ارزهای دیجیتال به ارث می‌رسند؟ روش‌های انتقال ارز دیجیتال پس از مرگ

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

با توجه به گسترش ارزهای دیجیتال و ارزش زیاد آنها، یکی از چالش‌هایی که امروزه وجود دارد نحوه به ارث رسیدن ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال هم مثل سایر اموال یک فرد می‌تواند بعد از مرگش به وارثان متوفی منتقل شود. اما به دلیل ماهیت متفاوت این دارایی‌ها، انتقال ارز دیجیتال به وارثان ممکن است با چالش روبه‌رو شود. به همین دلیل حتماً باید برای این مورد برنامه داشته باشید تا بعد از مرگ، دارایی شما به عزیزانتان انتقال یابد وگرنه ممکن است دارایی‌های دیجیتال شما برای همیشه در شبکه بلاکچین محصور شود و هیچ‌کس نتواند از آنها استفاده کند.

چگونگی انتقال ارز دیجیتال به وارثان

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

شما نمی‌توانید فقط در وصیت‌نامه به ارز دیجیتال خود اشاره کنید. شما باید مطمئن شوید که وارثان شما می‌توانند آن را پیدا کنند و به آن دسترسی داشته باشند.

اگر یک هولدر بلندمدت ارز دیجیتال هستید یا فقط برای سرگرمی‌ در بازار ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید، باید حتماً برنامه‌ای برای انتقال ارز دیجیتال به وارثان خود بعد از مرگ داشته باشید. ارز دیجیتال، نوعی پول نقد دیجیتال، مانند دارایی‌های سنتی نیست. اینکه فقط از میزان دارایی‌تان در وصیت‌نامه نام ببرید و اعلام کنید کافی نیست. بدون اطلاعات لازم، وارثان شما قادر به یافتن یا دسترسی به دارایی ارز دیجیتال شما نخواهند بود و دارایی شما در شبکه بلاکچین برای همیشه مسدود و غیرقابل‌استفاده باقی می‌ماند.

برای اطمینان از به ارث رسیدن ارز دیجیتال به عزیزانتان، نکات زیر را انجام دهید:

  • نام ارز‌های دیجیتال خود را در وصیت‌نامه بنویسید.
  • اطلاعات مربوط به کیف پول‌های ارز دیجیتال خود را در وصیت‌نامه خود بگنجانید.
  • رمز‌ها و عبارات بازیابی خود را یادداشت کنید.
  • یک راهنمای گام به گام برای توضیح چگونگی دسترسی وارثانتان به ارزهای دیجیتال خود داشته باشید.

ارزهای دیجیتال به ارث می‌رسند؟ روش‌های انتقال ارز دیجیتال پس از مرگ

لیست ارزهای دیجیتال خود را در وصیت‌نامه بنویسید

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما شما باید ارز دیجیتال خود را در وصیت‌نامه بنویسید. اگر چیزی که متعلق به شما است در وصیت‌نامه شما ذکر نشده باشد، ممکن است برای همیشه غیرقابل‌استفاده بماند. اموالی که شکل فیزیکی دارند یا در سیستم دولتی کشور‌ها ثبت شده‌اند، اگر در وصیت‌نامه شما نباشد، مشکلی پیش نمی‌آید و بالأخره وارثان این اموال را کشف می‌کنند و مشخص می‌شود که این اموال متعلق به شما است.

ماهیت ارزهای دیجیتال به گونه‌ای است که شهودی نیست و در سیستم‌های دولتی و حکومتی هم ثبت نمی‌شود و اگر شما خودتان در وصیت‌نامه از آنها نام نبرید، وارثان شما هرگز نمی‌توانند آن را پیدا کنند.

حتی اگر وارثان شما فقط اطلاعات مبهمی از این داشته باشند که شما در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستید و از نام ارزهای دیجیتال شما و کیف پول‌های شما بی‌اطلاع باشند و نتوانند وارد کیف پول ارز دیجیتال شما شوند و یا رمز ورود شما به حساب صرافی‌تان را ندانند، نمی‌توانند از حساب شما برداشتی داشته باشند. برای جلوگیری از این مشکل، به وضوح ارز دیجیتال خود را توصیف کنید و بگویید که چگونه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

کیف پول‌های ارز دیجیتال خود را در وصیت‌نامه لیست کنید!

برای انتقال ارز دیجیتال به وارثان علاوه بر اینکه نام ارزهای دیجتال خود را لیست می‌کنید، باید دقیقاً بگویید که این ارزهای دیجیتال را از کجا پیدا کنند. اگر این کار را نکنید، در بین انواع زیاد کیف پول‌های دیجیتال و صرافی‌های مختلف آنلاین، عزیزان شما باید به دنبال سوزن در انبار کاه بگردند. برای انتقال راحت ارز دیجیتال به وارثان باید صریحاً محل ذخیره ارز دیجیتال خود را مشخص کنید.

به خاطر داشته باشید که کیف پول شما ممکن است روی کامپیوتر، تلفن هوشمند یا کیف پول‌های سخت‌ افزاری باشد. مهم است که این دستگاه‌ها را در وصیتنامه خود نام ببرید و عناصر اصلی کیف پول‌های ارز دیجیتال خود را هم بنویسید تا وارثان شما بتوانند به راحتی به دارایی شما دسترسی پیدا کنند. همچنین اطلاعات نسخه پشتیبان کیف پول‌های خود را هم باید در وصیت‌نامه قرار دهید. یک یادداشت الحاقیه برای وصیت‌نامه خود ایجاد کنید.

فقط وقتی اطلاعات ارزهای دیجیتال خود را در وصیتنامه قرار می‌دهید، یک چالش بزرگ ایجاد می‌شود و آن هم امنیت است. وقتی شما اطلاعات کیف پول‌های خود مثل گذرواژه‌ها یا پین‌ها را به طور مستقیم در وصیت‌نامه خود قرار می‌دهید، می‌تواند برای شما چالش امنیتی ایجاد کند. بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال به دلیل ترس از لو رفتن اطلاعاتشان یا هک شدن، از این کار کراهت دارند.

به همین دلیل نیاز است که شما یک یادداشت الحاقیه داشته باشید و اطلاعات حساس را به جای اینکه در وصیت‌نامه بنویسید، در آن یاداشت قرار دهید. یک یادداشت یک سند جداگانه است که در وصیت‌نامه شما به آن اشاره شده است، اما بخشی از خود وصیت‌نامه نیست. این یادداشت می‌تواند خصوصی‌تر باشد و حریم خصوصی شما بیشتر حفظ شود.

از آنجا که این یادداشت یک سند جداگانه است، می‌توان آن را هر چند وقت یک بار بدون انجام تشریفات تغییر داد یا به‌روزرسانی کرد. این یادداشت باید شامل موارد زیر باشد:

  • نوع کیف پول (های) ارز دیجیتالی که دارید؛
  • هر کامپیوتر، تلفن هوشمند یا دستگاهی که ارز دیجیتال خود را روی آن ذخیره کرده‌اید؛
  • لینک وب سایت صرافی‌های آنلاینی که در آنها حساب داشته‌اید؛
  • هر گونه اطلاعات ورود و رمز عبور مورد نیاز برای هر یک از این کیف پول‌ها، حساب‌ها و وب سایت‌ها را بنویسید.

یادداشت شما می‌تواند با وصیتنامه یا در مکانی جداگانه با سایر اسناد مثل اسناد املاک یا وکالت‌نامه‌های شما، نگهداری شود. اطمینان حاصل کنید که وارثان شما می‌توانند یادداشت را پس از فوت شما بیابد.

ارزهای دیجیتال به ارث می‌رسند؟ روش‌های انتقال ارز دیجیتال پس از مرگ

یک راهنمای دسترسی به ارز دیجیتال تهیه کنید

ممکن است کار با ارزهای دیجیتال برای شما راحت باشد، اما برای وارثان شما ممکن است این‌طور نباشند. برخی به سختی می‌توانند با ارزهای دیجیتال کار کنند. برای سهولت کار برای عزیزان خود، یک راهنمای گام به گام تهیه کنید که نحوه دسترسی به ارز دیجیتال شما را توضیح می‌دهد. این می‌تواند یک سند جداگانه باشد یا می‌تواند با پین‌ها و یادداشت‌های رمز عبور شما همراه باشد.

حتی اگر وارثان شما از قبل با ارزهای دیجیتال آشنا باشند، ممکن است با نحوه دسترسی به ارزهای شما آشنا نباشند. قرار دادن دستورالعمل‌ها به زبان ساده به آنها کمک می‌کند که بدون استرس و اشتباه بتوانند به ارزهای شما دسترسی پیدا کنند.

هنگام نوشتن دستورالعمل‌ها، فرض کنید که وارث شما هیچ چیزی در مورد ارزهای دیجیتال نمی‌داند. با این راهنما وارث شما باید بتواند از مراحل ابتدایی یعنی از دسترسی به کیف پول شما تا انتهای کار و مبادله ارز دیجیتال با ارز فیات را انجام دهد. مانند یادداشت اطلاعات ارزهای دیجیتال شما، این راهنما می‌تواند به وصیت‌نامه شما ضمیمه شود و هر چند وقت یک بار لازم باشد که به‌روز شود.

ارزهای دیجیتال به ارث می‌رسند؟ روش‌های انتقال ارز دیجیتال پس از مرگ

پس از ایجاد راهنما، یک بار خودتان آن را امتحان کنید. انجام این دستورالعمل‌ها به شما اطمینان می‌دهد که تمام اطلاعات مورد نیاز عزیزان خود را برای دسترسی به ارز دیجیتال خود در اختیار آنها قرار داده‌اید.

با همه این کار‌ها باز ممکن است برخی به هیچ عنوان نتوانند با ارزهای دیجیتال کار کنند و با استفاده از دستورالعمل هم قادر به انتقال دارایی دیجیتال شما به خودشان نباشند. بنابراین اگر وکیل دارید، بهتر است از وکیل خود بخواهید که دانش ارز دیجیتال پیدا کند یا فردی که در این زمینه تخصص دارد را استخدام کند. اگر هم وکیل ندارید، یک دوست یا آشنای مورد اعتماد خود را در وصیت‌نامه ذکر کنید تا او این کار را برای عزیزان شما انجام دهد.

سخن پایانی

از آنجا که انتقال ارز دیجیتال به وارثان خود پس از مرگ، نیاز به برنامه‌ریزی بیشتری نسبت به دارایی‌های سنتی دارد، در این مقاله سعی کردیم نکاتی را که باید به آنها توجه کنید، برای شما بیان کنیم. هم‌اکنون با کمی‌ صرف وقت، می‌توانید فرآیند به ارث رسیدن ارزهای دیجیتال خود را برای ذی‌نفعان خود ساده کنید و اطمینان حاصل نمایید که آنها رمزارزهای شما را به ارث می‌برند. شما می‌توانید تمام اطلاعات لازم را به تنهایی ارائه دهید یا می‌توانید با یک وکیل برای کمک مشورت کنید. نکته مهم این است که مطمئن شوید عزیزانتان می‌دانند که شما ارز دیجیتال دارید و آنها اطلاعات لازم را برای دسترسی به آن پس از فوت شما در اختیار دارند.

منبع: nolo.com

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments