ارز یا توکن هات داگ (DeFi Hotdog Swap Token) چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

توکن هات داگ یا Hotdog swap یک قرارداد هوشمند بر بستر بلاکچین DeFi است. این توکن برای استفاده در صنعت غذا و تسهیل امور ارسال و دریافت غذا طراحی و راه اندازی شد. البته “غذا” تنها یک زمینه (theme) است و این توکن ها معمولا کاربردهای دیگری دارند. آدرس این قرارداد هوشمند و متن کد آن به زبان Solidity را در این لینک مشاهده می کنید.

در اسناد معرفی توکن هات داگ، وبسایت hotdogswap.org به عنوان سایت اصلی آن تعریف شده است که البته با مراجعه به آن اولین فکری که به ذهنتان می‎رسد، این است که احتمالا این پروژه اسکم (کلاهبرداری) است! (البته هنوز این موضوع رسما اعلام نشده است)

در بخش معرفی این وبسایت آمده است:

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

به وسیله توکن HotDog شما می توانید با ایجاد جریان نقدینگی به یک استخر ماینینگ (Pool) جایزه دریافت کنید. توکن های HotDog برخلاف توکن های Uniswap، به شما حق کسب درآمد از کارمزد پروتکل را می‌دهند. این کارمزد توسط شبکه HotDog محاسبه می‌شود. این درآمد برای شما محفوظ است حتی زمانی که دیگر در حال ایجاد جریان نقدینگی جدیدی نباشید!

وبسایت hotdogswap ادعا کرده که تاریخ راه اندازی این پروژه آگوست سال 2018 است، یعنی بیش از 2 سال قبل. اما بر اساس نمودارهای وبسایت Uniswap این توکن قبل از ماه مِی سال 2020 سابقه قیمت و خرید و فروش قابل استنادی ندارد.

جهش و سقوط قیمت HotDogSwap

توکن HotDog در تاریخ 2 سپتامبر 2020 در عرض چند ساعت قیمت خود را به 6,000$ رساند. در این لحظه بخش عمده ای از نهنگ های این توکن، دارایی خود را به سرعت فروختند. به همین دلیل قیمت HotDog ظرف چند دقیقه به 1$ سقوط کرد!

توکن هات داگ

در زمان نگارش این مقاله قیمت HotDogSwap به 0.0031$ رسیده است. خلاصه اینکه این توکن جنجالی و مشکوک در عرض چند دقیقه 99.9% ارزش خود را از دست داد.

چگونه این برای توکن هات داگ اتفاق افتاد؟

این کلاهبرداری (احتمالی) به دلیل ماهیت صرافی های غیرمتمرکزی مثل Uniswap decentrilized exchange است. این صرافی اجازه می دهد که هر کسی بتواند هر توکنی را ساخته و آن را لیست کند.

ترفند سازندگان چنین توکن هایی معمولا به این شکل است که به محض وقوع یک تغییر قیمت توکن، که از قضا با تغییر قیمت اتریوم همگام باشد، به سرعت ادعای وجود ارتباط بین توکن خودشان و اتریوم را می‌کنند و از این طریق یک ارزش بنیادی (فاندامنتال) مصنوعی برای آن ایجاد می‌کنند.

بعد از آن‌که سیگنال‌های مثبت ایجاد شد و سرمایه‌گذاران مقدار قابل توجهی از آن کوین (یا توکن) را خریداری کردند و قیمت آن به مقدار قابل توجهی افزایش یافت، ناگهان مالکین توکن، حجم بسیار عظیمی از آن را برای فروش می گذارند. آن موقع است که شما می‌فهمید به عنوان سرمایه‌گذار، سرتان کلاه رفته است. دقیقا مثل همین توکن هات داگ یا HotDogSwap !

چگونه این اتفاق برای ما نیفتد؟

این روزها با داغ شدن بازار رمزارزها، افراد سودجو و شیاد هم به همان نسبت در آن بیشتر شده‌اند. علاوه بر آن بازار داغ پروژه های دیفای (DeFi) نیز موجب سردرگمی بیش از پیش کاربران شده است. این نکته لزوم تحقیق در مورد رمزارزها را قبل از سرمایه گذاری صدچندان می کند. ساده‌ترین راه بررسی این است که اگر رمزارزی در صرافی های معتبری مثل بایننس یا بیت مکس ارائه نشده باشد، به آن اعتماد نکنید!

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments