آشنایی با نوسانگر مهیب (Awesome Oscillator) و نحوه استفاده از آن در ترید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

نوسانگر مهیب یا اندیکاتور Awesome Oscillator با نام اختصاری OA یکی از ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است. می‌خواهیم بررسی کنیم و ببینیم چگونه می‌توان از اسیلاتور مهیب در بازار رمزارزها به منظور شناسایی بهترین زمان خرید و فروش و دریافت سیگنال استفاده کرد. اگر به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اید و به دنبال ابزارها و ترفندهای کمکی، جهت افزایش سود سرمایه‌گذاری‌تان هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نوسانگر مهیب (Awesome Oscillator) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اسیلاتور مهیب یکی از ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال بازار کریپتوکارنسی است که به دست یک تاجر آمریکایی به نام بیل ویلیامز (Bill Williams)، به منظور تعیین وضعیت بازار از لحاظ روند صعودی و نزولی طراحی شده ‌است.

اندیکاتور، در واقع یک فرمول ریاضی بر اساس متغیرهای مختلف است. با استفاده از نمودار قیمت هر یک از ارزهای دیجیتال، هر شخص می‌تواند یک اندیکاتور منحصربه‌فرد ایجاد کند. اندیکاتور OA با نوسانگر مهیب هم یکی از همین ابزارهایی است که با کمک آن می‌توان روند رشد یا نزول یکی از ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی یا اندازه‌گیری کرد.

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که شاید برای شما مطرح شود این است که روند تغییرات بازار چطور ارزیابی می‌شود؟ همان‌طور که پیش از این گفته شد، هر اندیکاتوری فرمول مخصوص به خود را دارد.

در نوسانگر مهیب (Awesome Oscillator)، میانگین متحرک (MA)، در یک بازه زمانی کوتاه و یک بازه زمانی طولانی‌تر، با هم مقایسه می‌شود.

در واقع شما می‌توانید از اسیلاتور مهیب برای مقایسه تغییرات در یک دوره زمانی کوتاه (5 پریود) و دوره زمانی طولانی (34 پریود) استفاده کنید (لازم به ذکر است که هیچ اجباری به استفاده از این دو مقدار برای تعیین بازه زمانی نیست. همه چیز به استراتژی شما برای خرید و فروش ارز دیجیتال بستگی دارد).

علاوه بر این، مقداری که برای قیمت در Awesome Oscillator استفاده می‌شود، یک مقدار میانگین، بین بیشترین و کمترین مقدار نمودار قیمت است. این در حالی است که بسیاری از اندیکاتورها، برای ارزیابی بازار از قیمت نهایی و بسته‌شده استفاده می‌کنند.

برای درک بهتر نحوه محاسبه نوسانگر مهیب (AO)، بهتر است فرمول محاسباتی آن را در اختیارتان قرار دهیم:

مقدار میانگین مهیب = (میانگین متحرک ساده 34 – میانگین متحرک ساده 5) تقسیم بر 2

Awesome Oscillator = SMA5 – SMA34

این اندیکاتور به صورت هیستوگرام در یک جعبه در پایین نمودار ترسیم می‌شود و دو میله به رنگ‌های قرمز یا سبز دارد (در برخی از پلتفرم‌ها، میله‌ها می‌توانند قرمز یا آبی باشند). وقتی مقدار نقطه میانی آخرین قیمت بیشتر از نقطه میانی نوار قبلی باشد، هیستوگرام سبز (آبی) خواهد بود و اگر نقطه میانی آخرین نوار نسبت به نوار قبلی کمتر باشد، قرمز خواهد شد. به زبان ساده‌تر، اگر نوار نسبت به نوار قبلی مقدار بیشتری داشته باشد، سبز و اگر مقدار آن در مقایسه با نوار قبلی کمتر باشد، قرمز خواهد بود.

یکی دیگر از عناصر مهم در اسیلاتور مهیب (AO) خط صفر است که نشانگر در اطراف آن نوسان دارد و بین مقادیر مثبت یا منفی حرکت می‌کند. اگر مقادیر اندیکاتور بالای خط صفر باشد، به این معنی است که دوره کوتاه‌تر از بازه زمانی طولانی، بلندتر و بالعکس؛ اگر دوره سریع‌تر پایین‌تر از دوره طولانی‌تر باشد، شاخص زیر خط صفر خواهد بود.

به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت، هنگامی که هیستوگرام به سمت بالای خط صفر حرکت می‌کند، نشان‌دهنده این است که نیروهای صعودی در حال هدایت بازار هستند و هنگامی که مقادیر اوسیلاتور مهیب زیر خط صفر است، در واقع بازار در حال تجربه حرکت نزولی است.

مزایای نوسانگر مهیب

  • شاخص مفید در یک بازار پرطرفدار
  • شاخص پیشرو (زیرا حرکت بازار را اندازه‌گیری می‌کند)
  • قابل استفاده برای بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری

محدودیت‌های اسیلاتور مهیب

  • بسته به استراتژی می‌تواند چندین سیگنال غلط ارائه دهد.
  • معامله‌گران نباید از آن به عنوان یک اندیکاتور مستقل استفاده کنند.

نحوه کار اسیلاتور مهیب؛ چگونه با اندیکاتور OA کار کنیم؟

همان‌طور که پیش از این گفته شد، برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها استراتژی‌های مختلف و شاید بتوان گفت بی پایانی وجود دارد. همه چیز به میزان دانش و زمان شما برای یادگیری این استراتژی‌ها بستگی دارد. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین استراتژی‌هایی که با استفاده از Awesome Oscillator می‌توان پیاده کرد، می‌پردازیم.

کراس اوورهای خط صفر و اسیلاتور مهیب

هشدارهای اصلی و پایه‌ای که توسط اندیکاتور نوسانگر مهیب ایجاد می‌شوند، بر اساس تقاطع‌های خط صفر هستند. هشدارهای فرصت خرید زمانی ایجاد می‌شوند که اندیکاتور مهیب از خط صفر عبور می‌کند. این نحوه حرکت نشان می‌دهد که حرکت کوتاه‌مدت نسبت به بلندمدت سریع‌تر افزایش می‌یابد.

هنگامی که شاخص از زیر خط صفر عبور می‌کند، نشان‌دهنده این است که حرکت کوتاه‌مدت با سرعت بیشتری نسبت به بلندمدت کاهش می‌یابد. در واقع این زمان، احتمالاً بهترین زمان برای فروش است!

برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید از نمودار زیر کمک بگیرید.

در حالت کلی، با استفاده از کراس اوورهای نوسانگر مهیب می‌توان هم فرصت خرید و هم فروش را از طریق نمودار شناسایی کرد. زمانی که نقطه‌ای که با دایره قرمز مشخص می‌شود، در واقع یک کراس اوور نزولی است که بهترین زمان را برای فروش مشخص می‌کند. همچنین، هنگام عبور اسیلاتور مهیب از خط صفر به سمت بالا، احتمالاً یک فرصت خرید خواهد بود که با دایره سفید مشخص می‌شود.

استراتژی ترید قله های دوقلو

استراتژی ترید قله‌های دوقلو یکی دیگر از روش‌هایی است که در آن با استفاده از نوسانگر مهیب می‌توان بهترین زمان خرید و فروش را تعیین کرد. دستورالعمل‌های کلی هنگام جست‌وجوی فرصت‌های خرید و فروش در ترید قله‌های دوقلو عبارت‌اند از:

قله های دوقلوی گاوی

قله های دوقلوی صعودی، اشاره به بازار گاوی دارد و وقتی تشکیل می‌شود که دو قله متوالی در زیر خط صفر قرار دارد که قله دوم در مقایسه با قله اول بالاتر است و به دنبال آن یک نوار سبز وجود دارد. به خاطر داشته باشید گودی بین دو قله باید در زیر خط صفر باقی بماند.

قله های دوقلوی خرسی

قله های دوقلوی نزولی اشاره به بازار خرسی دارد و زمانی ایجاد می‌شود که دو قله بالای خط صفر وجود داشته باشد و قله دوم کمتر از قله اول است و با یک نوار قرمز دنبال می‌شود. مشابه با حالت قبل، گودی بین دو قله باید بالاتر از خط صفر باقی بماند.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه قله های دوقلوی گاوی و خرسی را در نمودار هفتگی EUR / USD مشاهده کنید:

نوسانگر مهیب

خطوط سفید، قله های دوقلوی صعودی ایجادشده را مشخص می‌کنند و می‌بینید که دو قله وجود دارد که دومی بالاتر و میله آبی (سبز) زیر صفر است. توجه داشته باشید که گودی بین دو قله زیر خط صفر باقی مانده ‌است. خط آبی زیر میله‌های قیمت نشان می‌دهد که پس از شناسایی قله های دوقلوی صعودی، افزایش قیمت وجود دارد.

خطوط قرمز، دو قله بالای خط صفر را مشخص می‌کنند؛ جایی که قله دومی پایین‌تر از اولی است و هیستوگرام پس از قله پایین‌تر، قرمز است. خط قرمز زیر میله‌های قیمت از زمان شکل‌گیری قیمت‌های قله نزولی، کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

استراتژی بشقاب پرنده نوسانگر مهیب

برخی از معامله‌گران در هنگام استفاده از اسیلاتور مهیب (Awesome Oscillator) در استراتژی معاملاتی خود، به دنبال استفاده از سیگنال خرید و فروش بشقاب پرنده هستند. استراتژی معاملاتی بشقاب پرنده به این معنا است که تریدر در تلاش است که یک روند خاص از سه نوار متوالی را در هیستوگرام پیدا کند تا سیگنال صعودی یا نزولی را تشخیص دهد. بنابراین می‌توان گفت که:

تعیین نقطه خرید با نوسانگر مهیب

در این شرایط دو میله قرمز متوالی وجود دارد و مقدار نوار دوم کمتر از نوار اول است. میله سوم، باید میله‌ای به رنگ سبز یا آبی باشد. در این شرایط شما باید به دنبال تشخیص نوار قرمز سوم باشید؛ در نوارم چهارم احتمالاً خرید مناسب است.

تعیین نقطه فروش با نوسانگر مهیب

این وضعیت با دو میله پی‌درپی آبی (سبز) مشخص می‌شود که نوار دوم در مقایسه با نوار اول کمتر است و شرایط با تعیین سومین هیستوگرام قرمز تکمیل می‌شود. در این شرایط باید وضعیت نوار سوم که احتمالاً قرمز است مشخص شود.

نوسانگر مهیب

علاوه بر موارد گفته‌شده، سرمایه‌گذاران می‌توانند از نوسانگر مهیب برای شناسایی واگرایی‌های بالقوه استفاده کنند؛ زمانی که قیمت و شاخص در یک جهت حرکت نمی‌کنند.

سخن پایانی

استراتژی معاملاتی نوسانگر مهیب (Awesome Oscillator) می‌تواند برای شناسایی هشدارهای احتمالی مفید باشد، به شرطی که ترکیبی با سایر شاخص‌ها باشد؛ شاخص‌هایی مثل مکدی، شاخص RSI، اندیکاتور میانگین متحرک و غیره. علاوه بر این، معامله‌گران باتجربه توصیه می‌کنند که از نوسانگر مهیب در کنار سایر شاخص‌های توسعه‌یافته به دست بیل ویلیامز استفاده شود.

منبع: currency.com

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments