الگوی ستاره عصرگاهی و الگوی ستاره صبحگاهی در تحلیل تکنیکال

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

ستاره‌ها زینت‌بخش آسمان هستند و از دیرباز راهنمای ملوانان و دریانوردان در مسیریابی راه‌ها بوده‌اند. انسان با نشانه‌گذاری ستارگان به کشفیات جالبی در نجوم و مسیریابی رسیده است. بعضی از این ستاره‌ها از همه معروف‌ترند و به عنوان استعاره و نماد در علوم و هنرهای مختلف استفاده می‌شوند. در اقتصاد و تحلیل بازار هم از بعضی از این ستاره‌ها الگو گرفته شده است. الگوی ستاره عصرگاهی و الگوی ستاره صبحگاهی (Evening star and Morning star) از آن جمله‌اند که استعاره‌ای از سیاره ناهید (زهره) است.

در این مقاله قصد داریم الگوی ستاره عصرگاهی (الگوی ستاره شامگاهی) و الگوی ستاره صبحگاهی را معرفی کنیم که نوعی الگوی کندل استیکی هستند. الگوی ستاره عصرگاهی یک الگوی بازگشتی نزولی و الگوی ستاره صبحگاهی یک الگوی بازگشتی صعودی است. این الگوها به ترتیب در انتهای یک روند صعودی و در انتهای یک روند نزولی دیده می‌شوند. در ادامه به چگونگی تشخیص این الگوها در نمودار قیمت و نحوۀ استفاده از آنها برای ورود یا خروج به یک پوزیشن معاملاتی می‌پردازیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

چگونگی تشخیص الگوی ستاره عصرگاهی (Evening Star) در نمودار

الگوی ستاره عصرگاهی یا شامگاهی از 3 بخش تشکیل می‌شود و برای شکل‌گیری کامل آن به 3 کندل نیاز است. به عنوان مثال اگر بازه زمانی که برای تحلیل خود استفاده کرده‌اید روزانه باشد، تشکیل این الگو تقریباً 3 روز زمان می‌برد. حال با فرض اینکه بازه زمانی مد نظر ما روزانه است، به توضیح هر یک از مراحل این الگو می‌پردازیم (این الگو برای سایر بازه‌های زمانی نیز معتبر است).

روز اول: تشکیل یک کندل صعودی با بدنه بزرگ

روز دوم: تشکیل یک کندل با بدنه کوچک (صعودی یا نزولی بودن آن اهمیتی ندارد)

روز سوم: تشکیل یک کندل نزولی با بدنه بزرگ

الگوی ستاره عصرگاهی و الگوی ستاره صبحگاهی

روز اول:

اولین بخش از یک الگوی ستاره عصرگاهی بازگشتی، تشکیل یک کندل صعودی سبز رنگ با بدنه بلند و کشیده است. روز اول، خریداران کنترل بازار را به دست دارند و ممکن است به ایجاد یک سقف قیمتی جدید بینجامد.

روز دوم:

روز دوم با یک گپ (Gap) صعودی و رو به بالا آغاز می‌شود. با توجه به نوع حرکات قیمتی در شروع بازار و آغاز روز دوم، متوجه می‌شویم که کنترل همچنان به دست خریداران است، اما تمایلی برای بالا بردن بیشتر قیمت ندارند. کندلی که در روز دوم تشکیل می‌شود، بدنه نسبتاً کوچکی دارد و می‌تواند صعودی، نزولی یا خنثی (دوجی) باشد. اما در صورتی که کندل روز دوم نزولی یا قرمز رنگ بسته شود، می‌تواند تأیید و نشانۀ محکم‌تری از بازگشت روند باشد.

روز سوم:

روز سوم مهم‌ترین و برجسته‌ترین روز یا کندل در تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی به شمار می‌رود. این کندل با یک گپ رو به پایین آغاز می‌شود که می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت روند باشد، سپس فروشندگان اختیار بازار را به دست می‌گیرند و می‌توانند قیمت را بسیار پایین‌تر ببرند. غالباً تشکیل این کندل باعث می‌شود تمام سودهایی که در روز و کندل اول به دست آمده بود، از دست برود.

الگوی ستاره عصرگاهی و الگوی ستاره صبحگاهی

جمع‌بندی نکات مربوط به الگوی ستاره عصرگاهی

  • الگوی ستاره عصرگاهی یک الگوی بازگشتی نزولی است.
  • در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود.
  • الگوی ستاره شامگاهی یک الگوی 3 کندلی است و برای تشکیل آن باید حتماً 3 کندل تشکیل و بسته شود.
  • کندل اول یک کندل سبز رنگ با بدنه کشیده و بلند و کندل سوم یک کندل قرمز با بدنه کشیده و بلند است.
  • کندل دوم یا کندل میانی یک کندل با بدنه تقریباً کوچک است و می‌تواند به رنگ‌های سبز، قرمز یا به شکل کندل دوجی تشکیل شود.
  • بین کندل اول و دوم و همچنین بین کندل دوم و سوم یک گپ قیمتی وجود دارد.
بعد از تشکیل الگوی ستاره شام گاهی (Evening Star) تحلیلگران اقدام به باز کردن یک پوزیشن معاملاتی شورت می‌کنند.

چگونگی تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی (Morning Star) در نمودار

الگوی ستاره صبحگاهی، یک الگوی بازگشتی صعودی است که اغلب در انتهای یک روند نزولی اتفاق می‌افتد و باعث بازگشت روند و تغییر جهت آن از نزولی به صعودی می‌شود. این الگو نیز همچون الگوی ستاره عصرگاهی از سه کندل تشکیل می‌شود.

روز اول: تشکیل یک کندل نزولی با بدنه‌ای بلند و کشیده

روز دوم: تشکیل یک کندل با بدنه نسبتاً کوچک (رنگ کندل اهمیتی ندارد، ممکن است به رنگ سبز، قرمز یا خنثی (دوجی) باشد).

روز سوم: تشکیل یک کندل صعودی با بدنه بلند و کشیده

حال با فرض اینکه بازه زمانی مد نظر ما روزانه است، به توضیح هر یک از مراحل این الگو می‌پردازیم.

الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی

روز اول:

اولین بخش از تشکیل یک الگوی ستاره صبحگاهی تشکیل یک کندل نزولی قوی است. تشکیل این کندل نشان می‌دهد که قدرت به دست فروشندگان است و سپس یک کف قیمتی جدید ثبت می‌شود.

روز دوم:

روز دوم با یک گپ نزولی و رو به پایین آغاز می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که همچنان قدرت به دست فروشندگان است اما آنها تمایلی به کاهش بیشتر قیمت ندارند. این کندل تقریباً بدنه کوچکی دارد و می‌تواند صعودی، نزولی یا خنثی (دوجی) باشد. اگر این کندل به رنگ سبز و صعودی تشکیل شود، تأیید و نشانه‌ای برای تغییر و بازگشت روند به شمار می‌رود.

روز سوم:

همانند الگوی ستاره عصرگاهی، روز سوم و تشکیل کندل این روز، بسیار مهم و تعیین‌کننده است. این کندل با یک گپ صعودی و رو به بالا آغاز می‌شود و سپس خریداران، کنترل بازار را به دست می‌گیرند و باعث افزایش بیشتر قیمت می‌شوند.

جمع‌بندی نکات مربوط به الگوی ستاره صبحگاهی

  • الگوی ستاره صبحگاهی یک الگوی بازگشتی صعودی است.
  • در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود.
  • الگوی ستاره صبحگاهی یک الگوی 3 کندلی است و برای تشکیل آن باید حتماً 3 کندل تشکیل و بسته شود.
  • کندل اول یک کندل قرمز رنگ با بدنه کشیده و بلند و کندل سوم یک کندل سبز رنگ با بدنه کشیده و بلند است.
  • کندل دوم یا کندل میانی یک کندل با بدنۀ تقریباً کوچک است و می‌تواند به رنگ‌های سبز، قرمز یا به شکل کندل دوجی تشکیل شود.
  • بین کندل اول و دوم و همچنین بین کندل دوم و سوم یک گپ قیمتی وجود دارد.
الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی
بعد از تشکیل الگوی ستاره صبح گاهی (Morning Star) تحلیلگران اقدام به باز کردن یک پوزیشن معاملاتی لانگ می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی دو الگوی کندل استیکی دیگر پرداختیم. الگوی ستاره عصرگاهی و الگوی ستاره صبحگاهی دو الگوی کندلی بازگشتی هستند که به ترتیب اولی یک الگوی بازگشتی نزولی و دومی یک الگوی بازگشتی صعودی هستند. هر دو از الگوهای سه کندلی هستند و برای تشکیل آنها حداقل به اندازه تشکیل سه کندل زمان لازم است. معامله گران بعد از دیدن الگوی ستاره شامگاهی اقدام به باز کردن پوزیشن شورت و بعد از مشاهده الگوی ستاره صبحگاهی اقدام به باز کردن پوزیشن لانگ می‌کنند.

منبع:commodity.com

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments