بهترین سایت ها برای پیگیری تراکنش ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه: 9 دقیقه

بلاکچین‌ها که بر پایه مفاهیم پیچیده‌ای چون هش، قراردادهای هوشمند و سایر عناصر فنی ساخته می‌شوند، به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی شفاف برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند. با توجه به پیچیدگی‌های این فناوری، ابزارهای منحصربه‌فردی تحت عنوان سایت پیگیری تراکنش (یا مرورگر بلاکچین) برای پیگیری و رهگیری تراکنش ها توسعه یافته است. کاربران و علاقه‌مندان کریپتو از این ابزارها برای ردیابی حجم نقل و انتقالات و شناسایی منبع تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید نحوه کار این ابزار را بدانید و با برترین مرورگرهای بلاکچین آشنا شوید، ‌این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با مرورگر بلاکچین

وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌هایی که به عنوان بلاک اکسپلورر یا مرورگر بلاکچین شناخته می‌شوند، اطلاعات لحظه‌ای را درباره بلاکچین مورد نظر ارائه می‌کنند؛ به ویژه در مورد تراکنش‌های ارز دیجیتال، آدرس‌های کیف پول و وضعیت تراکنش‌ها (تأیید شده یا تأیید نشده). سایت‌های پیگیری تراکنش از API ها و گره‌های بلاک چین‌‌ برای ارائه اطلاعات تراکنش‌ استفاده می‌کنند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

کاربران می‌توانند مبلغ، کارمزد، تاریخ و آدرس مبدأ و مقصد تراکنش را به راحتی با استفاده از شناسه تراکنش (TXID) در یک مرورگر بلاک چین بررسی کنند.

از سایت های پیگیری تراکنش می‌توان برای یافتن اطلاعات بیشتری که ممکن است یک کاربر معمولی به آن توجهی نداشته باشد استفاده کرد؛ مانند: تعداد بلاک‌‎های تولیدشده، رمزنگاری قراردادهای هوشمند، توکن‌های سوزانده‌شده، محدودیت گس (Gas Limit) هر تراکنش و سلامت کلی شبکه. تریدرها همچنین از مرورگر بلاکچین برای ردیابی کیف پول‌های معروف و حدس و گمان در مورد تغییرات احتمالی قیمت و روند بازار استفاده می‌کنند. سایت پیگیری تراکنش همچنین آدرس کیف پول فرستنده، گیرنده و تاریخچه تراکنش‌های قبلی هر کیف پول را به شما نشان می‌دهد.

سایت پیگیری تراکنش

معمولاً چنین مرورگرهایی با یک بلاک چین خاص مرتبط هستند. برای مثال، سایت پیگیری تراکنش اتراسکن (Etherscan) تراکنش‌های انجام‌شده روی بلاک‌چین اتریوم را به شما می‌دهد، در حالی که ترون اسکن (Tronscan) مرورگر شبکه بلاکچین ترون (TRON) است. با این حال، برخی از وب‌سایت‌ها مرورگرهای چندین بلاکچین را ارائه می‌دهند که در آن کاربران می‌توانند تراکنش‌های زنجیره‌های مختلف را ردیابی کنند.

موارد استفاده از سایت پیگیری تراکنش

سایت های پیگیری تراکنش موارد استفاده زیادی دارند؛ از مشاهده تراکنش‌های کیف پول گرفته تا ردیابی برچسب زمانی (Timestamp) و کارمزد گس (Gas).

ردیابی تراکنش‌های کلاهبرداری نیز با مرورگر بلاکچین امکان‌پذیر است و شانس درگیر شدن در تراکنش‌های غیرقانونی را از بین می‌برد. در ادامه برخی از موارد استفاده مهم یک سایت پیگیری تراکنش را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

پایگاه داده‌های تراکنش‌

مرورگر بلاک چین تمام نقل و انتقالات بین کیف پول‌های ارز دیجیتال یک بلاک چین را ثبت می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند تراکنش‌های تاریخی هر آدرس کیف پول و مبلغ هر معامله را مشاهده کنند. آدرس‌های کیف پول را می‌توان در نوار جست‌وجو یافت که موجودی و تاریخچه تراکنش را نشان می‌دهد. با این حال، اطلاعات مالک کیف پول نشان داده نمی‌شود و حریم خصوصی افراد به این صورت حفظ می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که سایت های پیگیری تراکنش ارز دیجیتال با یک بلاک چین خاص مرتبط هستند، مگر اینکه از یک وب‌سایت مرورگر همگانی استفاده کنند و اطلاعات و تراکنش‌های انجام‌شده در آن شبکه را نشان دهند.

سایت پیگیری تراکنش

نمایش قراردادهای هوشمند و رمزنگاری

یک سایت پیگیری تراکنش، اطلاعات و جزئیات پیشرفته را نیز به شما نشان می‌دهد؛ مانند تعداد بلاک‌هایی که برای ثبت تراکنش استفاده شده و مشاهده سایر اطلاعات ثبت‌شده در یک بلاک.

کاربران همچنین می‌توانند فعالیت ماینرها و اعتبارسنج‌ها (Validators) را مشاهده کنند؛ کسانی که تراکنش‌ها را استخراج و اعتبارسنجی می‌کنند، معادلات پیچیده را با استفاده از رمزنگاری حل می‌کنند و پاداش‌هایی دریافت می‌کنند که به آنها برای ادامه فعالیت انگیزه می‌دهد.

جزئیات تراکنش

تراکنش‌ها تحت قالب هش (Hash) مشخص می‌شوند و ممکن است نام‌های مختلفی مانند Hash ID، TxHash یا TxID داشته باشند که نشان‌دهنده مدرک پرداخت هستند و برای ردیابی وضعیت و جزئیات تراکنش استفاده می‌شوند.

جزئیات تراکنش در مرورگر بلاک چین شامل اطلاعاتی مانند آدرس کیف پول فرستنده/گیرنده، زمان تراکنش و مبلغ تراکنش است.

تراکنش‌ها در سایت پیگیری تراکنش چگونه کار می‌کنند؟

هنگامی که یک آدرس کیف پول تراکنشی را به آدرس کیف پول دیگری انجام می‌دهد، یک قرارداد هوشمند برای تأیید تراکنش ایجاد می‌شود. پس از استقرار قرارداد هوشمند، تاریخچه تراکنش ایجاد می‌شود و وضعیت تراکنش به حالت معلق تغییر می‌کند تا زمانی که گره‌های اعتبارسنج تراکنش را تأیید و یک بلوک به بلاکچین اضافه کنند.

بهترین سایت پیگیری تراکنش

بسته به شلوغی شبکه بلاک چین ممکن است تأخیر هم داشته باشید. اتریوم و بیت کوین پراستفاده‌ترین بلاک چین ها هستند و ممکن است اغلب با ازدحام شبکه مواجه شوند که منجر به تأخیر در اعتبارسنجی و افزایش کارمزدهای گس می‌شود.

گفتنی است که سایر شبکه‌ها مانند ترون (Tron) و اولانچ (Avalanche) نسبت به شبکه‌های اتریوم و بیت کوین خلوت‌تر هستند و ممکن است تراکنش‌ها را سریع‌تر پردازش کنند. با این حال، اکثر کاربران به دلایل امنیتی استفاده از بلاکچین‌های اتریوم و بیت کوین را ترجیح می‌دهند.

اصطلاحات مفید مرورگرهای بلاک چین

هنگامی که یک سایت پیگیری تراکنش را مشاهده می‌کنید، با اصطلاحات متعددی مواجه می‌شوید که ممکن است برایتان نامفهوم باشد. اما نگران نباشید، در ادامه به توضیح این اصطلاحات پرداختیم:

بلاک (Block)

گروهی از تراکنش‌ها که تأیید شده‌اند و به صورت زنجیره‌ای به هم متصل می‌شوند.

ارتفاع بلاک (Block Height)

شناسه یا شماره بلوکی که تراکنش در آن انجام شده است.

سایز (Size)

اندازه هر تراکنش (که با بایت مشخص شده) در بلاک چین با سایز (Size) مشخص می‌شود. میانگین سایز تراکنش بین 200 تا 400 بایت است و بلاک چین می‌تواند حدود 1 مگابایت تراکنش را در هر بلاک جای دهد.

شناسه هش (Hash ID)

شناسه یا هویت تراکنش که برای جستجوی تراکنش‌ها استفاده می‌شود، TxHash یا TxID نام دارد.

بلاکچین اکسپلورر

ممپول (Mempool)

ممپول (مخفف Memory Pool) گروهی از تراکنش‌های تأییدنشده است که هنوز به زنجیره بلوک‌ها اضافه نشده‌اند. Mempool شامل تراکنش‌های معلقی است که ماینرها به دلایل مختلفی هنوز آنها را تأیید نکرده‌اند.

بلاک‌ یتیم (Orphaned Blocks)

به بلاکی گفته می‌شود که دارای بلاک‌های اصلی را نیست یا بلاک‌های آن هنوز شناخته شده نیستند. در واقع بلاک‌های یتیم اعتبار و شرایط لازم را برای اینکه به بلاکچین اضافه شوند دارند، اما مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند.

استیل بلاک (Stale Blocks)

بلوک‌هایی که با موفقیت به زنجیره اضافه نشده‌اند؛ زیرا یک شناسه بلاک مشابه به جای آنها اضافه شده و این بلوک قدیمی به دلیل تأخیر شبکه جایگاه خود را از دست داده است.

بهترین سایت پیگیری تراکنش ارزهای دیجیتال

بسته به بلاکچینی که برای انجام تراکنش استفاده کرده‌اید، ممکن است تراکنش‌های شما در چندین مرورگر بلاکچین یافت شود. این سایت های پیگیری تراکنش ارز دیجیتال اغلب داده‌ها و قابلیت‌های یکسانی را ارائه می‌دهند. با این حال بهترین مرورگرها را در ادامه برایتان آورده‌ایم.

بهترین سایت پیگیری تراکنش

ترون اسکن (Tronscan)

ترون یکی از رایج‌ترین بلاکچین‌های جهان است که TRX توکن بومی آن محسوب‌ می‌شود. پردازش سریع تراکنش‌ها مزیت قابل توجه این شبکه است که آن را در بین 10 بلاکچین برتر قرار می‌دهد.

TRONSCAN سایت پیگیری تراکنش شبکه بلاکچین ترون است که گزینه‌ها و ویژگی‌های زیادی برای جستجو، ردیابی و تعامل با بلاکچین TRON ارائه می‌دهد. رابط پیشرفته آن به شما این امکان را می‌دهد که تراکنش‌ها، جزئیات رمزنگاری قرارداد هوشمند، ارتفاع بلاک و موارد دیگر را در لحظه بررسی کنید.

توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال از Tron Explorer برای به دست آوردن اطلاعات در مورد شبکه ترون، سلامت کلی بلاکچین و سایر اهداف استفاده می‌کنند.

اتراسکن (Etherscan)

اتریوم یک بلاکچین پیشرو است که اکثر تراکنش‌ها در آن انجام می‌شود و بسیاری از پروژه‌های وب ۳ و دیفای در این شبکه توسعه یافته‌اند. بنابراین، Etherescan به طور گسترده‌ای برای ردیابی تراکنش‌ها و وضعیت بلاک چین استفاده می‌شود.

اتر اسکن به طور جامع تراکنش‌ها، آدرس کیف پول و جزئیات کارمزد گس را نمایش می‌دهد. این سایت پیگیری تراکنش، یک ابزار ضروری برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApp) و فعالان کریپتو برای رصد برنامه‌های غیرمتمرکز، دارایی‌های دیجیتال، استخراج توکن و تراکنش‌های کریپتو است.

Blockchain.com

Blockchain.com پیشروترین مرورگر بلاک چین است که در درجه اول تراکنش‌های بلاک چین بیت کوین و اتریوم را نمایش می‌دهد. Blockchain.com به شما این امکان را می‌دهد که کیف پول خود را ادغام کنید و ارزهای دیجیتال مختلف را از طریق ارز دیجیتال، حساب بانکی، Apple Pay ،Google Pay و … معامله کنید.

BscScan

BscScan سایت پیگیری تراکنش های زنجیره هوشمند بایننس است. BscScan اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت شبکه، تراکنش‌های بلاک چین و جزئیات توکن BNB و قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد.

XRPscan

مرورگر بلاکچین XRPscan به دست شرکت ریپل در آگوست سال 2023 راه‌اندازی گردید.

وب‌سایت XRPscan یک اسنپ شات (Snapshot) از تراکنش‌های در حال انجام و تراکنش‌های تاریخی و جزئیات آنها، به علاوه امکان دریافت حساب IBAN و ادغام آن با کیف پول ارز دیجیتال شما، ارائه می‌کند.

سایت پیگیری تراکنش رمزارز نیوز

علاوه بر وب‌سایت‌های معرفی‌شده،‌ کاربران ایرانی می‌توانند با وارد کردن آدرس کیف پول یا شناسه تراکنش خود در ابزار پیگیری تراکنش رمزارز نیوز، به راحتی تراکنش‌های خود را در شبکه‌های بیت کوین و اتریوم ردیابی کنند. کار با این ابزار بسیار ساده است. کافی است آدرس تراکنش یا کیف پول مورد نظر خود را در قسمت مربوطه وارد کنید و دکمه جستجو را بزنید. همین!

خلاصه مطلب

مرورگرهای بلاکچین ابزارهای آنلاینی هستند که دسترسی فوری به داده‌های بلاکچین، از جمله تراکنش‌ها، بلوک‌ها، آدرس کیف پول، قراردادهای هوشمند، رمزنگاری، حجم معاملات، وضعیت شبکه و … را فراهم می‌آورند.

کاربران کریپتو این داده‌ها را بررسی می‌کنند تا تراکنش‌های خود را در لحظه پیگیری کنند و دید بهتری نسبت به وضعیت بلاک چین‌ به دست بیاورند. اگر شما هم تحربه کار با یک سایت پیگیری تراکنش ارز دیجیتال را داشته‌اید،‌ تجربه خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments