ارز دیجیتال Golem (گولم)؛ ابر رایانه‌ای برای همه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال Golem یک بازار غیرمتمرکز همتا به همتا برای اشتراک‌گذاری قدرت محاسبات رایانه‌ای است. هدف این پروژه این است که گزینه‌ای برای ارائه‌دهندگان خدمات ابری متمرکز با قیمت پایین‌تر جهت استفاده جامعۀ توسعه‌دهندگان باشد. توکن اختصاصی شبکه Golem توکن GNT است.

شبکه ارز دیجیتال گولم (Golem) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال golem

شبکه ارز دیجیتال گولم (Golem) قدرت محاسبات جهانی را متمرکز می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد با توکن GNT به این منابع دسترسی پیدا کنند. دارندگان توکن GNT برای انجام وظایفی که به منابع محاسباتی نیاز دارند، به دارندگان آن منابع، گولم پرداخت می‌کنند. این شبکه از قدرت جمع‌شدۀ دستگاه‌های کاربران تشکیل شده است. در شبکه Golem مبادلات بین شرکت‌کنندگان به صورت ایمن صورت می‌پذیرد؛ زیرا محاسبات در محیط Sandbox انجام می‌شود.

در پلتفرم Golem شما قادر خواهید بود در صورت عدم نیاز به منابع و قدرت مازاد سیستم خود، آن را به افراد یا سازمان‌های دیگر که به توان اضافی برای انجام محاسباتشان نیاز دارند، قرض داده و در ازای آن پول دریافت کنید. این همان راه جامع برای کسب درآمد از منابع بلا‌استفاده یا کمتر مورد استفادۀ شما است. از سوی دیگر، این امکان برای شما نیز میسر خواهد بود که در صورت نیاز به قدرت پردازش بیشتر یا حتی سرعت بیشتر، از کامپیوتر‌های موجود در شبکه Golem بهره برده و آنها را به اجارۀ خود در‌آورید.

به جای ساخت یک اَبَررایانه که در مکانی مشخص قرار دارد و فقط با صرف هزینه زیاد اجرایی می‌شود، می‌توان از شبکه گولم (Golem) که شبکه‌ای ابررایانه‌ای، غیرمتمرکز و متن‌باز است، استفاده کرد.

امروزه، فضای رایانش ابری (Cloud Computing) تحت سلطۀ غول‌هایی مانند آمازون، مایکروسافت و IBM است که منجر به ناکارآمدی قیمت‌گذاری بازار می‌شود. هدف از بازار گولم، برهم زدن این وضعیت موجود و به حداقل رساندن چنین ناکارآمدی‌هایی است. این کار با ارائه اطلاعات کامل و برنامه‌های پیچیده مانند تصویرسازی کامپیوتری (CGI)، تجزیه و تحلیل ابرداده‌ها و روش‌های یادگیری ماشینی انجام می‌گیرد. اگر سازندگان نرم‌افزار‌ها با شبکه گولم همکاری کنند، این شبکه در آینده قادر به انجام هر گونه محاسبات جهانی خواهد بود.

توکن ارز دیجیتال Golem

ارز دیجیتال golem

ارز دیجیتال Golem یک شبکه محاسباتی غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاکچین است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از شبکه خود، قدرت محاسباتی را در یک شبکۀ نظیر به نظیر مبادله کنند. توکن شبکه Golem که به اختصار GNT نامیده می‌شود، بر اساس قرارداد هوشمند اتریوم پیاده‌سازی شده و در واقع یک توکن ERC20 است که به عنوان یک سیستم معاملاتی برای پرداخت‌های جزئی در شبکه گولم و همین‌طور پرداخت هزینۀ قدرت محاسباتیِ اجاره‌شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در 11 نوامبر سال 2016، ارز دیجیتال گولم یا همان توکن GNT در قالب یک ICO عرضه شد. در آن تاریخ، هر هزار توکن GNT در قبال یک اتر خریداری می‌شد؛ یعنی قیمت GNT در حدود 0.01 دلار بود. این در حالی بود که حداقل و حداکثر امکان سرمایه‌گذاری 150 هزار تا 820 هزار اتر تعریف شده بود. ارز دیجیتال گولم قابل استخراج نیست و میزان عرضۀ نهایی توکن GNT برابر با 1 میلیارد توکن خواهد بود.

ابر کامپیوتر Golem و اینترنت آینده

ارز دیجیتال Golem پروژه‌ای است که با استفاده از ویژگی‌های فناوری بلاکچین، قصد دارد ابرکامپیوتری متصل به شبکه خود ایجاد کند و در ازای آن، به کاربران توکن‌های GNT پاداش دهد. بنابراین Golem یک ابرکامپیوتر جهانی است که قدرت محاسبات هر کامپیوتر موجود در شبکه خود را ترکیب می‌کند. همچنین شبکه گولم برای ایجاد نسل جدیدی از اینترنت در تلاش است.

در آینده، اینترنت یک شبکه واقعاً غیرمتمرکز خواهد بود که کاربران را قادر می‌سازد بدون دخالت شخص ثالث، به طور ایمن و مستقیم به تبادل محتوا بپردازند. مدیران و توسعه‌دهندگان گولم (Golem) چشم‌انداز بلند‌مدت پروژه خود را ایجاد یک پلتفرم غیرمتمرکز برای میکرو سرویس‌ها عنوان کرده‌اند که از آن تحت نام اینترنت آینده یاد می‌شود. با این حال دستیابی به اهداف پروژه Golem نیازمند توسعۀ همزمان سایر فن‌آوری‌های مورد نیاز است.

فرآیند تراکنش‌ها در شبکه گولم

ارز دیجیتال Golem

Golem یک شبکه P2P (همتا به همتا) است؛ یعنی هیچ سرور متمرکزی وجود ندارد و کاربران به یک اندازه دارای امتیاز هستند. افرادی که می‌خواهند وظایف (Tasks) را محاسبه کنند و افرادی که قدرت اجارۀ کامپیوترها را دارند، پیشنهادات خود را در شبکه ارائه می‌کنند. سیستم معاملات Golem با در نظر گرفتن قیمت‌ها، اعتبار و عملکرد دستگاه‌های آنها، با ارائه‌دهندگان و درخواست‌کنندگان ارتباط برقرار می‌کند. وظایف (Tasks)، یعنی پرونده‌های مورد نیاز برای محاسبه به دستگاه محاسبه‌کننده ارسال می‌شوند و پس از اتمام محاسبه، نتایج را به کاربرِ درخواست‌کننده پس می‌دهد. اگر آن نتیجه از مراحل تأیید عبور کند، کاربر ارائه‌دهندۀ وظایف (Tasks)، هزینۀ کار خود را پرداخت می‌کند. اگر کسی نتایج بدی بفرستد، هزینه نپردازد یا به روشی غیرقابل‌قبول عمل کند، اعتبار وی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و شانس انتخاب او برای انجام کارهای بعدی کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

در حال حاضر محاسبۀ ابری تنها در انحصار چند شرکت است. این مسأله، قیمت را برای کاربران بسیار بالا برده است و برای کاربران عادی استفاده از سرویس‌های این شرکت‌ها مقرون به صرفه نیست. به منظور تغییر این وضعیت، گولم راهی را پیشنهاد می‌کند که مبتنی بر تمرکززدایی و توزیع قدرت محاسباتی است.

ارز دیجیتال Golem می‌تواند به یکی از رقبای اصلی در بازار محاسبه ابری بدل شود. گولم در زمینۀ انجام محاسبات سنگین توسط افراد و شرکت‌ها انقلابی به وجود آورده است. این خود دلیل مناسبی برای نگهداری توکن GNT به عنوان یک سرمایه‌ است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments