ارزش بازار یا مارکت کپ چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

آیا در دنیای ارزهای دیجیتال، معیاری وجود دارد که ارزش بازاری آنها را به سرمایه‌گذاران نشان دهد؟ چه معیاری برای رتبه‌بندی و سنجش ارزش ارزهای دیجیتال مناسب است؟ ارزش بازار یا مارکت کپ (market cap) می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند. در این مقاله می‌کوشیم شما را با مبانی و مفاهیم مربوط به ارزش بازار آشنا کنیم و اهمیت این معیار را توضیح دهیم.

ارزش بازار (Market Capitalization) چیست و چرا اهمیت دارد؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارزش بازار یا مارکت کپ (market cap) یک اندیکاتور است که ارزش بازاری یک رمزارز را اندازه‌گیری کرده و آن را دنبال می‌کند.

ارزش‌ بازار به عنوان اندیکاتوری برای نشان دادن برتری و محبوبیت رمزارزها به کار می‌رود.

معمولاً هر چه ارزش‌ بازار یک رمزارز بالاتر باشد، برتری آن در بازار بیشتر است. به همین دلیل، ارزش‌‌ بازار مهم‌ترین اندیکاتور برای رنکینگ رمزارزها به حساب می‌آید.

مارکت کپ چگونه محاسبه می‌شود؟

مارکت کپ از حاصل‌ضرب قیمت جاری در عرضۀ‌ در گردش (Circulating Supply) حاصل می‌شود:

ارزش بازار  = قیمت × عرضه در گردش

در حال حاضر، CoinMarketCap محبوب‌ترین سایتی است که ارزش بازار رمزارزها را دنبال کرده و دلیل محبوبیت هر رمزارز را به اختصار توضیح می‌دهد. این سایت همچنین محبوب‌ترین شاخص دنیای رمزارزها را در تمامی معیارهای مالی مربوط به رمزارزها پیشنهاد می‌دهد.

در این سایت، تمامی قیمت‌ها به وسیله میانگین وزن‌دار تمامی قیمت‌های صرافی‌های مختلف محاسبه می‌شود. به خاطر داشته باشید که زیر نظر داشتن عرضه در گردش ــ و نه عرضه کل ــ یک رمزارز اهمیت دارد. گذشته از این، تنها عرضه در گردش است که واقعاً در هر لحظه در بازار، موجود و در دسترس است.

ارزش بازار ارز دیجیتال چیست؟

علی‌رغم اینکه ارزش بازار یا مارکت کپ، همچنان مهم‌ترین اندیکاتور نسبتی محسوب می‌شود، اما مفهوم پشت آن اغلب مورد انتقاد قرار گرفته است؛ زیرا ارزش ‌‌بازار یک رمزارز نشان‌دهندۀ رواج و محبوبیت یک کوین در بلندمدت است.

رمزارزهایی که از میزان ارزش بازار بالایی برخوردارند، معمولاً برای سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها ایمن محسوب می‌شوند. این رمزارزها، شرکت‌هایی با سرمایه بازار بیش از 10 بیلیون دلار هستند. سرمایه‌گذاری در کوین‌هایی با سرمایه بازار بالا، معمولاً یک استراتژی محافظه‌کارانه به نظر می‌آید. با اینکه این کوین‌ها احتمالاً نسبت به سایر رمزارزها بی‌ثباتی و نوسان کمتری دارند اما همچنان از دارایی‌های سنتی، مانند سهام، بی‌ثبات‌تر هستند.

رمزارزهایی که ارزش‌ بازار متوسطی دارند، با اینکه اغلب نوسان بیشتری دارند، اما از پتانسیل رشد بیشتری نسبت به رمزارزهای دارای ارزش بازار بالا برخوردارند.

رمزارزهایی که ارزش‌ بازار پایینی دارند، به شدت نوسان دارند و سرمایه‌گذاری پر ریسکی به حساب می‌آیند، اما در عین حال بعضاً از پتانسیل رشد بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. در هر صورت، باید متوجه باشید که رمزارزهایی با این ویژگی ممکن است به معنای کامل کلمه در یک دقیقه سقوط کنند.

با اینکه مارکت‌کپ به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما توصیه می‌شود قبل از اتخاذ تصمیم معاملاتی در مورد آن اطلاعات کسب کنید.

تصورات اشتباه درباره ارزش بازار

پیشنهاد می‌کنیم که پیش از سرمایه‌گذاری در رمزارزها تحقیق و بررسی کنید و تمامی موارد اساسی مربوط را در نظر بگیرید. مثلاً معیار ارزش‌ بازار چیز زیادی در مورد حجم معاملات، طی چند ساعت گذشته، نمی‌گوید. بنابراین باید حجم معامله 24 ساعته یک رمزارز در صرافی‌های آنلاین مختلف را در بازه‌های زمانی معقول در سایت Coinmarketcap چک کنید و سایر شرایط ضروری را بررسی نمایید.

سخن پایانی

ارزش بازار، یکی دیگر از اندیکاتورهای با اهمیت و محبوب است که در واقع ارزش یک رمزارز را در بازار مشخص می‌کند. اهمیت این اندیکاتور در این است که به ما نشان می‌دهد که کدام یک از رمزارزهای موجود در بازار، اقبال و توجه بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران کسب کرده‌اند. همچنین معیاری برای رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال است که بالا بودن آن با امنیت و ثبات رابطۀ مستقیم دارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments