عرضه در گردش، عرضه حداکثر و عرضه کل چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

کاربرانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند ممکن است نتوانند به خوبی مفاهیم تخصصی این بازار را درک کنند. به طور مثال ممکن است تفاوت میان مفاهیمی از قبیل ارزش بازار (Market Cap)، عرضه (Supply) و حجم معاملات (Volume) را به روشنی درک نکنند. اگر شما هم تازه‌وارد هستید، توصیه می‌کنیم این مقاله را بخوانید. مفاهیمی از قبیل عرضه در گردش یا سرمایه در گردش (Circulating Supply)، عرضه حداکثر (Max Supply) و عرضه کل (Total Supply) مفاهیم مهمی در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

آشنایی با مفاهیم اساسی بازار

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

قیمت هر کوین یا توکن، از برهم‌کنش دو نیروی عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. اگر عرضه کم باشد و تقاضا زیاد، در این صورت قیمت افزایش می‌یابد. لازم است قبل از استخراج یک کوین خاص یا سرمایه‌گذاری در یک رمزارز، عرضه آن را تحلیل کنید.

اکثر ارزهای دیجیتال تعداد محدودی دارند. تنها تعداد اندکی از رمزارزها به صورت نامحدود عرضه می‌شوند. از طرف دیگر کوین‌هایی نیز وجود دارند که عرضه اولیه آنها توسط فرد یا سازمانی محدود شده است (مانند ریپل). عرضه کوین مهم‌ترین عاملی است که بر ارزش بازار آن تأثیر می‌گذارد و در اکثر موارد برای تازه‌واردان این حوزه قابل‌فهم نیست.

به عنوان مثال ارزش بازار کنونی لایت‌ کوین تقریباً 10 میلیارد دلار و عرضه در گردش (سرمایه در گردش) آن 66 میلیون واحد لایت ‌کوین است. در حالی که ارزش بازار بیت کوین 925 میلیارد دلار و عرضه در گردش (سرمایه در گردش) آن تنها 18 میلیون واحد بیت کوین است. عرضه بیت کوین هرگز به عرضه کنونی لایت ‌کوین نخواهد رسید؛ زیرا حداکثر عرضه آن به 21 میلیون واحد بیت کوین محدود می‌شود و این حداکثر تعداد ممکن بیت کوین است.

در این بخش تفاوت میان عرضه در گردش، عرضه کل و حداکثر عرضه را توضیح خواهیم داد.

از کجا می‌توان اطلاعات مربوط به عرضه یک ارز دیجیتال را پیدا کرد؟

پیش از آنکه در مورد عرضه ارز دیجیتال توضیح دهیم، ابتدا بهتر است بدانید که از کجا می‌توان اطلاعات عرضه یک رمزارز را به دست آورد. چهار منبع برای این کار وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها اطلاعات عرضه یک کوین را به دست آورید.

عرضه در گردش

  1. صفحه قیمت ارزهای دیجیتال سایت رمزارز نیوز: با ورود به این صفحه شما می‌توانید لیست جامعی از ارزهای دیجیتال معتبر در بازار را مشاهده کنید و با انتخاب هر رمزارز اطلاعات کاملی را در خصوص آن رمزارز دریافت کنید. مانند: قیمت لحظه ای رمزارز، عرضه کل، عرضه در گردش، حجم معاملات 24 ساعته، ارزش کل بازار، تحلیل تکنیکال هر رمزارز، تحلیل فاندامنتال، تاریخچه قیمت، کیف پول ها، نمودار قیمت و بسیاری از اطلاعات مفیدی که درباره هر ارز دیجیتال نیاز دارید!
  2. سایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap): در این وبسایت می‌توانید اطلاعات مربوط به عرضه هر یک از ارزهای دیجیتال را پیدا کنید: عرضه در گردش یا همان سرمایه در گردش (Circulating Supply)، عرضه کل (Total Supply) و حداکثر عرضه (Max Supply).
  3. انجمن BItcointalk: اطلاعات مربوط به عرضه آلت‌کوین‌ها نخستین بار در این انجمن اعلام می‌شود. با نگاه به بخش مربوط به ویژگی‌های هر کوین، می‌توانید جزئیات مربوط به عرضه و حداکثر عرضه آن را مشاهده کنید.
  4. رجوع به وبسایت رسمی هر یک از ارزهای دیجیتال: هنگامی که یک کوین عرضه می‌شود، وبسایتی دارد که وایت پیپر (Whitpaper) ، منابع و سایر اطلاعات مربوط به عرضه، در آن وبسایت موجود است.

 عرضه در گردش، عرضه کل، حداکثر عرضه، عرضه بی نهایت

عرضه در گردش

عرضه در گردش (Circulating Supply)

عرضه در گردش تعداد کوین‌ها یا توکن‌هایی است که استخراج یا تولید شده‌اند. این مفهوم تقریباً برابر است با تعداد کوین‌هایی که در دست مردم است و در بازار گردش دارد.

circulating total max supply

عرضه کل (Total Supply)

عرضه کل برابر است با تعداد کوین‌هایی که از قبل در گردش است به علاوه تعداد کوین‌های تازه استخراج شده‌ای که در بازار نیست. عرضه کل تعداد کل کوین‌هایی است که در حال حاضر موجود است و ممکن است بخشی از آن در بازار گردش نداشته باشد. بنا به دلایلی ممکن است کوین‌هایی وجود داشته باشند که ذخیره یا محبوس شده‌ و به بازار عمومی راه نیابند؛ در نتیجه نمی‌توانند بر قیمت بازار اثرگذار باشند. عرضه بازار معمولاً با عرضه کل برابر یا از آن کم‌تر است.

circulating total max supply

حداکثر عرضه (Maximum Supply)

حداکثر عرضه بیشترین تعداد کوین‌هایی است که می‌تواند برای یک ارز دیجیتال وجود داشته باشد. وقتی که یک کوین به تعداد حداکثر عرضه خود برسد، دیگر آن رمزارز نمی‌تواند بیشتر تولید یا استخراج شود.

circulating total max supply

عرضه بی نهایت (Infinite Supply):

بله، درست شنیدید؛ کوین‌هایی وجود دارند که عرضه آنها بی‌ نهایت است (مانند اتریوم). عرضه در گردش کنونی اتریوم برابر است با 114,882,473 واحد، اما محدودیتی ندارد و عرضه حداکثر آن بی نهایت است. ممکن است بپرسید که اگر عرضه اتریوم بی نهایت است، پس در این صورت این مسئله بر ارزش این رمزارز اثرگذار نیست؟

ارزش یک کوین بر کمیابی آن مبتنی است که در علم اقتصاد اصطلاحاً به آن «ترجیح زمانی» گفته می‌شود. کسی چه می‌داند؟ ممکن است ارزش اتریوم در آینده کاهش یابد. به هر حال فعلاً تعداد اتریوم موجود چندان زیاد نیست. ضمناً نرخ انتشار این کوین به گونه‌ای است که به مرور زمان کاهش می‌یابد تا ارزش آن حفظ شود.

circulating total max supply

یک کوین به گونه‌ای طراحی شده که هیچ‌ گاه تعداد آن از عرضه حداکثرش بیشتر نشود. حال سؤال اینجا است که آیا یک کوین به عرضه حداکثر خود می‌رسد و کی رخ می‌دهد؟ بیت کوین را به عنوان مثال بررسی می‌کنیم. پیش‌بینی می‌شود بیت کوین در سال 2140 به عرضه حداکثر خود برسد. بیت کوین عرضه خود را تحت کنترل قرار داده و هر چهار سال یک بار پاداش مربوط به استخراج بلاک را کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود که تا سال 2032 حدود 99% از کل بیت کوین‌ها استخراج شود و استخراج 1% باقی‌مانده 100 سال طول خواهد کشید.

اما در عمل عرضه بیت کوین هیچ ‌گاه به حداکثر خود یعنی 21 میلیون واحد نمی‌رسد. یک دلیل آن این است که تعداد بسیاری بیت کوین بلااستفاده وجود دارد و دلیل دیگر آنکه اگر پاداش استخراج کمتر از حدی شود، دیگر ماینرها استخراج نخواهند کرد.

اما اگر بیت کوین به حداکثر عرضه خود برسد، آن‌گاه چه رخ خواهد داد؟ پاسخ به این پرسش آسان است. دیگر افزایش عرضه‌ای برای بیت کوین در کار نخواهد بود. اگر تقاضای این کوین افزایش یابد، قیمت آن به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. اما آیا تقاضای بیت کوین در آینده افزایش می‌یابد؟

سخن پایانی

در بازار ارزهای دیجیتال مفاهیمی از قبیل عرضه در گردش، عرضه حداکثر و عرضه کل وجود دارد که مفهوم آنها و همچنین درک تفاوت میان آنها حائز اهمیت است. اغلب ارزهای دیجیتال در مقیاس محدودی منتشر می‌شوند و تعداد اندکی هم مانند اتریوم هستند که به صورت نامحدود عرضه خواهند شد. عرضه در گردش یا همان سرمایه در گردش (Circulating Supply) مفهومی است که به تعداد کوین‌های استخراج شده‌ای اشاره دارد که در بازار در گردش است و دست به دست می‌شود. تعدادی کوین در این میان وجود دارد که ممکن است به دلایل مختلفی در بازار جریان نداشته باشد. عرضه کل (Total Supply) همین استثنا را در بر می‌گیرد و به تعداد کوین‌هایی که در بازار هستند و همچنین کوین‌هایی که محبوس‌اند اشاره دارد. عرضه حداکثر (Maximum Supply) یعنی بیشترین تعدادی که یک کوین می‌تواند منتشر شود و انتشار بیش از آن امکان ندارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments