت، حتی اگر ارزش ارزهای دیجیتال به شدت کاهش یابد، سفارشات لیمیت می‌توانند از ضرر جلوگیری یا به تضمین سود شما کمک کنند.

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی موضوع اعتیاد به ارزهای دیجیتال و همچنین، معرفی روش‌های جلوگیری از افسردگی در زمستان رمزارزها پرداختیم.

زمستان‌های رمزارزی بخشی جدانشدنی از اکوسیستم ارزهای دیجیتال هستند و ممکن است هر زمانی رخ دهند و برای مدت نامشخصی باقی بمانند. بنابراین، مهم است که با کسب دانش بدانید که باید با چنین مواقعی چگونه کنار بیایید تا ضمن متحمل نشدن ضرر و زیان‌های سنگین، از سلامت جسمی و روانی خود نیز محافظت کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments