معرفی چند الگوی ادامه دهنده قدرتمند در تحلیل تکنیکال

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

در این مقاله قصد داریم به معرفی چند الگوی ادامه دهنده روند در تحلیل تکنیکال بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید، روش‌های بسیار زیاد و متنوعی برای بررسی نمودارها بر اساس تحلیل تکنیکال وجود دارد. تحلیل‌گران بر اساس هدف و استراتژی خود به انتخاب یکی از این روش‌ها یا استفاده از چند روش به صورت هم‌زمان می‌پردازند و بعد از کسب تجربۀ لازم، به این نتیجه می‌رسند که کدام یک از این روش‌ها برای آنها مناسب‌تر و سودده‌تر خواهد بود.

فارغ از اینکه از چه روش و استراتژی برای تحلیل نمودارها استفاده می‌کنید، باید بدانید که نمودارها بازتاب‌دهندۀ تمامی عوامل فاندامنتال و تکنیکالی هستند که در بازۀ زمانی مورد نظر شما اتفاق افتاده‌اند و بر قیمت رمزارز یا دارایی مورد نظر شما تأثیر گذاشته‌اند. بنابراین نمودارها یکی از اجزای اصلی و مهم در ترید و معامله‌گری هستند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

الگوی ادامه دهنده (Continuation Pattern) چیست؟

همان‌طور که می‌توان از روش پرایس اکشن یا روش‌های دیگر موجود در بازارهای مالی استفاده کرد، امکان تشکیل الگوهای قیمتی در بازه‌های زمانی مختلف و کسب سود از آنها نیز وجود دارد. برخی از این الگوها، الگوهای بازگشتی قیمت هستند، برخی نشان‌دهندۀ کاهش شتاب و قدرت در نمودار و برخی جزو الگوهای ادامه دهنده روند هستند.

الگوی ادامه دهنده روند الگویی است که با تشکیل آن در میانۀ یک روند، تحلیلگران متوجه می‌شوند که روند موجود فعلاً ادامه خواهد داشت. بعد از تشکیل و مشاهدۀ هر یک از الگوهای ادامه دهنده، نمودار قیمت برای مدتی وارد فاز استراحتی یا فشردگی می‌شود و سپس بعد از خروج از آن الگو به روند قبلی خود ادامه می‌دهد.

در ادامه به معرفی چند الگوی ادامه دهنده روند خواهیم پرداخت.

الگوی ادامه دهنده پرچم مستطیل (Flag)

الگوی پرچم مستطیل یک الگوی ادامه دهنده روند است که بعد از روندهای بسیار قوی تشکیل می‌شود. فارغ از جهت روند، الگوی پرچم مستطیل از یک بدنۀ زاویه‌دار و شیب‌دار و یک میلۀ بلند تشکیل می‌شود. میله (Pole) پرچم نشان‌دهندۀ روند موجود و قدرت آن است.

بدنه (Body) یک پرچم چه نزولی باشد و چه صعودی، نشان‌دهندۀ استراحت بازار بعد از یک روند است. نام این الگو با توجه به شکل ظاهری و شباهتی که با پرچم‌های پارچه‌ای دارد، انتخاب شده است.

الگوی ادامه دهنده

معامله بر اساس الگوی پرچم مستطیل بسیار ساده است. با توجه به مشخص بودن جهت روند قبل از ورود به بدنه الگوی پرچم مستطیل، تنها لازم است که منتظر بمانیم تا نمودار قیمت از بدنۀ پرچم خارج شود. بعد از خارج شدن نمودار قیمت از بدنۀ پرچم مستطیل، هدف قیمتی به اندازه طول میلۀ پرچم خواهد بود.

معمولاً در بدنه پرچم، 5 موج شکل می‌گیرد و بعد از تشکیل موج پنجم، بدنۀ پرچم رو به بیرون شکسته خواهد شد.

الگوهای ادامه دهنده پرچم مستطیل اغلب با شکست‌های قدرتمندی همراه هستند. برای پیش‌بینی قدرت شکست‌ها، تحلیلگران به عمق بدنه، زاویۀ شیب و تعداد موج‌های موجود در بدنه توجه می‌کنند. هر چه شیب بدنه بیشتر باشد، شکست الگو با قدرت بیشتری صورت می‌گیرد.

تحلیلگران باتجربه توصیه می‌کنند که در صورت مشاهدۀ چنین الگوهایی، بعد از تأیید شکست و اطمینان از شکست معتبر، به پوزیشن‌های جدید وارد شوید.

الگوی ادامه دهندۀ پرچم مثلث (Pennant)

الگوی ادامه دهنده پرچم مثلث بسیار شبیه به الگوی قبلی است. تنها تفاوت آن با الگوی قبلی این است که شکل آن به صورت مثلث است. این الگو نیز معمولاً در اواسط یک روند دیده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های الگوی پرچم مثلث با الگوی پرچم مستطیل این است که نمودار قیمت در پرچم مثلث در یک محدودۀ باریک حرکت می‌کند و حرکات قیمتی قبلی تقریباً به صورت عمود و با زاویه خیلی کم است.

الگوی ادامه دهنده

علاوه بر این، بعد از تشکیل این الگوی ادامه دهنده و ورود نمودار قیمتی به این الگو، حجم معاملات به شدت کاهش می‌یابد و بعد از شکست این الگو، حجم مجدداً افزایش پیدا می‌کند.

مواردی که گفته شد باعث می‌شود که این الگو از الگوهای مثلث و پرچم جدا شود. این الگو شبیه به یک مثلث کوچک است که بر یک میلۀ کشیده و بلند قرار گرفته است.

الگوی پرچم مثلث نیز از یک بدنه و یک میله تشکیل شده است و همانند الگوی پرچم مستطیل طول بدنه نشان‌دهنده هدف قیمتی بعد از شکست بدنه است. در این الگو نیز معمولاً بدنه بعد از تشکیل 5 موج شکسته خواهد شد.

الگوی ادامه دهنده مثلث (Triangle)

یکی دیگر از الگوهای ادامه دهنده، الگوی مثلث است. این الگو در نمودار شکلی شبیه به مثلث دارد و بسته به نوع مثلثی که تشکیل می‌شود، بدنه‌ای متشکل از قله‌هایی با ارتفاع‌های متفاوت دارد. الگوهای مثلث معمولاً در انتهای روند موجود در بازار شکل می‌گیرند و با توجه به جهت روند موجود، می‌توانند نشانه‌ای از ادامۀ پرقدرت یا ضعیف روند موجود باشند.

سه نوع مثلث وجود دارد که در ادامه به بررسی کلی هر یک از آنها خواهیم پرداخت: مثلث متقارن، مثلث افزایشی و مثلث کاهشی.

الگوی ادامه دهنده

معمولاً در هر نقطه از یک روند که مثلث متقارنی تشکیل و مشاهده شود، نشان‌دهندۀ ادامه‌دار بودن آن روند است. این مثلث معمولاً از 6 نقطه تشکیل می‌شود که این تعداد برخورد، برای تشکیل بدنۀ مثلث نیز لازم است.

اینکه ادامه‌دار بودن یک روند بعد از تشکیل الگوهای ادامه دهنده مثلث تا چه حد قدرتمند خواهد بود، بستگی به روندی دارد که قبل از تشکیل الگوی مثلث وجود داشته است.

اگر در یک روند نزولی، یک مثلث صعودی شکل بگیرد یا در یک روند صعودی، یک مثلث نزولی تشکیل شود، از احتمال ادامه‌دار بودن روند موجود کاسته می‌شود. البته باید این موضوع با استفاده از روش‌ها و ابزارهای دیگری نیز تأیید شود.

اما برعکس، اگر در یک روند صعودی، مثلثی صعودی شکل بگیرد یا در یک روند نزولی، مثلثی نزولی تشکیل شود، احتمال ادامه‌دار بودن روند بسیار قدرتمندتر از حالت قبلی است.

الگوی مثلث نیز همچون الگوهای قبلی از 5 موج تشکیل می‌شود. هر چه تعداد این موج‌ها بیشتر شود، حرکتی که بعد از شکست این الگو صورت می‌گیرد، قدرتمندتر خواهد بود.

اگر قبل از رسیدن نمودار قیمت به محدودۀ یک‌سوم پایانی الگو، بدنه مثلث شکسته شود و خروج از الگو اتفاق بیفتد، حرکت بعد از آن بسیار قدرتمندتر خواهد بود. در صورتی که الگوی مثلث در دوسوم ابتدایی خود شکسته نشود و نمودار قیمت وارد محدودۀ یک سوم پایانی شود، الگو به نوعی اعتبار خود را از دست می‌دهد و در صورتی که به طور کل منقضی نشود، حرکت بعد از شکست این محدوده خیلی پرقدرت نخواهد بود.

هدف قیمتی الگوی مثلث بعد از شکست، به اندازۀ قاعدۀ مثلث خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مفهوم الگوهای ادامه دهنده و معرفی برخی از آنها پرداختیم. توجه داشته باشید که تشکیل یک الگوی ادامه دهنده زمان‌بر است و ممکن است همیشه نتوانید یک الگوی ادامه دهنده را در نمودار مورد نظر خود بیابید. تشخیص الگوها نیاز به تمرین و بررسی زیاد دارد، اما بعد از اینکه یکی از این الگوها در نمودار دیده شد، می‌توانید از اهداف قیمتی آن و ادامه دار بودن روند، بسته به نوع الگوی تشکیل‌شده، استفاده کنید و برای چگونگی معاملات خود تصمیم‌گیری نمایید.

نکتۀ دیگری که وجود دارد این است که ممکن است گاهی این الگوها مطابق با حالت معمول و پیش‌بینی شما پیش نروند و با خطا مواجه شوند. بنابراین پس از آنکه تأییدات لازم را با استفاده از روش‌های دیگر موجود به دست آوردید، برای ورود یا خروج از یک پوزیشن معاملاتی تصمیم بگیرید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments