ارز دیجیتال Sui چیست؟ آشنایی با پروژه سویی و توکن SUI

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقیاس‌پذیری و کارمزدهای بالا، از جمله مشکلات شبکه‌های بلاکچین است. شرکت‌های بزرگی برای رفع این مشکلات پا به عرصه نوظهور بلاکچین گذاشته‌اند. ارز دیجیتال Sui نیز برای رفع این مشکل ایجاد شده است. سویی اولین بلاکچین لایه 1 عمومی (Premissionless) در جهان است که کاملاً از صفر طراحی و ساخته شده است. این بلاکچین غیرمتمرکز که از مکانیزم اثبات سهام (POS) بهره می‌برد، توان عملیاتی و ظرفیت شبکه را به کمک مقیاس‌پذیری افقی افزایش می‌دهد.

اما شاید جالب‌ترین نکته در مورد این پروژه این باشد که سویی به دست اعضای سابق تیم متا (فیس بوک سابق) ساخته شده است که گرد هم آمدند و شرکت میستن لبز (Mysten Labs) را تأسیس کردند. متا در سال‌های قبل پروژه استیبل کوین Diem ‌ را توسعه داده بود که به دلیل فشار رگلاتورها در نهایت منحل شد.

با این حال، Sui مشتق یا افزونه‌ای از شبکه Diem نیست، بلکه یکی از تحولات فناوری بلاکچین است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تجربیات جدیدی را برای کاربران وب 3 رقم بزنند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اما ارز دیجیتال سویی و توکن SUI دقیقاً چیست و چرا اخیراً توجه اهالی بازار را به خود جلب کرده است؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

پروژه Sui چیست؟

سویی (Sui) یک بلاکچین لایه یک غیرمتمرکز است که هدف آن کاهش زمان لازم برای اجرای قراردادهای هوشمند و افزایش مقیاس‌پذیری برنامه‌های غیرمتمرکز آن (dapps) است.

ارز دیجیتال Sui چیست؟ آشنایی با توکن SUI

ارز دیجیتال Sui برای متمایز کردن خود از سایر بلاکچین‌ها مانند اتریوم (ETH)، سولانا (SOL) و پولکادات (DOT)، از فناوری‌های مختلفی برای افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه، بدون به خطر انداختن امنیت، بهره می‌برد که شامل موتور اجماع سویی (Sui consensus engine)، اجرای موازی تراکنش‌ها (parallel transaction execution) و زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند Move است.

شبکه اثبات سهام نمایندگی شده (dPoS) سوئی به اعتبارسنج‌ها اجازه می‌دهد که SUI، توکن بومی این پلتفرم را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها سپرده‌گذاری (استیک) کنند.

این شبکه به خاطر رویکرد خود نسبت به صنعت مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) شناخته می‌شود، که شامل حمایت از توسعه‌دهندگان با تسهیل فرآیند توسعه قراردادهای هوشمند، به کمک یک زبان برنامه‌نویسی مبتنی بر Rust است.

بنیان‌گذار سویی کیست؟

پروژه سویی به دست شرکت میستن لبز (Mysten Labs) توسعه یافته است. بنیانگذاران این پروژه را مجموعه‌ای از مدیران و معماران بلاکچین تشکیل می‌دهند که توسعه سیستم پرداخت بلاکچین و استیبل کوین Diem و همچنین اپلیکیشن کیف پول فیس بوک یعنی نووی (Novi) را رهبری کردند؛ پروژه‌هایی که به دلیل فشارهای مقامات دولتی، دیگر رها شده‌اند.

ارز دیجیتال Sui چیست؟ آشنایی با توکن SUI

میستن لبز همچنین مسئول توسعه و نگهداری زبان برنامه‌نویسی هوشمند Sui Move است که زبان اختصاصی این پلتفرم به حساب می‌آید. Sui Move نسخه‌ای سفارشی از زبان Move است که برای اجرای بلاکچین سویی و برای توسعه‌دهندگانی که مایل به ساخت برنامه غیرمتمرکز (dapp) روی این شبکه هستند، ضروری است.

در نهایت، Sui تحت نظارت بنیاد سویی است؛ یک سازمان مستقل که هدف آن حمایت از توسعه‌دهندگان از طریق مجموعه‌ای از کمک‌های مالی است.

ارز دیجیتال Sui چگونه کار می‌کند؟

شبکه Sui بسیاری از قابلیت‌های دیگر پلتفرم‌های بلاکچینی را ارائه می‌کند، مانند پردازش قرارداد هوشمند، ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز، تسویه تراکنش و صدور توکن. با این حال، سویی چندین ویژگی دارد که آن را از سایر پلتفرم‌ها جدا می‌کند که یکی از آنها حل معضل سه‌گانه بلاکچین (سرعت، مقیاس‌پذیری و امنیت) است.

قابلیت‌ها و مزایای سویی

بلاکچین سویی می‌تواند به صورت افقی و بدون هیچ محدودیتی مقیاس‌پذیر شود. این امر آن را قادر می‌سازد که تقاضای اپلیکیشن‌ها را برآورده کند و در عین حال هزینه‌های عملیاتی هر تراکنش را بسیار کاهش دهد.

طراحی ارز دیجیتال Sui از این جهت پیشگامانه است که یک محدودیت مهم در بلاکچین‌های موجود را از بین می‌برد. در بلاکچین‌های سنتی، تراکنش‌ها (اگرچه مستقل از یکدیگر) به بلوک‌های متوالی هدایت می‌شوند که این امر به توان محاسباتی و انرژی زیادی نیاز دارد. نوآوری رمزارز سویی این است که آنها داده‌ها را در آبجکت‌های (Object) مستقل سازماندهی می‌کنند؛ به این معنی که تراکنش‌ها می‌توانند به صورت موازی اجرا شوند.

شبکه سوئی همچنین می‌تواند به کمک اجرای موازی تراکنش‌ها، توان عملیاتی شبکه را به صورت افقی افزایش دهد. آنها از طریق مخابره مداوم بیزانسی (Byzantine consistent broadcast) به این امر دست می‌یابند که هزینه‌های سربار ناشی از اجماع را بدون فدا کردن امنیت از بین می‌برد.

ارز دیجیتال Sui چیست؟ آشنایی با توکن SUI

مقیاس‌پذیری بی‌بدیل و تسویه فوری تراکنش‌ها جزء ویژگی‌های اصلی بلاکچین سویی به شمار می‌رود. این پلتفرم می‌تواند به صورت افقی برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون برنامه‌ها مقیاس‌پذیر شود. بلاکچین سویی می‌تواند بازیگران جدید را برای افزایش قدرت پردازش به منظور برآوردن ظرفیت رو به رشد شبکه اضافه کند. نتیجه این امر نیز کاهش هزینه‌های گس و تجربه کاربری بهتر برای برنامه‌های وب ‌۳ خواهد بود.

کاربران چگونه در Sui مشارکت می‌کنند؟

در شبکه سویی ۳ نوع بازیگر داریم: کاربران، هولدرها و اعتبارسنج‌ها.

  1. کاربران مسئول ارسال تراکنش‌ها به پلتفرم به منظور ساخت، تغییر و انتقال دارایی‌های دیجیتال یا تعامل با اپلیکیشن‌های پیچیده خواهند بود.
  2. هولدرهای توکن می‌توانند توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌ها واگذار کنند. آنها همچنین حق مدیریت شبکه را دارند و می‌توانند در مورد مسیر آینده پروژه تصمیم بگیرند.
  3. اعتبارسنج‌ها پردازش و اجرای تراکنش‌ها را در پلتفرم Sui مدیریت می‌کنند.

توکن SUI‌ چیست؟

ارز دیجیتال Sui توکن بومی بلاکچین سویی است که بر تراکنش‌های پرسرعت، نهایی شدن فوری تراکنش‌ها و کاهش تأخیر در استقرار قراردادهای هوشمند تمرکز دارد.

انتظار می‌رود که توکن SUI نقش مهمی در این اکوسیستم بلاکچینی ایفا کند؛ ازجمله برای شرکت در فرآیند اجماع PoS، استیکینگ (سپرده‌گذاری) و رأی‌گیری برای به‌روزرسانی پروتکل.

در حالی که کاربرد اصلی توکن سویی پرداخت کارمزدهای گس (Gas) خواهد بود، اما موارد استفاده پیشرفته‌تری نیز خواهد داشت؛ مانند: فعال کردن حاکمیت (Goverance)، پرداخت برای پردازش تراکنش‌ها و فعالیت در اپلیکیشن‌های دیفای.

توکن SUI علاوه بر این اینکه برای اجرای برنامه‌های سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به ‌عنوان پاداش به کاربرانی که از توسعه شبکه پشتیبانی می‌کنند نیز ارسال می‌شود.

توکنومیکس SUI

توکن SUI مجموعاً 10 میلیارد عرضه دارد. 20٪ از این حجم عرضه به مشارکت‌کنندگان اولیه، 14٪ به سرمایه‌گذاران، 10٪ به خزانه، 6٪ به برنامه دسترسی به انجمن (Community Access Program) و تسترهای اپلیکیشن سویی و 50٪ به یک صندوق ذخیره کامیونیتی که توسط بنیاد سویی مدیریت می‌شود اختصاص می‌یابد. صندوق ذخیره کامیونیتی برای برنامه‌های واگذاری (delegation programs)، برنامه‌های کمک مالی، تحقیق و توسعه و پاداش اعتبارسنجی استفاده خواهد شد.

ارز دیجیتال Sui چیست؟ آشنایی با توکن SUI

خرید ارز دیجیتال SUI

شما می‌توانید ارز دیجیتال Sui را از صرافی‌های مختلفی چون بایننس (Binance)، کوکوین (Kucoin)، بای بیت (Bybit)، مکسی (MEXC)، پولونیکس (Polonix) و بیت استمپ (Bitstamp) خریداری کنید. در صورت علاقه می‌توانید با ثبت نام در این صرافی‌ها اقدام به معامله آن با یک استیبل کوین‌ مثل تتر(USDT)  کنید.

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه اکثر صرافی‌های خارجی کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند، بهتر است ابتدا در یک صرافی ایرانی تتر بخرید و پس از آن با تتر از صرافی‌های خارجی خرید کنید. ضمناً باید برای استفاده از صرافی‌های خارجی، با فیلترشکن وارد شوید و IP خود را تغییر دهید.

تاریخچه قیمت توکن SUI

قیمت اولیه توکن SUI در صرافی بایننس 0.1 دلار بود. این توکن در 3 می سال 2023 به بازار عرضه شد. قیمت ارز دیجیتال Sui در طول این مدت 19.9 درصد کاهش یافته است. بالاترین قیمت SUI تا کنون 1.48 دلار بوده که با یک ریزش شدید در هفته‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود در 0.98 دلار سقوط کرد. اما در ادامه این توکن دچار افزایش شده و در زمان نگارش این مقاله با قیمت 1.03 دلار معامله می‌شود.

ارز دیجیتال Sui چیست؟ آشنایی با توکن SUI

کیف پول‌های توکن سویی

در حال حاضر توکن SUI‌ را می‌توان در کیف پول اختصاصی آن یعنی سویی والت (Sui Wallet)، تراست والت (Trust Wallet) و کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger) ذخیره‌سازی کرد.

در صفحه قیمت لحظه ای Sui می‌توانید قیمت ارز دیجیتال سویی و توکن SUI را به همراه نمودار قیمت آن مشاهده کنید.

شما می‌توانید با نصب برنامه سویی والت روی گوشی‌های اندروید یا آیفون علاوه بر ذخیره توکن‌های سویی، در آینده با اپلیکیشن‌های پلتفرم سویی نیز تعامل داشته باشید. به طور خاص، این کیف پول متعلق به شما است؛ بنابراین هیچ کس غیر از شما حق ورود یا استفاده از این کیف پول را ندارد.

پیش‌بینی قیمت SUI

طبق پیش‌بینی وب‌سایت Priceprediction، بیشترین قیمت رمزارز سویی در سال ۲۰۲۳ در حدود ۱.۴۵ دلار و کمترین قیمت توکن SUI هم ۰.۹۹ دلار خواهد بود.

از نظر قیمتی، ارز دیجیتال سویی پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای رسیدن به ارتفاعات جدید دارد. ضمن اینکه به گفته کارشناسان و تحلیلگران، ارز دیجیتال Sui می‌تواند تا سال 2030 به بالاترین قیمت خود یعنی 43.29 دلار برسد.

خلاصه مطلب

ارز دیجیتال Sui که به دست اعضای سابق شرکت متا (فیس بوک سابق) طراحی شده، با هدف غلبه بر چالش‌های مهمی که صنعت کریپتو با آن مواجه است، ازجمله مقیاس‌پذیری، امنیت و کارمزدهای شبکه، پا به عرصه گذاشت.

این پلتفرم قرارداد هوشمند به طور پیوسته در حال توسعه و ارتقا است که این امر آن را به یک رقیب قدرتمند در فضای بلاکچین تبدیل می‌کند. همچنین علی‌رغم افت گاه‌به‌گاه قیمت، به نظر می‌رسد روند کلی SUI صعودی است؛ امری که آن را به یک سرمایه‌گذاری پرسود بالقوه تبدیل می‌کند. به طور خلاصه، پروژه سویی با توسعه و نوآوری‌های مستمر، می‌تواند در سال‌های آینده به یکی از 30 ارز دیجیتال برتر بازار تبدیل شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

مطلب گرچا مفید بود اگر معایب و مزایایی این ارز رو به طور خلاصه بیان می کردید مفید تر می بود .

سلام