ارز دیجیتال استارگیت فایننس (finance stargate) چیست؟ معرفی توکن STG

زمان مطالعه: 9 دقیقه

در سال‌های اخیر، صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در میان سرمایه‌گذارانی که به دنبال تراکنش‌های ناشناس و امن هستند، محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. در این میان، یکی از چالش‌های رایج در دنیای امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، کسری نقدینگی است. به عبارت دیگر، کاربران نمی‌توانند به راحتی سرمایه خود را در میان بلاکچین‌های مختلف به اشتراک بگذارند و این امر، سرمایه‌گذاران را از دستیابی به فرصت‌های جدید در صنعت کریپتو باز می‌دارد. از این رو، صرافی‌های غیرمتمرکز در تلاشند تا مزایای سفارشی‌سازی بیشتری را به پلتفرم‌های خود اضافه کنند و این مشکل را از سر راه بردارند. یکی از این پروژه‌های با اهداف بلندپروازانه، استارگیت فایننس (Stargate Finance) است که توسط تیم لیر زیرو لبز (LayerZero Labs) ایجاد شده است. در مقاله امروز، می‌خواهیم به معرفی ارز دیجیتال استارگیت فایننس و توکن STG آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

استارگیت فایننس چیست؟

استارگیت فایننس یک صرافی رمزارزی غیرمتمرکز با ویژگی‌های مدرن است که هدف آن، ارائه یک پل دارایی کاملاً ترکیب‌پذیر است. به عنوان یک پروتکل انتقال نقدینگی، این پلتفرم امکان اضافه کردن نقدینگی به استخرهای مختلف، استیک کردن دارایی‌ها و انتقال دارایی‌های بومی را برای کاربران فراهم می‌کند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در پلتفرم Stargate Finance کاربران همچنین می‌توانند به فارم کردن توکن‌ها بپردازند. علاوه بر این، هنگامی که یک کاربر دارایی خود را استیک می‌کند، این فرصت به او داده می‌شود تا در مدیریت صرافی استارگیت فایننس مشارکت داشته باشد.

در همین حال، تیم توسعه‌دهنده صرافی استارگیت فایننس تمام تلاش خود را به کار برده تا چیدمان و قالب این پلتفرم، هم برای معامله‌گران جدید و هم برای سرمایه‌گذاران باتجربه قابل درک باشد.

ارز دیجیتال استارگیت فایننس

در کل، هدف استارگیت فایننس این است که اطمینان حاصل کند انتقال نقدینگی بین زنجیره‌های مختلف می‌تواند در یک معامله یک‌باره و بدون هیچ مشکلی انجام شود. این پلتفرم، سواپ تقریباً هر دارایی موجود در هر زنجیره‌ای را فقط با یک کلیک تسهیل می‌کند. این فرآیند سواپ می‌تواند به صورت یک به یک و برای تمام دارایی‌های موجود در زنجیره‌های دیگر انجام شود. در این میان، لازم به ذکر است که در این پروتکل، برای انتقال هر توکنی به جز ارز دیجیتال بومی استارگیت فایننس (STG)، ۰٫۰۶ درصد کارمزد کسر می‌‌شود.

استارگیت فایننس چگونه کار می‌کند؟

استارگیت فایننس عمدتاً بر استیبل‌کوین‌ها تمرکز دارد؛ چون قیمت آنها به یک دارایی باثبات وابسته است و ریسک از دست دادن مقدار قابل‌توجهی از پول را کاهش می‌دهند. کاربران همچنین می‌توانند از طریق استخرهای نقدینگی یکپارچه و نیز، قابلیت‌های فارمینگ در این پلتفرم، بازدهی بالایی کسب کنند. اگرچه استارگیت فایننس توسط لیر زیرو لبز راه‌اندازی شده، اما به عنوان یک پروژه جامعه‌محور در نظر گرفته می‌شود.

استارگیت فایننس به طور خاص برای حل مشکل پل زدن طراحی شده است. در پل‌های سنتی که دو بلاکچین را به هم متصل می‌کنند، از تکنیکی به نام نقدینگی شکسته (fractured liquidity) استفاده می‌شود که نیاز به نگهداری استخرهای جداگانه برای توکن‌های مختلفی را دارد که قرار است پل زده شوند. هنگام استفاده از این تکنیک، هر زنجیره به صورت جداگانه استخر نقدینگی خود را حفظ می‌کند که روشی پیچیده است.

برای حل این مشکل، لازم است از تکنیک نقدینگی یکپارچه (unified liquidity) استفاده شود که امکان سپرده‌گذاری و برداشت‌ از چندین بلاکچین را از یک استخر نقدینگی فراهم می‌کند. با این حال، مسئله اصلی در نقدینگی یکپارچه، اطمینان از نهایی شدن فوری معاملات است. فرض کنید چندین تراکنش همزمان وجوه را از یک استخر نقدینگی واحد برداشت می‌کنند. بنابراین، ضروری است که آن استخر نقدینگی دارای وجوه کافی برای پوشش تمامی این معاملات باشد.

قابلیتی که به استارگیت فایننس اجازه می‌دهد تا این مشکل را حل کند، لیر زیرو است که توانایی انتقال صحیح اطلاعات را دارد. این امر به اتصال نقدینگی هر بلاکچین کمک می‌کند و در نتیجه، کارایی کل استخر را بهبود می‌بخشد. به لطف لیر زیرو، کاربران استارگیت فایننس می‌توانند نقدینگی را روی یک بلاکچین ارائه کنند و پس از آن، یک الگوریتم بخش‌هایی از آن نقدینگی را به سایر بلاکچین‌های متصل اختصاص می‌دهد.

تاریخچه استارگیت فایننس

همان‌طور که گفته شد، استارگیت فایننس توسط تیم لیر زیرو لبز ساخته شده است. لیر زیرو یک پروتکل مبتنی بر اومنی چِین (Omnichain) است که می‌خواهد به بزرگ‌ترین شبکه‌های رمزارزی کمک کند تا با یکدیگر در تعامل باشند.

ارز دیجیتال استارگیت فایننس

استارگیت فایننس در ۱۵ مارس ۲۰۲۲ به عنوان یک برنامه پل بین زنجیره‌ای راه‌اندازی شد. در همان روز، 0xMaki، یکی از توسعه‌دهندگان معروف حوزه رمزارز، به تیم لیر زیرو پیوست.

ارز دیجیتال استارگیت فایننس چیست؟

تیم استارگیت فایننس برای دستیابی به اهدافش، توکن بومی خود را طراحی و عرضه کرده است که با نماد اختصاری STG شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال به عنوان یک توکن ERC-20 در بلاکچین اتریوم و به عنوان یک توکن BEP-20 در شبکه هوشمند بایننس وجود دارد.

همچنین ببینید: واچ لیست (Watchlist) ارز دیجیتال چیست؟ چطور از آن استفاده کنیم؟

از ارز دیجیتال استارگیت فایننس می‌توان برای تأمین نقدینگی، استیکینگ و مشارکت در حاکمیت پروتکل، استفاده کرد. به عنوان دارنده این توکن، شما می‌توانید STGهای خود را برای دریافت توکن‌های veSTG استیک کنید و پس از آن، می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدیریت این پروتکل هم مشارکت داشته باشید.

توکنومیک ارز دیجیتال استارگیت فایننس

حداکثر عرضه ارز دیجیتال استارگیت فایننس برابر با ۱ میلیارد توکن STG در نظر گرفته شده که توزیع آن به صورت زیر است:

ارز دیجیتال استارگیت فایننس

  • ۱۷٫۵ درصد برای تیم،
  • ۱۷٫۵ درصد برای سرمایه‌گذاران،
  • ۱۵ درصد برای راه‌اندازی پروتکل،
  • ۱۶ درصد برای منحنی اتصال (Bonding Curve- یک منحنی ریاضی که رابطه بین قیمت و عرضه یک دارایی را تعریف می‌کند)،
  • ۲٫۱ درصد برای برنامه صدور اولیه،
  • ۱٫۵۵ درصد برای صرافی‌های غیرمتمرکز،
  • و ۳۰٫۴ درصد برای جامعه، اختصاص داده شده است.

ارز دیجیتال استارگیت فایننس را از کجا بخریم و کجا ذخیره کنیم؟

ارز دیجیتال استارگیت فایننس را می‌‌توان در صرافی‌های رمزارزی شناخته‌شده‌ای مانند بایننس (Binance)، بای‌بیت (Bybit)، Gate.io، کوکوین (KuCoin)، کراکن (Kraken)، کوینکس (CoinEx) و … خرید و فروش کرد.

از طرفی، همان‌طور که گفته شد، ارز دیجیتال استارگیت فایننس بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است. این بدان معنا است که تمام کیف پول‌های معتبر پشتیبانی‌کننده از اتریوم و توکن‌های ERC-20، از ارز دیجیتال استارگیت فایننس نیز پشتیبانی می‌کنند؛ از جمله: کیف پول‌ تراست والت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask)، اکسودوس (Exodus) و کیف پول‌های سخت افزاری همچون لجر نانو (Ledger Nano) و ترزور (Trezor).

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال استارگیت فایننس

ارز دیجیتال استارگیت فایننس در ۱۷ مارس ۲۰۲۲ از طریق یک مرحله پیش‌فروش ۱۰۰ میلیون توکنی فعال شد و شاهد تقاضای زیادی از سوی معامله‌گران بود. با این حال، بر اساس داده‌های وبسایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، این ارز دیجیتال در اولین روز معاملاتی خود در ۱۸ مارس، شاهد افت قیمت از سطح اولیه ۱٫۹۲ دلاری به پایین‌ترین سطح تاریخی خود در ۰٫۱۰ دلار بود.

ارز دیجیتال استارگیت فایننس
نمودار قیمت ارز دیجیتال استارگیت فایننس از ابتدا تاکنون.

با این حال، توکن STG موفق شد این روند را تغییر دهد و طی یک ماه بعد، بزرگ‌ترین رالی صعودی خود را تجربه کرد. این ارز دیجیتال در ۲۵ مارس در دو صرافی FTX و بای‌بیت (Bybit) لیست شد که این امر هم به نوبه خود، روند رو به رشد قیمت STG را تقویت کرد. طی این رالی صعودی، قیمت استارگیت فایننس در ۲ آوریل ۲۰۲۲ به بالاترین سطح تاریخی خود در ۴٫۱۴ دلار رسید. این رالی همچنین با افزایش ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده (TVL) در پلتفرم استارگیت فایننس همزمان بود. بر اساس داده‌های موجود، TVL این شبکه از ۱٫۴۳ میلیارد دلار در ۲۲ مارس به ۴٫۲۸ میلیارد دلار در ۶ آوریل افزایش یافت.

با این حال، روزهای اوج استارگیت فایننس دوام زیادی نداشت و قیمت این رمزارز، علی‌رغم ثبت چند اوج محلی، یک روند نزولی را در پیش گرفت. علت این روند کاهشی را تا حد زیادی می‌توان به زمستان سخت رمزارزها در سال ۲۰۲۲ نسبت داد. البته در آگوست ۲۰۲۲، قیمت استارگیت فایننس به دلیل لیست شدن این رمزارز در صرافی بایننس، به طور موقت تا ۱ دلار افزایش یافت، ولی بعد از آن دوباره یک روند کاهشی را در پیش گرفت. در نتیجه این روند نزولی، استارگیت فایننس سال ۲۰۲۲ را با قیمت ۰٫۳۶ دلار به پایان رساند که به معنای یک افت تقریباً ۸۰ درصدی نسبت به قیمت اولیه آن است.

در صفحه قیمت لحظه ای Stargate Finance می‌توانید قیمت استارگیت فایننس و توکن STG را به همراه نمودار قیمت آن مشاهده کنید.

تا اینکه با شروع سال ۲۰۲۳ و با رونق گرفتن دوباره بازار کریپتو، اوضاع برای استارگیت فایننس هم بهتر شد. پس از ثبت چند اوج محلی کوچک، قیمت این ارز دیجیتال در ۱۹ فوریه ۲۰۲۳ به ۱٫۲۴ دلار افزایش یافت، ولی نتوانست اوج تاریخی جدیدی را به ثبت برساند.

پس از آن، قیمت این رمزارز علی‌رغم افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به تأیید احتمالی اولین صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین در ایالات متحده، به جز ثبت چند اوج محلی کوچک، موفقیت چشمگیر دیگری نداشت. قیمت این رمزارز در طول سال ۲۰۲۳، یک رشد تقریباً ۷۰ درصدی را تجربه کرد.

ارز دیجیتال استارگیت فایننس در حال حاضر (ژانویه ۲۰۲۴)، در محدوده قیمتی ۰٫۵۴ دلار معامله می‌شود و بیش از ۸۷ درصد با اوج تاریخی خود فاصله دارد.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال استارگیت فایننس

ارز دیجیتال استارگیت فایننس

ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند و پیش‌بینی قیمت آنها در طولانی‌مدت کار دشواری است. با این حال، برخی از تحلیلگران با استفاده از داده‌های تاریخی و تحلیل تکنیکال این کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، تحلیلگران پلتفرم digitalcoinprice.com، متوسط قیمت ارز دیجیتال استارگیت فایننس را در سال ۲۰۲۴، برابر با ۱٫۰۷ دلار و در سال ۲۰۲۵، حدود ۱٫۳۱ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که متوسط قیمت توکن STG در سال ۲۰۳۰، تا ۳٫۹۲ دلار افزایش یابد.

خلاصه مطلب

در این مقاله، به معرفی پروژه ارز دیجیتال استارگیت فایننس و توکن STG آن پرداختیم.

همان‌طور که گفته شد، استارگیت فایننس یک پروژه پیشگامانه است که راه‌حل نوآورانه‌ای را برای پل زدن دارایی‌ها بین شبکه‌های بلاکچینی مختلف و به این ترتیب، حل مشکل کسری نقدینگی ارائه می‌دهد. البته در نظر داشته باشید که موفقیت استارگیت فایننس در طولانی‌مدت به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله: توسعه کل بخش دیفای، تقاضا برای معاملات بین زنجیره‌ای، توانایی پروژه در ارائه فرصت‌های فارمینگ و استیکینگ مناسب و رقابت با سایر پروژه‌های موجود در این حوزه. با همه اینها، کارشناسان بازار معتقدند که استارگیت فایننس پتانسیل قابل‌توجهی برای رشد و توسعه بیشتر نشان می‌دهد و توکن STG آن هم می‌تواند آینده روشنی در پیش رو داشته باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments