تله خرسی و تله گاوی چیست؟ چگونه در آن گرفتار نشویم!

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

آشنایی و داشتن اطلاعات کافی در خصوص تله خرسی و تله گاوی از اصول مهم دانش تحلیل تکنیکال است.

در این مقاله قصد داریم تا تجزیه و تحلیل تکنیکالِ تله خرسی و تله گاوی را بررسی کنیم و آموزش دهیم که چگونه در تحلیل تکنیکال بیت کوین تله خرسی و تله گاوی را شناسایی کنیم و به شیوه‌ای ترید کنیم تا متضرر نشویم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تله خرسی به زبان ساده

به زبان ساده زمانی تله خرسی رخ می‌دهد که تریدر بر اساس ابزار تحلیل و سیگنالی که به دست می‌آورد، تصور و انتظار یک اصلاح قیمت را دارد در صورتی که این اصلاحِ کوچک، آغازی برای یک روند صعودی است.

در این زمان تریدرهایی که متضرر می‌شوند و در این دام می‌افتند به اصطلاح خرس‌های بازار تلقی می‌شوند. در بازارهای مالی، خرس به معامله گرانی اطلاق می‌شود که معتقدند امکان دارد قیمت سهام افت کند و روند قیمت‌ها نزولی است و به طور کلی خرس نماد سرمایه گذاران شکست خورده و ناامید می‌باشد. انتخاب پوزیشن فروش یا Short کردن، یک تکنیک معاملاتی است که با استفاده از آن معامله‌گر در این حالت سعی می‌کند تا از افت قیمت سود کند ولی در نهایت متضرر می‌شود.

تله خرسی

تله گاوی چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

درمقابل تله خرسی، تله گاوی وجود دارد که در این مورد، تریدر بر اساس تحلیل خود، سیگنالی حاکی از برگشت قیمت به سمت بالا در یک روند نزولی به دست می‌آورد که در اصل این یک حمایت موقت است و روند اصلی به صورت نزولی می‌باشد.

تله خرسی

تریدرهای حرفه‌ای و با تجربه که مبتنی بر تحلیل تکنیکال اقدام به انجام معاملات می‌کنند، قبل از ورود به معامله، با استفاده از ابزار تکنیکال مانند فیبوناچی، RSI و همچنین اندیکاتور‌های مبتنی بر حجم، تله خرسی و تله گاوی را شناسایی می‌کنند.

در بازار‌مالی باید توجه داشته باشید که تله خرسی معمولا با اصلاح قیمت جزئی ظاهر می‌شود. پس باید دقت داشته باشید که هر اصلاح در طول روندها نشان دهنده شروع روند نزولی نیست. در مقابل نیز تله گاوی با حمایت‌‌های قیمتی جزئی پدیدار می‌شود و این افزایش قیمت‌های جزئی نشان دهنده روند صعودی نمی‌باشد. پس باید توجه داشته باشید که در برخورد با این‌گونه موارد از نگاه کوتاه مدت به روند خودداری کنید و علاوه بر این، در تحلیل تکنیکال خود علاوه بر زمان و قیمت، حجم معاملات را نیز وارد کنید تا از گیر افتادن در تله خرسی و تله گاوی جلوگیری کنید.

مثال تله خرسی

اکنون نمونه‌ای از تله خرس در بازارهای واقعی را با هم مرور می‌کنیم. در سال 2018، شاخص USD/INR در فارکس شاهد یک اصلاح قیمتی شدید بود.

تله خرسی

به دنبال این کاهش قیمت و افزایش فروش‌ها که چند روزی ادامه داشت، روند نزولی در این شاخص ایجاد شد. اما همانطور که در تصویر پایین می‌بینید که نشان دهنده وضعیت این شاخص در روزهای بعد از این اصلاح است، مشاهده می‌شود که شاخص مجددا اوج گرفت و روند صعودی همراه با افزایش قیمت زیادی را تجربه کرد.

تله خرسی

این یک نمونه کلاسیک از تله خرسی است. در این تله خرسی هر معامله‌گر که بازار را کوتاه مدت بررسی می‌کرد، در اینجا تحلیل کرده است که روند صعودی به پایان رسیده است و روند نزولی آغاز شده است و به اصلاح در تله خرس گرفتار شده است. البته همواره تله خرس یا تله گاو در ساختار بازار اتفاق نمی‌افتد. به طور مثال، توقف فروش و مداخلات کوتاه مدت توسط بانک‌های مرکزی، نمونه‌ای از چگونگی ایجاد یک تله خرس در بازار فارکس است. همچنین توقف موقت نمادها توسط سازمان بورس در بورس ایران نیز می‌تواند وضعیت مشابهی را ایجاد کند، به شکلی که اگر نمادی در یک روند صعودی باشد و آن نماد متوقف شود و پس از بازگشایی نماد یک اصلاح قیمت انجام ‌شود. در این صورت افراد زیادی دچار تله خرسی می‌شوند و پس از زمان کمی روند مثبت ادامه پیدا می‌کند.

مثال تله گاوی

تله خرسی

در این مثال، طی یک اصلاح قیمتی شدید، نمودار قیمت در پیش از نقطه A یک کف قیمتی را ثبت می‌کند و پس از رسیدن به این نقطه، قیمت به سرعت حمایت می‌شود و ناحیه مقاومتیِ خط روند را روبه ‌بالا می‌شکند. هنگامی که قیمت به نقطه A می‌رسد، بسیاری از تریدرها با این پیش‌بینی که مقاومت از بین رفته است، اقدام به خرید می‌کنند. اما قیمت بلافاصله کاهش زیادی را تجربه کرده و وارد ادامه روند نزولی می‌شود. در این صورت تریدرهایی که بر اساس تحلیل در نقطه A پوزیشن خرید را انتخاب کرده‌اند متضرر می‌شوند و تنها در صورتی که از ابزارهای کنترل ضرر همچون حد ضرر، استفاده کرده باشند کمتر دچار زیان می‌شوند.

جمع بندی

تله خرسی و تله گاوی رخدادی معمول در بازارهای مالی می‌باشد و روزانه موارد زیادی از بازار خرسی و بازار گاوی مشاهده می‌شود. بهترین راه برای مواجهه با تله‌های گاوی و تله های خرسی تشخیص آن قبل از وقوع این اتفاق است. همان‌طور که گفته شد، کاهش حجم معاملات یکی از این علائم است. در چنین شرایطی که احتمال وقوع تله گاوی وجود دارد، تریدر باید در سریع‌ترین زمان ممکن از معامله خارج شود و استفاده از ابزار حدِ ضرر یا Stop loss تا میزان زیادی می‌تواند ضررها را کاهش دهد. همچنین برای جلوگیری از این که در تله خرسی قرار گیرید، همواره دقت داشته باشید که از نگاه کوتاه مدت به روند خودداری کنید. علاوه بر این، یک راهکار مناسب جهت جلوگیری از افتادن در تله خرسی این است که یک حد ضرر برای خود متصور شوید و تا زمانی که به این نقطه نرسیده‌اید، وارد پوزیشن فروش نشوید.

در پایان باید متذکر شویم که کلیه سرمایه گذاری‌ها و معاملات در بازارهای مالی شامل ریسک است و هرگونه تصمیم در مورد معاملات در بازارهای مالی، یک تصمیم شخصی است که فقط پس از تحقیقات دقیق باید انجام شود. بنابراین، استراتژی‌های معاملاتی یا اطلاعات مرتبط ذکر شده در این مقاله فقط به منظور ارتقای اطلاعات شما و آموزش ترید ارزهای دیجیتال است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments