هاردفورک ارز دیجیتال بیت‌کوین کش اجرا شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

روز یک‌شنبه، ۱۵ نوامبر، بیت‌کوین کش (BCH)، ششمین ارز دیجیتال بزرگ با ارزش بازار برابر با ۴٫۷ میلیارد دلار، با اجرای یک هاردفورک دیگر به دو قسمت تقسیم شد، به این معنی که شبکه‌ی بلاکچینی آن از شماره‌ی بلوک ۶۶۱،۶۴۸ به دو نسخه‌‌ی جداگانه تقسیم شده است. هاردفورک زمانی اتفاق می‌افتد که در مورد جهت‌گیری یک بلاکچین میان اعضای آن اختلاف نظر وجود داشته باشد.

طبق گزارش‌ها، دلیل اجرای هاردفورک بیت‌کوین کش نیز اختلاف نظر میان بیت‌کوین کش ABC (BCHA) و بیت‌کوین کش نود (BCHN)، دو کلاینت اصلی بلاکچین بیت‌کوین کش، بوده است. طرفداران BCHA، برنامه‌هایی را برای تأمین مالی زیرساخت (IFP) پیشنهاد داده و آن را از طریق یک هاردفورک اجرا کرده است. در طرح IFP، مالیات بر استخراج برابر با ۸ درصد تعیین شده است. به این معنا که ۸ درصد از پاداش‌های دریافتی توسط ماینرها، به یک تیم نرم‌افزاری توسعه‌دهنده‌ی بلاکچین تعلق می‌گیرد.

با این حال، طرفداران BCHN معتقدند که این طرح با کاهش سود ماینرها، باعث دلسردی آنها می‌شود. علاوه‌براین، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد مبنی‌بر این که، این طرح می‌تواند به توسعه‌ی بیت‌کوین کش در یک تیم متمرکز منجر شود.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بر اساس داده‌های موجود، کاربران کمی از BCHA استفاده می‌کنند. این در حالی است که نرم‌افزار نود کامل BCHN، توسط حدود ۸۲ درصد از ماینرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس، طرح پیشنهادی BCHA چندان محبوب نبوده و بسیاری معتقدند که این فورک شکست خواهد خورد.

تاکنون، بسیاری از صرافی‌های بزرگ مانند کوین‌بیس (Coinbase)، بیت‌گو (BitGo)، گیت دات‌.‌آی‌او (Gate.io)، کراکن (Kraken)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، بایننس (Binance) و اف‌تی‌ایکس (FTX) اعلام کرده‌اند که انتظار دارند BCHN فورک غالب باشد و بنابراین، از آن پشتیبانی خواهند کرد. با این حال، در صورتی که هش‌ریت شبکه‌ی BCHA به حد نصاب مشخص برسد، امکان پشتیبانی از آن نیز وجود خواهد داشت.

در پی اجرای هاردفورک بیت‌کوین کش، قیمت این ارز دیجیتال با یک کاهش ۵ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت گذشته، از ۲۵۵ دلار به ۲۴۰ دلار کاهش پیدا کرد، اما در زمان انتشار این خبر، قیمت آن کمی بهبود یافته است.

بیت‌کوین کش چیست؟

بیت‌کوین کش خود نتیجه‌ی یک هاردفورک است. در آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی، گروهی از توسعه‌دهندگان اعلام کردند که بلاکچین بیت‌کوین برای پرداخت‌ها بهینه نشده است، زیرا اندازه‌ی بلوک – که نشان‌دهنده‌ی تعداد معاملات قابل‎پردازش در یک دسته است – خیلی کم و برابر با یک مگابایت بود. به گفته‌ی آنها، اندازه‌ی کوچک بلوک‌ها، موجب گران‌تر شدن و کندتر شدن پردازش تراکنش‌ها می‌شد.

این گروه به رهبری راجر ور (Roger Ver) و جیهان وو (Jihan Wu)، می‌خواستند اندازه‌ی بلوک را به ۸ مگابایت افزایش دهند. این کار باعث شد که کارمزد تراکنش‌ها کاهش یافته و پردازش آنها سریع‌تر شود. در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز، اندازه‌ی بلوک بیت‌کوین کش به ۳۲ مگابایت افزایش یافت. اندکی بعد، خود بیت‌کوین کش به رهبری کریگ رایت (Craig Wright)، به بیت‌کوین اس‌وی (Bitcoin SV) یا ساتوشی ویژن (Satoshi’s Vision) منشعب شد که در نتیجه‌ی این هاردفورک، اندازه‌ی بلوک شبکه به ۱۲۸ مگابایت افزایش پیدا کرد.

تاکنون، تقریباً تمام هاردفورک‌های بیت‌کوین جان سالم به در برده‌اند. کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین کش در مقایسه با خود بیت‌کوین بسیار ناچیز است، اما قیمت این ارز دیجیتال از زمان ایجاد آن یک روند نزولی به خود است. این در حالی است که بیت‌کوین روز به روز به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments