اتریوم یا کاردانو ؟ کدام در سال ۲۰۲۱ رشد بیشتری دارد؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

اتریوم یا کاردانو ؟ کدام سهم بیشتری در سبد خرید تریدرها دارند؟ واقعیت این است که این دو آلت کوین توانسته‌اند در طی چند ماه گذشته خود را به صدر اخبار این بازار برسانند. نبردی که هر کدام از آنها با تکیه بر ویژگی‌های خود به دنبال پیروزی در آن هستند، نهایتاً یک برنده خواهد داشت. از طرفی خیزش قیمت اتریوم به بالای 1400دلار و از سوی دیگر تجهیز کاردانو به اوروبروس و بنیان خوب آن، کار را برای سرمایه‌گذاران در انتخاب سخت می‌کند. انتخاب زمانی سخت‌تر می‌شود که برخی از کاربران به کاردانو لقب «قاتل اتریوم» را داده‌اند. البته که کمی اغراق در این جمله نهفته است، اما به سادگی از کنار آن نباید گذشت. در این مطلب سعی می‌کنیم که انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی وضعیت کاردانو و اتریوم

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اتریوم بهتر است یا کاردانو ؟ سؤالی که در ذهن اکثر سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود این است که کدام یک از این دو بازدهی بیشتری دارد؟ بهتر است به دومین رمزارز بزرگ جهان یعنی اتریوم دل ببندیم یا باید کاردانویی را که در شُرف بازندگی است انتخاب کنیم؟ اجازه دهید در مورد ویژگی‌های هر کدام از این کوین‌ها بیشتر صحبت کنیم.

اشتراکات اتریوم و کاردانو

اتریوم یا کاردانو

در ادامه برخی از اشتراکات بین این دو ارز دیجیتال را با هم مرور می‌کنیم.

رشد بیش از 100 درصدی

قیمت اتریوم در طول چند ماه توانست از 132 دلار به بیش از 1430 دلار نیز برسد. افزایش قیمتی انفجاری که بیش از 10 برابر قیمت اولیه بوده است، غیرقابل چشم‌پوشی است.

در طرف دیگر نیز، قیمت کاردانو توانست از 0.0330 دلار به 0.1285 برسد. این افزایش قیمت 290 درصدی آوازه کاردانو را به گوش کاربران این بازار بزرگ رساند و آن را تا رتبه پنجم نیز ارتقا داد.

این در حالی است که رشد پادشاه رمزارزها یعنی بیت کوین تنها و تنها 28 درصد در مدت مشابه بوده است.

به استناد آمار و ارقام، نوسان قیمتADA تنها در 2 ماه اتفاق افتاده است. این بازه زمانی همزمان بود با افت یا تثبیت قیمت اتریوم.

به‌روزرسانی فنی

اتریوم و کاردانو هر دو در پی انجام به‌روزرسانی‌های اساسی بودند. در ایامی که اتریوم برای به‌روزرسانی خود تعلل می‌کرد، کاردانو در زمان مقرر به‌روزرسانی خود را انجام داد.

زمان تأیید یکسان

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید زمان تأیید تراکنش‌های اتریوم و کاردانو تقریباً مشابه یکدیگر است. بنابراین از این منظر نمی‌توان گفت که اتریوم بهتر است یا کاردانو؟

تفاوت‌های بین اتریوم و کاردانو

بد نیست با هم برخی از تفاوت‌های مهم بین این دو ارز را بررسی کنیم.

ADA پیشرو در بهره‌وری

نزدیک به 5 سال از آغاز به کار اتریوم گذشته بود که اعلام کرد می‌خواهد شیوه کار خود را تغییر دهد. در این به‌روزرسانی به‌ جای شیوه گواه اثبات کار (PoW) قرار شد از سیستم گواه اثبات سهام (PoS) استفاده شود. این در حالی است که رقیب اتریوم یعنی کاردانو مستقیماً به سراغ اثبات سهام رفته است و این یک امتیاز مثبت برای آن محسوب می‌شود.

تفاوت در کارمزد شبکه

کارمزد در شبکه ADA کمتر از شبکه اتریوم است. به طور حتم، این مقیاس را می‌توان یکی از آیتم‌های مثبت این ارز برای تریدرها در انتخاب بین اتریوم یا کاردانو دانست.

برنامه نویسان حقوق بگیر!

تمامی برنامه نویسان و افرادی که با مؤسس کاردانو یعنی چارلز هاسکینسون، همکاری می‌کنند حقوق می‌گیرند. اما این موضوع در مورد اکثریت ‌قریب ‌به ‌اتفاق همکاران ویتالیک بوترین صدق نمی‌کند.

دلایل افزایش قیمت کاردانو چیست؟

پیش از آنکه در مورد خرید اتریوم یا کاردانو تصمیمی بگیرید، بهتر است این قسمت از مطلب را با دقت بیشتری بخوانید. دانستن دلایل افزایش قیمت ADA می‌تواند، نقش مثبتی در این انتخاب ایفا کند.

شرکای کاردانو

کاردانو در مسیر توسعه خود با شرکای متفاوتی قرارداد بست. یکی از این قراردادها مربوط به کنسرسیوم هایپر لجر (Hyperledger) است. حضور در کنسرسیومی که بیش از 250 شرکت فعال در زمینه امور مالی و بلاکچین در آن فعالیت دارند، می‌تواند یک ویژگی مثبت محسوب شود.

پروتکلErgo نیز از جمله شرکای ADA محسوب می‌شود. این پروتکل بلاکچینی که در حوزه استیبل کوین‌ها فعالیت می‌کند، به کاردانو اجازه می‌دهد قدم در عرصه پرداخت‌های مالی نیز بگذارد.

آپگرید کاردانو (Shelley upgrade)

شلی آپگرید، هارد فورکی است که به کاردانو 3 امتیاز ویژه نسبت به اتریوم می‌دهد.

اول اینکه مقیاس پذیری و بهره‌وری بالاتری را ایجاد می‌کند.

دوم، تمرکززدایی بیشتری را برای آن به ارمغان می‌آورد.

و سوم، کاربران می‌توانند ارزهای کاردانوی استیک شده خود را واگذار کنند.

آپگرید بعدی نیز در حوزه ایجاد قراردادهای هوشمند خواهد بود. آپدیت بعدی هم در زمینه ایجاد زنجیره جانبی است که مقیاس پذیری را بیش ‌از پیش تسهیل خواهد کرد. بنابراین در نبرد اتریوم یا کاردانو در این زمینه، کاردانو برگ برنده را در اختیار دارد.

مقاومت قیمتی کاردانو

کاربرانی که در زمان پایین بودن قیمت اقدام به خرید کاردانو کرده‌اند، نگهداری و استیکینگ آن را ترجیح می‌دهند. در این میان افرادی که در سود قرار دارند، به امید سود بیشتر همچنان از فروش دارایی خود امتناع می‌کنند. این شرایط سبب ایجاد مقاومت قیمتی شدیدی شده است. این تحلیل یکی از گزارش‌های سایت intotheblock.com است که در این زمینه ارائه داده است.

در کنار همه اینها باز هم باید به تعلل اتریوم در به‌روزرسانی خود اشاره کرد. هرچند که این آپدیت در سال 2020 نیز نمی‌توانست ورق را به سود اتریوم برگرداند. با این‌ وجود، نمودار افزایش قیمت آن را به شدت صعودی می‌کرد و انتخاب بین اتریوم یا کاردانو را جذاب‌تر می‌کرد.

اتریوم یا کاردانو ؟

اجازه بدهید این قسمت را با تحلیل و نظر برخی از کاربران حاذق در این زمینه پی بگیریم:

بنگاه تحقیقاتی Weiss Crypto Ratings بر این باور است که کاردانو تا میانه ابرها نیز صعود خواهد کرد.

نیک پتل نیز که یک تریدر در زمینه آلت کوین‌ها است، قیمت این آلت کوین را حوالی 0.20 دلار تخمین زده بود که البته کاردانو از این سقف هم گذشت. بیایید برخی از ویژگی‌های این 2 رمزارز را در یک نگاه مرور کنیم.

کاردانو مطابق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده خود، به‌روزرسانی‌های لازم را انجام داده است. از سوی دیگر این ارز به‌عنوان نسل سوم ارزهای دیجیتال از همان ابتدا با گواهی اثبات سهام آغاز به کار کرده است و در این زمینه از اتریوم جلوتر است. پیشگیری از نزول قیمت با مقاومت قیمتی که به دلیل نگهداری این ارز توسط کاربران به وجود آمده است نیز می‌تواند پاسخی برای سؤال اتریوم بهتر است یا کاردانو باشد.

سخن پایانی

قطع به یقین می‌توان گفت دلیل محبوبیت اتریوم نسبت به کاردانو فقط سابقه حضور بیشتر اتریوم در بازار کریپتویی نیست. اتریوم با خیزش‌های قیمتی اخیر خود در سال 2021 نشان داده است که به این سادگی قصد عقب‌نشینی از این میدان را ندارد. از سوی دیگر تا زمانی که اتریوم دست به به‌روزرسانی بزرگ خود نزند، نمی‌توان در مورد آینده آن نظری داد.

با تمام این تفاسیر می‌توان به طور کلی 2 نتیجه را از این مطالب دریافت کرد:

اول: اگر به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یا میان‌مدت هستید، کاردانو را انتخاب کنید. دوم: اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید، مطمئن باشید اتریوم بی‌جهت عنوان ملکه رمزارزها را یدک نمی‌کشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

برادر من چرا قیمت های غلط می دی به مردم؟