آپدیت برلین اتریوم | هارد فورک جدید شبکه Ethereum

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقدمه

روز پنج‌شنبه ۱۵ آوریل 2021، هارد فورک برلین (Berlin) اتریوم در بلاک شماره ۱۲،۲۴۴،۰۰۰ فعال شد. آپدیت برلین اتریوم شامل چهار پروتکل بهبود اتریوم (EIP) است که با هدف کاهش کارمزد گس و بهبود امنیت شبکه طراحی شده‌‌اند. در این مقاله قصد داریم به بررسی جزئیات این به‌روزرسانی بپردازیم.

آپدیت برلین اتریوم چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

هارد فورک برلین یا آپدیت برلین اتریوم (Berlin Ethereum Hard Fork) یک به‌روزرسانی شبکه است که چهار پروتکل بهبود اتریوم را شامل می‌شود. این پروتکل‌ها با هدف کاهش کارمزد گس و پشتیبانی از انواع جدید تراکنش‌ها طراحی شده‌‌اند. به‌روزرسانی برلین سکوی پرتابی به سمت هارد فورک بسیار بزرگ‌تر لندن (London) است که از طرح پیشنهادی EIP-1559 پشتیبانی می‌کند؛ یک تغییر مهم و بحث‌برانگیز در ساختار کارمزدهای شبکه اتریوم.

آپدیت برلین اتریوم

چهار EIP اجراشده در آپدیت برلین اتریوم عبارتند از:

  • EIP-2565: کارمزد گس را برای نوع خاصی از تراکنش‌ها که از Modular exponentiation استفاده می‌کنند، کاهش می‌دهد.
  • EIP-2718: با استفاده از تراکنش‌های Envelope transactions، انواع تراکنش‌ها را با نسخه پیشین سازگار و به این ترتیب، منطق تراکنشی جدیدی را به اتریوم اضافه می‌کند.
  • EIP-2929: کارمزد گس را برای تراکنش‌های اپ کد (Op code) افزایش می‌دهد؛ این تراکنش‌ها در گذشته یکی از نقاط ضعف شبکه اتریوم محسوب می‌شد و اتریوم از این طریق، حملات منع سرویس زیادی را متحمل شده است.
  • EIP-2930: یک نوع تراکنش جدید است که توسط تراکنش‌های پاکت‌نامه‌ای EIP-2718 امکان‌پذیر می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد که به منظور کاهش کارمزد گس، الگوهایی را برای تراکنش‌های آتی و پیچیده ایجاد کنند.

از آنجایی که آلمان میزبان اولین کنفرانس DevCon اتریوم بوده است، این به‌روزرسانی، هارد فورک برلین (پایتخت کشور آلمان) نام گرفت. اجرای به‌روزرسانی برلین در ابتدا برای ژوئن یا ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل نگرانی‌های موجود در مورد متمرکز شدن کلاینت گث (Geth) –که بیشتر نودهای اتریوم روی آن فعالیت می‌کنند– به تعویق افتاد.

تأثیر هارد فورک برلین بر شبکه اتریوم

هارد فورک برلین یا همان آپدیت برلین اتریوم یک قدم بزرگ در راستای اجرای اتریوم ۲.۰ و تبدیل مدل الگوریتم اجماع شبکه از اثبات کار به اثبات سهام به شمار می‌رود. البته لازم به ذکر است که با اجرای به‌روزرسانی برلین، کلاینت‌های قدیمی اتریوم دیگر با نسخه‌های ارتقایافته سازگار نخواهند بود.

آپدیت برلین اتریوم

بیکن چین (Beacon Chain)، قلب تپنده اتریوم ۲.۰، در حال حاضر بیش از ۹.۵ میلیارد دلار اتریوم (ETH) را در اختیار دارد. این قرارداد هوشمند مانند پلی بین بلاکچین فعلی اتریوم و اتریوم ۲.۰ عمل می‌کند و ذخایر اتریوم نودهای اعتبارسنج را در شبکه جدید نگهداری می‌کند. این نودهای اعتبارسنج قرار است با ماینرهای اثبات کار جایگزین شوند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی جزئیات به‌روزرسانی یا آپدیت برلین اتریوم پرداختیم.

به‌روزرسانی بعدی شبکه اتریوم، لندن نام دارد و قرار است در ماه ژوئیه 2021 اجرا شود. این به‌روزرسانی شامل طرح پیشنهادی EIP-1559 خواهد بود؛ طرحی که باعث کاهش عرضه اتریوم (ETH) می‌شود.

پس از اجرای آپدیت برلین اتریوم (Berlin Ethereum Hard Fork) به جای اینکه کاربر کارمزد تأیید و ثبت تراکنش خود در بلاکچین را به ماینرها بپردازد، شبکه اتریوم میزان این کارمزد را تعیین می‌کند و سپس آن را خواهد سوزاند.

در این میان نگرانی‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه اجرای این طرح درآمد ماینرها را کاهش خواهد داد، اما به دلیل محدود شدن عرضه اتریوم، می‌تواند باعث افزایش ارزش ETH شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments