دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست و چه تفاوت‌هایی با بلاکچین دارد؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

دفتر کل، همان دفتر حساب و کتاب خودمان است که مردم هزاران سال است از آن استفاده می‌کنند؛ فقط امروزه کمی پیچیده‌تر شده است. اما آیا دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) و فناوری بلاکچین (Blockchain) یکسان هستند؟ در جواب باید بگوییم که تفاوت‌های زیادی میان این دو وجود دارد و صرفاً هر دفتر کل توزیع شده یک بلاکچین نیست. در این مقاله، به شما می‌گوییم که بلاکچین چیست و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن با فناوری دفتر کل توزیع شده در چه چیزهایی است.

دفتر کل توزیع شده چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در علوم مالی و حسابداری، دفتر کل (Ledger) به محلی گفته می‌شود که در آن اطلاعات مالی از قبیل حساب‌ها، بدهی‌ها، اعتبارات و … ثبت می‌شوند تا در زمان مشخص بتوان از آنها برای رسیدگی به امور استفاده کرد. در میان مردم، به دفتر کل، دفتر حساب و کتاب هم گفته می‌شود. انسان‌ها هزاران هزار سال است که از دفتر کل‌ها به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند.

به استناد داده‌‌های باستان‌شناختی به‌دست‌آمده از شوش و در زیر لایه‌‌های تپه «اکروپول» که از نظر تاریخی سال‌های۳۵۰۰ تا۳۰۰۰ پیش از میلاد را در بر می‌‌گیرد، تعدادی از اشیای شمارشی به شکل مخروط، کُره (تیله) و میله (باتونه) به دست آمده است. علاوه بر شوش و اکروپل، در « چغامیش» در نزدیکی شوش نیز داده‌‌هایی مثل مهره‌‌ها و گلوله‌‌های شمارشی و همچنین گِل‌نوشته‌‌های اقتصادی که نشان‌دهنده شکل قدیمی‌تر دفاتر کل است، به‌دست آمده است.

هر تکنولوژی برای کمک به زندگی بهتر و راحتی بشر ساخته می‌شود. تکنولوژی دفتر کل توزیع شده نیز به همین هدف پا در عرصه علم و فناوری گذاشته است. این تکنولوژی علاوه بر حل مشکلات نامبرده، مزایا و قابلیت‌های دیگری را نیز با خود به همراه دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) همان‌طور که از نامش مشخص است، به صورت غیر متمرکز اداره می‌شود و به دست نهاد یا ارگانی مدیریت و کنترل نمی‌شود.

گذشته از کلمات اختصاری گیج‌کننده مانند دفتر کل توزیع شده (DLT) در محافل مالی و فینتک (Fintech)، خبر خوب این است که درک این فناوری بسیار آسان است. دفتر کل توزیع‌ شده پایگاه داده‌ای است که در چندین مکان یا در چندین شرکت وجود دارد. در مقابل، اکثر شرکت‌ها در حال حاضر از یک پایگاه داده متمرکز استفاده می‌کنند که در یک مکان ثابت قرار داده می‌شود. یک پایگاه داده متمرکز، اساساً یک نقطه ضعف دارد. با این حال دفتر کل‌ توزیع شده یک سیستم غیر متمرکز است و وظیفه دارد که نیاز یک مرجع مرکزی یا واسطه را برای پردازش، اعتبارسنجی یا تأیید اعتبار معاملات، برطرف کند.

شرکت‌ها از فناوری دفتر کل‌ توزیع شده برای پردازش، اعتبارسنجی یا تأیید اعتبار معاملات یا انواع دیگر تبادل داده استفاده می‌کنند. به طور معمول، این سوابق تنها زمانی در دفتر کل ثبت می‌شوند که از نظر طرفین درگیر صادر شده باشد. سپس به تمام پرونده‌های موجود در دفتر کل توزیع ‌شده‌ مهر زمان زده می‌شود و یک امضای رمزنگاری‌شده منحصربه‌فرد به طرفین داده می‌شود. همه شرکت‌کنندگان در دفتر‌ کل توزیع شده می‌توانند تمام سوابق مورد نظر را مشاهده کنند. این فناوری، تاریخچه قابل تأیید و قابل بررسی از کلیه اطلاعات ذخیره‌شده در آن مجموعه داده خاص را فراهم می‌کند.

بلاکچین چیست؟

پایگاه داده غیر متمرکز، همان بلاک چین (Blockchain) است و هر نود در بلاک چین، به کل بلاکچین دسترسی دارد. هیچ نود یا شخصی نمی‌تواند مقررات موجود در آن را تنظیم کند. هر نود قادر است گزارشات بلاک چین را تأیید کند. همۀ این کارها بدون وجود هیچ واسطه‌ای که کارها را کنترل کند انجام می‌شود.

هر کسی که بلاکچین را بررسی کند، قادر خواهد بود هر تراکنش و مقدار هش هر کدام را ببیند. کسی که از بلاک چین استفاده می‌کند، در صورت تمایل می‌تواند ناشناس باقی بماند یا اینکه اطلاعات هویتی خود را در اختیار دیگران قرار دهد.

شبکه بلاکچین (Blockchain) در واقع یک پلتفرم است که وظیفه ثبت اطلاعات و گزارشات را به عهده دارد. اما تفاوتی که این شبکه را از شبکه‌های دیگر جدا می‌سازد این است که هر اطلاعاتی که در این شبکه درج می‌شود، برای همه اعضای شبکه قابل مشاهده است و در واقع برای آنها نیز به اشتراک گذاشته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب شبکه بلاک چین این است که در این شبکه امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده امکان‌پذیر نیست و تقریباً غیرممکن است و این به این دلیل است که شبکه رمزگذاری می‌شود. بیت کوین اولین مورد مهمی بود که از این شبکه بهره برد و از آن برای ثبت اطلاعات کاربران خود استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت بیت کوین یک نرم افزار روی شبکه بلاکچین است.

شبکه بلاک چین را می‌توان به زنجیره‌ای از بلاک‌ها تشبیه کرد. در واقع نام بلاک چین (Blockchain) نیز از دو واژه انگلیسی زنجیره (Chain) و بلوک (Block) ساخته شده است. شبکه بلاک چین در واقع بلاک‌های زیادی را گرد هم جمع می‌کند و در هر بلاک می‌توان اطلاعات مختلفی را به اشتراک گذاشت.

تفاوت‌های بلاکچین و دفتر‌ کل توزیع شده

مهم‌ترین تفاوتی که باید آن را بدانید، این است که بلاکچین فقط یک نوع دفتر توزیع شده است. اگرچه بلاکچین از بلاک‌های پشت سر هم (زنجیره بلاک) تشکیل شده است، اما دفاتر توزیع شده به چنین زنجیره‌هایی احتیاج ندارند. به علاوه، دفاتر توزیع شده به اثبات کار و گزینه‌های مناسب‌تر نیز برای مقیاس‌ پذیری نیازی ندارند.

حذف طرفین واسطه از معادله همان چیزی است که فناوری دفتر‌ کل توزیع شده را بسیار جذاب می‌کند. برخلاف بلاکچین، دفتر‌ کل توزیع شده لزوماً نیازی به داشتن ساختار داده در بلاک‌ها ندارد. این دفاتر فقط نوعی پایگاه داده هستند که در بین چندین سایت، منطقه یا شرکت‌کننده پخش می‌شود.

در ظاهر، دفتر کل توزیع ‌شده شبیه به یک بلاکچین به نظر می‌رسد.

تمام بلاکچین‌ها دفتر کل توزیع‌ شده هستند، اما به یاد داشته باشید که همه دفاتر توزیع شده، یک بلاکچین نیستند. از آنجایی که بلاکچین نمایانگر نوعی دفتر کل توزیع شده است، یک زیر مجموعه از آنها محسوب می‌شود.

مزایای بلاکچین و دفتر کل توزیع شده

یک دفتر کل‌ توزیع شده (Distributed Ledger) کنترل تمام اطلاعات و معاملات خود را به کاربران می‌دهد که باعث افزایش شفافیت می‌شود. همچنین این فناوری افزایش کارآیی و اتوماسیون پشت پرده دفاتر کل را تسهیل می‌کند.

دفاتر توزیع شده مانند بلاکچین برای معاملات مالی بسیار مفید هستند. آنها ناکارآمدی در عملیات‌ها را کاهش می‌دهند که در نهایت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. همچنین تغییرناپذیر بودن دفاتر نیز باعث افزایش امنیت شده که دلیل آن غیرمتمرکز بودن دفاتر است.

در مقابل، فناوری بلاکچین راهی برای ایجاد ایمنی و افزایش کارآمدی فعالیت‌های حساس و متمرکز است. این دو شامل هر گونه انتقال پول بین‌المللی تا ثبت سوابق سهامداران و کاربران می‌شوند.

سخن پایانی

ثبت معاملات یا تعاملات دیجیتال از طریق دفتر کل‌ توزیع شده (Distributed Ledger)، ایجاد شفافیت، بهبود کارآیی و افزایش امنیت برای اکثر مشاغل را به ارمغان می‌آورد. اما دو فناوری دفاتر کل توزیع شده و بلاکچین یکسان نیستند؛ بلاکچین یک زیر مجموعه از دفاتر کل توزیع شده محسوب می‌شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments