چرخه توسعه بلاکچین چیست و چه مراحلی دارد؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پروسه تولید و توسعه هر محصول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیاز به تقسیم‌بندی به مراحل کوچک‌تر دارد. این روش به تیم سازنده کمک می‌کند که مراحل مختلف را بهتر پردازش کنند تا بهترین خروجی و نتیجه حاصل شود. این کار در دنیای بلاکچین کمی پیچیده‌تر است. چرخه توسعه بلاکچین در واقع به فرآیندی گفته می‌شود که یک توسعه‌دهنده بلاکچین برای خلق آن طی می‌کند. در ادامه به توضیح تکمیلی مراحل آن خواهیم پرداخت.

توسعه بلاکچین چیست؟

توسعه بلاکچین از چندین جهت با توسعه نرم‌افزارهای عادی تفاوت بنیادین دارد. در واقع بخش قابل‌توجهی از مرحله برنامه‌ریزی برای توسعه بلاکچین، به مسائل مختلفی مثل انتخاب باثبات‌ترین طرح تشویقی، درجه شفافیت مورد نظر توسعه‌دهندگان، مجوز به گروه‌هایی خاص و … اختصاص می‌یابد.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

توسعه‌دهندگان یا توسعه‌دهنده بلاکچین اصلی مسئول کل چرخه توسعه بلاکچین است. این چرخه شامل تحقیق روی ساختار و تعیین موارد استفاده برای اپلیکیشن‌های بلاکچین می‌شود. توسعه‌دهندگان بلاکچین همچنین پایگاه داده بلاکچین را برای تنوع‌بخشی به سیستم‌ها و اپلیکیشن‌ها بهینه‌سازی می‌کنند.

نحوه توسعه بلاکچین چگونه است؟

پایگاه داده‌های توسعه‌یافته با تکنولوژی بلاکچین به شدت در مقابل هک یا دستکاری مقاوم و ایمن هستند، همین قابلیت آنها را به یک فضای عالی برای ذخیره داده‌های حساس تبدیل کرده است. توسعه نرم‌افزار بلاکچین به فهم کامل نحوه کار بلاکچین نیاز دارد. توسعه‌دهندگان برای یادگیری نحوه توسعه بلاکچین باید با مفاهیم بین‌رشته‌ای مثل حوزه رمزنگاری و همچنین زبان برنامه‌نویسی بلاکچینی مثل زبان Solidity آشنا باشند.

بخش بزرگی از چرخه توسعه بلاکچین روی ساختار اطلاعات تمرکز دارد. این بخش شامل نحوه ساختاربندی پایگاه داده و توزیع داده‌ها و همچنین ارزیابی با سطوح مختلف مجوزها می‌شود. به عنوان مثال تعیین اینکه سیستم باید بر مبنای تکنولوژی دفتر کل توزیع شده توسعه یابد یا خیر.

چرخه توسعه بلاکچین

تصمیم‌گیری برای این موضوع روی همه چیز تأثیر خواهد گذاشت: مثلاً چه گروهی به چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، این اطلاعات چگونه با گروه‌های مختلف به اشتراک گذاشته شود، رأی‌گیری باعث تغییر اطلاعات بشود یا خیر و غیره.

چگونه می‌توان یک توسعه‌دهنده بلاکچین شد؟

تقاضا برای مهارت‌های توسعه‌دهنده بلاکچین در حال حاضر به شدت بالا است. اگر هدف شما کار کردن برای یک شرکت توسعه بلاکچین است، بنابراین گذراندن دوره آموزش جامع توسعه بلاکچین اولین کاری است که هر فرد علاقمند به توسعه بلاکچین باید انجام دهد.

بعد از یادگیری تفاوت‌های بنیادین بلاکچین‌ها با زیرساخت‌های سیستم‌های سنتی، فرآیند توسعه بلاکچین می‌تواند آغاز شود. این تفاوت‌ها شامل شفافیت کامل، رأی‌گیری برای حاکمیت، طرح‌های تشویقی اختصاصی و بسیاری از مسائل دیگر می‌شود.

در نظر گرفتن چرخه توسعه بلاکچین قبل از شروع پروژه، بسیار مهم است. تقسیم کردن فرآیند به‌کارگیری تکنولوژی بلاکچین به مراحل کوچک‌تر بسیار مفید است. این مراحل شامل فرآیند توسعه بلاکچین  می‌شود که به آن چرخه حیات بلاکچین نیز گفته می‌شود.

فرآیند توسعه بلاکچین

این فرآیند توسط توسعه‌دهندگان فعال در صنعت بلاکچین تعیین و آزمایش شده است. سازماندهی فرآیند توسعه به این شکل، مؤثرترین و ایدئال‌ترین خروجی‌ها را به ارمغان خواهد آورد. فرآیند توسعه بلاکچین شامل هشت مرحله می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تعیین مشکلی که باید با بلاکچین حل شود

اولین قدم در این فرآیند، تعیین مشکلی است که یک بلاکچین می‌تواند آن را با موفقیت حل کند. اگر نیاز به استفاده از بلاکچین وجود نداشته باشد، استفاده از آن می‌تواند به شدت گران و غیرضروری باشد. از این رو، تعیین مشکلی در دنیای واقعی که بلاکچین بتواند آن را حل کند بسیار حیاتی است.

انتخاب مناسب‌ترین مکانیزم توافق جمعی

هر بلاکچینی مکانیزم توافق جمعی خودش را دارد. رایج‌ترین نوع مکانیزم‌ها اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) هستند. دیگر انواع مکانیزم‌های توافق جمعی مثل تحمل خطای عملی بیزانس، اثبات سوزاندن، اثبات فعالیت و اثبات ظرفیت تنها زمانی به کار می‌آیند که برای پروژه مناسب‌تر باشند.

تصمیم‌گیری برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی و بلاکچین

در این مرحله، باید روی طراحی رابط کاربری اپلیکیشن تمرکز کنید. انتخاب بلاکچین برای توسعه اپلیکیشن روی زبان برنامه‌نویسی مورد نیاز تأثیر می‌گذارد که آن هم در نهایت روی نحوه تعامل کاربر با بلاکچین اثرگذار خواهد بود. علاوه بر این، تعامل‌پذیری هم مسئله دیگری است که هنگام انتخاب زبان باید به آن توجه کرد. ولی سؤال اینجا است که برای تکنولوژی‌های بلاکچینی از چه زبانی استفاده می‌شود؟

برخی از محبوب‌ترین زبان‌های توسعه بلاکچین برای توسعه‌دهندگان عبارتند از:

HTML/CSS ،Javascript ،PHP ،C# ،Python ،Solidity ،Ruby ،Golang ،Java و NodeJS.

توسعه دهنده بلاکچین بعد از انتخاب زبان برنامه‌نویسی، یک توسعه دهنده بلاکچین باید یک پایگاه داده انتخاب کند. MongoDB و MySQL دو گزینه محبوب توسعه‌دهندگان هستند.

انتخاب یک پلتفرم توسعه بلاکچین

در این مرحله، توسعه‌دهندگان باید بستر بلاکچین خود را انتخاب کنند. این کار باعث می‌شود که بدون نیاز به توسعه یک بلاکچین از صفر، فرآیند توسعه بدون فوت وقت آغاز شود. فرآیند انتخاب پلتفرم بلاکچینی به مکانیزم توافق عامی که نیاز است، بستگی دارد. در اینجا باید به مشکلاتی که توسط هر مکانیزم حل می‌شود، توجه کنید.

توسعه بلاکچین معمولاً در پلتفرم‌های محبوبی که برای تسهیل فرآیند توسعه طراحی شده‌اند، تفاوت دارد. این پلتفرم‌ها توسط شرکت‌های توسعه بلاکچین و توسعه‌دهندگان مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از رایج‌ترین پلتفرم‌های توسعه بلاکچین که از نوع متن باز هم هستند، عبارتند از:

Ethereum ،Ripple ،Hyperledger ،Hyperledger Fabric ،NEO ،IBM Blockchain ،Multichain و Counterparty.

توسعه‌دهندگان باید پلتفرمی را انتخاب کنند که زبان برنامه‌نویسی سازگار و مشابهی داشته باشد. همه پلتفرم‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، چرخه توسعه بلاکچین را ساده‌تر می‌کنند.

ایجاد استراتژی برای باقی فرآیند توسعه

در این مرحله از فرآیند توسعه بلاکچین باید مراحلی را که تاکنون طی کرده‌اید ارزیابی کنید. یک برنامه بچینید و سپس یک استراتژی برای برنامه‌های گسترده‌تر ایجاد کنید. این استراتژی باید بر مبنای خصوصیات پلتفرم انتخابی ایجاد شود.

طراحی ساختار بلاکچین

تعیین کنید که آیا بلاکچین به گروه خاصی از کاربران مجوزهایی داده است یا یک شبکه بدون نیاز به مجوز است. بعد از آن، تعیین کنید که اپلیکیشن بلاکچینی شما نیاز به استفاده از ساختار شبکه بلاکچین عمومی یا خصوصی دارد یا خیر.

همچنین امکان استفاده از سیستم دوگانه یا ساختار بلاکچین مجوزدار عمومی را در نظر بگیرید. با یک بلاکچین مجوزدار عمومی، یک مشارکت‌کننده فقط زمانی می‌تواند اطلاعاتی را به شبکه اضافه کند که اجازه آن از طرف دیگر مشارکت‌کنندگان معتبر صادر شده باشد.توسعه بلاکچین

توسعه اپلیکیشن بلاکچین

جنبه‌های اصلی و کلیدی بلاکچین را بررسی کنید. مطمئن شوید که مجوزها، امضاهای بلاک، فرمت آدرس‌ها و موارد اصلی مدیریت، تعیین شده باشند. این موارد به محض تعیین، قابل‌تغییر نخواهند بود؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع حتماً به آنها فکر کنید.

در این مرحله، کار روی رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن یا API اپلیکیشن بلاکچینی را شروع کنید. API ها برای مراحل حسابرسی، تولید جفت‌کلیدها و ذخیره و بازیابی اطلاعات اساسی به کار می‌روند. انتخاب API بلاکچین به هدف اصلیِ تولید اپلیکیشن بستگی دارد. در واقع همین API ها هستند که بیشترین ارزش را برای کاربران ایجاد می‌کنند.

یک توسعه دهنده بلاکچین باید میان‌افزار (Middleware) هم ایجاد کند. میان‌افزار در واقع نرم‌افزاری است که سیستم‌های خارجی را به بلاکچین متصل می‌کند تا امکان ارتباط اجزای بلاکچین با اپلیکیشن‌های مستقر در آن فراهم شود. برخی از API هایی که تقریباً در همه بلاکچین‌ها مورد نیاز است عبارتند از:

  • مدیریت کلید
  • مدیرید چرخه دارایی هوشمند
  • مدیریت قرارداد هوشمند
  • تولید کلید و آدرس

API هایی نیز برای امضای دیجیتال و تولید اعداد هش، به منظور تصدیق اطلاعات، مورد نیاز است. توسعه دهنده بلاکچین می‌تواند از API پیش‌ساخته استفاده کند یا یک API اختصاصی را برای خود توسعه دهد. اتکا به API های پیش‌ساخته فرآیند توسعه بلاکچین را تسریع می‌کند ولی از طرفی توسعه API اختصاصی هم انعطاف‌پذیری بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

تست و عرضه نسخه آلفای اپلیکیشن

در این مرحله، همه تلاش‌های مراحل قبلی به نتیجه می‌نشینند و یک نسخه ابتدایی از پروژه برای آزمایش آماده می‌شود. در این مرحله از چرخه توسعه بلاکچین، روی فانکشن‌های اصلی تمرکز کنید. توسعه‌دهندگان در این مرحله باید اشکالات احتمالی را رفع کنند.

بهتر است کار ارزیابی را با حداقل‌ها شروع کنید. یک کمینه محصول قابل عرضه (MVP) تنها چیزی است که برای اثبات اعتبار مدل بلاکچین شما مورد نیاز است. به محض اینکه اپلیکیشن در این مرحله عملکردی باثبات از خود نشان داد، توسعه دهنده بلاکچین می‌تواند ویژگی‌های پیچیده‌تر را امتحان کند.

سخن پایانی

افزایش پذیرش تکنولوژی بلاکچین و گسترش کاربردهای آن در زندگی روزمره باعث شده که تقاضا برای مهارت‌های توسعه بلاکچین و آشنایی با چرخه توسعه بلاکچین به طرز قابل‌توجهی افزایش یابد. علاوه بر این انتظار می‌رود که در سال‌های آینده نیاز شرکت‌ها به توسعه‌دهنده بلاکچین بیشتر شود. از این رو، یادگیری نحوه توسعه بلاکچین و کسب مهارت در آن می‌تواند به یک شغل پردرآمد و مهم تبدیل شود.

با توجه به نوظهور بودن تکنولوژی بلاکچین، تعداد افراد توسعه دهنده بلاکچین در کشور ما بسیار محدود است. به همین خاطر انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد گسترش بیشتر این حوزه و تمایل برنامه‌نویسان به فعالیت در این صنعت خوش‌آتیه باشیم.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments